Canons nya storformatskrivarserie imagePROGRAF PRO med 12 färger levererar marknadens hittills bästa PRO-utskriftskvalitet och överlägsna ljusbeständighet för avancerad fotografi och konsttryck

Stockholm 2024-01-25 – Canon lanserar en ny förbättrad serie av sina mycket framgångsrika imagePROGRAF PRO storformatskrivare med 12 färger. Den nya serien har designats för fotografi- och konsttrycksmarknaden och består av tre modeller: imagePROGRAF PRO-6600 (60”/1524 mm),  PRO-4600 (44”/1118 mm) och PRO-2600 (24”/610 mm), som nu ersätter modellerna imagePROGRAF PRO-6100, PRO-4100 respektive PRO-2100. Tillsammans med den nya pigmentbaserade bläckuppsättningen LUCIA PRO II1 levererar den nya 12-färgersserien den hittills högsta fotoutskriftskvaliteten av alla imagePROGRAF-enheter. Här hanteras marknadens krav på bättre bild- och ljusbeständighet för att kunna lagra utskrifter på lång sikt. Serien har dessutom nya miljömässiga fördelar. imagePROGRAF PRO-serien kommer att visas i Canons monter på drupa 2024 i Hall 8A, B41-1 – B41-8.

• Canon lanserar en ny förbättrad serie av sina mycket framgångsrika imagePROGRAF PRO storformatskrivare med 12 färger.

• Den nya imagePROGRAF PRO-serien har designats för fotografi- och konsttrycksmarknaden.

Exceptionell bildkvalitet

imagePROGRAF PRO med 12 färger var redan lovordad för att producera utskrifter med fotokvalitet, livfulla färger och oöverträffad klarhet och detaljer. Nu har det matta svarta bläcket i bläckuppsättningen LUCIA PRO II, tillsammans med en nyutvecklad färgmatchningstabell, förbättrat återgivningen av mörkare skuggor och svärta på konstnärspapper. Den här utvecklingen har också på samma utskriftsmaterial utökat de mörka områdena i färgomfånget för återgivning av detaljerade gråtoner.

Väsentligt större hållbarhet

Med bläckuppsättningen LUCIA PRO II framtidssäkras de utskrivna resultaten, eftersom de nya bläcken har avsevärt förbättrad reptålighet på fotopapper. Det här underlättar hantering, montering och efterbehandling för till exempel utskriftsleverantörer av konsttryck. Ett mycket ljusbeständigt pigment i bläckuppsättningen ökar dessutom färgbeständigheten dramatiskt. Den nya imagePROGRAF PRO-serien höjer värdet på fotoutskrifter och konsttryck, som nu kan produceras i ännu högre kvalitet och bevaras i upp till 200 år2 utan att färgerna bleknar.

Ett lyft för produktiviteten

Den nya imagePROGRAF PRO-serien är lättanvänd – oavsett användarens kunskapsnivå – och ger ökad produktivitet tack vare ett statusövervakningssystem för bläckspridningen, förenklade inställningar och enklare hantering av utskriftsmaterial. Serien har dubbla rullar som samtidigt kan hantera olika papperstyper och format, så att användaren automatiskt kan växla mellan att skriva ut på allt från matt till glättat papper utan att avbryta körningen. Genom att öka hastigheten på den automatiska inmatningsprocessen har materialets inmatningstid också reducerats med cirka 40 %3.

Miljöhänsyn

I linje med Canons mål att minska miljöavtrycket från sina produkter och verksamheter genom att använda resurser på ett ansvarsfullt sätt, minimera avfallet, öka effektiviteten och stödja innovation, så har mängden expanderad styrenplast reducerats i förpackningsmaterialet för nya serien – till exempel har 89,5 %4 mindre polystyrenskum använts för PRO-4600 jämfört med dess föregångare. Den minskade strömförbrukningen – 85 W eller lägre i drift och 2,3 W eller lägre i standby – har liksom andra uppfyllda kriterier också bidragit till att serien rankas som en ”Gold”-produkt enligt USA:s EPEAT5 miljömässiga bedömningssystem (Electronic Product Environmental Assessment Tool), som är den högsta noteringsnivån vad gäller utrustningsprodukter för bildbehandling.

Mathew Faulkner, EMEA Director, Marketing and Innovation, Wide Format Printing Group på Canon Europe: ”Den nya serien imagePROGRAF PRO vidarebefordrar den enorma framgången med vår nuvarande serie och gör den ännu bättre – med ny design och prestandafunktioner som lagts till som svar på direkt feedback från våra kunder. Vi har höjt ribban för utskriftskvalitet och vi har också ökat bildernas hållbarhet vad gäller ljusbeständighet och skydd mot nötning, något som är av stor vikt för leverantörer av konsttryck och yrkesfotografer. Med den förbättrade hanteringen av utskriftsmaterial och mer automatisering har vi också gjort serien mer lättanvänd och mer produktiv.”

>”Den nya serien är ett attraktivt erbjudande för våra kunder. Professionella fotografer kan investera i teknik som innebär att de kan kommersialisera sina alster ännu mer via utskrifter och ändå behålla full kontroll över resultat och kvalitet.”

Den nya imagePROGRAF PRO-serien finns tillgänglig inom EMEA från mars 2024, antingen direkt från Canon eller via en av deras auktoriserade återförsäljare.

Mer information om den nya imagePROGRAF PRO-serien finns här: https://www.canon.se/business/products/wide-format-printers/announcing-new-imageprograf-pro-gp/

1. 11 av de 12 bläcken är nyutvecklade. Det matta svarta bläcket är detsamma som används i imagePROGRAF GP-2000/4000.
  2. När Canons papper Photo Paper Pro Platinum används. Uppskattad varaktighet beräknad enligt testmetod av ljusbeständighet inomhus. Livslängdskriterier enligt utvärderingsmetod för digitala färgfotoutskrifter (JEITA CP-3901B) publicerad av JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association).
  3. Från 123 sek (tidigare imagePROGRAF PRO-serie) till 73 sek (nya imagePROGRAF PRO-serien).
  4. Viktförhållande, PRO-6600 reducerat med 58,9 % och PRO-2600 med 100 %.
  5. Ett miljömässigt bedömningssystem upprättat av GEC (Green Electronics Council), en amerikansk icke-vinstdrivande organisation, med syfte att utveckla och stödja marknaden för miljövänliga produkter.