Såhär tar du porträttbilder på gatan: tips från ett proffs

Lär dig allt om hur du närmar dig ett potentiellt motiv samt ljussättning och komposition från porträtt- och livsstilsfotografen Julian Love i den här omfattande guiden till gatuporträtt.
En leende florist i en ljusgrön klänning, omgiven av färgglada blommor.

Gatuporträtt förväxlas ofta med gatufotografering. De två stilarna har mycket gemensamt eftersom båda innebär att fotografera främlingar i en miljö utanför studion. Men medan gatufotografering sker öppet och bilden ibland tas utan att motivet ens vet om att de blir fotograferade handlar gatuporträtt enligt livsstils- och porträttfotografen Julian Love om att ”den person du fotograferar är medveten om situationen.

”Du har talat med dem, du kanske till och med har ställt dem i rätt position”, fortsätter han. ”Det är mer interaktivt – ett samarbete och inte bara en observation.” Julian tog nyligen med sig Canon EOS RP på en resa genom sin hemstad Bath i Storbritannien och tog porträttbilder på gatan. Här delar han med sig av sina åtta tips på hur man tar enastående bilder.

En kvinna i en blå, ärmlös klänning och med solglasögon på huvudet lutar sig mot en betongvägg.

Emma fotograferades medan hon väntade på en vän utanför en restaurang. ”Om någon fångar din uppmärksamhet för att de sticker ut är de oftast medvetna om det och går ofta med på att fotograferas”, säger Julian. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/2 och ISO 100. © Julian Love

En leende marknadsståndinnehavare, med en scarf och ett vinrött förkläde, som står bakom sina varor.

Ben vid sitt marknadsstånd på Bath Farmers-marknaden. ”Det kanske finns en butik eller ett marknadsstånd som du alltid har tyckt ser häftigt ut, eller en verkstad som du passerar på väg till jobbet. Gå dit eller kontakta dem på sociala medier för att ta reda på om de skulle vilja bli fotograferade”, säger Julian. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/60 sek, f/2,8 och ISO 160. © Julian Love

1. Identifiera ett motiv

”Ordet ”gata” kan vara lite missvisande”, säger Julian, eftersom ditt motiv inte behöver gå längs en gata. ”Du bör undvika att fråga dem, eftersom de är på väg någonstans.” Julian råder dig istället att leta efter personer som inte har bråttom, som kanske gärna tillbringar fem minuter med dig. Han rekommenderar särskilt att leta efter potentiella motiv på platser där människor normalt väntar – busshållplatser, taxiköer eller tågstationer.

”Butiksägare är också bra, eftersom de ofta befinner sig i intressanta miljöer”, tillägger han. ”Men ge dig inte ut en lördagsmorgon när de är väldigt upptagna.” När du väljer ett motiv bör du tänka på hur du kan införliva deras miljö i bilden och berätta en historia om dem. De färgglada blommorna utgör till exempel en perfekt bakgrund för Julians bild av floristen Marcia Wood, som flyttade till Bath från London med sin man som är arborist för ungefär fyra år sedan. ”Hon hade en härlig personlighet och var entusiastisk över att fotograferas”, säger Julian.

2 Starta en konversation

Gatuporträtt är beroende av att du engagerar dig i ditt motiv, så det första du gör är att starta en konversation. ”Jag presenterar mig själv som fotograf och förklarar varför jag vill ta en bild av dem”, säger Julian. ”Det kan vara för att de är klädda på ett intressant sätt, att de har ett intressant utseende eller att de är på en intressant plats. Eller bara att ljuset är väldigt fint.” Vissa människor kanske inte ser sig själva på samma sätt som du gör, så var inte rädd för att ge lite uppmuntran till ett potentiellt motiv genom att förklara vad det är med dem som du tycker är intressant som fotograf.

