Canon uppmärksammar hållbarhetsförkämpar och framsynta organisationer vid Global Good Awards 2023

Stockholm 2023-02-01 – Canon EMEA, marknadsledare inom bildbehandling, är medspelare i hållbarhetsutmärkelsen Global Good Awards för 4:e året i rad. Förutom den årliga kategorin Canon Young Champion of the Year har Canon introducerat en ny utbildningsinriktad kategori – Canon Young Champion and Education – som ska uppmärksamma organisationer som tillämpat Canons Young People Programme. Bidrag till den kategorin tas emot från och med idag.

Nabilah Chowdhury_U21 winner
Nabilah Chowdhury

Nabilah Chowdhury, U21-vinnare av Canon Young Champion Award 2022

Canon Young Champion of the Year Award värdesätter unga ledare som framgångsrikt driver positiva förändringar i alla hållbarhetsområden och som använder sina exempel för att vidta åtgärder. Utmärkelsen startade som en förlängning av Canon EMEA:s Young People Programme, som ger unga människor den kunskap, skicklighet och det självförtroende som behövs för att hantera hållbarhetsfrågorna de brinner för genom att använda kreativitet och kritiskt tänkande.

I fjol vann Nabilah Chowdhury kategorin Under 21. Hon uppmärksammades för sina aktiviteter inom klimatförändring, hon organiserade klimatstrejker i Sydney och debatterade frågan som delegat i UN Youth. Sedan dess har hon fortsatt sitt kampanjarbete och inbjöds nyligen ännu en gång till Canons brittiska kontor för att ta emot en digital systemkamera och dela sitt inspirerande arbete. Peter Bragg, chef för Canon EMEA Sustainability & Government Affairs: ”Vi är stolta över att sponsra Global Good Awards för fjärde året i följd. Och vi ser fram emot tillämpningar som kan uppstå under de kommande månaderna och som visar det hårda arbete och de prestationer som unga hållbarhetsförkämpar, skolor och frivilligorganisationer lägger ner.”

Vinnaren av årets Canon Young Champion of the Year Award utses av en inspirerande domarbänk, där bland andra Ally Zlatar, konstaktivist och vinnare av Dianna Award, Georgina Stevens, hållbarhetsrådgivare och författare av Be the Change Books samt Laura El Tantawy, fotograf och Canon-ambassadör ingår.

Steve headshot

Canon lanserar dessutom utmärkelsen YPP Partner of the Year Award, som ska hylla utbildningspartners arbete och som har anordnat ett Canon Young People Programme under år 2022. Steve Kenzie, förvaltningschef för FN:s Global Compact Network UK, sitter med i juryn och använder sina expertkunskaper att koppla samman globala organisationer för att driva målen för hållbar utveckling och bedöma tillämpningar från skolor och frivilliga organisationer som har levererat workshops om bildbehandling i samarbete med Canon. I juryn för utbildningskategorin sitter också Hassan Raja, tidigare deltagare i Canon Young People Programme och numera Digital Comms Officer för Londons borgmästare.

Canons kategorivinnare visas tillsammans med andra vinnare av GGA-utmärkelser (Global Goal on Adaptation) vid den virtuella prisceremonin den 12 juli och de kommer också att ingå i GGA Winners-evenemanget den 12 oktober. Där sammanförs 2023 års finalister från alla bakgrunder för att diskutera hur vi skapar positiva förändringar.

Detaljer om kategorin Canon Young Champion of the Year

Utmärkelsen avser två kategorier – under 16 års ålder och under 21. Deltagandet är kostnadsfritt och vi välkomnar bidrag från deltagare i Canon Youth Programmes och från externa unga förkämpar. Juryn bedömer tillämpningar från fler än en kandidat per bidrag, till exempel där grupper eller syskon har jobbat tillsammans för att kampanja för ett gott syfte. Bidrag kan skickas in nu och sista dag är 28 april 2023.

Deltagare måste skicka in högst 1 000 ord och högst sex tagna bilder för att berätta sin story och vilken förändring de har jobbat för. FN:s Sustainable Development Goals används som guide och bidragen kan fokusera på alla aktivitetsformer inom social och miljömässig hållbarhet, oavsett om det gäller ett lokalt samhällsprojekt eller ett större, globalt initiativ.

Vinnarna av Young Champion Award får biljetter till den virtuella ceremonin Global Good Awards samt en Canon EOS 250D-kamera med standardobjektiv och ett 50 mm-objektiv. Finalister i slutomgången vinner också en Canon EOS 4000D-kamera med standardobjektiv och ett diplom. Pokal och diplom ges till vinnaren av Education Award.

Deltagare över 18 år kan själva skicka in ett bidrag, alternativt nomineras av en förälder, vårdnadshavare, företag eller den välgörenhetsinrättning eller organisation som de arbetar med.