UTNYTTJA ARIZONAS FÖRDELAR MED CANONS NYA UV FLATBÄDDSSKRIVARE ARIZONA 135 GT

Canon lanserar idag den nya flatbäddsskrivaren Arizona 135 GT – en smart teknikinvestering som skapar nya affärsmöjligheter för till exempel skylttillverkare, utskriftsleverantörer samt offset- och screentryckerier. Kanske har ert företag just startat med applikationer för styva utskriftsmaterial? Finns ni redan i branschen för storformatsgrafik eller vill ni diversifiera verksamheten med nya tillämpningar? Arizona 135 GT levererar den prisbelönta Arizona-seriens dokumenterade fördelar – hög bildkvalitet, imponerande produktivitet, tillförlitlighet och applikationsflexibilitet. Till en mycket smart investerings- och ägandekostnad. Arizona-modellerna tillverkas i Poing, Tyskland. Nya Arizona 135 GT har samma konstruktionsuppbyggnad, men utmärker sig särskilt genom att möjliggöra imponerande applikationer, inte bara på styva material utan även på många flexibla media – allt med hjälp av det uppgraderingsbara alternativet för rullmedia.

Arizona 135 GT levererar enastående produktivitet och applikationsflexibilitet, den är enkel att använda och ger exceptionell bildkvalitet. Det beror på dess VariaDot-teknik med utskrift i gråskala, som använder avancerade urvalstekniker för att skapa fotorealistiska bilder. Arizona 135 GT hanterar material upp till storlek 125 x 250 cm och tjocklek 50,8 mm och den skriver ut upp till 34,2 m²/timme – en smart investering från bara 2 000 m² per år.

Produktiviteten höjs tack vare flatbäddsskrivarens enkla funktioner, inklusive kapsling, satsvis bearbetning av komplexa jobb, steg och upprepning, spegling och omplacering av utskriftslägen. Korrekt utskriftsregistrering förhindrar fel och värdefull tid sparas tack vare möjlighet till sista minuten‑justeringar. Driftstiden är avgörande för alla utskriftsjobb och Arizona 135 GT har ett antal servicefunktioner som maximerar tillgängligheten: ett automatiserat underhållssystem som hanterar skrivhuvudet och selektivt återställer munstyckenas funktion på bara några sekunder, och en fjärrservice som innebär att användaren kan tillåta fjärrsupport av erfarna servicetekniker – allt för att säkerställa största möjliga driftstid.

Applikationer med hög vinstmarginal på ett enormt materialutbud

Arizonas flatbäddsteknik och dess LED UV-skyddssystem gör att skrivaren kan hantera mängder av hållbara applikationer på styvt eller flexibelt material med standard- eller porös yta – inklusive glas, aluminium och andra metaller, canvas, trä, MDF-skivor, kartong, keramiska plattor och plast. Som tillval finns ett uppgraderingskit för statisk dämpning. Då kan Arizona 135 GT skriva på hårda plastmaterial som akryl, polykarbonat och styren. Högtrycksvakuumsystemet Arizona Classic ger en extremt tillförlitlig nedhållning av materialet under utskrift, även om materialet är skevt eller styvt. Ännu fler möjligheter ges via det uppgraderingsbara alternativet för rullmedia. Då kan applikationer med flexibla utskriftsmaterial upp till bredd 220 cm produceras, även på tunna och värmekänsliga material, och rullmatade jobb kan köras oövervakat nattetid.

Nya kreativitetsnivåer med prepress-programmet Arizona Xpert

Arizona 135 GT levereras med prepress-programmet Arizona Xpert, som förenklar design och produktion av förstklassiga tillämpningar. Programmet innehåller färdiga recept som gör det lätt att skapa applikationer och användarna kan utbyta recept direkt med kunderna. Designer ges alltså möjlighet att förhandsgranska slutprodukten i en 3D-vy i Arizona Xpert Extensions, något som minimerar designmisstagen. Arizonas grepp för korrekt utskrift redan vid första tillfället ger mindre spill och färre kostsamma misstag. Något som i sin tur leder till bättre övergripande marginaler och snabbare omloppstider. Arizona Xpert erbjuder dessutom lönsamma möjligheter för utskrifter med ytstruktur – applikationer kan nu skrivas ut med flera bläcklager.

En hållbar lösning för flatbäddsutskrift

VariaDot-tekniken i Arizona 135 GR använder bläckdroppar av varierande storlekar, från 6 till 30 pikoliter. Det betyder inte bara att bilderna blir knivskarpa, utan också att Arizonas utskriftsprocess förbrukar hela 50 % mindre bläck jämfört med vanliga flatbäddsskrivare. Arizona 135 GT är alltså ett attraktivt och bra val, både miljömässigt och ekonomiskt. Dess miljöbetyg innefattar även användning av bläck certifierade enligt UL GREENGUARD Gold för inomhustillämpningar, till exempel på skolor, sjukhus och i detaljhandeln. De låga utsläppsnivåerna gör också utskriftsmiljön hälsosammare. Arizona 135 GT har dessutom låg energiförbrukning tack vare dess direkthantering och den minimala uppvärmningstiden med LED-lampor. Andra energibesparingsfunktioner är strömtillförseln med standardspänning, energieffektiv härdningsprocess och driftseffektiva vakuumpumpar. Nya Arizona kommer så småningom att slutligen ingå i Arizona Remanufacturing Programme, som ger enheten ett ”andra liv” för en redan mycket hållbar flatbäddsskrivare.

Michele Tuscano, chef för Global Partner Channel & Vice President EMEA - Large Format Graphics på Canon Production Printing, kommenterar: ”Som familj för flatbäddsskrivare har Arizona lovordats för sin bildkvalitet, produktivitet, tillförlitlighet och applikationsflexibilitet. Den har fått många utmärkelser, som i sin tur resulterat i mer än 7 500 installationer runt om i världen. När vi nu släpper Arizona 135 GT på marknaden, främst via vår partnerkanal, så vill vi kunna erbjuda en perfekt flatbäddsplattform för många olika applikationer på både styva och flexibla material. Vi vänder oss bland annat till skylttillverkare, utskriftsleverantörer och offset- och screentryckerier, som antingen påbörjar resan inom branschen för storformatsgrafik eller vill diversifiera sina erbjudanden med nya applikationer. Arizona 135 GT är den senaste medlemmen i Arizona-skrivarnas 5:e generation och erbjuder användarna samma kärnteknik och fördelar som sina syskon i den medelstora klassen och till en attraktiv investeringsnivå. Vi är övertygade om att den ännu en gång kommer att bli lika populär bland kunderna som sina föregångare.”

Arizona 135 GT demonstreras via ackrediterade partner och via Canons säljteam.

Mer information om Arizona 135 GT finns på: https://www.canon-europe.com/business-printers-and-faxes/arizona-135-gt

Ta reda på mer om Arizona-familjen på: https://www.canon-europe.com/business-printers-and-faxes/specialty-and-industrial/