aerial view of workers

Fånga abstrakt fotografering

Oavsett om du besöker ett nytt ställe eller fotograferar platsen du bor på är det alltid värt att försöka hitta fotograferingssätt som skapar mer intressanta, unika bilder.

Välj en annan vinkel

Du tar säkert de flesta bilderna i ögonhöjd, precis som alla andra. Men om du använder kamerans direktvisningsläge (och den vinklingsbara LCD-skärmen om din kamera har en sådan), så kan du komponera bilder i mycket mer intressanta lägen.

Prova detta: placera kameran lågt på marken och rotera den vinklingsbara LCD-skärmen så att du ser den genom att titta rakt ned. Eller placera kameran på ett enbensstativ och vinkla ned LCD-skärmen – om du vill se över huvudena i en folkmassa. Då kan du hålla upp kameran och titta på vad kameran ser – en annorlunda vy från din normala position.

Använd halsremmen som en handledsrem

Om du fotograferar från en hög utsiktspunkt och ser ned på ett motiv nedanför dig, måste du ha ordentligt grepp om kameran. Genom att linda halsremmen runt handleden kan du stabilisera kameran samtidigt som det förhindrar att du tappar den.

Flytta ditt fokus

Ett bra sätt att börja på är att flytta fokuspunkten från mitten av bilden. Börja med att ställa in kameran i manuellt fokusläge. Se till att motivet är i mitten av bilden och tryck ned slutaren halvvägs. Håll slutarknappen halvt nedtryckt så kan du komponera om bilden, och flytta runt tills du får den bästa kompositionen. Tryck sedan ned slutarknappen helt för att ta bilden.

Ta kontrollen i direktvisningsläge

Direktvisningsläget ger dig en förhandsvisning av bilden på kamerans LCD-skärm. Ta mer kreativ kontroll över dina bilder genom att använda direktvisningsläget och själv välja fokuspunkt. Om kameran har en touchskärm blir det här ännu enklare. Då behöver du bara trycka på skärmen där du vill att kameran ska fokusera och ställa in AF på Live-läge. Kameran kommer då att fokusera på den punkten i bildrutan.

Var redo för det perfekta ögonblicket

Om du planerar en bild över huvudet på andra människor, med kameran på ett trefots- eller ett enkelstativ, kan det vara svårt att nå avtryckaren i precis rätt ögonblick. Då kan du använda en fjärrutlösningskabel – antingen RS-60E3 eller RS-80N3 beroende på kameramodell – för att ta bilden. Alternativt, om din kamera har Wi-Fi kan du använda din smartphone för att fjärransluta till kameran – inklusive Live View – och utlösa slutaren från din telefon.

Tänk stort

Läget Landskap, som väljs automatiskt när Smart Auto används, gör att du kan ta scener med skarpa detaljer från förgrund till bakgrund – det som kallas stort skärpedjup. Då kan du visa mer av omgivningen, oavsett om du befinner dig i staden eller på landet

Testa det här: när du tar en liggande bild, försök få med något i förgrunden för att balansera bilden. Och glöm inte att bilder i landskapsriktning också kan tas med kameran vänd åt sidan, i "stående" riktning.

Leta efter ljus och skuggor

Ljuset är otroligt viktigt i all fotografering. Att lära sig hitta hur skuggor och högdagrar skapa sina egna former och strukturer i ramen är ett stort steg mot bättre fotografering. När solen står lågt på himlen, vanligen tidigt på morgonen eller senare på kvällen, blir skuggorna långa vilket kan lägga till en extra dimension till dina foton. En miljö som är tråkig mitt på dagen omvandlas med långa skuggor från låg vinkel. Du kan använda GPS via Mobile-funktionen och många Wi-Fi-kompatibla kompaktkameror för att se var du fann suveräna skuggor och återbesöka de platserna vid senare tillfällen.

Förstärk färger

När du fotograferar landskap, kan livfull mättnad i nyckelfärger göra att din bild sticker ut från mängden. Du kan använda funktionen Mina färger för att öka färgmättnaden. I naturliga miljöer kan till exempel blå himmel, vatten och grönområden få en mättnadshöjning som gör allt mer levande och tilltalande.

Frysa ett rörligt motiv

Rörliga motiv kan ge riktigt ovanliga foton och avslöja ögonblick vi normalt missar. Om du vill frysa motivets rörelse i bilden behöver du en snabb slutartid. Den exakta slutartiden beror på faktorer som motivets hastighet och på dess avstånd från dig. Om du vill frysa människor som rör sig, välj kamerans Sportläge eller använd Tidsförval (märkt Tv på kamerans inställningsratt) och välj en slutartid på 1/250 s eller snabbare.

Fånga kontrast

När ljuset är starkt skapar det djupa mörka skuggor. Detta kallas kontrast och genom att utnyttja kontrasten på rätt sätt kan dina bilder få ett fylligare utseende. Men när du fotograferar under ljusa, soliga dagar, kan den kontrast du ser vara större än vad kameran kan fånga upp. Du kan kompensera detta med läget HDR-motljuskontroll som finns på många EOS-kameror. Du hittar det i SCN-inställningen på inställningsratten. Kameran kommer då att ta tre bilder för varje tagning och kombinera dem till ett resultat med mycket bredare kontrastintervall än en enda bild.