3. Förenkla kompositionen

Enligt Julian handlar kompositionen om att förenkla det som finns i bilden. Och han menar att det stämmer särskilt bra ”när du är ute i verkligheten, i miljöer som du inte kan kontrollera.” På offentliga platser kan det finnas mycket visuellt brus, starka färger eller variationer från ljust till mörkt. ”Du bör minimera dessa för att få en något mer grafisk komposition och du vill få en bra kontrast mellan motivet och bakgrunden. Du kan leta efter en tom bakgrund, eller så kanske motivet är ljust och bakgrunden är mörk, eller tvärtom. Det kan även handla om en färgkontrast, de kanske har gröna kläder på sig och bakgrunden är röd. Försök få ditt motiv att sticka ut.”

En kvinna med rött hår i en jeansliknande bomullsklänning står framför målningar som hänger på en träpanelsklädd vägg.

Rebecca står i ett galleri framför sin mans konstverk. ”Försök att placera motivet så att ljuset faller på ansiktet från ena sidan, vilket ger kontrast och framhäver deras särdrag”, säger Julian. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/80 sek, f/2,8 och ISO 100. © Julian Love

En gråhårig man i en mörkbrun jacka sitter bakom ett marknadsstånd och säljer antika skålar och vaser.

Du behöver inte ge dig ut utan en plan. Fundera på platser eller människor som du kan närma dig. ”Det finns en loppmarknad i Bath varje lördag, så jag tog en bild av en av marknadsståndsinnehavarna. Det var kl. 9.30, innan det hade kommit så mycket folk, och han satt bakåtlutad i sin solstol.” Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/640 sek., f/2,8 och ISO100. © Julian Love

4. Var inte rädd för att ge instruktioner

Precis som Julian säger handlar gatuporträtt om interaktion, så var inte rädd för att be motivet att flytta på sig om det behövs. ”Ljuset kan vara snyggare om du fotograferar dem i skuggan, eller så kanske det blir bättre om du ger dem några tips på positioner”, säger Julian. Han tycker att den bakre skärmen på Canon EOS RP hjälpte till med den här delen av gatuporträtt. ”Du engagerar dig lite mer i motivet och gömmer dig inte bakom kameran”, säger han.

Canon EOS RP:s funktion för ansiktsigenkänning och spårningsautofokus var också användbar. ”Det är en fantastisk teknik som återigen gör att du kan ägna mer tid åt att interagera med motivet och välja komposition, utan att behöva oroa dig för fokuseringen. Varje bild har en perfekt fokusering på personens ansikte, även när de är relativt små i bilden.”

5. Byt objektiv

Under sin senaste gatuporträttssession fotograferade Julian människor både inomhus och utomhus med tre olika objektiv: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM och Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. ”För inomhusporträtt använde jag ofta 35 mm eller 50 mm och för utomhusporträtt använde jag 50 mm eller 85 mm. Mitt beslutsfattande är baserat på hur mycket bakgrund jag vill inkludera. Inomhus är du närmare motivet eftersom det är mindre utrymme, och du vill visa mer av den naturliga miljön, så 35 mm är användbart. Utomhus är bakgrunden mer detaljrik och mindre kontrollerad, så ett långt objektiv hjälper till att isolera motivet och göra att porträttet handlar mer om dem.”

Canon EOS RP och Julians urval av objektiv är alla lätta, vilket gör dem idealiska för att fotografera porträtt var du än är, utan att du måste bära runt på tung utrustning. EOS RP har dessutom ögon-AF-spårning. Den här Dual Pixel CMOS AF-tekniken hjälper till att hålla motivets ögon skarpa och ger knivskarp bildkvalitet i dina porträtt.

6. Utnyttja ljuset maximalt

Julian använder endast det tillgängliga naturliga ljuset i sin gatuporträtt. ”När jag fotograferar inomhus, till exempel i en butik, ber jag dem att släcka den artificiella belysningen. Lokalerna har ofta lysrör eller spotlights som är mycket osmickrande och svåra att arbeta med, så en del av valet av plats innebär att leta efter en plats med stora fönster”, säger han.

”Om du fotograferar utomhus kan du fotografera tidigt eller sent på dagen, när solen står lågt på himlen”, tillägger han. ”Nybörjarfotografer tror ofta att man behöver vackert solsken för att skapa vackra fotografier. Det gäller definitivt inte för porträtt. På en mulen dag fungerar molnen som en enorm softbox och indirekt ljus är mycket mer smickrande.”

