long exposure of Ferris wheel

Rörelsefotografering

Utforska rörelsefotografering

För att fånga rörelser i foton måste du välja mellan att frysa händelsen eller tillåta en kreativ oskärpa som ger ett intryck av rörelse i bilden. Den inriktning du väljer beror på vad du vill att bilden ska säga till betraktaren. Genom att fånga känslan i en tennisspelares ansikte i ett fruset ögonblick kommer du att förmedla ett annat budskap än från en bild som visar den suddiga rörelsen av en spelare som sträcker sig långt över planen. Båda kan vara lika kraftfulla.
Oavsett vilken kamera du använder, finns det en rad olika tekniker för att fånga rörelser effektivt, lägga till kreativitet och förmedla en historia. Brian Worley, Canon tutor, förklarar hur du får ut det mesta av din kamera. Han avslöjar också användbara tips för att filma med videokameran LEGRIA och förklarar hur du kan skriva ut dynamiska, rörelsefyllda bilder med en PIXMA-skrivare.

Komma igång:

Tänk på att barn och mindre djur rör sig snabbt!

När du ser mindre barn och hundar som springer runt i parken kommer du att lägga märke till att de rör sig snabbt och ofta i oväntade riktningar. De ändrar ofta riktning och hastighet och därför kan det vara en riktig utmaning att fotografera mindre barn och hundar.

Om du har Barn och husdjurs-läget på kameran, är det perfekt i dessa situationer eftersom flera fokusramar används för att säkerställa att motivet blir skarpt. Det här läget är ännu effektivare om motiven befinner sig minst tre meter från kameran.

På detta avstånd är det enklare för kameran att uppnå och hålla fokus på motivet. Om motivet hamnar riktigt nära kameran är det mycket svårare att hålla fokuseringen låst. Om du inte har läget Barn och husdjur bör du tänka på att ställa in kameran för serietagning och Servo AF-läget för att säkerställa skarp autofokus.

Stora idrottsarenor eller konserter – stäng av blixten

Om du tar med dig kameran till en stor idrottsarena, se till att du stänger av blixten. Den inbyggda blixten är avsedd för motiv relativt nära kameran, vanligtvis upp till fem meter bort. Om du använder blixten på en arena kommer det mesta av bilden att bestå av blixtupplysta motiv i stolarna framför dig.

Komma igång med Sport-läget

Sport-läget, som finns på EOS och många andra Canon-kameror, är perfekt för att automatiskt frysa rörelsen vid fotografering av snabba händelser och sport. Det ändrar standardinställningen för kameran och optimerar den för att frysa rörelser, följa rörliga motiv och ta bildserier.

– När du fotograferar motiv på långa avstånd används objektiv med längre brännvidder ofta för snabba sporter. När du väljer Sport-läget optimerar kameran automatiskt de valda slutartiderna efter det objektiv som används.

– När du använder Sport-läget kommer kameran inte att låsa fokus när avtryckaren trycks ned halvvägs. Istället kommer den att följa motivets rörelser, närmare eller längre bort och runt i bildrutan.

– För att säkerställa att kameran följer motivet optimalt är det bäst att försöka placera motivet i mitten av sökarramen redan från början.

– Det hjälper också om du börjar följa motivet långt innan det når den ideala placeringen i scenen.

Långa objektiv

Längre brännvidder är de som fångar bilder med en smalare bildvinkel än ett mänskligt öga. Dessa objektiv används vanligtvis för sport- och naturfotografering. Objektiv med längre brännvidd gör att avlägsna motiv ser större ut i bilden och att du kan komma närmare händelsernas centrum. Objektiv med en brännvidd som är större än 70 mm är zoom- eller teleobjektiv.

Frysa rörelser

Bildstabiliseringsfunktionen hjälper dig leverera skarpa resultat genom att minska kameraskakningarna, som är en naturlig egenskap hos långa zoomobjektiv. När du fotograferar med objektivet och nära maximal zoom, bör du försöka hålla kameran stadigt med två händer för att få ett bättre resultat.

Använd ett snabbt minneskort med hög kapacitet

När du fångar rörelser är det en bra idé att ta bilder i serie så att du inte missar den bästa bilden. Här är några användbara tips:

– Välj det snabba serietagningsläget så att kameran tar en serie bilder medan avtryckaren hålls ned.

– Använd minneskort med hög kapacitet så att kameran kan ta fler bilder i en och samma serie.

– Ställ in kameran på att ta JPEG-bilder för den längsta kontinuerliga bildserien.

Panorera – följa motivet med kameran

När du följer motivet med din kamera kallas det att du panorerar. Det är en konst som tar tid att bemästra, så öva ofta.

