MAKROFOTOGRAFERING

Så här tar du otroliga makrobilder av bin

Tre professionella insektsfotografer delar med sig av sina tips för att locka bin att komma in i trädgården så att du kan fånga dem på nära håll.
En närbild på ett bi som äter på en lila pärlhyacint, som tagits med en Canon EOS-1D X Mark III av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Bin är otroliga varelser. Förutom att vara både söta och vackra är de även avgörande för vår biologiska mångfald. Bin pollinerar växter och grödor för att hålla människor och natur vid liv, men tyvärr är de själva hotade.

”Under de senaste 20 åren har många fler biarter hamnat i riskzonen för utrotning”, säger naturfotojournalisten och Canon-ambassadören Christian Ziegler, som anser att det är extremt viktigt att fotografera bin för att framhäva deras skönhet och betydelse, och öka medvetenheten om deras situation.

Men hur gör du för att fotografera bin själv? Det är inte lätt, men med rätt hjälp går det – även för nybörjare. Christian och naturfotograferna Matt Doogue och Ingo Arndt, som även sysslar med makrofotografering, ger här sina tips för hur du skapar en insektsvänlig miljö där du kan fotografera bin på nära håll.

1. Skapa en bivänlig trädgård

En närbild på ett bi på en blommande hagtorn, som tagits med en Canon EOS-1D X Mark III av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Välj områdestypiska växter för krukor och kantrabatter, eftersom de ger dig de bästa långsiktiga chanserna att locka bin. ”Områdestypiska växter sprider ut sig och växer på rätt ställen, och de är starkare än främmande växter”, säger naturfotografen Ingo Arndt. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark III med ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/10 och ISO 1250. © Christian Ziegler

Ett bihotell som skapats genom att borra hål i kvistar och trä, tagen med ett Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objektiv av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Om du vill attrahera enskilda bin som inte bor i en bikupa kan du installera ett ”bihotell”. Det är i princip en trälåda med hål i som imiterar de bon som bina gör själva. © Christian Ziegler

Du behöver inte resa långt för att fotografera bin. Om du gör din trädgård så inbjudande som möjligt kommer de till dig, vilket ger dig många möjligheter att ta fantastiska bilder. Ju fler steg du tar för att locka till dig bin, desto lättare kan de frodas.

”Mitt tips för att skapa en bivänlig trädgård är att odla områdestypiska växter med mycket pollen och nektar”, säger Christian. ”Växter som lavendel och salvia lockar bin eftersom de blommar längre. Och klipp inte gräsmattan – även ett litet övervuxet område är en perfekt miljö för bin.”

Matt säger att bin har livnärt sig på områdestypiska blommor i flera år. ”Gör efterforskningar”, fortsätter han. ”Ta reda på vad ditt motiv gillar att äta, var det gillar att vara, vilka växter det gillar att para sig på.”

”Bihotell är briljanta”, tillägger han. ”Du kan köpa dem i butiker eller göra dem själv genom att borra några hål i lite trä.”

2. Håll dig på avstånd

Kom ihåg att vara försiktig. Det är viktigt att respektera bina och hålla avstånd när du fotograferar dem i deras naturliga miljö eftersom de kan sticka dig. ”Bin flyger iväg när du kommer för nära, men det kan vara farligt att fotografera nära bikupan”, förklarar Ingo.

Det enklaste sättet att hålla avståndet är att använda ett teleobjektiv. Objektiv med längre brännvidd, t.ex. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, eller zoomobjektiv med telefotoräckvidd som Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM eller Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM gör att du kan fotografera bina utan att behöva komma för nära.

Canon Camera Connect-appen är även ett användbart verktyg eftersom du kan styra kameran på avstånd.

Läs vår köpguide om du vill veta mer om det bästa startpaketet för makrofotografering.

3. Fotografera vid rätt tidpunkt

En närbild på ett bi på en gul blomma med pollen som täcker huvudet, tagen med en Canon EOS 6D av makrofotografen Matt Doogue.

Det är svårare att fotografera bin om du försöker fotografera dem när det är varmt eftersom de då rör sig snabbare. Tagen med en Canon EOS 6D (nu efterföljd av Canon EOS 6D Mark II) med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/125 sek, f/9 och ISO 160. © Matt Doogue

Den gyllene timmen – precis efter soluppgången och precis före solnedgången, när den låga solen ger ett vackert varmt ljus och långa skuggor – är perfekt för att fotografera bin. Det är även ett tillfälle då bina är långsammare och lugnare, och därför lättare att fotografera. ”Bin är mest aktiva när det är varmt”, förklarar Ingo. ”Mitt på dagen har du även problem med mycket starkt ljus och kontrast, vilket normalt inte är bra för fotografering. Mina favorittider är en timme efter soluppgången och en timme före solnedgången.”

Går du ut ännu tidigare kanske bina fortfarande sover. ”Vissa bin sover på växter”, säger Matt. ”De biter sig fast i ena änden och rör sig inte, så det är perfekt för att öva och för fokusgaffling [se nedan]. Till exempel humlor hittar man ofta på korsört tidigt på morgonen. De värmer bara upp och rör sig inte så mycket, så det är ett perfekt tillfälle att prova makro.”

