UTOMHUS

En kort guide till att fotografera vintersporter

Här är sju tips för fotografering av bländande vintersportbilder från Richard Walch, en prisbelönt sport- och actionfotograf med flera decenniers erfarenhet av fotografering i snötäckta miljöer.
En snowboardåkare som bär blå och röda vinterkläder åker bort från betraktaren i ett snöigt bergslandskap under en blå himmel. © Richard Walch.

Att fotografera snabba rörelser i snöiga miljöer medför en unik uppsättning utmaningar.

När du dokumenterar våghalsade personer som susar nedför backarna letar du alltid efter bättre snö och häftigare trick. Batterierna tar snabbt slut i den kalla luften. Fingrarna som vanligtvis är kvicka på slutaren blir stela i kylan. Och solen skiner starkt i backen.

Richard Walch, en prisbelönt professionell sportfotograf och Canon-ambassadör, låter sig inte avskräckas av de här utmaningarna.

”Med tiden har jag lärt mig att när du är uppe på berget måste du vara redo”, säger han. ”Du behöver rätt saker, för om du är där uppe och något går fel finns det inget utrymme för ursäkter.”

För att säkerställa att du är helt förberedd på att ta hisnande vinterbilder följer här Richards tips för fotografering av snösporter.

En snowboardåkare skrapar snö med handen. Tagen med Canon. © Richard Walch.

Richard fotograferar den professionella snowboardåkaren Bene Meier som susar nedför ett berg i Kamchatka i Ryssland. Tagen med Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Planera dagen efter ljuset. Men var flexibel.

Richard säger att du behöver hålla ögonen på ljuset och när det är rätt – och ha tålamod.

”Soluppgångar och solnedgångar ger vackra ljusförhållanden för fotografering i backen. Canon EOS R50 är en bra kamera att använda i svagt ljus, som vid soluppgångar och solnedgångar. Dess DIGIC X-processor är mycket avancerad, så den ger fortfarande utmärkta resultat om du behöver höja ISO-talet lite för att kompensera för bristen på ljus.”

Trots att EOS R50 är en kamera på ingångsnivå kan den ta 15 bilder per sekund, vilket innebär mindre tid mellan bilderna och mer tid att fånga ögonblicket utan att kompromissa med bildkvaliteten.

Richard varnar dock för att du inte bör förlita dig på ett smalt tidsfönster. Du måste snarare vara redo att tillbringa hela dagen i backen.

”Vädret i bergen är svårt att förutse och kan ändras snabbt. Jag skulle rekommendera att man tar sig upp i backen så tidigt som möjligt”, säger han. ”På så sätt är du redan på plats för de där ögonblicken med perfekt ljus.”

En skidåkare utför en backflip på ett snöigt berg i Kamchatka. Tagen med Canon. © Richard Walch.

Richard använder ett fisheye-objektiv för att fotografera freestyleskidåkaren Sven Kueenle som utför en backflip på ett berg i Kamchatka i Ryssland. Tagen med Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Skapa en anknytning till motivet.

När du fotograferar en sport är det viktigt att ha en dialog med motivet, så att ni kan arbeta tillsammans för att skapa en häpnadsväckande bild.

”Om du fotograferar en idrottare börjar du från en gemensam grund eftersom ni båda vill komma hem med den där enastående bilden.”

Hemligheten är att balansera dina färdigheter som fotograf med idrottarens skicklighet, menar Richard. ”Jag kan säga till idrottaren om det är en bra fotograferingsplats eller vad jag behöver för att göra den bildskön. Men först frågar jag alltid: ’Var känner du dig bekväm? Var kan du visa mig det bästa av dig själv?’ Och sedan kan man vara kreativa tillsammans.”

En soluppgång i Alperna, fotograferad med en Canon-kamera. © Richard Walch

En soluppgång i Alperna, tagen i kall temperatur (och med extra batterier) med EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Gör dig och din kamera redo för kylan (och ta med extra batterier).

”Knepet med kyla är att om du är ute i kylan bör du stanna kvar i kylan. När du går in i värmen från att ha varit ute i den kalla backen immar kameraobjektivet snabbt igen. Därför är det viktigt att du lämnar din utrustning ute till slutet av dagen”, säger Richard.

”Låga temperaturer kan dessutom tömma kameran på ström mycket snabbt, så det är bäst att du tar med dig två extra batterier för att klara hela dagen.”

Du kommer naturligtvis att behöva äta, så ta med dig massor av snacks. Håll dig mätt – och varm – för att behålla fokus, säger Richard.

