ARKITEKTURFOTOGRAFERING

Höj nivån: Så förbättrar du din arkitekturfotografering

Upptäck skönheten i byggnader, monument och mycket mer med de här tipsen och teknikerna från den flerfaldige prisbelönta Canon-ambassadören Fernando Guerra.
Canon Camera
Canon-ambassadören Fernando Guerra kan ett och annat om byggnader. Han utbildade sig till arkitekt i sitt hemland Portugal innan han tillbringade flera framgångsrika år med att arbeta för en arkitektfirma i Macau. Trots att han trivdes med sitt jobb kunde han aldrig helt släppa sin kärlek till fotografering från barndomen.

Fernandos passion för att fotografera byggnader växte och tillsammans med sin bror Sergio började han fotografera arkitektur för ledande tidskrifter och privatkunder. Nu har han fått en rad utmärkelser och han har aldrig ångrat sig.

Här delar Fernando med sig av några av de insikter, tips och råd som han har lärt sig under åren.

På plats: hitta den perfekta byggnaden

En man står i det stora betonggalleriet i Saya Park-projektet i Sydkorea.

”Jag ville inte göra det som alla andra arkitekturfotografer gjorde”, säger Fernando om sin karriärbana. ”Jag ville ha kul. Jag började fotografera byggnader med människor i bilden och det gav dem verkligen liv. Jag känner att jag är som en budbärare när jag fotograferar arkitektur. Mina bilder tar byggnaden från arkitekten till allmänheten.” Tagen med en Canon EOS 5DS R med ett Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv inställt på 1/8 sek, f/10 och ISO 200. © Fernando Guerra

En kvinna och flera barn leker med ett hopprep i solen bredvid en vit byggnad. Alla utom ett av barnen syns i silhuett.

”Jag tänker inte på geometri eller linjer som leder blicken i en bild”, säger Fernando. ”Jag letar bara efter former som är estetiskt tilltalande och hur ljuset leker på dem. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) med ett Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objektiv inställt på 1/2 500 sek, f/8 och ISO 200. © Fernando Guerra

Arkitekturfotografering handlar inte bara om imponerande kontorsbyggnader eller utsmyckade kyrkor. Även om de ger spektakulära bilder kan alla byggnader vara vackra enligt Fernando – om du tittar tillräckligt intensivt, eller inte!

”Tänk inte på att hitta rätt plats”, rekommenderar han. ”Du kan hitta fantastiska byggnader på hemska platser. Tänk på enskilda byggnader och vad som gör dem intressanta. Det kan vara allt från en fallfärdig lada eller ett enkelt hus till ett magnifikt museum eller en katedral. Jag tror inte ens att det finns "dåliga" byggnader att fotografera. Det handlar om att vänta på rätt ljus och rätt ögonblick. ”

När du har hittat och förälskat dig i en byggnad rekommenderar Fernando att du lägger till lager i bilderna. Det är en teknik som han lärde sig från en av sina största inspirationskällor, Magnum-fotografen Alex Webb, och det – som Fernando förklarar nedan – bidrar till att ge dina bilder en ny dimension.

”Hans bilder fängslade mig, på sättet han använde lager på lager för att bygga in fler element i en bild”, säger Fernando om Webb. ”Du kan till exempel ha människor här, en hund där, en kille som går förbi med ett paraply där borta. Hans bilder består av flera lager och du får en riktig känsla av liv och sammanhang.

”Som arkitekt försöker jag hitta de perfekta proportionerna, det perfekta materialet och de perfekta färgerna och finishen. Som fotograf försöker jag fortfarande förmedla exakt det – att få saker att se vackra ut”, fortsätter Fernando. ”Jag letar inte efter geometri som "fungerar". Jag försöker bara få byggnaden att se fantastisk ut. Det är det budskapet jag försöker framföra.”

Fri fotografering: glömma ”reglerna”

Fyra personers rörelser blir oskarpa när de går längs en stor korridor inuti en stor vit byggnad med futuristiska fönster och väggar.

Fernando anser att fotografering alltid ska vara ett uttryck för ”jaget”, även om det innebär att de traditionella reglerna i genren bryts. ”Många upplever att arkitekturfotografering är som klassisk musik”, säger han. ”Allt står på notbladet och du måste spela det som står skrivet. För mig är det mer som jazz. Glöm reglerna och använd bara ögonen.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv inställt på 0,4 sek, f/9,5 och ISO 200. © Fernando Guerra

Studenter som går längs de färgglada gångbanorna på EPFL Quartier Nord i Lausanne, Schweiz.

