RESEFOTOGRAFERING
Uppmärksam resefotografering
Vad du bör tänka på när du fotograferar kulturer och samhällen som inte är dina egna.
GATUFOTOGRAFERING
Fotograferingen finns i Giuseppe Esposito-Rodrigues gener. Han föddes i Venezuela med en italiensk pappa som älskade att fotografera landskap och en portugisisk mamma med en passion för resefotografering. Det var bara naturligt för Giuseppe att följa sina föräldrars fotografiska fotspår.
Sedan 2013 har han befunnit sig i Dublin och promenerat längs dess avenyer intill flodbädden och upplysta körfält för att fånga en cinematiskt slående och samtidigt diskret intim gatufotografering, som har synts i publikationer såsom Lonely Planet och Culture Trip. Förut föredrog Giuseppe sin Canon EOS 5D Mark III (som nu efterföljts av Canon EOS 5D Mark IV) tillsammans med antingen ett Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv, ett Canon EF 50mm f/1.4 USM-objektiv eller ett Canon EF 85mm f/1.4L IS USM-objektiv. Men han har nyligen utforskat den mycket bärbara Canon EOS M6 Mark II.
”Canon EOS M6 Mark II är en fantastisk allround-enhet för gatufotografer eftersom den kombinerar hög upplösning (32,5 megapixlar), seriebildtagning (14 b/s) och fantastisk video (4K utan utsnitt) med ett stadigt handgrepp, vilket gör den mycket bekväm att hålla i när du fotograferar på gatorna under längre perioder.” Precis som andra Canon EOS M-kameror kan EOS M6 Mark II användas tillsammans med Canon-fattningsadaptern EF-EOS M, så att du kan använda ett enormt utbud av över 80 EF-S- och EF-objektiv, bland annat specialobjektiv för makro och fisheye.
Här delar Giuseppe med sig av sitt tillvägagångssätt, sina tekniker och tips för kreativ gatufotografering.
Det är alltid klokt att kontrollera juridiska regler om gatufotografering där du planerar att fotografera, men generellt sett tillåter de flesta länder fotografering på offentliga platser om inget annat anges, vilket omfattar fotografering av fotgängare på gatan och människor på offentliga platser, t.ex. parker. Men alla uppskattar inte att bli fotograferade. Giuseppe säger: ”Det jag gör är att snabbt visa dem bilderna och förhoppningsvis ser de att jag jobbar med ett konstnärligt perspektiv. Ibland visar jag min Instagram, så att de kan se att jag inte gör detta av någon annan anledning än för kärleken till konsten och ofta uppskattar de det och lugnar ned sig.”
Stökiga miljöer är en av de största utmaningarna i genren. ”Allt är i ständig rörelse”, säger Giuseppe. ”Ljuset, motivet, miljön. Om du kommer tillbaka imorgon kommer du inte att se samma sak. Du måste acceptera att du inte kan styra något. Allt du kan göra är att ha en idé och försöka förutse när du kan göra idén till verklighet. Det handlar om att utnyttja scenariot som pågår runt omkring dig.”
Giuseppe ger sig själv bäst chans att lyckas genom att först hitta en vacker bakgrund som han gillar och sedan ett hörn där han kan placera sig själv. ”När det gäller en livligt trafikerad gata hittar jag kort sagt ett hörn och väntar tålmodigt på att rätt person ska komma in i bilden. Jag kanske rör mig lite för att försöka fånga något från en annan vinkel eller ett annat perspektiv, men för det mesta stannar jag på en plats där jag tror att bakgrunden passar med ett motiv och sedan väntar jag”.
Baserat på sin långa erfarenhet säger Giuseppe att den bästa metoden för fotografering på gatan är Av-läget. ”Du behöver inte kontrollera allting, bara bländaren och kanske ISO-talet. Du kan behöva öka ISO-inställningen om du fotograferar på kvällen och under dagen kan du använda snabbare hastigheter med en liten bländare för att förbättra dina chanser att fånga ett motiv i rörelse i fokus”.
Giuseppe använder vanligen stora bländare (låga f-tal), vilket hjälper honom att skapa sin varumärkestypiska cinematiska effekt. ”Fotografering vid f/1.4, f/1.8 eller f/2.8 hjälper mig att isolera motivet medan bakgrunden blir suddig. Den är fortfarande kvar för att hjälpa mig att berätta berättelsen, men vi behöver inte se varenda liten detalj.”
