NATURFOTOGRAFERING

Fotografera naturens hemligheter – Berättelsen om ett återförvildandeprojekt

En naturfotograf delar med sig av hur hon dokumenterade ett återförvildandeprojekt och hyllade– naturens biologiska mångfald genom objektivet.
En laduuggla, fotograferad som en del av ett återförvildandeprojekt, glider över trädtopparna med vingarna utsträckta.

Vindpinade bergstoppar, kärr intill sjöar och fridfulla skogar – naturens levnadsmiljöer tilltalar vilda djur och landskapsfotografer som har tålamodet att fånga den gradvisa förändringen och växtutvecklingen genom årstiderna. Ibland kan fotografering dock fånga och hylla en ännu mer djupgående förändring över tid, till exempel återförvildandet av ett övergivet stenbrott som återfår sin naturlighet.

Gayle, fotografen bakom Natured Secrets, har en passion för biologisk mångfald och återförvildande av grönområden. Hon har dokumenterat den långsamma utvecklingen av ett återförvildandeprojekt utanför hennes hem i Storbritannien och hoppas att hennes arbete kan inspirera andra att ge en liten del av ytan i sina egna trädgårdar tillbaka till naturen.

Fotografering av ett återförvildandeprojekt med historia

Ljung i flera färger skiljer en trädgård från bergssluttningen längre bort, med en blå himmel i bakgrunden.

”Vi planterade ljung för att sammanfoga trädgården med landskapet och sluttningen,” förklarar Gayle. ”Vi blandade den med gräs och björkar för att återspegla det omgivande hedlandskapet, så att det smälter in i landskapet. All sten som trappstegen är gjorda av, hederna med ljung, stigarna och väggarna är från marken.” Tagen med en Canon EOS 6D Mark II med ett Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 45 mm, 1/1 000 sek., f/4,5 och ISO 160. © Natured Secrets

Berättelsen började för 20 år sedan, när Gayle planterade en bit skog intill sitt hem vid bergskedjan Penninerna i nordvästra England och förvandlade ett obrukligt stenbrott och en före detta minkfarm till ett blomstrande naturparadis.

Nu när landskapet har lockat till sig djur och växter igen är Gayles ambition uppfylld – ”en hoppets resa” – att inte ha några gränser mellan trädgården och det här återställda området, vilket skapar en verkligt vild plats.

”När vi kom hit ville jag ge den här öppna platsen en mening som kopplade samman min relation till den här platsen med miljön”, säger Gayle, som även har en masterexamen inom naturvårdsvetenskap och ekologi från Lancaster University. ”Det ursprungliga landskapet hade förvandlats av den industriella aktiviteten, vilket hade resulterat i ödemark. Men sedan stenbrytningen upphörde har platsen börjat återgå till naturen. En nystart.

”Vi började med att efterlikna den här omvandlingen och förankra den trädgård vi kunde skapa inom landskapet, där det inte fanns någon synlig gräns mellan dem. Jag trodde aldrig att vi skulle få en sådan trädgård. Vi tämjde liksom naturen.”

Eftersom marken långsamt börjar återhämta sig anser Gayle att resan är perfekt för ett långsiktigt fotograferingsprojekt. ”Jag studerade vid Chelsea School of Botanical Art i ett par år, och jag kände alltid att [marken] förtjänade att dokumenteras”, säger hon. ”Det kan vara i olika tidskrifter och på en mindre webbplats, men för mig är det både vetenskap och kreativitet. Det är där jag hoppades att mina bilder skulle kunna vara lite annorlunda.

”I vårt övergivna stenbrott syns spår från industrin, men marken återgår sakta men säkert till naturen. Som förvaltare av ett område med en hisnande blandning av historia, industri, geologi, naturliv och flora är jag angelägen om att dokumentera markens förvandling, utveckling och tillväxt av biologisk mångfald med hjälp av fotografering som en logg.”

Knyta an till naturen genom objektivet

En ung rådjursbock är delvis dold av högt gräs.

”Precis innan den här bilden togs upptäckte vi att hanen hade försvunnit från rådjursflocken”, säger Gayle. ”Vi förstod att den här unga rådjursbocken, som plötsligt dök upp i kameraobjektivet, var den nya utmanaren till att leda flocken. Bocken har precis fått sin första uppsättning horn.” Tagen med en Canon EOS 6D Mark II med ett Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv inställt på 1/800 sek,, f/4,5 och ISO 200. © Natured Secrets

En ung tornfalkshona sitter på en trädgren omgiven av grönska.

Gayle har en tornfalksholk placerad på en stolpe i en hage intill en liten skog. ”Det här är den första unga tornfalkshonan som lär sig flyga från fågelholken i närheten”, säger hon. ”En av föräldrarna levererade mat i de här träden, eftersom den unga honan ännu inte har lärt sig att jaga.” Tagen med en Canon EOS 6D Mark II med ett Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv inställt på 1/1 250 sek., f/4,5 och ISO 640. © Natured Secrets

Området vimlar nu av vilda djur, som brunharar, humlor, lärkor, spovar, tofsvipor, trollsländor, tornfalkar och rådjur, vilket förklarar varför det har blivit ett paradis för en fotograf. Den färgglada blandningen av våtmark, gräs och buskskog tillsammans med en blomstrande höäng har lockat många olika djurarter.

”Under de senaste 20 åren har vi hjälpt till att regenerera marken i form av att exponera sötvattenskällor för att förbättra de stora våtmarksdalarna och koppla samman befintliga bergsdammar med ett antal nya dammar”, säger Gayle.

”Vi har planterat lövskog och sett den växa och långsamt bli omsluten av mjuk mossa, vilket ger en frodig, grön känsla året runt och främjar ett rikt djurliv. Grenar och stammar är täckta av mossa och liknar små förlorade världar när de förstoras i närbild.”

