Svepande landskapsvyer kan vara häpnadsväckande vackra. Men de förlorar ofta något på vägen mellan det ögat kan se och det kameran fångar. Det finns två huvudorsaker till detta. För det första har den mänskliga synen en horisontell visningsvinkel på cirka 210°. Som jämförelse når ett standardzoomobjektiv till cirka 75° eller mindre. För det andra ger dina ögon dig en 3D-vy av alla landskap, medan en fotografisk bild är tvådimensionell.
Den goda nyheten är att du med rätt val av objektiv och rätt fotografisk teknik enkelt kan kompensera för båda dessa problem. Vad som är ännu bättre är att Canon erbjuder en rad budgetvänliga objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv som ger utmärkta prestanda och bildkvalitet. Vi börjar med att titta på hur kameran påverkar ditt val av objektiv.
LANDSKAPSFOTOGRAFERING
Bästa objektiven på ingångsnivå för landskapsfotografering
APS-C jämfört med fullformat för landskapsfotografering
Vilken kamera du använder för att fotografera landskap påverkar de val av objektiv du gör, så vi tar först en titt på skillnaderna mellan fullformats- och APS-C-kameror för landskapsfotografering. För varje angivet antal megapixlar har fullformatskameror större enheter som motsvarar enskilda pixlar. Med fullformatskameror, som Canon EOS R6 Mark II, kan du förvänta dig ett större dynamiskt omfång för att behålla detaljer i ljusa högdagrar och mörka skuggor. En annan bonus är en minskning av bildbruset, tillsammans med större detaljrikedom om du behöver öka ISO-inställningen i svagt ljus.
APS-C-kameror, som Canon EOS R10 och EOS R7, har å sin sida en beskärningsfaktor på 1,6x som ger ett större skärpedjup vad gäller effektiv kontra faktiskt brännvidd. Det kan vara användbart för att hålla för- och bakgrundsområden lika skarpa i landskapsbilder. Ett bra tips för att utöka skärpedjupet med en kamera är att fokusera på en punkt ungefär en tredjedel in i det landskap som täcks av bilden. Appen Canon Photo Companion har en kalkylator för skärpedjup och hyperfokalavstånd som kan hjälpa dig att säkerställa att mer av bilden förblir skarp.
Vilken typ av objektiv passar bäst för landskapsbilder?
För klassiska vidsträckta landskapsbilder som fångar en bred vy, stor dramatisk himmel och reflektioner i sjöar behöver du ett vidvinkelobjektiv som gör att du kan få plats med mer i bilden för att skapa intresse och drama.
Vidvinkelobjektiv är dock inte det enda valet för att fotografera landskap. Ibland lönar det sig att vara selektiv och komponera kring ett relativt litet område. Ett standardzoomobjektiv, som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, kan vara allt du behöver i dessa situationer när du fotograferar med en fullformatskamera, till exempel Canon EOS R6 Mark II. Detsamma gäller när du använder Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM med en APS-C-kamera, till exempel Canon EOS R7. I den korta änden av det mycket mångsidiga zoomintervallet kan du ändå få plats med en hel del av landskapet.
Det kan vara svårt att välja mellan ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd för att fotografera landskap. Båda har mycket att erbjuda. När du fotograferar landskap kan allt från väggar, staket och häckar till klippkanter, floder och sjöar blockera din väg, och svår terräng kan sätta käppar i hjulet. Möjligheten att kompensera för en begränsad fotograferingsplats med en enkel vridning av en zoomring kan vara ovärderlig.
Precis som mycket annat finns är dock inte ”zoom kontra fast brännvidd” ett ensidigt argument. Många professionella landskapsfotografer föredrar att fotografera med objektiv med fast brännvidd. Den fasta brännvidden kan verkligen hjälpa dig att fokusera på kompositionen och flytta runt för att hitta den perfekta placeringen där förgrunds-, mellangrunds- och bakgrundselement fungerar bäst tillsammans. Genom att byta plats oftare får du dessutom chansen att upptäcka nya vyer att fotografera och olika sätt att fotografera dem.
Storlek och vikt är viktigt när du väljer ett landskapsobjektiv. Ett lätt objektiv ger utdelning. Alla kompakta objektiv med ultravidvinkel i den här guiden har en imponerande kompakt och lätt design. Du kan ge dig ut och fotografera landskap en hel dag med ett kamerahus och bara ett eller två av dessa objektiv i en liten väska, och inte känna dig nedtyngd.
En annan sak som bidrar till att hålla vikten nere är att du inte behöver ett stativ, något som ofta anses vara nödvändigt vid konventionell landskapsfotografering. De flesta av våra utvalda objektiv har mycket effektiv optisk bildstabilisering, vars prestanda förstärks ännu mer tillsammans med IBIS i kameror som Canon EOS R6 Mark II och EOS R7. Du kommer att upptäcka att du kan fotografera utan stativ även under den ”blå timmen” i skymningen och fortfarande få konsekvent skarpa bilder.
