GRUNDERNA INOM REDIGERING

Förbättra speciella ögonblick med de här enkla tipsen för bildredigering

Upptäck hur du kan få ut mer av din fotografering och visa speciella tillfällen från sin bästa sida genom att fotografera i RAW och redigera i Canons Digital Photo Professional eller Adobe® Lightroom®.
Canon Camera
Som fotoentusiast är du säkert van vid att använda kamerans inställningar och alternativ för att förfina fokus, exponering och kompositionen i dina bilder. Du kanske har för vana att granska bilderna på kamerans LCD-skärm och sedan ta nya bilder med lite justerade inställningar för att få dem precis som du vill ha dem. När du gör allt detta under fotograferingen kan en bild ofta användas direkt från kameran för att dokumentera dina upplevelser, men vissa speciella tillfällen är värda ännu mer uppmärksamhet. Bröllop, årsdagar, födelsedagsfester, examen, ditt barns första steg … ögonblick som bara sker en gång i livet är värda att bli ihågkomna i bästa möjliga ljus och det är därför är det viktigt att kunna redigera bilder. Det innebär att du kan korrigera många misstag, förbättra kompositionen och ljusstyrkan och andra tekniska aspekter, ge alla bilder från ett och samma tillfälle olika stilar och mycket mer.

Det är värt att fotografera i RAW eftersom det ger dig mer frihet när du redigerar bilderna. Du ställer alltså in kameran på att spara bilderna som RAW-filer istället för JPEG-filer när du tar dem. En RAW-fil är praktiskt taget ett digitalt negativ som innehåller de råa, obearbetade data från kamerans sensor och kan användas för att skapa flera olika tolkningar av bilden. JPEG-filer är redan bearbetade av kameran och är enkla att dela direkt från kameran, men du får väldigt lite spelrum när du redigerar eller korrigerar bilderna. Ett praktiskt sätt att få det bästa av de två världarna är att ställa in kameran på att spara både RAW- och JPEG-filer. På så sätt får du en bild som enkelt kan dela och en RAW-fil som du kan förbättra och experimentera med senare. Tänk bara på att du behöver mer utrymme på minneskortet om kameran ska spara båda versionerna av varje bild.

För att skapa en bild av en RAW-fil måste du bearbeta den. Du kan göra det i kameran och till och med göra vissa justeringar under tiden, som att ändra ljusstyrkan, korrigera objektivaberration, tillämpa förinställda effekter som Kraftigare färger och Mjuk ton och mycket mer. Det är ändå bättre att bearbeta bilderna på en (mycket större) datorskärm med en särskild programvara för RAW-redigering, till exempel Canons kostnadsfria Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Lightroom®. Det är enkelt och ger dig möjlighet att tillämpa en annan bildstil, vitbalans, brusreduceringsinställning och mycket mer. All redigering du gör i en RAW-fil (oavsett om du gör det i kameran eller på datorn) kan återställas, vilket innebär att den ursprungliga filen inte påverkas och att alla justeringar kan ångras, ändras eller tas bort när som helst, även om du stänger filen och öppnar den vid ett senare tillfälle.

Förbättra exponeringen

En skärmbild av Adobe® Lightroom® som visar två olika exponeringar av en bild på en kvinna som sminkar sig vid ett fönster i ett mörkt rum.

RAW-filer har ett bredare dynamiskt omfång än JPEG-filer och kan innehålla detaljer i skuggor och högdagrar som kanske inte syns i kameran. Men om du gör skuggorna ljusare kan brus bli synligt, så var beredd på att använda brusreducering.

En skärmbild av DPP som visar en bild av en brud som gör sig iordning. Underexponerade områden är markerade i blått, överexponerade områden i rött.

När varningarna för högdagrar och skuggor är aktiverade i DPP får ljusa områden som riskerar att klippas av ett rött överlägg. Områden som kan vara för mörka och därför riskerar att skuggor klipps av får ett blått överlägg.

