Var djärv, modig och framåtsträvande – Canon inspirerar den grafiska storformatsbranschen med kampanjen ‘Make It BIG’ på FESPA 2022

FESPA genomförs i år den 31 maj till den 3 juni 2022 i Berlin. Via kampanjen ‘Make It BIG’ (hall 3.2, monter A30) hjälper Canon utskriftsleverantörer och tryckerier att agera modigare och leverera mer bestående intryck hos sina kunder. Ju större effekt, desto större mervärde. Årets ‘Make It BIG’ är framtaget som fortsättning på kampanjen ‘Make It’, som hjälp för professionella utskriftsleverantörer att öka verksamhetstillväxten, optimera prestandan och maximera nya möjligheter inom storformatsgrafik. Under eventet förevisar Canon tre Europapremiärer med nya digitala utskriftslösningar för storformat.

‘Make It BIG’ innehåller olika teman för den professionella grafiska storformatsbranschen. ‘Make It Eye-Catching’ ger vägledning om hur man kan skapa ett bestående intryck hos sina kunder – oavsett om det bara gäller storlek, färg, specialeffekter eller personalisering av tillämpningar. För monterbesökarna i ‘Make It Smart’ demonstreras en helautomatiserad helhetslösning, där en utskriftsorder med inspirerande högklassiga tillämpningar kan spåras från körning fram till slutleverans. Montern simulerar en detaljhandel där mängder av utskriftstillämpningar för en produkt och dess förpackningar visas, liksom tillhörande säljmaterial och reklamapplikationer för utställningar.  ‘Make It Grow’ uppmuntrar besökarna att se möjligheter för att utvidga verksamheten till nya marknader och tillämpningsområden, till exempel inom inredningsdekor eller skyltning och förpackning.


Canon har en ingående förståelse för branschen och de tillväxtmöjligheter som tekniska innovationer inom storformatsgrafik kan ge. Tre helt nya tekniska innovationer kommer därför att visas inom följande kategorier:


  • Rullmatat tryck
  • Flatbäddsutskrift av stora volymer
  • Automatisering av arbetsflödet

De prisbelönta skrivarna Colorado 1630 och Colorado 1650 kommer att visas för att demonstrera hur utskriftsleverantörer och tryckerier kan gynnas av UVgel-teknik. Colorado-serien kan producera flera olika tillämpningar, allt ifrån designtapeter och enastående dekaler till effektfulla fram- och baksidesbelysta skyltar. Colorado-serien är en flexibel investering som ger professionella utskriftsleverantörer möjlighet att bredda sin kreativa kapacitet och hantera riktigt snäva tidsgränser.


Digitala tapetutskrifter ökar och blir allt viktigare. En del av Canons monter ägnas åt ‘UVgel Wallpaper Factory’, där besökarna kan följa hela produktionen. Den här helhetslösningen visar kapaciteten hos Colorado 1650 när den används tillsammans med Fotoba Jumbo Roll, moduler som skär och spolar tillbaka och producerar många olika sammansatta väggbeklädnader färdiga för leverans. Konfigurationen testar Colorado 1650 till sitt yttersta genom att visa hur kunder kan trycka stora volymer tapeter dygnet runt.


Besökare till vår partner Farben-Frikells monter alldeles bredvid Canons, får också veta mer om den enklare LED-UV flatbäddsmodellen Arizona 135 GT. Den är en perfekt investering för utskriftsleverantörer som vill bredda sina erbjudanden och utvidga med flatbäddsapplikationer i storformat, till exempel för grafisk detaljhandel, säljmaterial, förpackningar i korta serier, interiörer, utomhusgrafik och bakgrundsbelysta skyltar. Det är den enda skrivaren i sitt segment med ett uppgraderingsbart alternativ för rullmedia. Och den kan också producera upphöjt tryck på många olika styva och flexibla utskriftsmaterial.


Arizona 2380 XTF med IJC358 UV-beständigt bläck förevisas också och riktar sig till alla som vill höja produktiviteten på sina flatbäddstillämpningar med mer än 20 %. Den är byggd med Arizona FLOW-teknik och har en vakuumbädd utan zoner som verkligen minskar behovet av att maska bordet eller tejpa fast materialet. Resultatet blir väsentligt snabbare omloppstider. Skrivaren kan också jobba med mer utmanande material som kartong, trä och glas.


imagePROGRAF GP-4000 (44 tum) rider på färgvågen och visar hur applikationer som producerats av de mindre storformatskrivarna fångar ögat precis lika mycket som applikationer utskrivna på större maskiner för breda format. Med sina 10 bläckfärger, inklusive rött, orange, grönt, lila och fluorescerande rosa, skapar imagePROGRAF GP-4000 nyanser som verkligen sticker ut, reproducerar perfekta pastellfärger och sätter fart på olika kampanjer. Det är också världens första storformatskrivare med vatten- och pigmentbaserat fluorescerande bläck, med högkvalitativa resultat för grafiska tillämpningar som affischer och säljmaterial.


Serien imagePROGRAF TZ-30000 kommer att påvisa hur företag som jobbar med tuffa tidsramar kan bibehålla snabb produktion av affischer, CAD/GIS-ritningar, renderingar och kartor. Med sin överlägsna hantering av utskriftsmaterial på obestruket eller bestruket lättviktspapper är den här robusta skrivaren det perfekta valet för kunder inom arkitektur, ingenjörsvetenskap, byggnation och tillverkning, liksom för professionella utskriftsleverantörer och mindre tryckerier.


Så här säger Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group på Canon Europe om FESPA 2022: ”Var modig, djärv och framåtsträvande – det är vårt meddelande till storformatsbranschen och kärnan i vår kampanj ‘Make It BIG’ under årets FESPA. Vi ser numera ett ökat antal kunder och potentiella kunder som tar tag i nya möjligheter inom storformatsgrafik genom att vara öppna för alternativa intäktsmöjligheter, nya tillämpningar och mer effektiva sätt att jobba, som kompensation för de minskade volymerna under pandemin. Vi tar tillfället i akt att visa bredden i vårt teknikutbud – Canon har en skrivare som passar varje budget och verksamhetsstorlek. Genom att använda nya tekniker och automatisering kan vi hjälpa våra kunder bli större och bättre och få dem att nå framgång idag – och blomstra i framtiden. Det är dags för professionella utskriftsleverantörer att kliva ut ur bekvämlighetszonen, se allt i ett större sammanhang och jobba tillsammans med oss för att ‘Make It’ och öka sina chanser för kommande framgångar.”