”Kalla händer gör det även svårt att använda utrustningen, så se till att du har varma handskar och starka UVP-solglasögon som skyddar ögonen mot solljus och snöreflexer. Ta även med dig en robust, isolerad ryggsäck som skyddar utrustningen om du skulle falla.”

För att skydda kameran mot kyla har vissa Canon EOS R-systemkameror en vädertätad konstruktion som kan skydda alla leder, skruvar och öppningar från yttre påverkan, till exempel snö.

En skidåkare åker nedför ett berg och sprutar snö. Tagen med Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard fryser händelserna och fotograferar Sven Kueenle som åker nedför backar i Montafon i Österrike. © Richard Walch.

4. Välj rätt position för att fotografera och håll dig sedan ur vägen.

Att välja rätt plats på berget är lika viktigt som att välja rätt ljus. Det är inget fel med att prova sig fram, men det finns några definitiva positioner att undvika fotografering från.

”Om du fotograferar rakt uppför ett berg ser det platt ut. Du vill alltid fotografera motivet antingen från sidan eller lite underifrån.”

Var du än bestämmer dig för att inta position bör du se till att inte rikta kameran förbi händelserna. Låt idrottaren – oavsett om det gäller skidåkare, snowboardåkare, bobåkare eller något annat – göra sin grej.

”Du bör även undvika poserade bilder. Du vill alltid vara en observatör och att personen på bilden tittar i den riktning som den ska åka skidor eller snowboard i.”

Det finns förstås tillfällen då du vill ta en porträttbild. Men Richard säger att man inte bör skilja det från händelserna.

”När det gäller porträtt är det antingen ett porträtt rakt i ansiktet där du står nära och pratar med personen eller så är du en fluga på väggen och dokumenterar vad som händer. Testa inget däremellan.”

En skidåkare åker nedför ett snöigt berg med solen skinande i bakgrunden. Tagen med Canon. © Richard Walch.

Richard fotograferar den professionella skidåkaren Johanna Holzmann som åker genom det största glaciärskidåkningsområdet i Österrike, Stubaier Gletsche. Tagen med Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Fotografera mot solen och kasta lite snö.

Vanligtvis bör du undvika att fotografera mot solen. Men Richard säger att det här är en regel som är till för att brytas.

”Det är riktig välsignelse när solen bryter igenom molnen när man fotograferar i bergen. Var inte rädd för att fotografera mot solen. Det är på det sättet du får några av de bästa vintersportbilderna.”

Men innan du riktar objektivet mot solen bör du se till att inte släppa in för mycket ljus i bilden.

”Det bästa sättet att förhindra överexponering i dessa förhållanden är att manuellt ställa in slutartiden på 1/2 000 sekunder, bländaren på f/8 och ISO på 200. Om du fotograferar i automatiskt läge bör du se till att kompensera exponeringen genom +1 till +3 steg, annars blir bilderna för mörka.”

Om du hittar rätt inställningar är det värt den effekten.

”Solen ger motljus i snön som yr när skidåkaren eller snowboardåkaren rör sig. Ännu bättre är om du kan få solen precis bakom personen. Objektiven vi har nu är riktigt kraftfulla.”

Richard säger att det finns praktiska sätt att utnyttja solen på också. ”Med snö nära till hands kan du prova att kasta upp den i luften och fotografera rakt mot solen. Det ger en fantastisk effekt.”

Richard Walch står och håller i en Canon-kamera med ett RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objektiv och tittar ut mot en snöig havsstrand.

Richard reste till Arktis med en enkel Canon EOS RP och det kompakta RF 24-240mm F4-6 3 IS USM-objektivet. Han säger att objektivets lätta 10x zoomintervall och optiska bildstabilisering gör det till det perfekta objektivet vid fotografering när du vill resa lätt men ändå vara beredd på alla situationer, till exempel i backen.

Närbild på inställningsratten på en Canon EOS R7 inställd på manuellt läge (M).

När du fotograferar i bländande snötäckta backar rekommenderar Richard att du ställer in kameran på manuellt läge (M), vilket ger dig fullständig kontroll över alla inställningar.

6. Använd rätt inställningar för snötäckta bakgrunder och snabbrörliga motiv.

När du fotograferar i snöiga omgivningar är en del av det som definierar de här bilderna de kristallklara vita topparna. Men ren vit snö är även väldigt reflekterande.

”Nu måste vi bli lite tekniska. Kamerans sensor är kalibrerad till grått. Den kan reflektera grått. Så om motivet främst är vitt måste du justera för det.”

