KGM köper Canons nya flaggskepp – första maskinen som tas i drift i Norden

För två veckor sedan lanserade Canon sin mest kraftfulla och snabba skrivarserie någonsin, ColorStream 8000. Nu har den första maskinen i serien sålts i Norden. Köparen är KGM Datadistribution med en stor digitaltrycksproduktion.

– Det är väldigt roligt att vi är först i Norden med den här printern. Historiskt sett har vi alltid haft en modern maskinpark och det här köpet kommer att ge våra kunder ännu fler fördelar. Samtidigt är det ett sätt att signalera utåt att vi ser ljust på framtiden, säger Mia Steen, vd för KGM Datadistribution.

På grund av pandemin har ingen på KGM ännu sett printern på plats och kunnat testköra den, utan allt har skett på distans. Inte de vanligaste förutsättningarna för en investering av den här digniteten.

– Vi har redan en ColorStream installerad i vår anläggning i Sundsvall sedan tidigare. Med de tekniska framstegen som gjorts ser vi flera positiva aspekter, både kvalitetsmässigt, ekonomiskt och ur miljöhänseende. Vi verkar på en marknad där varje öre räknas och nu får vi en maskin som kan producera stora mängder högkvalitativt digitaltryck med så lite material som möjligt, eftersom den använder mindre bläck och ger mindre svinn. Dessutom har vi erfarenhet av att Canons skrivare har stor tillförlitlighet, säger Mia Steen.

I en tid då alla pratar om digitalisering finns det fortfarande ett stort behov av analog produktion. Mia Steen förklarar varför:

– Det senaste året har kravet ökat på digitaliseringen men vi måste ta hänsyn till att det fortfarande finns behov av analog produktion. Det är upp till våra slutkunder hur de väljer att kommunicera, och det viktiga är att vi kan leverera både analoga och digitala flöden med god kvalitet.

Matteus Celinski, Country Director på Canon Svenska AB, förklarar varför:

– Det här är vårt nya flaggskepp som bygger på tio års innovationer. ColorStream 8000-serien sätter en helt ny standard för miljöer med stora produktionsvolymer. Produktiviteten har förbättrats genom att allt som kan automatiseras har blivit automatiserat. Printrarna når upp till helt nya dimensioner för kvalitet, effektivitet och hastighet. Det är förstås extra viktigt för ett företag som KGM med stor digitaltrycksproduktion.

– Den här affären stärker vår position som den största leverantören inom transaktionsprint, direktreklam och adresserade utskick. För KGM ger den ett teknologiskt och kvalitetsmässigt försprång på marknaden.