Fernando fotograferar utan stativ för att få ultimat kreativ flexibilitet och använder kamerans vinklingsbara touchskärm för att se bilderna i realtid, oavsett fotograferingsvinkel. ”Jag har inte använt sökaren alls på mina kameror på många år”, medger ensamvargen. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon TS-E 45mm f/2.8-objektiv inställt på 1/13 sek, f/2,8 och ISO 640. © Fernando Guerra

Man kan tro att en av de första reglerna för arkitekturfotografering är att använda ett stativ. Så är det inte enligt Fernando.

”Jag tycker om att kunna röra mig fritt, så jag föredrar att inte använda ett stativ, något som många tror är ett grundläggande verktyg för arkitekturfotografering”, berättar han. ”Jag vill hellre röra på mig, utforska en byggnad ur olika vinklar, så jag fotograferar utan stativ. Jag flyttar mig konstant från det att jag kommer till platsen tills jag går därifrån.

”En annan fördel med att inte använda ett stativ är att om du är på en plats med mycket folk kan du fotografera utan att tillkalla uppmärksamhet. Annars kan människor i bilden bli nyfikna och titta på dig och vad du gör, snarare än att bara agera på ett naturligt sätt. De vinklingsbara skärmarna på många Canon-kameror är perfekta för det. Du kan fotografera ur olika vinklar, och det ser inte ens ut som om du tar bilder.”

Faktum är att, för Fernando, finns det bara en regel du bör följa när det gäller vad du ska och inte ska göra vid arkitekturfotografering.

”Vertikala linjer måste vara raka, så rikta aldrig kameran uppåt eller nedåt, såvida du inte använder ett tilt-shift-objektiv som kan korrigera perspektiv”, förklarar han. ”Du kan korrigera perspektivet i ett redigeringsprogram, men jag tycker inte att det ser rätt ut. Det finns ofta många andra regler som diskuteras, men jag tror att du måste bryta mot reglerna för att skapa ditt eget säregna arbete som skiljer sig från mängden. Håll bara vertikala linjer raka och fotografera som om det inte fanns någon morgondag.”

I ljuset: välj tiden för fotografering

En lång och upphöjd träbyggnad på kvällen. Träden runt omkring lyses upp av två starka lampor.

”Fortsätt och sluta inte när solen går ned”, rekommenderar Fernando. ”Vissa byggnader får ett helt nytt liv efter mörkrets inbrott. En byggnads fönster kan vara som ögon och på natten när ljuset är tänt inomhus är det som att titta den rakt i ögonen. Vissa byggnader förvandlas till magiska lådor med glittrande glas som är vackra på kvällen.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv inställt på 30 sek, f/7,1 och ISO 1600. © Fernando Guerra

Fåglar flyger över en extravagant formad byggnad vid vattnet i skymningen.

”En sak som jag har lärt mig är att aldrig använda blixt”, säger Fernando. ”Om jag ser det jag ska fotografera när jag fotograferar interiörer, vet jag att min Canon-kamera kan fånga det. Om det finns extrema skillnader mellan skuggor och väl upplysta områden kan jag ta två exponeringar med hjälp av exponeringsvariation och sammanfoga dem, eller använda kamerans HDR-läge, men jag använder aldrig blixt eller extra belysning.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark III med ett Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv inställt på 1/80 sek, f/5 och ISO 800. © Fernando Guerra

En annan missuppfattning enligt Fernando är att det bästa ljuset för arkitekturfotografering är tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, ofta kallat den ”gyllene timmen”.

”Om jag ska fotografera en byggnad gillar jag att gå tidigt på morgonen och stanna kvar tills stjärnorna kommer fram på kvällen. Det är på sätt och vis samma strategi som en fotojournalist kan använda. Jag följer ljuset runt byggnaden och olika aspekter ser bättre ut vid olika tidpunkter på dagen. Du får dessutom se hur människor använder byggnaden och det bidrar med liv igen. Det är som att fotografera ’en dag i en byggnads liv’. Jag vill fånga mer än bara själva byggnaden.

”Om ljuset är skarpt kan du leka med skuggorna. Jag tog nyligen några fantastiska bilder av ett hus mitt på dagen då solen stod högt på himlen. Ljuset lyste in genom takfönstren och lyste upp hela byggnadens interiör, och det såg helt fantastiskt ut. När solen står lägre på himlen kan en byggnad se dålig ut från ena sidan men otrolig från en annan. Du behöver bara röra dig och fortsätta att leta. Även om det är grått och dimmigt kan du få några intressanta bilder med en äkta mjukhet. Ett annat felaktigt antagande är att när du har fotograferat en byggnad från en plats, så är du klar med den synvinkeln. Kom tillbaka senare på dagen och se hur ljusförändringen har påverkat den.”

I väskan: välja rätt objektiv

En stor, ljus installation med en ung kvinnas ansikte syns genom fönstret på en byggnad när en gul bil kör förbi.