Lyckligtvis finns det sätt att anpassa sig efter snön.

”För att undvika att snön ser grå ut på bilder med mycket vitt är min utgångspunkt en särskild kombination av inställningar.” Richard rekommenderar att kameran sätts i M-läge (manuellt), att slutartiden ställs in på 1/2 000 sek, bländaren på f/8 och ISO på 200.

För extra poäng säger Richard att en färgglad jacka ser särskilt snygg ut mot en snöig bakgrund.

Utöver att ställa in kameran för snövita landskap bör du förbereda den för snabb utförsåkning.

”Knepet är att vägleda autofokus, vilket innebär att så fort du ser motivet måste du börja fotografera. Kamerans autofokus lär sig från bild till bild. Den förstår i vilken riktning och hastighet motivet rör sig och kommer att förutse var nästa bild kommer att vara.”

En skidåkare åker nedför ett berg, omgiven av snö. Tagen med Canon, © Richard Walch.

Här fotograferar Richard Legs of Steel-medlemmen Bene Meier som åker freestyle nedför ett berg i Haines, Alaska i USA. Tagen med Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Ta med rätt kamera för uppgiften.

Richard säger att mycket har förändrats hos kameror sedan han började fotografera snowboardåkning till de ledande tidskrifterna inom sporten.

”Jag minns att jag fotograferade i Fleck Glacier och efter den första veckan körde jag till ett laboratorium i Vancouver och framkallade 20 rullar med film. Tre timmar senare fick jag tillbaka dem och började gråta. Varenda bild var underexponerad”, säger Richard. ”Om du låg ett halvt steg fel så var allt förstört.”

Nuförtiden går det att undvika filmbearbetningsproblem som dessa helt och hållet tack vare digital redigering. Men du måste ändå vara noga med att ta med rätt typ av kamera och utrustning.

”När du befinner dig i backen vill du ha en kamera som är kraftfull och kompakt”, säger Richard. ”Du kommer också att behöva en sökare, eftersom det ofta blir för ljust uppe i bergen för att komponera en bild via bara en skärm. Om du vill fotografera en snabb actionsport måste du ha en kamera med snabb bildhastighet – allt över fem bilder per sekund.”

Canon EOS R7 och Canon EOS R8 är perfekta följeslagare i backen. Båda har extremt snabba serietagningshastigheter och Dual Pixel CMOS AF II för snabb och exakt fokusering. Både EOS R7:s APS-C-sensor och EOS R8:s fullformatssensor kan ta bilder med skarpa detaljer.

”Bara kör”, säger Richard. ”Du måste börja experimentera och hitta din stil. Så var inte blyg. Börja fotografera.”

John Marshall

Relaterade produkter

  • Kompakta systemkameror

    EOS R50

    Skapa ditt bästa iögonfallande innehåll med den här EOS R-systemkameran, från skarpa stillbilder till 4K-filmer och livestreaming. Allt i en dedikerad enhet.
  • Kompakta systemkameror

    EOS R6 Mark II

    Stillbilder eller film, action eller porträtt – EOS R6 Mark II levererar en blandning av prestanda och bildkvalitet som främjar din kreativitet
  • Kompakta systemkameror

    EOS R7

    Utforska naturen med en kamera med sensationell hastighet och bildkvalitet i ett smidigt APS-C-kamerahus som är redo för framtiden.
  • Kompakta systemkameror

    EOS R8

    Ta steget upp till fotografering och film i fullformat och förverkliga dina kreativa ambitioner.
  • CANON-OBJEKTIV

    RF 28mm F2.8 STM

    Ett smidigt, lätt och tunt objektiv för rese- och gatufotografering, med en mångsidig brännvidd på 28 mm och en stor maximal bländare på f/2,8.
  • RF-objektiv

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Ett litet och lätt zoomobjektiv med ultravidvinkel och en mångsidig brännvidd på 10–18 mm, perfekt för resor, vloggande och landskapsfotografering.
  • Zoomobjektiv med ultravidvinkel

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Ett kompakt och lätt RF 15-30mm-zoomobjektiv, perfekt för resor som stadsmiljöer, landskap, arkitektur och vlogging på resande fot.
  • RF-objektiv

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Ett litet och lätt zoomobjektiv i RF-serien på 24-50 mm som du kan använda dagligen för resor, landskap och mycket mer.
  • RF-objektiv

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Ett mångsidigt objektiv med 10x zoom för EOS R-systemet, som erbjuder stor flexibilitet i ett enda smidigt objektiv.
  • Relaterade artiklar