Canon utökar portföljen för etikettryck med nya LabelStream LS2000

Stockholm 2023-10-12 – Canons LabelStream LS2000, en ny inkjetpress för etiketter med 40 m/minut, kommer att förhandsvisas på Canon Expo i Yokohama, Japan (19–20 oktober 2023). LabelStream LS2000 är en industriell etikettpress som bygger på en ny sammansättning av innovativa och beprövade Canon-tekniker. Det här är Canons första vattenbaserade inkjetpress för etiketter och trycker CMYK plus vitt på självhäftande substrat, inklusive på papper och film med en ny bläcksammansättning som designats för att uppfylla säkerhetsstandarder för livsmedel. LS2000 gör Canons LabelStream-serie tillgänglig för ett bredare urval av etikettkonverterare som utför tjänster för branscher inom mat och dryck, hygienprodukter, hushållsredskap och elektronik, och tillverkningen av skräddarsydda eller anpassade produkter.

LabelStream LS2000

Canons digitala etikettpress LabelStream LS2000 trycker på materialbredd upp till 340 mm

Canons nya digitala etikettpress LabelStream LS2000

LabelStream LS2000

Canon LabelStream LS2000 använder nyutvecklade skrivhuvuden från Canon och vattenbaserade polymerbläck

LabelStream LS2000 bygger på vattenbaserad inkjetteknik och är en perfekt lösning för etikettkonverterare som vill ha en pålitlig, produktiv och flexibel digital press som kan hantera efterfrågan på kortare serier av olikartade självhäftande etiketter, som ska produceras med tuffa deadlines. Det här kravet innebär bland annat att snabbt kunna ta ställning till en allt större mängd olika produkter, förpackningsinnovationer och utmaningar med en ständigt föränderlig leverantörskedja. I Europa blir besökarna på drupa 2024 bland de första att få se de mångskiftande resultat som LabelStream LS2000 skapar i Canons monter (Hall 8A, monterB41).

Pålitlig, högkvalitativ etikettproduktion med ny skrivhuvudteknik

LabelStream LS2000 är en inkjetpress för etiketter i fem färger (CMYK plus vitt) som trycker upp till 40 m per minut och i en maximal utskriftsbredd på 340 mm. Pressen har ett nytt 2400 x 1200 dpi skrivhuvud med en cirkulationsmekanism som ser till att bläcket rör sig längs en exakt flödesbana till alla munstyckenas spetsar, minimerar felaktigheter i munstyckena på grund av tilltäppning och hjälper till att utöka skrivhuvudets livslängd. Underhållssystemet för skrivhuvud och kvalitetskontroll är automatiskt för att ge en pålitlig och stabil produktion. Samma sak gäller färgmätning och justering. Och det digitala gränssnittet skapar en snäv integrering i arbetsflödet för enastående enkel användning och driftseffektivitet.

Flexibelt användningsområde med innovativ bläckteknik framtagen för att uppfylla säkerhetsnormer för livsmedel

De nya bläcken i LabelStream LS2000 är vattenbaserade polymerbläck med hög täthet som tagits fram speciellt för Canons nya skrivhuvud. Bläcken innehåller riktigt mättade pigment och producerar ett stort färgomfång. De skapar ett mycket tunt lager på substratet som drastiskt minskar ljusspridning och resultatet blir överlägsen färgåtergivning. Vitt bläck finns som standard för att tryckas på transparent film och andra material. Det producerar också hög opacitet i vitt, som kan användas som mellanskikt för andra bläck och skapa livfullt tryck med klara färger. Bläcken i LabelStream LS2000 lämpar sig för många olika applikationer och har även tagits fram för att uppfylla säkerhetsstandarder för flera livsmedel.

Snabb etikettproduktion på många olika substrat

Etiketter som används på utsidan av matförpackningar och andra vardagsartiklar, från hygien- till hushållsprodukter, måste ofta produceras i mindre upplagor och med snabba leveranstider på grund av produkternas kortare livscykel. Med utskriftshastigheter på upp till 40 m per minut står LabelStream LS2000 redo att leverera. Den nya etikettpressen hanterar substrat på ett flexibelt sätt, med allt från bestruket till syntetiskt papper och film, inklusive film som tål låg värme. Allt detta öppnar möjligheter för många olika etikettapplikationer. Tryckets tunna bläcklager är nästan omärkbart när man känner på det. Det innebär att tryckta substrat – inklusive strukturmaterial som valts för en speciell design – kan bibehålla det ursprungliga utseendet och känslan.

Jennifer Kolloczek, EMEA Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Print på Canon Europe: ”Eftersom efterfrågan på etiketter fortsätter att växa utsätts konverterare för utmaningar, till exempel den allt större trenden med kortare serier och produktion av högkvalitativa etiketter on-demand, något som fortsätter att driva fram införandet av digital tryckteknik. LabelStream LS2000 är vår första vattenbaserade inkjetpress för etiketter och erbjuder konverterare pålitlig produktivitet och den hastighet som klarar kundernas krav. Och tack vare dess flexibilitet och förväntade överensstämmelse med säkerhetsstandarden för livsmedel innebär det att de kan diversifiera sina erbjudanden.”

LabelStream LS2000 blir tillgänglig inom EMEA i början av 2025. Fler produktdetaljer kommer att tillkännages så småningom.

LabelStream LS2000 bilder