4. Lägg märke till färger och strukturer

En närbild på ett bi som är ihopkrupen kring en ståndare på en röd blomma, tagen med en Canon EOS 6D av makrofotografen Matt Doogue.

”När du tar bredare bilder ska du försöka införliva lite av miljön för att ge betraktaren en känsla av var bilden togs – i en skog eller i en blomsterrabatt”, säger Matt. Tagen med en Canon EOS 6D med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/160 sek, f/9 och ISO 320. © Matt Doogue

En närbild på ett honungsbi som doppar huvudet i en vaxkaka, tagen med en Canon EOS 6D av makrofotografen Matt Doogue.

Vaxkakans form och struktur utgör en intressant bakgrund när du fotograferar arbetande honungsbin. Tagen med en Canon EOS 6D med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/40 sek, f/10 och ISO 320. © Matt Doogue

Precis som med alla genrer inom fotografering vill du leta efter och överväga element som får dina bilder att sticka ut. Växtstrukturer och de geometriska formerna av insektsögon är perfekta, och Matt råder dig att leta efter levande färger som rött, lila och blått. Tänk på blommornas färger när du bestämmer vilka bivänliga växter du ska plantera, eller använd en färgad bakgrund i trädgården eller på balkongen för att göra det lättare att fotografera insekter i rörelse.

Christian, å andra sidan, letar efter intressanta mönster, strukturer och ljus. ”Men jag vägleds av insektens beteende”, tillägger han.

Matt håller med: ”Det är fantastiskt att fånga beteendet på bild.” ”Det är det som gör ett fotografi. Du kan ha ett porträtt av en myra, vilket är fantastiskt, eller så kan du ta bilder på den tillsammans med en annan död myra eller när den hämtar mat till sin stack, vilket förändrar bilden helt och hållet. Det ändrar hur vi ser på den och vi blir mer intresserade av den."

5. Ta bilder på bin som flyger

En närbild på ett orkidébi som flyger mot en gul orkidé, tagen med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Objektiv med bildstabilisering hjälper dig att hålla bilderna stadiga när du följer ett bi och fotograferar utan stativ. Tagen med en Canon EOS 5D (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) inställt på 1/80 sek, f/16 och ISO 400. © Christian Ziegler

Några av de mest slående bilderna på bin visar insekterna när de flyger, men det kan vara svårt att fånga på grund av hur snabbt de rör sig. ”Du måste vara snabb och använda mycket korta slutartider för att frysa rörelsen”, förklarar Ingo.

Både Ingo och Matt föreslår att du låser ditt fokus på ett område som ett bi troligen kommer att passera, som en blomma. ”Förfokusera på ett område med manuellt fokus (MF) och vänta”, säger Matt.

För att fånga bin när de flyger utan blixt föreslår Christian att använda läget tidsförval (Tv) och ställa in en hastighet på minst 1/500 sek. Han rekommenderar även att du ställer in en kort slutartid när du fotograferar i manuellt läge (M) och sedan justerar ISO-värdet för att balansera exponeringen. ”ISO är lösningen när du inte använder blixt”, säger han. ”Utan blixt kan du gå till ISO 8000. Jag har till och med använt ISO 25600 och det fungerar bra.”

6. Experimentera med manuell fokusering

En närbild på ett bi som flyger mot en gul bakgrund, tagen av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Ingo föreslår att du experimenterar för att skapa ett visuellt intresse. ”Prova dig fram, särskilt under inlärningsperioden – ibland får du fina resultat”, säger han. ”Du kan prova en lång exponering i stället för att frysa allt, eller prova att följa en flygande insekt med en längre slutartid.” Tagen med en Canon EOS R3 med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/200 sek, f/16 och ISO 1000. © Christian Ziegler

En närbild på dussintals bin mellan vaxkakeväggarna i en bikupa, tagen med ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv av makrofotografen Ingo Arndt.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM har ett verklighetstroget förstoringsförhållande på 1:1, vilket innebär att motivet du fotograferar visas i naturlig storlek på kamerasensorn. Dess RF-motsvarighet, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektivet, förstorar upp till 1,4x. Tagen med en Canon EOS 5DS R (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) med ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/16 och ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian och Ingo föreslår att du experimenterar med manuell fokusering. ”Det är bättre att bestämma exakt var fokus ligger på insekten”, säger Ingo, som rekommenderar att du använder ett inställt manuellt fokus så att du kan reagera snabbare på insektens rörelser. ”För det mesta måste du vara väldigt snabb”, fortsätter han. ”Jag justerar först fokus, hittar rätt avstånd och går sedan till bina och flyttar huvudet framåt och bakåt för att få rätt fokus. Jag flyttar alltid mig själv eller kameran, i stället för att justera fokus på objektivet. Det går mycket snabbare.”