Det bästa nybörjarobjektivet för landskapsfotografering: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Från storslagna vyer till små detaljer och allt däremellan – med ett mångsidigt alternativ som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM kan du se hela storyn. Den har vidvinkelpotential vid dess kortaste brännvidd. Vid standardbrännvidder på cirka 35–50 mm får du ett mycket naturligt perspektiv som ger en bra känsla av utrymmet, avståndet och förhållandet mellan förgrunds- och bakgrundsområden. Mot den långa änden av zoomintervallet ger telebrännvidderna effekten av att komprimera perspektivet, vilket gör att förgrunds- och bakgrundsområden upplevs vara närmare varandra. Det är motsatsen till den effekt du får med ett vidvinkelobjektiv och kan göra det till en intressant, alternativ prägel på kreativ landskapsfotografering.
De bästa vidvinkelobjektiven på ingångsnivå för landskap: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM
Genom att gå över till Canon RF 16mm F2.8 STM med ultravidvinkel kan du få ett helt nytt perspektiv på landskap, eftersom fotografering vid 16 mm ökar visningsvinkeln från 84° till precis över 108°, vilket är en enorm skillnad i praktiken.
Den breda visningsvinkeln gör underverk för landskapsfotografering och korrigering i kameran ger resultat utan distorsion. Det har dessutom en användbar effektiv brännvidd på 25,6 mm när det används med Canon EOS R10 i APS-C-format, men Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM går ännu längre, med ett ”effektivt” zoomintervall på 16–29 mm till fullformat sett. Det är även ett av de bästa Canon-objektiven för vloggande, så att du kan prata med kameran samtidigt som mycket av bakgrunden syns i bild för att få med landskapet, perfekt för landskaps- och resevloggar.
Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM har en indragningsmekanism, vilket gör det till ett litet och lätt zoomobjektivet med ultravidvinkel som bara väger 150 g. För landskapsfotografer med kameror i APS-C-format i EOS R-systemet är det ett perfekt tillägg till kitobjektivet RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, då det är ett sömlöst steg framåt vad gäller zoomobjektiv med vidvinkel.
Ytterligare fördelar med Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM är optisk bildstabilisering i 4 steg som fungerar med alla kameror i Canon EOS R-systemet (du kan även använda det på en fullformatskamera i APS-C-beskärningsläge). När det kombineras med kameror som Canon EOS R7 som har IBIS, når det upp till 6 steg, vilket gör att du tryggt kan fotografera utan stativ i nästan mörker. Du kan även växla till manuellt fokusläge och ta extrema närbilder med upp till 0,5x makroförstoring. Det är perfekt för att framhäva små detaljer, som en enda blomma, och placera dem mot en svepande bakgrund.
Vidvinkelobjektiv kan fånga stora landskap, men de överdriver även perspektiveffekten, där allt förutom närliggande förgrundsområden ser ut att snabbt försvinna in i fjärran. För att ge landskapsbilder med vidvinkel ett 3D-utseende är det ofta bäst att välja ut vissa intressanta objekt i förgrunden som hjälper till att leda in tittarens blick i bilden. En liten bländarinställning på runt f/11 till f/16 utökar skärpedjupet så att du får skärpa i hela bilden, från närliggande motiv i förgrunden till den avlägsna horisonten.
Det mest mångsidiga vidvinkelobjektivet för landskap: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Det finns inget som slår ett zoomobjektiv med vidvinkel som Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM för mångsidighet på en systemkamera i fullformat. Till skillnad från många zoomobjektiv med vidvinkel är det här objektivet uppfriskande kompakt och lätt. Det väger bara 390 g och ger ett perfekt omfång av brännvidder för landskapsfotografering. Förutom att ge dig en förvånansvärt bred maximal visningsvinkel har den en makrokapacitet på 0,52x för närbilder och bildstabilisering i 5,5 steg som garanterar skarpa bilder utan stativ även i svagt ljus.
För spegelreflexkameror av APS-C-typ passar Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM praktiskt taget lika bra, och om du precis har börjat använda systemkamera kan du fortfarande använda det här objektivet med kameror som Canon EOS R10 via en Canon monteringsadapter EF-EOS R.
Objektiv med fast brännvidd för kreativ landskapsfotografering: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM och Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kombinerar en användbar visningsvinkel med en ljusstark bländare på f/1,8. Det kan bidra till att behålla korta slutartider även i svagt ljus om du vill frysa rörelsen hos lövverk och andra landskapselement som rör sig i vinden.
Den ljusstarka bländaren passar även bra ihop med objektivets mycket korta minsta närgräns för att ge ett snävt skärpedjup. Det här kan vara en fördel när du fotograferar små intressanta föremål i ett landskap och isolerar dem mot en oskarp bakgrund, samtidigt som du behåller alla vackra naturfärger i hela motivet.
För en mer moderat visningsvinkel med samma fördelar behöver du inte leta längre än till Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Det ger ett helt naturligt perspektiv i landskapsfotografering och är särskilt effektivt för extrema närbilder när du fotograferar utan stativ, eftersom du kan dra nytta av objektivets makroförstoringsfaktor på 0,5x. Den ljusstarka bländaren på f/1,8 ger dig även ett snävt skärpedjup för närbilder så att du effektivt kan göra bakgrunden oskarp.
Den spektakulära skönheten och dramatiken i ett underbart landskap har enormt mycket att erbjuda alla fotografer. Med rätt Canon-kamera och -objektiv kan du fånga allt det i all sin prakt.
Skrivet av Matthew Richards