VD för Canon Svenska AB representerade företaget på årets sammankomst av Global Child Forum

Global Child Forum är en svensk välgörenhetsorganisation grundad av H.M. Kung Carl XVI Gustaf och H.M. Drottning Silvia. Den 1 december hölls den årliga träffen av Global Child Forum på det Kungliga Slottet med över 150 deltagare från olika nationer runt om i världen. Canon var inbjudna till årets sammankomst och representerades av Canon Svenska AB:s VD Christer Byfors.

– Att bli inbjudna av kungen och drottningen är en stor ära. Global Child Forum är en organisation som ligger nära hjärtat, då vi på Canon arbetar aktivt med CSR-frågor och organisationer som arbetar med samhällspåverkan. Det är en viktig del av vår företagsfilosofi, säger Christer Byfors, VD på Canon Svenska AB.

Under årets sammankomst diskuterades hur teknik- och telekombranschen och företag inom mat-, dryck-, hygien- och skönhetsindustrin kan bidra till att förbättra barns livsförhållanden och rättigheter. Syftet är att skapa en dialog och ökad kunskap om hur branscher kan hjälpa barnen på bästa sätt.

H.M Kung Carl XVI Gustaf inledde dagen

Under dagen närvarade kungen, drottningen, kronprinsessan Victoria och prinsessan Sofia. Kungen höll ett värmande öppningstal där han välkomnade alla och lyfte frågan om hur ledare från världens största företag tillsammans kan göra världen till en bättre plats. I talet nämnde Kungen att han och drottningen uppskattar möjligheten att kunna sammanföra viktiga intressenter för att tillsammans mobilisera och agera för barns rättigheter. Han talade även om hur mörkret kan kännas tungt, särskilt i dessa tider, men att det samtidigt får ljuset att upplevas ännu starkare.

Under konferensen deltog flera talare från olika världsledande företag och en dialog växte fram, bland annat om hur barn som är involverade i försörjningskedjan påverkas. Några av aspekterna som togs upp rörde barnarbete och industrispecifika problem, som exempelvis näringsfattiga livsmedel, och den ökade sårbarheten som många barn idag utsätts för på internet.

Canon – en ledare inom arbetet för barns rättigheter

Global Child Forum rankar och betygsätter företag och deras arbete med barns rättigheter utifrån skalan: beginner, improver, achiever och leader. Canon har utsetts till leader, som är den högsta kategorin på skalan, för företagets arbete med att utveckla och implementera riktlinjer för barns rättigheter. Canon har på ett konkret sätt gått från tanke till handling och gjort arbetet för barns rättigheter till en naturlig del av verksamheten.

– Vi arbetar syftesdrivet på Canon med vår företagsfilosofi, Kyosei, som grundpelare.
Tanken om att bidra och göra gott både för miljön och för samhället i stort genomsyrar hela verksamheten. Att arbeta med samhällsfrågor som rör barn och ungdomar är viktigt för oss och under året har vi haft flera projekt som exempelvis Canon Young People Programme och vårt mentorprogram My Dream Now. Det finns alltid fler projekt att engagera sig i och fler barn och ungdomar vars röster vi gärna hjälper till att stärka och synliggöra. Vi gör det vi kan för att skapa en bättre värld, säger Christer Byfors.

Läs mer om Global Child Forums årliga sammankomst här: https://globalchildforum.org/press-release-global-child-forum-at-the-stockholm-royal-palace-urges-companies-to-take-action-on-childrens-rights/

Läs mer om Canon Young People Program här: https://www.canon.se/young-people-programme/