Exponering är en aspekt som du kan finjustera när du bearbetar en RAW-fil. Även om du inte kan ändra bländaren, slutartiden eller ISO kan du justera den allmänna ljusstyrkan och selektivt förbättra skuggor och högdagrar. Detta är särskilt användbart vid redigering av traditionella bröllopsbilder tagna en solig dag eftersom det kan vara svårt att fånga detaljerna i både brudens vita klänning och brudgummens mörka kostym.

RAW-filer har ett bredare dynamiskt omfång än JPEG-filer, så du kan ofta återställa detaljer som ser ut att ha försvunnit genom att använda reglagen för högdagrar och skuggor. De finns som fristående skjutreglage i utvecklingsmodulen (Develop) i Lightroom® och under avsnittet Bildstil i DPP. Om du använder DPP kan du dessutom ändra styrkan på Auto Lighting Optimizer (Auto ljuskorrigering), vilken förbättrar exponeringen och kontrasten automatiskt.

Undvika avklippta områden

En skärmbild av exponeringsinställningarna i DPP som tillämpas på en bild av ett par på en avlägsen havsstrand som håller varandra i händerna.

Kontrollera histogrammet medan du justerar exponering, färger och kontrast i RAW-redigeringsprogrammet. Om diagrammet trycks upp mot den högra kanten och ser avklippt ut istället för att gradvis tonas bort indikerar det att delar av bilden blir helt vita. Det viktigaste är att se till att motivet exponeras på rätt sätt.

En skärmbild av Adobe® Lightroom® som visar att verktyget Tonkurva används på en bild av ett nygift par som står framför ett vattenfall.

Använd Tonkurva i programmet om du vill lägga till kontrast och framhäva bilden. En grund S-kurva är en bra utgångspunkt. Du kan åstadkomma det i Lightroom® (se bilden) genom att dra skjutreglagen för högdagrar och ljus till höger och skjutreglagen för mörker och skuggor till vänster. I DPP klickar du på och drar i diagrammet för att göra skuggor mörkare och ljusa toner ljusare.

När skuggområden som ska visa diskreta tondetaljer bara blir svarta, eller ljusa områden bara blir vita, sägs det att de är avklippta. Du kan se detta i bildens histogram på kameran eller i din programvara för RAW-redigering: istället för att få en jämn utfasning i någon ände ser histogramkurvan avklippt ut. Håll därför ett öga på histogrammet när du justerar exponeringen. När du flyttar skjutreglagen rör sig histogrammet till höger när bilden blir ljusare och till vänster när bilden blir mörkare. Du bör generellt sett undvika att skjuta histogrammet utanför skärmens kant eftersom du då förlorar detaljer i områden av bilden som blir avklippa. I vissa fall kan ett ljusare eller mörkare resultat ge en intressantare effekt, men i de flesta fall vill du behålla så många detaljer som möjligt i områden som brudens klänning.

Du kan aktivera varningar för högdagrar och skuggor för att enklare kunna bedöma exponeringsjusteringen. Varningarna visar eventuella områden i bilden som är helt svarta (visas i blått) eller helt vita (visas i rött). Detta alternativ finns i listrutan Förhandsgranskning i DPP och du kan slå på och av varningarna i Lightroom® genom att klicka på de små rutorna längst upp i histogrammet.

Om du har lättat upp skuggorna och minskat högdagrarna kan du uppleva att bilden saknar kontrast. Du kan använda kontrollpanelen Tonkurva för att återställa en del av den. Börja med en svag S-kurva för att öka kontrasten: klicka i mitten på linjen som går över grafens mitt för ange mittpunkten. Därefter klickar du längre ned på linjen och drar den lite nedåt för att förstärka skuggorna. Klicka på den övre delen av linjen och dra den lite uppåt för att öka de vita tonerna.

Korrigera vitbalansen

En skärmbild av DPP som visar hur färgbalansen korrigeras i en bild av ett nygift par som står i snön.

I DPP finns ett antal verktyg för borttagning av färgskiftningar, bland annat pipettverktyget för vitbalans som du kan använda för att klicka direkt på ett område som ska vara neutralt vitt eller grått. Här har extra gult lagts till med hjälp av skjutreglaget under Finjustering för att göra kalla bilden varmare.