Canon EOS R-systemet är perfekt för de som börjar med arkitekturfotografering och vill utvecklas. Om du använder en kraftfull systemkamera i fullformat som Canon EOS R med ett äkta RF-objektiv som Canon RF 24-105mm F4L IS USM – kombinationen som Fernando använde för att ta den här bilden – eller Canon RF 16mm F2.8 STM får du den kreativa friheten att utvecklas. Tagen med inställningarna 56 mm, 1/100 sek, f/9 och ISO 160. © Fernando Guerra

Enorma trälister som hänger vertikalt från en stor byggnad målad i mörk krämfärg. I ett rum på byggnadens bottenvåning syns silhuetten av två personer.

När du blir mer erfaren som fotograf rekommenderar Fernando att du uppgraderar till tilt-shift-objektiv. ”Mina favoritobjektiv är Canon TS-E 17mm f/4L och Canon TS-E 24mm f/3.5L II”, säger han. ”De är dyra men inget kan ersätta förskjutningsfunktionen. Den gör att du kan kontrollera perspektiv och hålla vertikala byggnader raka och upprätta.” Tagen med en Canon EOS 5DS R med ett Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv inställt på 1/100 sek, f/11 och ISO 100. © Fernando Guerra

Som nybörjare rekommenderar Fernando objektiv som ger en bra balans mellan ett relativt brett synfält och låg bildförvrängning. ”Jag älskar Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM och Canon RF 50mm F1.8 STM”, säger han entusiastiskt. ”De är små och diskreta så att du kan fotografera obemärkt. Kvaliteten är fantastisk och de är relativt billiga. Jag använder även Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM eftersom det är så mångsidigt. Jag kan inte acceptera förvrängningar i mina arkitektoniska bilder, men tack vare inbyggd korrigering i EOS R-seriens kameror blir det ett objektiv utan förvrängning.”

Ett annat objektiv som är särskilt lämpat för arkitekturfotografering är Canon RF 16mm F2.8 STM. Det här objektivet med fast brännvidd på 16 mm är inte bara mycket prisvärt utan även ultrabrett, vilket gör att du rymmer mer i bilden, till exempel en hel bro. Arkitekturentusiaster kommer dessutom att älska de intressanta effekterna på linjer och vinklar som objektivet erbjuder.

När du har bestämt dig för en kamera och ett objektiv som passar dig och förstått grunderna i genren, rekommenderar Fernando att du experimenterar ytterligare med din arkitekturfotografering, allt från vinkeln på bilden till objektivfilter.

”Ett neutralt densitetsfilter är perfekt för långa exponeringar även vid starkt ljus”, förklarar Fernando. ”När du fotograferar arkitektur på en livlig plats gör en lång exponering att alla människor och all trafik som rör sig effektivt försvinner och avlägsnar dem från bilden. Ett cirkulärt polariserande filter är utmärkt för att ta bort reflektioner från glasfönster. Det fungerar lika bra på byggnader med blank yta. Jag var tvungen att fotografera en betongbyggnad som var rödmålad och superblank. Jag vred bara den cirkulära polariseringen och allt det blanka försvann, så att färgen verkligen kom fram.”

För Fernando är det mer än bara ett jobb att fotografera arkitektur, det är ett kall. Det är ett kall som är lika inspirerat av livet runt omkring som av byggnader.

”Jag försörjer mig på att fotografera arkitektur, men jag känner fortfarande att människorna som är inne i byggnaden eller som använder den är det mest intressanta elementet”, avslutar han. ”För mig handlar arkitekturfotografering om att fånga livet.”

Är du redo att sätta igång?

Skrivet av Matthew Richards

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • En bild ovanifrån av en stad på natten, många upplysta byggnader under en mörkblå himmel med rosa strimmor.

    STADSFOTOGRAFERING

    Få ut mesta möjliga av stadsfotografering med våra bästa tips

    Fånga fantastiska stadslandskap och detaljerade stadsmotiv. Läs vidare för alla råd, tips, tekniker och inspiration du behöver.

  • Fotografera på olika sätt: tips för abstrakt fotografering

    GATUFOTOGRAFERING

    Tips för gatufotografering

    Fånga magin i vardagen med dessa tips och tekniker från gatufotografen Giuseppe Esposito-Rodrigues.

  • Abstrakta tips för gatufotografering

    GATUFOTOGRAFERING

    Upptäck abstrakt gatufotografering

    Skapa häpnadsväckande konst av triviala saker med de här enkla teknikerna för surrealistiska stadsbilder.

  • 11 tips för fotografering i storstad

    URBAN FOTOGRAFERING

    11 tips för fotografering i storstad

    Tips och råd som hjälper dig att fånga känslan i storstadsdjungeln.