no consumer

Support för konsumentprodukter

    Feedback

    Hjälp oss att förbättra vår service genom att delta i en kort undersökning baserad på dina upplevelser av Canons supportwebbplats.

    Delta i vår undersökning

    Nej tack

    Produktreparation

    Här hittar du allt du behöver veta för att skicka in din produkt på reparation. Genom att klicka på rubrikerna nedan får du information om reparationscenter och hur du går tillväga för att skicka in din produkt. Där finns också de vanligaste frågorna som kan vara till hjälp för dig.

    Serviceverkstäder

    Välj din produkt med hjälp av sökfiltren så att du alltid hittar rätt auktoriserad serviceverkstad som kan reparera din Canon-produkt.

    Du kan ta med dig produkten direkt till reparationscentret eller skicka in den med hjälp av en speditör. Läs mer om reparationsprocessen.

    Observera – Beroende på land kan du vara kvalificerad för tjänsten service på plats om du äger någon av skrivarna imageRUNNER C1225iF, PIXMA PRO-1, imagePROGRAF PRO-1000 eller en utvald MAXIFY- eller i-SENSYS-skrivare. Om skrivaren täcks av Canons European Warranty System (EWS) kontrollerar du först tillgängligheten och om skrivaren är kvalificerad kontaktar du oss direkt för att ordna med service på plats. Om du inte är berättigad till service på plats hittar du en lista över auktoriserade reparationscenter nedan.

    Min Canon-produkt fungerar inte. Vad ska jag göra?

    I första hand rekommenderar vi att du läser vår supportsida för konsumentprodukter som innehåller information som kan hjälpa dig att lösa problemet. När du har valt produkt får du tillgång till vanliga frågor & svar samt användarhandböcker. Du kan också hämta drivrutiner, programvara och firmware. Där finns även mer information som kan vara bra för dig att känna till, exempelvis hur du kan kontakta oss för support via telefon och e-mail.

    Om du inte kan lösa problemet själv och produkten måste repareras, följer du instruktionerna nedan. Eftersom det kan vara små lokala skillnader i hur den här processen går till i olika länder hänvisar vi till supportsidorna för ditt land via vår landsväljare.


    Min Canon-produkt behöver repareras. Vad är nästa steg?

    1 – Skriv ut och fyll i Canons reparationsformulär och bifoga det när du skickar in produkten.

    Det här formuläret ger oss den information vi behöver för att utreda vad som är fel med din produkt och om den eventuellt behöver repareras. Då får vi också dina kontaktuppgifter så att vi kan hålla dig underrättad om vad som händer med din produkt när den har kommit in på verkstaden.

    Om du inte kan skriva ut formuläret ber vi dig att fylla i samma information i ett brev som du skickar till oss tillsammans med produkten.

    Att tänka på innan du skickar in produkten

    Skrivare:

    • Bläckpatronerna (även om de är tomma) måste alltid sitta kvar i skrivaren, annars täcks inte skrivaren av garanti då det finns en risk att skrivarhuvudet torkas ut och blir förstört.
    • Om felet gäller utskriftskvalitet ber vi dig även skicka med ett utskrivet ark som visar felet.

    Objektiv:

    • Meddela vilken kamera du använder till objektivet.
    • Om felet är av fokuskaraktär ber vi dig skicka in ett minneskort med originalfiler som visar felet. Vi ser också gärna att kameran skickas med.

    Kamera:

    • Om felet är av fokuskaraktär ber vi dig skicka in ett minneskort med originalfiler som visar felet. Vi ser också gärna att objektivet skickas med.
    • Om batteriet ej verkar fungera eller verkar ta slut fort ber vi dig även skicka med laddare och kabel (såvida inte kameran använder engångsbatterier).
    • Kameran ska vara skyddad med ett kamerahuslock om inte objektiv sitter på.

    2 – Var finns närmaste Canon-auktoriserade serviceverkstad?

    Använd vårt sökverktyg för reparationscenter om du vill veta var Canons närmaste auktoriserade serviceverkstad finns.

    3 – Har du skickat med all nödvändig information?

    Om det finns garanti för din produkt måste du även bifoga en kopia på inköpsbevis med inköpsdatum (kvitto eller motsvarande). Canon kan inte erbjuda reparationer på garanti utan att först se inköpsbevis för produkten.

    4 – Hur packar du produkten för att den ska transporteras säkert?

    Använd bubbelplast eller något liknande och vira det runt produkten. Därefter lägger du den i en stadig kartong och ser till att produkten är inbäddad runtom med fyllnadsmaterial. Produkten ska inte kunna skramla runt i kartongen under transporten. Produkten ska kunna klara hanteringen under transporten, t.ex. ett fall på 2 m.

    Vi rekommenderar att produkten packas på ett säkert sätt eftersom Canon inte ansvarar för om produkten skadas eller kommer bort under transporten till verkstaden. Beroende på produktens värde, kan du också överväga att försäkra försändelsen. Det är alltid bra att behålla det sändningsnummer du får av speditören. Då kan du följa paketet tills det levereras på verkstaden via speditörens hemsida.

    Du kan alltid själv lämna in produkten till någon av Canons auktoriserade verkstäder. Öppettider, adresser och annan relevant information hittar du via länken till serviceverkstäder ovan. 