Se i svartvitt

När du fotograferar en mer abstrakt bild förändras de viktigaste delarna av bilden. Det handlar ofta mer om struktur, kontrast, skuggor och former än om färg. Genom att ställa in kameran på bildstilen Svartvitt, kanske med gul filterinställning, får du se en svartvit förhandsvisning på kamerans LCD-skärm som hjälper dig att visualisera ditt motiv utan färg. Om kameran är inställd på att ta RAW-bilder kan du återställa färgen när du bearbetar dina bilder på datorn.

Få ut det bästa av låga vinklar

Fotografering från en låg vinkel skapar ett dynamiskt perspektiv, men det kan också innebära att förgrunden blir underexponerad om kompositionen innehåller mycket himmel, något som lurar kamerans ljusmätning. Med positiv exponeringskompensation kan du lätta upp bilden om huvudmotiven är för mörka.

Behåll rätt sida upp

Alla kameror har en riktningsgivare som känner av kamerans position – horisontell eller vertikal – och som ser till att bilderna orienteras på rätt sätt på LCD-skärmen och datorskärmen. Men om du fotograferar rätt nedåt eller uppåt, kan orienteringssystemet bli förvirrat. Stäng av funktionen för automatisk rotering i inställningsmenyerna (gul) för att säkerställa att alla dina bilder alltid hamnar i samma riktning.

Få ut det mesta av flera exponeringar

Flera av de avancerade EOS-kamerorna kan göra multiexponeringar, som du kan använda för att få bilder där rörliga motiv blir mindre framträdande i bilden medan statiska element, som byggnader, fångas på vanligt sätt. Fixera kameran i läge, helst på ett stativ, och ställ sedan in multiexponeringsläget som beräknar medelvärdet i varje enskild bild. Förinställ kameran att ta minst tre bilder och utlös sedan slutaren med några sekunderas mellanrum. När bilderna tagits blandar kameran de enskilda bilderna, men där innehållet har ändrats blir det mindre synligt, nästan spöklikt. Ju fler bilder du tar, desto mindre synliga blir de rörliga motiven.

Skapa slående tidsintervallfilmer

Genom att spela in en bildsekvens under ett antal timmar kan du använda kameran för att skapa en fin tidsintervallfilm. Vissa EOS-kameror kan användas med timerstyrd fjärrkontroll (TC-80N3). Den ansluts till kameran och kan ställas in för att ta bilder med förinställda intervall under en period av flera timmar.

Gå vidare: När du har spelat in din intervallsekvens kan du redigera den tillsammans med en statisk överlagring utan människor i den för att ge ett intryck av en hektisk stad som faktiskt är tom.

Spela in abstrakta videor

Kamerans placering

Ofta spelar man in film med kameran på ett stativ eller håller den i handen i axelhöjd. Försök filma från riktigt höga eller låga perspektiv för att visa en ovanligare bild och göra ditt arbete mer intressant.

Prova detta: fånga in stöket från staden från ovanliga perspektiv. Ställ till exempel kameran på marken mellan dina fötter, för att visa trafiken av fötter som går förbi. Eller stå hög uppe i ett torn eller en byggnad och ta bilder av människorna långt därnere.

Visa kontrasten mellan det lugna och jäktiga

Om du har tid kan du visa kontrasten mellan gatorna riktigt tidigt på morgonen, med lite eller ingen trafik alls och få människor, och komma tillbaka senare på dagen för att visa hur några timmar kan förändra allt.

Du kan också prova att blanda längden på de klipp du spelar in, med längre klipp av tysta tomma gator redigerade tillsammans med korta klipp av mer livliga miljöer.

Titta på skuggorna

Om du filmar samma plats vid olika tider på dygnet, var observant vid redigeringen, eftersom övergången mellan ett klipp taget på morgonen och ett annat taget senare på dagen gör att skuggorna byter sida i rutan. Skuggorna vänster om motivet på morgonen kommer att ligga till höger på eftermiddagen. Alternativt kan du noga ge akt på skuggorna och variera din position för att få konsekventa skuggor genom varje separat klipp under dagen.

Visa bilderna på bästa sätt

Det bästa papperet för dina bilder

När du har arbetat hårt för att skapa en vacker bild vill du säkert dela med dig av den. Och att skriva ut den är ett bra sätt att kunna visa upp din prestation.

Rätt papper kan göra stor skillnad för din färdiga produkt. Konstnärliga arbeten är perfekta att skriva ut på matta eller Fine Art-papper, som lägger till struktur och djup, medan glättat papper kan få fram mer levande och färgstarka utskrifter. Att ha kunskap om papper är lite som att ha kunskap om objektiven – välj rätt papper för att få rätt resultat.

Förbereda för inramning

Om du planerar att rama in dina foton är det en bra idé att lämna en marginal runt sidans kant. På så sätt kan fotot pressas fast på rätt sätt i ramens kanter. Fotot pressas inte mot glaset och håller längre.