”Folk säger att vid gatufotografering bör du använda en brännvidd på 28–55 mm, eftersom detta ligger närmast vad det mänskliga ögat ser och därför ger ett naturligt perspektiv”, säger Giuseppe. ”Men för mig är bakgrunden lika viktig som motivet, så jag brukar fotografera med 24 mm eller 28 mm.” När han är ute med Canon EOS M6 Mark II använder han objektivet Canon EF-M 32mm f/1.4 STM för att skapa de breda, öppna motiv som han gillar. ”Objektivet var så mångsidigt i nästan alla situationer jag befann mig i”, säger han. ”Jag tycker särskilt mycket om hur jag kunde fånga stämningsfulla motiv genom att fokusera på hela scenen, istället för bara ett visst motiv”.
Utöver att fotografera brett har Giuseppe nyligen utvecklat en preferens för att fotografera på avstånd. ”På den senaste tiden har jag upptäckt att det är bekvämare att fotografera med teleobjektiv, som många proffs säger att man inte ska göra. Jag tror att den åsikten är väldigt gammaldags. Att fotografera med ett 85 mm-objektiv eller ett telezoomobjektiv såsom Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM ger mig möjlighet att hålla ett större avstånd mellan mig och motivet, så att jag inte behöver invadera deras integritet, vilket hjälper mig att isolera mitt motiv och gör bakgrunden mycket suddig, vilket jag gillar”.
För Giuseppe är Canon EOS M6 Mark II banbrytande. ”Autofokuseringen är tillförlitlig och snabb och ansikts- och ögonspårningen är så exakt”. Med det sagt uppmanar Giuseppe även gatufotografer till att prova att byta till manuell fokusering för extra kreativitet. ”Säg att jag vill fokusera på någon i mitten av motivet, men jag vill att alla personer som korsar bilden ska vara suddiga i syfte att förmedla en känsla av rörelse – då är manuell fokusering ett bättre alternativ”.
För att skapa bilder som sticker ut föreslår Giuseppe att man fotograferar från en ovanlig vinkel eller okonventionella perspektiv. En av hans favorittekniker är att leta efter reflektioner i fönster eller andra blanka ytor. ”Det jag gör är att leta efter människor bakom glaset, oavsett om det är fönstret på en buss eller ett kafé, så hittar jag ett intressant motiv som reflekteras, vilket kan vara en byggnad, en bil eller person”, säger han. ”Det skapar lager av stämning i bilden.”
Utöver fönster föreslår Giuseppe att man experimenterar med vattenpölar och floder för att skapa intressantare kompositioner.
Han rekommenderar även att man provar att fotografera i motljus och utnyttjar artificiella ljuskällor. ”Ljuset betyder allt inom fotografering, det vet vi allihop, men det handlar om hur vi leker med ljuset så att det blir till hjälp för att skapa effekter”, säger han. Om ljuset är starkt eller direkt föreslår han här en möjlighet till att experimentera med silhuetter. ”Jag hittar en bakgrund jag gillar som är upplyst bakifrån och sedan väntar jag på att någon kommer in i bilden vid precis rätt tidpunkt. Detta är särskilt bra om du inte vill få med motivets ansikte.
”Andra gånger gillar jag att använda artificiella ljuskällor, från gatuskyltar eller lyktstolpar, eftersom det skapar stämning och hjälper dig att vägleda betraktarens fokus.”
Om du vill prova gatufotografering har Giuseppe ett enkelt råd: ”Öva, öva och öva,” säger han. ”Om du brinner för det blir du så småningom bättre på det du vill uppnå och du kommer att hitta din egen stil. Jag gör fortfarande det idag. Jag övar alltid. Det bästa rådet jag kan ge är att helt enkelt plocka upp en kamera, gå ut och göra det.”
Nervös inför fotografering på offentliga platser eller orolig över människors reaktioner? ”Att fotografera människor på gatorna är en gräns som du behöver korsa”, lägger Giuseppe till. ”Ju mer du gör det, desto snabbare känner du dig bekväm när du är ute och fotograferar, så att du kan koncentrera dig på det som verkligen är viktigt – att fånga magiska ögonblick.”
Skrivet av Natalie Denton
Bli inspirerad är din källa till användbara fototips, köpguider och insiktsfulla intervjuer – allt du behöver för att hitta den bästa kameran eller den bästa skrivaren och förverkliga din nästa kreativa idé.
Tillbaka till alla tips och teknikerRESEFOTOGRAFERING
Vad du bör tänka på när du fotograferar kulturer och samhällen som inte är dina egna.
URBAN FOTOGRAFERING
11 tips och råd som hjälper dig att fånga känslan i storstadsdjungeln.
Stadsfotografering
Fånga fantastiska stadslandskap och detaljerade stadsmotiv. Läs vidare för alla råd, tips, tekniker och inspiration du behöver.