En kick-off som varade i tre månader: Hur man bygger engagemang på distans

Det långvariga hemarbetet har satt många organisationer på prov under det senaste året. Hur bygger man egentligen engagemang och sammanhållning på distans? Canon löste det genom att göra om sin årliga kick-off på en dag till ett socialt spel som varade i tre månader och där vinnarna får donera 90 000 kr till valfri välgörenhetsorganisation.

Vanligtvis samlar Canon sina 470 medarbetare från hela Sverige på en kick off i januari. Den bidrar till gemenskap, främjar nätverkande och är en stark kulturbyggande aktivitet. När pandemin satte stopp för det behövdes ett nytt upplägg.


– Vi tog i stället fram ett lagbaserat digitalt spel som utspelat sig våren 2021 under tre månaders tid. Alla medarbetarna har varit indelade i lag och tagit sig framåt på spelplanen genom att utföra 33 uppdrag på elva olika nivåer, säger Linn Lambert-Kryss, marknads- & kommunikationschef på Canon Sverige.


Spelet är utformat för att skapa gemenskap i det ensamma hemmaarbetet och uppbyggt i fyra delar: varumärkets syfte, balans i arbetslivet, social media samt miljö och kvalitet. Några exempel på uppdrag har varit plogging – att kombinera rörelse med skräpplockning – att gå en rond med en boxboll, att skapa hälsosammare vanor genom att dela med sig av sina bästa hälsotips, att testa sitt bildminne, att fundera över och diskutera Canons varumärke.


– Spelet har även gett ledningen insikter i medarbetarnas syn på balans i arbetslivet men främsta vinsten är gemenskapen. Vi har sett att det sociala samspelet har skjutit i höjden under den här perioden. Internt använder vi Yammer som kommunikationsplattform och där har medarbetare som delar inlägg ökat med 300 procent. De som vanligtvis inte delar inlägg fick nu en möjlighet att synas och ha en interaktion med kollegor. Vi blev även mer sociala med omvärlden. Medarbetare som tidigare aldrig kommunicerat på LinkedIn tog första steget genom att vi introducerade en enklare social närvaro, säger Linn Lambert-Kryss och fortsätter:


– Spelet har även haft för uppgift att bryta mentaliteten ”jag ska bara göra klart detta innan jag kan ta paus”. Det är lätt att man glömmer den viktiga pausen, men med spelet vet vi att det blir små avbrott för att lösa en uppgift, kommunicera med laget och förhoppningsvis skratta ihop på spelfikorna. För nya medarbetare har det även fungerat som ett roligt sätt att lära känna sina kollegor när man automatiskt inte ses vid kaffemaskinen.


Det vinnande laget har valt att donera 50 000 kronor till BRIS, tvåan har gett 30 000 kronor till Barncancerfonden och trean 10 000 kronor till TjejZonen.


– Trots att det har funnits få individuella vinster har tävlingsandan varit hög. Vi tror att folk mår bra av att få möjligheten att hjälpa andra. Det ligger också i Canons filosofi, Kyosei, att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Därför blev det lyckat att koppla ihop vårt sociala ansvar med spelet där vinnande lagen fick donera till valfri organisation. Det visar också att våra medarbetare har en hög medvetandenivå på hur individer och företag bör arbeta för ett hållbart samhälle, säger Linn Lambert-Kryss.