En kvinna med kort blont hår som bär glasögon och mörka kläder sitter på en pall utanför en ljus betongbyggnad.

Guldsmeden Tina Engell utanför verkstaden bredvid hennes butik. Tina, som är dansk, studerade vid Goldsmiths i London och flyttade till Bath för 25 år sedan. ”Jag vill att bakgrunden ska vara läsbar, men jag vill även att personen utmärker sig något”, säger Julian. ”En stor bländare ger mjuka bakgrunder som inte är helt oskarpa.” Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/2 och ISO100. © Julian Love

En kvinna med långt, lockigt mörkbrunt hår sitter vid en butiksdisk bredvid en boktrycksmaskin.

Athena Cauley-Yu har två originalmaskiner för boktryck från Heidelberg i sin studio, där hon skapar vackert, handtryckt kontorsmaterial. ”Athena är mycket aktiv på sociala medier, så jag tänkte att hon kanske ville ställa upp på ett porträtt”, säger Julian. ”Jag fotograferade henne bredvid hennes boktrycksmaskin eftersom jag försöker hitta intressanta föremål i miljöerna som berättar lite om motiven.” Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/80 sek., f/2,2 och ISO320. © Julian Love

7. Fånga naturliga ögonblick

Du är inte ute efter actionbilder eller ”avgörande ögonblick” i gatuporträtt, men det kan bidra till att skapa en berättelse om du visar upp ditt motiv när han eller hon håller på med något relevant för dem, till exempel en tryckeriarbetare bredvid en tryckmaskin. ”I allmänhet rör sig inte motivet eller bakgrunden och jag behöver inte reagera mycket snabbt på många förändringar, så jag brukar använda manuellt läge (M)”, säger Julian. ”Om du använder läget Bländarförval (Av) ändras exponeringen varje gång du ändrar bilden en aning, eftersom kameran då beräknar om den. Ofta har jag något ljust i bakgrunden eller förgrunden och jag vill bara behålla högdagern.”

8. Håll kontakten

Julian bär ofta med sig fem små utskrifter från sin portfölj som han kan visa för potentiella motiv, samt en snabbskrivare så att han kan ge dem en bild direkt. ”På så sätt känns det mer som ett utbyte”, säger han. En bärbar skrivare som Canon Zoemini eller Canon SELPHY Square QX10 är perfekt för det här ändamålet. Ofta ber folk om en kopia av bilden, kanske till sin profil på sociala medier eller för att skriva ut och hänga upp den, så Julian bär även med sig visitkort. ”På så sätt behöver du inte skriva ned din e-postadress 25 gånger om dagen”, tillägger han.

Julian ber alltid om tillåtelse innan han tar gatuporträtt, men han använder endast ett friskrivningsformulär om han tar bilder under ett kommersiellt uppdrag. ”Du behöver ingen friskrivning för redaktionella ändamål, där du helt enkelt representerar en person som de är och inte associerar dem med en produkt, tjänst eller ett varumärke. Jag förklarar hur bilden kommer att användas och får deras verbala godkännande”, säger han.

Det som gör genren utmanande är precis det som gör den spännande – den är oförutsägbar. Men även om det finns många aspekter du inte kan styra över kan du med lite eftertanke, övning och självförtroende arbeta kreativt med de element du har till ditt förfogande – motivet, kompositionen, ljuset och platsen – för att skapa vackra och autentiska gatuporträtt.


Skrivet av Rachel Segal Hamilton

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Tips för porträttfotografering

Förbättra porträttfotograferingen med de här bästa tipsen och teknikerna.

Utskrivna porträtt

Fotografen och TikTok-användaren Kym Moseley delar med sig av sina tips för att fotografera och dela med sig av slående bilder av främlingar.

Fotografera i tillgängligt ljus

Lär dig hur du hittar och fångar det bästa ljuset för att förbättra dina bilder.

Uppmärksam resefotografering

Vad du bör tänka på när du fotograferar kulturer och samhällen som inte är dina egna.