Om du väljer att dokumentera ditt eget projekt, kanske ett hörn av trädgården som du har gett tillbaka till naturen, bör du se till att du har rätt kamera och objektiv. Gayle använder sin Canon EOS 6D Mark II, tillsammans med ett av sina makroobjektiv, för att fånga dessa små världar. ”Kameran ger oss möjlighet att bli ett med en specifik organism, oavsett om det är en närbild av en blomma, en insekt eller sporerna på baksidan av en ormbunke”, säger hon. ”Du börjar se saker som du aldrig har lagt märke till tidigare och det har gjort mig mer medveten om hur man kan knyta an bättre till naturen genom objektivet.”

Lär dig att ”se” genom kameran

Trollsländor vilar på nate och blå och gröna nyanser reflekteras i vattnet under dem.

Trollsländorna här är fotograferade vid stenbrottets större damm upptill och de vilar på den sällsynta rostnaten Potamogeton alpinus. Naten är sällsynt i England eftersom den normalt finns längre norrut, i det skotska höglandet. Tagen med en Canon EOS 6D Mark II med ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) inställt på 330 mm, 1/320 sek., f/6,3 och ISO 200. © Natured Secrets

Två ugglor i fönstret på en lada i sten, med en tredje uggla som sitter på taket ovanför dem.

”Det här är uggleladan på det översta fältet – det är en återställd konstruktion av sten”, säger Gayle. ”Ladan ligger mitt i sluttningen, så att fågelungarna enkelt kan hoppa ut på gräset.” Tagen med en Canon EOS 6D Mark II med ett Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv inställt på 1/800 sek., f/4,5 och ISO 2500. © Natured Secrets

Den här anknytningen har förstärkts sedan en familj med laduugglor har dykt upp efter renoveringsarbetet på en lada, som Gayle och stenmurshantverkare byggde om med hjälp av sten som fanns i det tidigare stenbrottet. Det är nu ett nytt hem för fåglar.

”Genom att lära mig att ”se” genom kameran och tyst vänta på att laduugglorna dyker upp får jag se mer”, säger Gayle. ”Jag lägger märke till hur gräset rör sig, hur ljuset förändras, fjärilarna, fåglarna och blommorna som de rör vid. Jag blir bytet för ett ögonblick, när objektivet fångar klorna medan den kretsar ovanför, och sedan ändras berättelsen när jag rör mig. Jag blir jägaren.”

Gayle använder en andra spegelreflexkamera i fullformat och ett antal längre EF-objektiv. Genom att ha ett kamerahus för sina makroobjektiv och ett annat för sina teleobjektiv missar hon aldrig ett ögonblick när hon behöver byta objektiv. De här verktygen hjälper henne att fånga den dramatiska himlen och fåglar som flyger, till exempel ugglorna, och bildstabiliseringen är särskilt viktig eftersom hon inte använder något stativ.

”Jag behöver räckvidden hos mina fantastiska EF 600mm f/4L IS III USM för att komma nära ugglorna”, säger hon. ”Jag befinner mig långt borta här och det finns inget skydd, så jag kan inte bara sitta och tro att jag ska få se en hjort eller en fågel på nära håll. Det är till och med svårt att fotografera en rödhake eftersom träden är så stora. Jag får de bästa bilderna med 600 mm eftersom det är skarpt tack vare att det är ett fast objektiv, medan Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM ger möjlighet att zooma in och ut så att jag kan fånga fågeln om den rör sig eller kommer mot mig. Jag har täckt upp för avståndet.”

Dokumentera återförvildande nu och i framtiden

En närbild på de gröna och vita blommorna på en vildmorotsväxt med en äng utanför fokus i bakgrunden.

”Dessa växter växer på avfallshögarna i och runt stenbrottet. Vi tycker om de vita flockblommorna hos vildmoroten under högsommaren”, säger Gayle. ”Men senare, i mitten av augusti, vänds de små gröna, bönliknande frökapslarna inåt när de torkar och blommorna rullar ihop sig till ett urholkat fågelbo. Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM-objektiv inställt på 1/640 sek., f/2,8 och ISO 320. © Natured Secrets

En närbild av en humla som flyger bland tistlar och gräs.

”Det enda jag kan göra är att lämna den här marken i ett bättre skick än innan”, säger Gayle. ”Det är min utmaning, att fortsätta förbättra den. Jag ser fram emot att följa den, så att vi kan se skillnaden.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV och ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objektiv inställt på 153 mm, 1/1 000 sek., f/5 och ISO 640. © Natured Secrets

Gayle har även dokumenterat återförvildandeprojektet genom undersökningar, pressning av blommor, konservering av växter i alkohol samt skisser och vattenfärgsmålningar. Men i slutändan njuter hon av de små ögonblicken med de vilda djuren som har hittat till den här platsen och brinner för fördelarna med att interagera med naturen för sin mentala hälsas skull. ”Genom att titta genom kameran på de tidiga morgnarna kan jag andas in lugn och ro”, förklarar hon. ”Jag kan sätta min prägel på det sinnestillståndet genom att dela med mig av bilderna på sociala medier och hjälpa andra att få glimtar av skönheten som omger oss.”

Hon uppmuntrar alla som funderar på att skapa ett liknande projekt att börja med några träd eller buskar för att locka till sig fåglar och insekter. ”Plantera alltid träd om du kan det”, råder hon. ”Du behöver inte så mycket utrymme – inom sex eller sju år har du en skog där du kan gå runt och känna utrymmet.”

Skrivet av Lorna Dockerill

Relaterade produkter

Relaterade artiklar