För att hjälpa dig att kontrollera ditt fokus kan du använda fokuspeaking, vilket markerar fokalplanet. Du kan även använda Live View för att zooma in i en bild och kontrollera fokus när du komponerar. ”Det är en bra sak att göra för att se till att du har fokus på motivet”, säger Matt. ”Dubbelkolla alltid, särskilt när du fotograferar med manuellt fokus.”

Med Canon Camera Connect-appen kan du justera manuellt fokus på objektivet från din smartphone.

7. Använd en diffusor med din blixt för ett mjukare ljus

En närbild på ett bi på ett träbord med dess spegelbild synlig i vatten, tagen med ett Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv av naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Ingo rekommenderar att du använder en traditionell Speedlite som du mjukar upp med en softbox för att få fram spegelbilder i insektens ögon. ”Du kan använda en ringblixt, men när ringen reflekteras i de stora insektsögonen så ser de onaturliga ut”, förklarar han. ”Solens reflektion skulle bara vara en liten prick.” Även Christian använder den här taktiken i sin fotografering. Tagen med en Canon EOS R3 med ett Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv inställt på 1/320 sek, f/14 och ISO 320. © Christian Ziegler

Vid hög förstoring är det svårt att få ett tillräckligt stort skärpedjup för att fånga ett insektsöga helt i fokus. Den bästa lösningen är att använda en artificiell ljuskälla, t.ex. en blixt, som gör att du kan exponera tillräckligt mycket när du använder en liten bländare för ett stort skärpedjup, en tillräckligt hög slutartid för att undvika oskärpa och ett lågt ISO-tal för den skarpaste bilden.

Blixten påverkar även färgerna i och effekten av dina bilder. ”Det är mycket bättre att ha artificiellt ljus än naturligt ljus för att få fram insekternas ögon”, förklarar Ingo. ”Ibland är de glansiga eller har regnbågsfärger. När du använder blixt får du med fler färger.”

Ingo rekommenderar även att du använder blixt ovanifrån för att efterlikna ljuset som kommer från solen. ”Om du fotograferar i liggande format låter du blixten sitta kvar på kameran. I porträttläge håller du blixten i handen lite ovanför”, säger han.

Du kan även placera blixten på sidan så att den kastar laterala skuggor över motiven, vilket ger ett kreativt utseende. Oavsett hur du gör så rekommenderar Matt att du mjukar upp ljuset från blixten. ”Om du inte gör det får du ett skarpt ljus”, säger han. ”Vi vill ha en schyst kvalitet på vårt ljus. Diffusorer tar bort den skarpa skillnaden mellan ljus och skugga.”

Många Canon Speedlite-blixtar har diffusorer som mjukar upp ljuset, men du kan även skapa egna diffusorer genom att helt enkelt lägga ett vitt papper framför blixten.

8. Prova fokusgaffling

En närbild på ett bi som sitter på en rosa blomma och tittar rakt mot kameran, med ett kort skärpedjup. Tagen av makrofotografen Matt Doogue.

Med skärpedjup kan du kontrollera hur mycket av en bild som är i skarpt fokus och hur mycket som är suddigt, vilket gör det till ett av de viktigaste kreativa verktygen för fotografer, särskilt när du fotograferar makro. Tagen med en Canon EOS 6D med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/180 sek, f/4 och ISO 100. © Matt Doogue

Du kan även hantera skärpedjupet med hjälp av fokusgaffling, även om det bara fungerar för motiv som är stilla, till exempel bin som sover.

”Du kan motverka bristen på ljus genom att öppna upp bländaren och gaffla dina bilder”, förklarar Matt. Fokusgaffling är när kameran tar en serie bilder och flyttar fokuspunkten för var och en så att du kan lägga fokusområden i lager. Det gör att du kan använda en kort slutartid och en stor bländare, men ändå ha ett brett fokusplan utan behovet av blixt eller högt ISO.

Canon EOS R10, EOS R8 och EOS R7 har funktioner för fokusgaffling och djupkomponering, vilka lägger samman de fokusgafflade bilderna så att den slutliga bilden skapas i kameran.

En närbild på ett bi på en vaxkaka, tagen med en Canon EOS 6D av makrofotografen Matt Doogue.

Det krävs många års övning, skicklighet och engagemang för att ta fantastiska makrobilder. Matt har till exempel mer än tio års erfarenhet på fältet och han använder nu sin plattform för att öka medvetenheten och stödet för miljöfrågor. Tagen med en Canon EOS 6D med ett Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv inställt på 1/40 sek, f/11 och ISO 320. © Matt Doogue

Var inte för hård mot sig själv om dina bilder inte ser lika imponerande ut som bilderna i den här artikeln. Kom ihåg att det tar tid att bemästra alla typer av fotografering. Det som är viktigt är att du är kreativ, förbättrar dina färdigheter och tar bilder som du är nöjd med.

”Det är svårt att inte jämföra sina bilder med andra människors fantastiska bilder, särskilt på sociala medier”, erkänner Matt. ”Men om du fortsätter att öva och utmana dig själv kommer du att få otroliga bilder till slut.”



Skrivet av Peter Wolinski

Relaterade produkter

Relaterade artiklar