Det lönar sig att korrigera vitbalansen innan du justerar färgerna i bilderna. Bilder från ett festligt event, till exempel ett stort bröllop, tas ofta i olika typer av ljus, från dagsljus eller artificiellt ljus vid själva ceremonin till solnedgång och discoljus på en fest på kvällen. Du kan använda den omfattande uppsättningen verktyg för vitbalans i DPP eller Lightroom® för att ta bort färgstick som orsakas av olika ljus eller lägga till ett för en kreativ effekt.

Den förinställda vitbalansen i DPP speglar de som finns i Canons EOS-kameror och du kan finjustera resultatet genom att ändra blandningen av blått/gult och magenta/grönt manuellt för att säkerställa att färgerna blir verklighetstrogna. Alternativt kan du använda pipettverktyget för vitbalans (klicka på Vitbalans) och klicka på ett område i bilden som ska vara en neutral vit eller grå nyans för att ta bort ett färgstick i hela bilden. Lightroom® har en liknande uppsättning reglage.

Det kanske var färgen på ljuset som fick dig att vilja ta bilden, så känn inte att du behöver neutralisera det. Dessutom kan en lite ”varmare” (mer röd och mindre blå) vitbalans ge mer smickrande hudtoner.

Förstärka mättnaden

En skärmbild av Adobe® Lightroom® som visar profilinställningar som tillämpas på en bild av en brud som står framför en gul fyr.

Lightroom® har ett antal förinställningar (till vänster) och profiler (till höger) med vilka du kan tillämpa ett visst utseende på dina bilder med bara ett klick. Du kan använda skjutreglagen och andra redigeringsverktyg för att finjustera resultatet. Bildstilarna i DPP och anpassade stilar fungerar på ungefär samma sätt.

När du har ställt in färgtemperaturen kan du fortsätta med färgförbättring. När du öppnar en RAW-fil i DPP väljs automatiskt den bildstil som användes när du tog bilden, men du kan välja en annan i listrutan. I avsnittet Avancerat kan du dessutom redigera parametrarna i bildstilen, bland annat ändra färgtonen och öka eller minska färgmättnaden.

Lightroom® har inget bildstilsreglage, utan flera bildprofiler och förinställningar som ger dig en komplett stil med ett enda klick. De kan även användas som startpunkt för ytterligare redigering och du kan spara din färdiga stil som en ny anpassad förinställning som du kan använda på andra bilder. Du kan spara mycket tid på förinställningar och många bröllopsfotografer som måste redigera hundratals bilder förlitar sig på dem för att snabbt få en stil med ett populärt filter eller vintagestil.

Ett annat sätt för att effektivisera ditt arbetsflöde är att bearbeta bilderna satsvis. I DPP kan du kopiera redigeringsreceptet från en bild och tillämpa det på en annan eller flera andra. Då slipper du bearbeta varje bild för sig. För att göra det väljer du miniatyrbilden för bilden som du vill kopiera inställningarna från och går till Redigera > Kopiera recept i det övre fältet. (Alternativt kan du använda Redigera > Välj och kopiera receptinställningar och välja exakt de inställningarna som du vill kopiera.) Därefter väljer du miniatyrbilden eller -bilderna som du vill tillämpa samma stil på och går till Redigera > Klistra in recept. När du har tillämpat ett recept eller en bildstil på en bild kan du alltid göra ytterligare justeringar på den eller återställa inställningarna till de som bilden togs med. Kom ihåg att det går att återställa alla redigeringar.

Förstärka enskilda färger – och göra svartvitt

En skärmbild av DPP som visar hur ljusstyrkan förbättras i en bild av ett nygift par som håller om varandra.

Med skjutreglagen Nyans, Mättnad och Ljusstyrka (HSL) i DPP kan du göra riktade justeringar av specifika färger. Om du drar det orangefärgade skjutreglaget för ljusstyrka lite till höger blir hudtonerna ljusare.

