H1 header

Ta skarpare bilder av snabba rörelser

Ska du ta fantastiska actionbilder, på t.ex. urbana flodsurfare, snowboardåkare eller löpare, måste du tänka framåt. Först och främst måste du fundera över vad du vill fånga, hur snabbt motivet rör sig och var du ska fotografera från.

Ta mängder av foton och hålla koll på all action

Ju fler bilder du tar, desto större chans är det att du får en bild du gillar. Håll koll på all action och titta inte på bilderna du tar eftersom det innebär att du missar det som händer framför objektivet. När det händer mycket på en och samma gång kan du fotografera bildserier istället för en bild i taget. De flesta digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror, plus många smartphones, har ett serietagningsläge. Det är perfekt för tävlingar, bilder av sporter med högt tempo, dansare eller surfare.

Förutse motivets nästa rörelse och använd kontinuerlig fokusering

Ge motivet utrymme att röra sig och förutse var de befinner sig härnäst, oavsett om du fotograferar London Marathon, Münchens surfare eller en väns fotbollsmatch med femmannalag. Använd om möjligt kamerans kontinuerliga fokuseringsläge, vilket kallas för AI SERVO eller SERVO AF på kameror från Canon, så att den anpassar sig automatiskt och håller motivet skarpt när det kommer närmare dig. Alla Canons digitala systemkameror, spegellösa kameror och avancerade kompaktkameror har den här funktionen.

Att frysa eller att inte frysa?

Att fånga rörelser handlar om att bestämma sig för om man vill frysa rörelserna, eller om man vill försöka återge oskarpa rörelser med en lång slutartid. Du kommer oftast att vilja ha en skarp bild av motivet. För detta behöver du en kort slutartid. Hur kort den här slutartiden ska vara beror på hur snabbt motivet rör sig. 1/4 000-dels sekund kan vara kort nog för att frysa rörelsen hos en bil och dess hjul. 1/250-dels sekund är tillräckligt kort för en joggare. Du kan också försöka att panorera – det vill säga flytta kameran för att följa motivet. Detta gör bakgrunden oskarp, medan motivet blir skarpt.

Tillför lite dramatik genom att zooma in

När du actionfotograferar kan du pröva att zooma in närmare för att fånga vad som händer. Om du fotograferar människor kan du fokusera på deras ansikten för extra dramatik. Försök att återge motivets uttryck när de förlorar sig själva i all action, eller när de försöker göra segermålet.

Öka ISO-inställningen för att fånga mer ljus

Prova att öka ISO till 400, 800 eller mer om du inte har tillräckligt med ljus. Om du fortfarande inte är nöjd med resultaten kan du istället växla till manuellt läge och ta kontrollen över bländaren. Välj sedan f/4 eller f/2,8 för att släppa in så mycket ljus som möjligt. Detta låter dig fotografera med en kortare slutartid och få skarpare bilder.