Vad har en bank, ett sjukhus och en bilfabrik gemensamt?
Datainsamling blir allt vanligare inom organisationer, särskilt efter omfattande digitalisering efter pandemin. Men dess värde utnyttjas sällan till fullo. Organisationer vet att de behöver samla in data och generera insikter från dem. Men de saknar ofta effektiva sätt att hantera och analysera sina informationsguldgruvor.
Det ligger på IT-cheferna att ställa rätt frågor. Hur samlas data in? Hur analyseras dem? Används dem för att främja bättre beslutsfattande?
Först behöver dock tankesättet ändras. Organisationer har antagit informationshanteringssystem främst på grund av efterlevnads- och säkerhetsproblem. Det är en reaktiv metod som får IT-teamen att hamna på efterkälken.
I takt med att användningen av ny teknik som AI ökar – och i takt med att organisationer hanterar större och mer komplexa datamängder – förändras informationens roll.
Det finns en ökande medvetenhet bland IT-chefer och andra att investeringar i informationshantering inte bara handlar om att kryssa i rutor, utan kan låsa upp dolt värde i organisationer och göra processer snabbare, säkrare och mer givande för medarbetarna.
Bra informationshantering börjar med att optimera informationsarbetsflöden i hela organisationen. Vart det leder beror på hur ambitiösa organisationens beslutsfattare är.