Cyklister kan fungera bra som rörliga motiv om du är ute efter att vässa dina kunskaper. Den ideala panorerande bilden tas när kameran rör sig med samma hastighet som huvudmotivet, så att det verkar frysas och bakgrunden blir suddig på grund av rörelsen. Om du fotograferar fordon ser hjulen ut att vara i rörelse, men bilen kommer att bli skarp mot en mjukt suddig bakgrund.

Panorering kan också användas för att fånga en rad rörliga motiv, t.ex. bilar på en tävlingsbana. Kombinationen av en skarp bil och en suddig bakgrund ger bilden en verklig fartkänsla.

För långsammare rörliga motiv kan du prova att använda Tidsförval (Tv) som låter dig ställa in slutartiden själv.

Avancerade tips:

Tidsförval (Tv) eller manuell exponering

Om du känner dig bekväm med de avancerade funktionerna i din EOS kan du försöka experimentera med läget Tidsförval (Tv) som antingen kan frysa eller göra motivets rörelse mer oskarp.

Manuellt exponeringsläge (M) ger dig fullständig kontroll över exponeringen och föredras ibland av professionella fotografer. Du får bäst resultat genom att försöka med några inställningar och se vad som fungerar för din fotograferingsstil.

Justera slutartiden

Hur rörelse fångas i dina bilder beror främst på vilken slutartid du väljer. Kortare slutartider fryser rörelsen medan en längre slutartid resulterar i rörelse avbildad som oskärpa. Det är dock viktigt att välja slutartider i förhållande till motivets hastighet. Det krävs en mycket snabbare slutartid för att frysa rörelsen av en tävlingsbil än av en person som promenerar.

Den tid som slutaren är öppen mäts i sekunder, eller oftare, bråkdelar av en sekund. Om slutaren är öppen under en kortare tidsperiod registrerar kameran ett rörligt motiv som om det är fruset i tiden.

Korta slutartider är vanligtvis 1/500-sekund eller snabbare. EOS-kameror kan ha slutartider så snabba som 1/4000 sekund eller till och med 1/8000 sekund. Om avsikten är att fånga motivets rörelse som en oskärpa behövs långa slutartider. Långa slutartider börjar vanligtvis vid 1/30-dels sekund men EOS-kameror kan erbjuda slutartider på upp till 30 sekunder.

Bildstabiliseringsläge 2 för panoreringsbilder

Många av Canons längre objektiv har flera bildstabiliseringslägen. Välj läge 2 med omkopplaren på sidan av objektivet, om möjligt, när du panorerar. Kom ihåg!

Du kan panorera åt vilket håll du vill – såväl horisontellt som vertikalt.

Det är bäst att börja panorera tillsammans med motivet innan du trycker på avtryckaren och hålla kvar rörelsen en stund efter avslutad exponering. Då får du en konsekvent hastighet på kamerarörelserna när du tar panoreringsbilder.

Om du använder ett objektiv med bildstabilisering har det kanske inte någon lägesomkopplare, vilket oftast innebär att objektivet automatiskt känner av panoreringsriktningen och växlar till bildstabiliseringsläge 2.

Bilder med flera exponeringar

Flera nyare EOS-kameror, t.ex. EOS 7D Mark II och EOS 5D Mark III, har även en funktion för multiexponering. Den kan användas i kombination med bildserieläget för att fånga in flera steg av händelsen i en enda bild.

För att utnyttja den här funktionen på bästa sätt hjälper det om bakgrunden är ljus när motivet är mörkt, och tvärtom.

Tidsintervall

Rörelse handlar inte alltid om snabb action. Tidsintervallfotografering tar ett antal bilder med jämna mellanrum, något som ger en effekt av att snabba upp rörelsen eller tiden. Moln kommer att röra sig snabbt över himlen när tidsintervallsekvensen spelas upp. Kort och gott: tidsintervaller snabbar upp motiv och scener som rör sig långsamt.

För att ta tidsintervallsekvenser måste du ta en lång serie bilder med jämna mellanrum. Det finns tre sätt att styra den bild som tas:

Programvaran EOS Utility kan användas för att ta tidsintervallsekvenser med jämna mellanrum genom att du ansluter kameran med en kabel och sedan styr avtryckaren via din dator.

Canons timerstyrda fjärrkontroll TC-80N3 kan användas tillsammans med flera EOS-kameror för att utlösa slutaren enligt det programmerade intervallet.

EOS 7D Mark II har en intervalltimer på kamerans meny så att du kan ställa in kameran på att ta bilder med fördefinierade intervaller.

När en tidsintervallsekvens av stillbilder tagits måste de sammanfogas till ett filmklipp.