En skärmbild av Adobe® Lightroom® som visar en svartvit bild på ett nygift par framför en triangelformad hydda.

Att konvertera en serie bröllopsfoton till svartvitt är ett utmärkt sätt att binda samman en samling bilder. Efter konverteringen använder du skjutreglagen för färgkanalerna för att ändra blandningen av toner och lägga till kontrast.

Både DPP och Lightroom® har ett antal färgjusteringsreglage för nyans, mättnad och ljusstyrka (HSL). Med de här skjutreglagen kan du finjustera enskilda färger i en bild för diskreta eller kraftigare resultat. Om du till exempel redigerar en utomhusbild kanske du vill justera de blå skjutreglagen för att ge en blå himmel en djupare och fylligare nyans eller göra den ljusare och tona ned mättnaden, beroende på vilken stil du är ute efter. Du kan även förstärka stämningen på ett höstbröllop genom att betona de orange, gula och röda färgerna. Ett bra knep för att förbättra hudtoner i porträtt är att flytta det orange skjutreglaget för ljusstyrka några steg till höger.

Du kanske inte vill ha någon färg alls. Födelsedagsbilder kan med fördel ha kraftigare nyanser, medan svartvita bröllopsbilder får en tidlös kvalitet som gör att betraktarna kan fokusera på det känslomässiga i ögonblicket. Dessutom kan du lösa vissa tekniska problem genom att välja svartvitt. Det kan till exempel göra en samling bilder som tagits vid olika tillfällen och platser under en bröllopsdag enhetlig och även rädda bilder som har tagits med höga ISO-tal eller i lokaler med dåliga ljusförhållanden.

Istället för att välja bildstilen Svartvit i DPP klickar du på knappen Svartvit längst upp på färgjusteringspanelen för nyans, mättnad och ljusstyrka. På så sätt kan du fortsätta att använda skjutreglagen H (nyans), S (mättnad) och L (ljusstyrka) för att justera underliggande färger och de olika grå tonerna i den omvandlade bilden. Vissa bilder kan se matta och platta ut när de blir svartvita, men du kan få mer dynamiska resultat genom att använda skjutreglagen för ljusstyrka för mer kontrast och separation.

När du redigerar en bild kan du behöva gå tillbaka några steg och finjustera ändringar som du gjorde tidigare. Du kanske till exempel upptäcker att du behöver justera exponeringen eller ändra kontrasten efter att du har ändrat färgerna. Det sista steget är att öka skärpan lite. När det kommer till skärpa är mindre ofta bättre, så förstora en viktig detalj till 100 % för att kunna bedöma när du har ökat den lagom mycket.


Skrivet av Marcus Hawkins


Adobe® och Lightroom® är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Adobe i USA och/eller andra länder.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • Så fotograferar du utomhusbröllop

    BRÖLLOPSFOTOGRAFERING

    Så fotograferar du utomhusbröllop

    Bröllopsfotografen Steph Zakas delar med sig av sina tips för att fånga den stora dagen.

  • En bild före och efter av ett fält med långt gräs – mörk och oredigerad till vänster och den ljusare versionen till höger, redigerad i DPP.

    BILDREDIGERING/EFTERBEHANDLING

    Redigera RAW-bilder med DPP

    Upptäck hur du redigerar, förfinar och förbättrar dina RAW-bilder med hjälp av Canons DPP-programvara.

  • Utskrivna dekorationer och handhållna skyltar till ett bröllop intill ett inramat porträtt av en brud och en brudgum.

    BRÖLLOPSFOTOGRAFERING

    Skriv ut ditt bröllop

    Från skräddarsydda skrivmaterial till rustika informationstavlor – det finns massor av kreativa sätt att anpassa din stora dag.

  • Ett porträtt av fotografen och poeten Amaal Said med stängda ögon och en böljande röd scarf som ligger brett över hennes axlar.

    FOTOGRAFERING AV SJÄLVPORTRÄTT

    Ta perfekta självporträtt

    Upptäck hur du förvandlar en vanlig selfie till ett enastående självporträtt.