Säkerhetstryckeri stöttar svenskt föreningsliv och får trycket certifierat enligt FOGRA

Sandéns Security Printing, expert på säkerhetsutskrifter, har som första tryckeri med Canon ColorStream 8160 blivit certifierade enligt FOGRA Process Standard Digital 2022. Skrivaren är den andra installationen på den svenska marknaden och är Canons snabbaste rullskrivare. Huvuduppgiften blir att producera Bingolotter i Eslöv. På så vis stöttar Sandéns Security Printing föreningslivet i Sverige.

– Vi är ett säkerhetstryckeri som eftersträvar hög och jämn kvalitet och är certifierade både enligt ISO 27001 informationssäkerhet och ISO 9001 kvalitet. Därför är det även självklart för oss att testa och certifiera vår printkvalitet mot Fogra standard ISO 15311, vilket vår senaste investering Canon ColorStream 8160 klarade med högsta betyg, säger Tore Löfvendahl, produktionschef påSandéns Security Printing.

Bidrar till ett blomstrande föreningsliv
Sveriges föreningsliv påverkades kraftigt när människor inte kunde träffas under pandemin. För tryckeriet Sandéns Security Printing innebar det att produktionen av bilbingo avstannade. Samtidigt under sommaren 2020, tog tryckeriet över att producera Sveriges Bingolotter. Med tron på framtiden valde de att investera för en tid efter restriktioner.

– Vi tänkte att pandemin kommer ebba ut och folk kommer börja träffas igen. Då insåg vi att kapaciteten i vår tidigare maskin inte räckte till. Vi valde att investera i Canon ColorStream 8160 för att komplettera den andra. Vi ökar på så vis vår kapacitet och effektivitet med Canons skrivare fortsätter Henrik Sandén.

Folkspel som driver Bingolotto har som syfte att dra in pengar till föreningar runt om i Sverige.
72 riksorganisationer och förbund runt om i hela landet har möjlighet att tjäna pengar genom att sälja lotter.

– Vårt huvudsyfte är att hjälpa föreningar att finansiera sin verksamhet. Samarbetet med Folkspel har samma mål och syfte, tillägger Henrik Sandén, Vice VD påSandéns Security Printing.

– Canons uppgift i samhället är att utveckla kunder och branscher. Certifieringen är ett bevis på att Sandéns Security Printing utöver informationssäkerhet nu även uppfyller högsta tryckkvalitet med Canons snabbaste maskin på marknaden. Med ColorStream 8160 kan de möta sina kunders behov och leverera med bästa kvalitet, säger Matteus Celinski,Country Director Production Sverige.

Certifiering av FOGRA
Certifikatet är utfärdat 31 maj 2022 och gäller fram till 31 maj 2023.
Länk till certifikatet
Länk till canon.se