Canon utökar sin framgångsrika serie arkmatade B3-inkjetpressar och presenterar varioPRINT iX1700

Stockholm 2023-10-12 – Canon är ledande inom produktionsinkjetpressar och förhandsvisar tekniken i Canon varioPRINT iX1700 – en ny arkmatad inkjetpress för 170 A4-sidor per minut – på Canon Expo i Yokohama, Japan (19-20 oktober 2023). Pressen är konstruerad för hög produktivitet och konsekvent hög kvalitet för behoven hos krävande kommersiella och interna utskriftsleverantörer och den bygger på en övertygande blandning av helt nya och beprövade Canon-tekniker. Besökarna på drupa 2024 blir bland de första i Europa att få se kapaciteten i varioPRINT iX1700 (Hall 8A, Canons monter B41).

varioPRINT iX1700_LeftCG_07

Canons nya arkmatade inkjetpress varioPRINT iX1700

Mogami_FrontCG_01.jpg

Canon varioPRINT iX1700 trycker upp till 170 A4-sidor eller 73 B3-sidor per minut

Mogami_RightCG_13

varioPRINT iX1700 använder nyutvecklade skrivhuvuden och bläck från Canon

Designad för krävande kommersiella och interna tryckerier

Canon strävar alltid efter att stödja kunderna inför branschens olika trender, till exempel behovet av kortare serier och ökad automatisering för att klara snävare deadlines. Den helt nya inkjetplattformen varioPRINT iX1700 B3 sammanför de expertkunskaper inom inkjet och arkmatade utskrifter som finns i Canons forsknings- och utvecklingscentra i Japan, Tyskland och Nederländerna. Med en hastighet på upp till 170 A4-sidor per minut placerar sig pressens utskriftsvolymer mellan Canons tonerbaserade flaggskepp imagePRESS V1350 och inkjet varioPRINT iX2100/3200 och kompletterar alltså erbjudandet för tunga produktionsmiljöer.

Innovativt skrivhuvud och nyskapande bläckteknik för högkvalitativa tillämpningar

varioPRINT iX1700 har ett innovativt, förstklassigt 2400 x 1200 dpi skrivhuvud och en ny uppsättning bläck för högkvalitativa utskriftstillämpningar, till exempel marknadsföringsmaterial, böcker och krävande applikationer för affärskommunikation. De nya vattenbaserade polymerbläcken innehåller riktigt mättade pigment och producerar ett stort färgomfång. Bläcket sprutas ut på materialet efter en förbehandlingsvätska och förankrar pigmenten på substratet i ett mycket tunt lager. Det utskrivna resultatet får på så sätt en höggradig färgreproduktion, substratets naturliga yta bibehålls och möjliggör reproduktion eller överflyttning av applikationer som normalt trycks via offset. Den nyutvecklade mekanismen för registreringskorrigering rättar samtidigt till sneda papper och horisontell obalans och skapar perfekt justering i höga hastigheter.

Produktiv och pålitlig

Den här flexibla pressen har en hastighet på upp till 170 A4-sidor eller 73 B3-sidor per minut. Produktiviteten maximeras genom automatiserat underhåll av skrivhuvud och kvalitetskontroll och i skrivhuvudena finns en mekanism som ser till att bläcket cirkulerar längs en exakt flödesbana till munstyckenas spetsar och skapar en stabil drift. varioPRINT iX1700 hanterar en stor mängd utskriftsmaterial tack vare de nya bläckens sammansättning – specialframtagna av Canon för det nya skrivhuvudet – och ett luftstyrt matningssystem som säkerställer pålitlig pappersmatning. Operatörer och servicetekniker hanterar enkelt varioPRINT iX1700 från dess framsida och ett fönster ger tydlig inblick i enhetens status. Pressens digitala styrenhet PRISMAsync skapar en snäv integrering med Canons programsvit PRISMA liksom samverkan med många andra produktionsarbetsflöden. Det visuella användargränssnittet och de automatiska funktionerna stöder operativ effektivitet.

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print på Canon Europe: ”Som global ledare inom arkmatade produktionsinkjetpressar, med mer än 600 installationer över hela världen, och som betrodd partner till våra kunder, vill vi på Canon hela tiden kunna erbjuda innovativ, avancerad inkjetteknik. Vi ser verkligen fram emot att kunna lägga den här pressen till vårt produktionserbjudande. Vår utökade portfölj innebär att fler utskriftsleverantörer kan strömlinjeforma sina produktionsprocesser ännu mer, förbättra kvaliteten på sitt tryckta material och snabbare och mer flexibelt kunna bemöta kundernas olika behov. varioPRINT iX1700 levererar dessa fördelar, både för kommersiella och interna utskriftsleverantörer, och hjälper dem att utöka sina tjänster, skapa fler affärsmöjligheter och fortsätta vara konkurrenskraftiga.”

Den nya pressen varioPRINT iX1700 blir tillgänglig på EMEA-marknaderna under 2025. Fler produktdetaljer kommer att tillkännages så småningom.

varioPRINT iX1700 bilder