Testa något annorlunda: skapa rörelse med zoomoskärpa

Zoomoskärpa är en rörelsefylld fotografisk effekt. Du kan enkelt testa det med din EOS systemkamera, ett zoomobjektiv och ett stativ. Effekten innebär att du zoomar in eller ut medan du tar ett foto med en lång exponering, som gör att bilden blir oskarp från mitten och utåt. Din bild kommer antingen att fyllas av rörelse eller få ett abstrakt utseende, beroende på hur du tar den. De bästa resultaten kommer från att experimentera med tider, men så här kommer du igång:

1. Välj Tv-läget på din EOS systemkamera och välj en slutartid på ca 1–4 sekunder.

2. Zooma in helt och fokusera på motivet. Lås fokus genom att trycka på AF-knappen på kameran.

3. Om du inte har ett stativ kan du luta dig mot något så att det blir lättare att hålla kameran stadigt.

4. Zooma nu ut, utan att ändra fokuseringen, till den bredaste vinkel du vill fånga.

5. Tryck på avtryckaren och zooma in tills motivet fyller bilden igen. Försök zooma så mjukt som möjligt.

Flytta kameran för att göra filmen mer intressant

Filmer kan bli mer intressanta om kameran rör på sig. Om motivet också rör på sig kan du planera in både statiska och panorerade bilder.

Statiska bilder kräver ofta att kameran hålls stilla, men med övning kan korta klipp blir ganska enkla att fånga även med kameran handhållen,. Kom ihåg att en vidvinkelbild blir mindre skakig än en närbild. För den ultimata statiska bilden är det bäst att använda ett stativ eller annat stöd.

Statiska bilder är ofta idealiska för att fånga starten av händelser. Börja med en vindvinkelbild för att fastställa händelsens eller motivets sammanhang. Låt händelserna inledas och motivet röra sig ut ur bilden. När motivet rör sig följer du det genom att flytta kameran med samma hastighet så att huvudmotivet hålls kvar i samma del av bilden. Det här kan vara ganska svårt, men håll klippen relativt korta. Korta klipp ger en större tempokänsla i redigerade filmer.

Fånga rörliga detaljer med både statiska kamerabilder och rörliga kamerabilder. Genom att fokusera på en mindre rörlig detalj av scenen du fångar kan ett användbart klipp av filmen infogas mellan andra klipp för att berätta historien. Om motivet är en idrottsman som springer ser du till att ta närbildsklipp av skorna och fötterna.

Använd en blandning av statiska och motivföljande bilder

Filmer handlar enbart om rörelse och det finns olika sätt att visa rörelse med video. Det rörliga motivet kan passera över bilden medan kameran hålls stilla, en statisk bild. Eller så kan kameran flyttas för att följa eller panorera det rörliga motivet.

Använd en blandning av statiska och motivföljande bilder för att skapa en mer intressant film.

Om du filmar något som upprepas på ett förutsägbart sätt – t.ex. idrottare som springer runt en löparbana – då planerar du i förväg hur du kommer att fånga händelsen.

För att fastställa sammanhanget för scenen är en vidvinkelbild bra att börja med, och sedan byter du till en snävare bild men håller kameran i ett fast läge.

När loppet är igång kan du prova att blanda bilder från en rörlig kamera och ett fast läge. Se till att du är redo att fånga den viktiga målgången också.

Det kan vara bättre att ta en bredare målgångsbild och få med alla konkurrenter springandes mot mållinjen, men vara beredd att flytta kameran för att följa vinnarens firande efter loppet.

Välja de rätta inställningarna för händelsefyllda utskrifter

Att skriva ut dina foton på en PIXMAär ett suveränt sätt att visa upp sina snabba actionbilder. PIXMA-skrivarna ger dig möjlighet att producera högkvalitativa utskrifter med enastående detaljrikedom. Så här får du ut det mesta möjliga av dina utskrifter:

• Välj rätt pappersstorlek som passar din bild (t.ex. för högupplösta bilder, varför inte skriva ut större än A4 om din skrivare stöder det?)

• Välj rätt papperstyp för att få snygga färger (PIXMA med Canons breda sortiment fotopapper hjälper dig att få exakta färgutskrifter)

• Öka kvalitetsinställningarna i skrivardrivrutinen för att uppnå så många detaljer som möjligt i dina utskrifter

Använda My Image Garden-programvaran med din PIXMA

My Image Garden är ett praktiskt program som ger dig möjlighet att enkelt organisera och skriva ut dina foton. Med det programmet går det att skriva ut stillbilder från filmklipp som spelats in med en Canon-kamera. Dessutom kan den sammanfoga flera stillbilder till en fil för utskrift. Så om du har en videosekvens av en tennisspelare som servar, kan du bryta ned sekvensen till individuella bilder och kombinera dem för att visa hela serven i en och samma utskrift.