VARIOPRINT iX-SERIEN FIRAR ETT FRAMGÅNGSRIKT FÖRSTA ÅR PÅ DEN GRAFISKA MARKNADEN

Canons varioPRINT iX-serie med arkmatade inkjetpressar lanserades i april 2020 och har under sitt första år fått ett snabbt uppsving på den grafiska marknaden. Det är särskilt kommersiella tryckerier som har installerat pressen för att stödja tillväxt inom många olika förstklassiga tillämpningar. Kommersiella tryckerier och utskriftsverksamheter online utgör 70 % av användarna och producerar utskriftsapplikationer som broschyrer, gratulationskort, reklamblad, vykort och böcker – bland många andra tillämpningar. Systemet har visat sig vara mycket populärt runt om i världen, med över 100 försäljningar under det första året.

Med mindre upplagor, högre kostnader, tuffa leveranstider och bredare utskriftserbjudanden ligger tryckerierna hela tiden under press för att få fart på produktionen. Många har dessutom påpekat att de måste kompromissa, eftersom deras befintliga tekniker antingen levererar produktivitet eller kvalitet – inte både och. Canon introducerade varioPRINT iX-serien som en lösning för att på ett kostnadseffektivt sätt leverera förstklassig bildkvalitet på en mängd olika utskriftsmaterial, tillsammans med hög produktivitet, snabbt genomflöde och ökad driftstid.

Övergång till inkjet

Mer än 40 % av alla som använder varioPRINT iX-serien har ingen tidigare erfarenhet av Canons utrustningar och de har installerat pressen som komplement till andra tekniker eller för att slussa över volymer från offset och flytande tonersystem till digital inkjet. När en varioPRINT iX2100-press installerades hos Printmedien Ennetsee AG, ett kommersiellt tryckeri i Schweiz, ersatte de alla sina offsettryckta volymer och ägaren, Roman Nussbaumer, säger så här: ”Offsettryck tillhör det förflutna hos oss. Nu trycker vi med inkjet.”

Nussbaumer berättade hur iX2100 möjliggjort för företaget att helt ta bort olika steg i utskriftsprocessen och att öka produktiviteten. ”Med varioPRINT iX-serien från Canon kan vi producera produkter i rätt tid, vi är mycket mer produktiva och vi kan anpassa oss snabbare till marknaden. Att använda inkjet innebär att allting görs i ett steg. Eller uttryckt på ett annat sätt: på sex till sju timmar istället för två till tre dagar, som det tidigare tog med offset. Samtidigt har jag kvalitetssäkringen i systemet och det blir inga fel i körningen.”

Nussbaumer berättar också att inkjetpressen är enkel att använda och uppnår överlägsen kvalitet, något som är mycket viktigt för Printmedien Ennetsee AG. ”Inom en månad efter installationen av det nya systemet har vi fått in nya beställningar som hade varit omöjliga med offsettryck. Pressen är enkel att hantera och man kan alltid lita på slutprodukten. De tester vi utfört har bevisat att utskriftskvaliteten är i nivå med offset, om inte bättre. Vår produktionsutrustning ger oss nu större konkurrenskraft, även internationellt, eftersom vi har fått beställningar som tidigare producerats utomlands.”

Resultaten från tryckpressen utvärderades också av Fogra och fick en FOGRA51-certifiering vad gäller specifikationen Process Standard Digital (PSD) Print Check. Kunderna kan därför känna tillit till att deras teknik får de bästa nivåerna för färgåtergivning, enhetlighet, utskriftsupplösning, detaljskärpa och stabilitet i trycket.

Severn Print är ett miljöanpassat tryckeri i Storbritannien. I augusti 2020 utökade de sitt tekniksortiment med en varioPRINT iX2100, som gav dem möjlighet att ta sig in i High Definition print-on-demand, och som nu kompletterats med en ny investering för automatiserad inbindning. Pressen körs tillsammans med en arkmatad varioPrint i300 och en ColorStream 3900-press med rullmatning och efter installationen har Severn ökat sin kapacitet med 75–80 %.

Mark Allington, vd och ägare av Severn kommenterar de viktigaste fördelarna med pressen: ”Canon ligger verkligen i framkant för inkjettryck och den nya varioPRINT iX-serien har satt ett nytt riktmärke för detta. Enheten levererar en banbrytande kvalitet som matchar offset, toner och tekniker för flytande tonersystem, tillsammans med de högsta nivåerna för driftstid och tillförlitlighet – utan att behöva kompromissa med kostnaderna. För oss innebär det att vi kan erbjuda våra kunder större kapacitet, inklusive möjlighet att skriva ut på väldigt många fler utskriftsmaterial – från obestruket 60 g/m2 till bestruket 350 g/m2. Något som hjälper oss att utöka vårt kundunderlag ytterligare i framtiden, både lokalt och utomlands.”

Hayco Van Gaal, Vice President Sales and Service för Commercial Printing EMEA på Canon Europe, kommenterar: ”Vi känner oss stolta över att det har uppstått ett så positivt intresse för varioPRINT iX-serien från den globala kommersiella tryckerimarknaden. När vi lanserade pressen under förra året ville vi erbjuda tryckerier inom den grafiska branschen en lösning som säkerställde att de inte längre behövde kompromissa vad gäller produktivitet eller mediaflexibilitet för att kunna leverera hög kvalitet. Och därför är det så fint att få feedback från användare som berättar att tryckpressen levererar på alla områden och ger användarna möjlighet att överträffa kundens förväntningar, att ta sig an nya jobb och skapa tillväxt i sina företag.”

Framgången på marknaden förstärktes under 2020 när varioPRINT iX-serien uppmärksammades med utmärkelsen European Digital Press Award (EDP) och även blev prisbelönt teknik på Keypoint Intelligence Outstanding Innovation Awards in Production Print. Juryn betonade att varioPRINT iX-serien är ”den första äkta arkmatade inkjetpressen som kan hantera olika format och ytvikter på bestrukna och obestrukna utskriftsmaterial”.

Mer information om varioPRINT iX-serien finns på: http://www.canon.se/business-printers-and-faxes/varioprint-ix-series/