ELANDERS SVERIGE AB INSTALLERAR DEN FÖRSTA VARIOPRINT IX3200 I NORDEN

Det svenska tryckeriet Elanders Sverige AB, ett dotterbolag till Elanders Group, har blivit den första nordiska kunden som installerar en Canon varioPRINT iX3200. Printern installerades på företagets digitala produktionsenhet i Stockholm för att förbättra verksamhetens utskriftskvalitet, maximera produktiviteten och minska miljöpåverkan vid produktion av applikationer för bland annat direktreklam för fastigheter, manualer och broschyrer.

Elanders Group erbjuder ett brett utbud av tjänster inom Supply Chain, förpackningar och Print Solutions med över 6 000 anställda och är verksamt i 20 länder på fyra kontinenter. Elanders Sverige AB har en stor kundbas i Norden, inklusive återförsäljare, förlag och fastighetsmäklare. En av deras största kunder är Sveriges regering där de har som uppdrag att producera årliga budgetrapporter under en 48-timmarsperiod. En annan viktig marknad för Elanders är fordonsindustrin, där företaget producerar manualer som är unikt anpassade till varje enskild förares krav, däribland språk och fordonsmodell.

Elanders ville utöka deras befintliga digitala utskriftsserie med en flexibel utskriftslösning som skulle göra det möjligt för företaget att konsolidera 95% av sina produktionsvolymer till bläckstråle-teknik. Mattias Olofsson, Verkställande direktör, Elanders Sverige AB, förklarar: ”För oss är bläckstråleteknik framtidens lösning. Med varioPRINT iX3200 lägger vi till en allt-i-ett-skrivare som gör att vi kan producera överlägsna kvalitetsapplikationer, såsom fastighetsbroschyrer, utan att kompromissa med produktivitet, medieflexibilitet eller vinstmarginaler. ”

VarioPRINT iX3200 är en utökning till Elanders befintliga flotta av Canon-skrivare, som inkluderar en ColorStream 6700 Chromera webbmatad bläckstrålepress, en varioPRINT 6000 TITAN-monokrom tonerproduktionspress, en imagePRESS C910-toner för färgtoner och åtta storformat imagePROGRAF-enheter. Nu 2021 med tillägget av varioPRINT iX3200, kommer Elanders att ha en produktionsprocess endast bestående av Canons produkter, som överför alla volymer från sina befintliga ’liquid toner’-printers.

Bättre kvalitet. Mer flexibilitet. Mer hållbart.

Mattias Olofsson kommenterar: ”Hittills hade vi inte hittat en digital trycklösning som uppnådde så hög kvalitet för de volymer vi producerar. Våra kunder litar på att vi väljer tekniker som levererar enastående kvalitet och vi är övertygade om att det är möjligt att uppnå i varioPRINT iX-serien. Dessutom är färgstabilitet och enhetlighet under hela upplagan en av de största fördelarna med serien, eftersom det gör att vi kan återge färgerna på en logotyp perfekt, tryck efter tryck.

” Vi har nu också möjlighet att erbjuda våra tjänster på nya marknader och producera nya applikationer, eftersom varioPRINT iX3200 kan hantera olika typer av media - från lättare silk-media till tjockare media - och vi är inte längre beroende av specialbehandlade papper.” Mattias Olofsson betonar pressens medieflexibilitet som en viktig drivkraft för företagstillväxt: ”Oavsett om det är en A4, B3 eller en unik mediastorlek kan vi nu ta på oss arbetet med förtroendet att vi alltid kan leverera till högsta standard. Vi är glada över möjligheterna denna pressteknik ger oss och ser fram emot att visa sina imponerande resultat för våra kunder. ”

Mattias Olofsson konstaterar också att Elanders fokuserar mer på hållbarhet: ”VarioPRINT iX-seriens vattenbaserade bläck ger ett resultat med hög ’de-inkability’, vilket ökar möjligheten för återvinning. Tillsammans med skrivarens lägre utsläpp förbättrar vi också produktionsmiljön för våra anställda, då utsläpp av lösningsmedel är minimala samtidigt som det inte finns några ozonutsläpp. ”

Ökad produktivitet

Nu när skrivaren är igång är Elanders övertygad om att de kommer att kunna stärka sina processer och få en mer kostnadseffektiv produktion. Mattias Olofsson kommenterar: ”Med våra tidigare digitala produktionsskrivare för ”liquid toner” kunde vi inte skriva ut applikationer som handböcker i ett steg. I framtiden kommer vi att kunna spara tid och ta bort några steg i produktionsprocessen genom att producera både innehållssidor och omslag genom varioPRINT iX3200 i ett komplett arbetsflöde - vita ark in och färdig produkt ut. ”

VarioPRINT iX3200 styrs av Canons PRISMA-produktionsprogramvara, som hanterar inkommande jobb och vidarebefordrar dem till den lämpligaste digitala utskriftslösningen, beroende på cirkulations- och mediekrav. Som en integrerad del av arbetsflödet har mjukvaran gett Elanders möjlighet att implementera en print-on-demand affärsmodell som hjälper till att minska lager och mediaavfall. Detta, tillsammans med skrivarens enkla användning, förbättrar företagets produktivitet ytterligare och tillåter anställda, genom mindre operatörsintervention, att koncentrera sig på andra arbetsuppgifter. Quadient Inspire en kundkommunikationsprogramvara som stöds av Canon Sverige arbetar ihop med PRISMAproduction, och programvaran ger Elanders möjlighet att skriva ut variabla data-applikationer.

Simon Brejner, Nordic Category Head, Commercial Print, Canon, kommenterar: ”Vi har arbetat nära Elanders i många år och sett hur företaget har vuxit på den kommersiella tryckmarknaden. Eftersom efterfrågan på små utgåvor har ökat var Elanders angelägna om att implementera en lösning som kan matcha offsetkvaliteten, samtidigt som de kan dra nytta av flexibiliteten hos digitala utskriftsteknologier. Med varioPRINT iX-serien är vi övertygade om att vi har levererat en lösning som uppfyller alla deras behov. Vi ser fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Elanders och att hjälpa dem att möta deras framtida behov. ”

För mer information om varioPRINT iX-serien, besök https://www.canon.se/business-printers-and-faxes/varioprint-ix-series