    Canon RCC har olika adresser beroende på speditör och fraktsätt:

    Företagspaket (Posten), annan speditör och REK:
    Canon RCC
    Krokslätts Fabriker 16B
    431 37 Mölndal

    Postpaket (MyPack, privatpersoner):
    Canon RCC
    Box 121
    431 22 Mölndal

    (OBS! Skicka inte rekommenderade paket eller Postens värdepaket till denna adress)

    Vad händer efter att jag har skickat in min produkt för reparation?

    När produkten har tagits emot på en auktoriserad Canon-verkstad registreras din produkt och du får ett meddelande där vi bekräftar att vi har mottagit produkten.

    Vi undersöker produkten och om det finns gällande garanti, repareras produkten och skickas tillbaka till dig. Om du själv har lämnat in den till oss, kontaktar vi dig så att du kan komma och hämta den.

    Om det av någon anledning konstateras att garantin inte gäller, får du ett kostnadsförslag för reparationen samt en förklaring till varför garantin inte gäller. Ett kostnadsförslag kan behöva justeras eller förnyas helt och hållet under reparationens gång om ytterligare fel upptäcks. Du blir i så fall  alltid informerad och får på nytt ta ställning till det nya kostnadsförslaget.

    Om du väljer att tacka nej, skickar vi tillbaka produkten mot en undersökningsavgift. Du kan också välja att vi skrotar produkten på plats. Väljer du istället att tacka ja, går vi fortast möjligt vidare med reparationen och meddelar dig när produkten är klar för att skickas/hämtas.

    Canon har åtagit sig att skydda din integritet och all din personliga information används endast i syfte att göra reparationsprocessen effektivare. Canon lagrar dina personuppgifter på ett säkert sätt och de kommer inte att användas i något annat sammanhang. Mer information om Canons sekretesspolicy finns i våra villkor.

    En lista över vanliga frågor och svar kan hjälpa dig om produkten behöver repareras.

    Vanliga frågor

    Observera att detta gäller Canons konsumentprodukter

    F: Vad kostar reparationen för min produkt utanför garantin?

    S: Kontakta närmaste serviceverkstad för kostnadsförslag.

    F: Vart lämnar jag min felaktiga produkt som fortfarande har garanti?

    S: Kontakta närmaste serviceverkstad för inlämning/inskick av din produkt. Du kan också kontakta din återförsäljare för hjälp.

    F: Vad skall jag skicka med när jag sänder min produkt till service? Tillbehör, laddare, kablar etc

    S: Skicka in tillbehören som hör till produkten om inte problemet är bekräftat till en enskild del. MYCKET VIKTIGT: När du sänder in din skrivare skall skrivarhuvud och bläckpatroner alltid sitta i/skickas med. (För Swap@home gäller inte detta)

    F: Hur kan jag få status på min reparation?

    S: Beroende på om du lämnat din produkt direkt till serviceverkstaden eller din återförsäljare så skall du kontakta respektive inlämningsställe.

    F: Jag vill ha en ny produkt istället för att ni reparerar den.

    S: Som regel reparerar Canon produkterna - verkstaden beslutar om ett ev. utbyte. Kontakta din återförsäljare om du har frågor om nyinköpt produkt.

    F: Jag vill klaga på reparationen, det saknades delar när den kom tillbaks från reparation etc.

    S: Kontakta serviceverkstaden som utfört reparationen.

    F: Det är samma problem efter reparation, vad gör jag?

    S: Har serviceverkstaden inte lyckats åtgärda den felaktiga produkten så kontaktar du denna för reklamation av reparationen.

    F: Vad kostar det att avböja ett kostnadsförslag?

    S: Detta varierar mellan verkstäderna och kan även bero på vilken produkt det handlar om.

    F: Kostar det något att lämna in en produkt som det visar sig inte vara något fel på?

    S: Under garantitiden kostar det inget.

    F: Var kan jag få tag på manualer, drivrutiner eller mjukvara?

    S: Kontakta närmaste återförsäljare om du tappat bort din manual/mjukvara/drivrutins-cd som kan beställa en ny till dej. Vill du ha tag på de senaste drivrutinerna? Du hittar dessa genom att välja din product

    F: Vart vänder jag mej för att beställa tillbehör eller förbrukningsartiklar till produkten?

    S: Kontakta närmaste återförsäljare.

    F: Var kan jag köpa reservdelar till min produkt?

    S: Observera att garantin inte gäller om du bytt ut några delar genom att ta isär produkten. Då rekommenderar vi alltid att du vänder dig till en auktoriserad Canonverkstad. Andra, utanpåliggande, delar kan du beställa genom Convena International AB, 031-3342500 eller EET Nordic Sweden AB, 08-507 510 00

    Reparationsformulär

    Skriv ut formuläret och fyll i den efterfrågade informationen. Detta ger oss all information vi behöver för att utreda vad felet är och reparera produkten om det behövs och att meddela dig om hur reparationen går. Om du inte kan skriva ut formuläret ber vi dig att fylla i samma information i ett brev som du skickar till oss tillsammans med produkten.

    Skriv ut och fyll i Canons reparationsformulär och bifoga det när du returnerar produkten