Canons hittills snabbaste imagePROGRAF-skrivare lyfter CAD marknadens produktion av storformatstryck

Stockholm 2021-02-25 – Nya Canon imagePROGRAF TZ-30000-serien riktar sig mot företag som jobbar med tuffa tidsramar. Serien kombinerar många olika funktioner som stödjer oavbruten produktivitet och effektivitet. Enastående hantering av olika utskriftsmaterial och produktion av högkvalitativa tillämpningar – som CAD/GIS-ritningar, renderingar, kartor och affischer – gör den här robusta skrivaren till det perfekta valet för alla som jobbar inom arkitektur, ingenjörsvetenskap, byggnation och tillverkning, men även för professionella utskriftsleverantörer och tryckerier. Den multifunktionella modellen imagePROGRAF TZ-30000 MFP Z36 effektiviserar arbetsflödet ännu mer eftersom den också innehåller en scanner med hög precision.

Maximala resultat, minimala driftstopp Den här senaste modellen är den snabbaste i imagePROGRAF-serien och skriver ut fyra A1 CAD-sidor per minut. 700-ml bläckbehållare med hög kapacitet samt dubbel rullmatning maximerar utmatningen och minimerar stilleståndstid. Stora produktionsvolymer hanteras lätt bl.a. finns en avläggare med hög kapacitet som klarar upp till 100 A0-ark. Bearbetningen stöttas av programvaran Direct Print Plus.

Serien är den första i sitt slag med ett system som gör att bläckbehållare och materialrullar kan bytas under körning. Allt för att ge maximal produktivitet. Tack vare smart rullhantering behöver användaren bara placera rullen i mataren – så sköter skrivaren resten. Efter ett klick på utskriftsknappen tar det bara 19 sekunder innan den första A1 CAD-utskriften matas ut.

Skrivardrivrutin och jobbkörningsverktyget CPP Publisher Select övervakar utskriftsmaterialets bredd och känner av hur mycket material som återstår innan utskriften påbörjas. Utskrifterna blir effektiva och feltrycken färre.

Canons exceptionella utskriftskvalitet

Canons bläckteknik LUCIA TD ger högkvalitativa resultat på allt från CAD-ritningar till kartor och affischer, och på ett brett utbud av bestruket och obestruket material. Tunna svarta linjer och text reproduceras tydligt och med minimal suddighet, även på obestruket material. Tack vare detta bläck mattas dessutom inte de livfulla färgerna av, även om billigt, vanligt papper för bläckstråleteknik används.

Förbättrad design och säkerhet

Genom utrymmessnål och ergonomisk design kan byte av bläckbehållare och materialrullar ske framtill på imagePROGRAF TZ-30000 och färdiga utskrifter matas ut på enhetens ovansida.

Modellen MFP Z36 tar liten plats men innehåller ännu fler funktioner. Här finns en inbyggd högkvalitativ, multifunktionell scanner med dubbla LED-ljuskällor. MFP-modellen är enkel att installera har stor touchskärm med enkla funktioner för bildredigering och förhandsgranskning.

Optimal säkerhet levereras genom att alla data kan raderas från hårddisken när utskriftsjobbet är klart, valfri PIN-kod kan användas för att förhindra obehörig åtkomst.

Tomas Lagerberg, produktchef för Large Format Printers på Canon Svenska kommenterar lanseringen av imagePROGRAF TZ‑30000-serien: ”Under utvecklingen av imagePROGRAF TZ-30000-serien ville vi ta itu med de typiska frustrationer som drabbar användare av enklare LED-plottrar. Den här fullfjädrade produktionsskrivaren balanserar produktivitet och effektivitet, pressar tiderna för storformatsutskrift och efterbehandling och hjälper kunderna att klara även riktigt snäva deadlines. Jag är säker på att det här senaste tillskottet i imagePROGRAF-familjen höjer ribban för kunderna och uppfyller de växande behoven för alla verksamheter som vill strömlinjeforma produktionen av storformatsutskrifter och få en problemfri hantering.”

Säljstart för imagePROGRAF TZ-30000 och imagePROGRAF TZ-30000 MFP Z36 sker från maj månad 2021via Canons kanalpartners. Mer information finns på: https://www.canon.se/business-printers-and-faxes/poster-printers/