Canons nya Sverigechef ska bidra till samhällsutveckling och förbättra ditt liv

Christer Byfors är ny vd för Canon Sverige. Med över 20 års erfarenhet från teknikbranschen är han redo att utveckla, men också att förvalta, det ikoniska varumärket i Sverige. Högst på agendan finns uppdraget att ge alla möjligheten att förbättra sitt liv med hjälp av teknisk innovation.

Stockholm 2022-02-14

Christer Byfors brinner för innovationer som underlättar vardagen. Han är övertygad om att innovation tillsammans med lokal expertis, med människan i fokus är nyckeln till att branscher utvecklas, kreativiteten breddas och att berättelser kan förmedlas på ett starkt sätt.

-Pandemin tryckte på fast-forward-knappen för teknikutvecklingen. Molnet, AI, Internt of Things, Big Data och 5G är några av de viktigaste motorerna i den stora samhällsomvandling som vi ser idag. Det tillsammans med att individer vill bidra i samhället och ha en balans i arbetslivet har utvecklat arbetsplatsen till att bli hybrid. Mötet mellan människor är nu det centrala. Arbetsplatsen kommer att vara bättre utrustade med rätt teknik och bekvämligheter för att underlätta samarbete och flexibilitet, säger Christer Byfors.

Canons uppgift är att se till att den digitala transformation som sker leder till en hållbar samhällsutveckling. Efterfrågan från marknaden ökar lavinartat kring säkra molntjänster. Genom att etablera processer för att dokumentera, sortera och radera data och information får samhällsviktiga företag möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet.

-Målsättningen med all digitalisering måste vara att förbättra människors vardag och då gäller det att se upp så man inte blir fartblind och digitalisera för digitaliserandets skull. Sedan 34 år tillbaka bedriver vi vår verksamhet utifrån den japanska filosofin Kyosei. Den beskrivs bäst som en "samarbetsanda", där individer, företag och organisationer arbetar ihop för att tillsammans utveckla samhället, säger Christer Byfors.

-Canon är ett av världens mest innovativa företag. Under 2021 hamnade vi på tredje plats vad gäller antalet beviljade patent i USA. Vi har varit bland topp fem 36 år på raken när det kommer till beviljade patent. Det säger en hel del om företagets innovationskraft och möjligheten att driva förändringar vilket jag verkligen vill se till att så många som möjligt på den svenska marknaden ska få ta del av säger Christer Byfors entusiastiskt.

I över 20 år har Christer Byfors arbetat inom innovationstunga företag. Innan han kom till Canon för att ansvara för affärsområdet Foto, Video & Konsumentprint i Norden och Baltikum, var han chef för Gibson Innovation. Under nära sju år hade han olika ledande positioner på Philips, inom områdena Consumer Lifestyle, Healthcare och Lifestyle Entertainment.

Ett av de affärsområden som växer absolut snabbast är tjänster och mjukvaror.

-Fokus för våra tjänster är hela tiden att lösa människors problem och tillfredsställa deras behov. Området har för oss på Canon ökat med 10% procent det senaste året och det är vår skyldighet att se till att fler verksamheter i Sverige får ta del av möjligheter som att automatisera arbetsflöden med robotteknik eller effektivt arbeta med dokument, säger Christer Byfors.

Självklart är bilden fortsatt Canons själ och hjärta. Här ser Christer Byfors en intressant trend.

-Stillbilden är fortsatt ett starkt medium, men fler fotografer lägger till video i sitt fotograferande. Därför lanserade vi nyligen EOS R5 C. Den är kompakt och lätt – en Cinema hybridkamera för nästa generations innehållsskapare. Precis som det hybrida kontoret har vi hybrida kameror. Våra produkter är idag verktyg i ett större perspektiv, där storytellers och innehållsskapare arbetar sömlöst från att bilden tas till att den visas upp – digitalt som i tryck.