Artikel

Därför är anpassad tryckt kommunikation ditt hemliga vapen för att engagera kunder i det nya normala

Därför är anpassad tryckt kommunikation ditt hemliga vapen för att engagera kunder i det nya normala

Canon Camera
2020 innebar en radikal förändring av möjligheterna för företag att kommunicera med sina kunder. Många av oss tillbringar mycket mindre tid på kontoret, har färre personliga möten och tillbringar mycket tid på internet, både i arbetssyfte och för att hålla kontakten med vänner och att handla. Faktum är att tiden som tillbringas på digitala medier har ökat stadigt och uppgick till 7,5 timmar om dagen detta år1.

Eftersom vi ägnar så stor del av vår tid på digitala kanaler blir det allt svårare att nå fram till människor. Forskning tyder på att målmarknaderna visar tecken på ”digital trötthet”, vilket klargörs av en kraftigt ökad användning av teknik som blockerar annonser2. Det gör alternativ kommunikation, till exempel tryckt material, ännu viktigare som ett sätt att fånga upp och engagera kunder i det nya normala.
Använd tryckt material som ett hemligt vapen för att lyckas

Digital trötthet och misstro mot media

Nyligen genomförd forskning visar att 95 % av alla kommunikationsköpare har flyttat kostnader till det digitala området3 under de senaste två åren. Vid första anblicken är det logiskt: marknadsförare vill både spara pengar – tryckt material är dyrare än digitalt material – och vara närvarande där kunderna tillbringar sin tid. Under 2020 var det mer än någonsin online. Vidare forskning har däremot även visat att det blir svårare att marknadsföra effektivt på digitala mediekanaler och att det verkar bero på ett problem med tillit. Mediekonsulten Kantar har rapporterat att webbplatsannonsering, särskilt via sociala kanaler, är det minst betrodda mediet som är tillgängligt för marknadsförare. Det mest betrodda var tryckt material. 4

Främja engagemang med tryckt material

Historiskt sett har tryckt material visat sig vara ett effektivt sätt att kommunicera med kunder och den effekten håller i sig även i en tid där vår koncentrationsförmåga verkar bli allt sämre. Cirka 65 % av kunderna säger att de sannolikt ägnar sin fulla uppmärksamhet åt tryckt direktreklam5, en betydande del som är svår att ignorera. Så även om tryckt material kan utgöra en högre inledande investering är det mer sannolikt att tryckt kundkommunikation läses och att den är betrodd – vilket gör att avkastningen på investeringen blir högre än med digitala strategier.

Därför är kvalitet viktigt när det gäller tryckt material

När det gäller tryckt material spelar kvalitet stor roll. En studie om effekten av det tryckta materialets kvalitet visade på fler positiva känslor och varumärkespreferenser när papperet uppgraderats6, vilket visar att det faktiskt kan påverka uppfattningen om ett varumärke. Därför utformar vi alltid våra enheter med hög kvalitet i åtanke. Vår senaste imagePRESS C170-serie kan till exempel hantera en mängd olika material och pappersformat, vilket gör den till den perfekta maskinen för att hantera behoven på moderna arbetsplatser, från affischer till broschyrer med glättat material till försäljningsmaterial. Enheterna är snabba och exakta, enkla att använda med många automatiserade funktioner samt robusta och tillförlitliga för användning hela dagen på ett hektiskt kontor eller en studio.

En av de utmaningar som kunderna ställs inför när det gäller att ta hänsyn till strategin för kreativt tryckt material är att bestämma hur de ska producera dem. Produktion kan antingen innebära att investera i outsourcing eller att köpa en specialenhet utöver din befintliga kontorsmodell. Men tack vare mångsidigheten hos nästa generations system, som imagePRESS C170, kan företag kombinera sina traditionella utskriftsbehov med möjligheten att skapa en större mängd tryckt material av hög kvalitet internt.

Kundkommunikation som direktreklam, broschyrer och kataloger, och till och med inbjudningar och förpackningar i små upplagor, kan alla produceras på plats med hög färgprecision och efterbehandling. Det både ökar kontrollen över kvalitet, tidsplan och säkerhet och ger företag större kreativ frihet.

En anpassad upplevelse ger mervärde

Att skapa tryckt kommunikation av hög kvalitet ger mervärde genom att hålla budskap relevanta och engagerande, vilket förbättrar kundupplevelsen. Genom att utföra de här kampanjerna internt får du dessutom större kontroll över anpassningen. Med digitala skrivare och programvara som har samma kraft som teknik för variabla data kan användarna producera små upplagor av otroligt riktat och anpassat material. Tillämpningar som kataloger, inbjudningar och marknadsföringsmaterial kan riktas till specifika kunder, anpassas med deras namn och annan information.

Tryckt kommunikation har fysiska egenskaper som det digitala materialet saknar: människor kan se, känna på och känna lukten av utskrifter – sinnesintryck som främjar engagemang ytterligare. I kombination med den tillit som kunderna fortfarande har för tryckt material ger tryckt kundkommunikation företag en värdefull möjlighet att engagera, övertyga och stärka kundlojaliteten. Om du ville leverera kreativt, anpassat tryckt material tidigare innebar det att du skulle behöva köpa en extra specialenhet, men dagens mer mångsidiga enheter kan både tillhandahålla funktioner som kontorsenheter har och skapa nya, professionella format.
  1. https://www.statista.com/statistics/565628/time-spent-digital-traditional-media-usa/
  2. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Images/infographics/technologymediatelecommunications/gx-deloitte-tmt-2018-adblocking-media-report.pdf
  3. Canon Insights Report 2020 ”Skapa kundvärde”
  4. https://www.kantar.com/inspiration/advertising-media/dimension-2020-winning-consumer-trust-in-the-age-of-covid-19/
  5. https://www.marketreach.co.uk/resources/mail-made-easy
  6. Sappi och Eagleman, D. (2015) A Communicators Guide to the Neuroscience of Touch, s. 28–29

Relaterade produkter och tjänster

Utforska ytterligare

  • Teknik för en produktivare arbetsplats

    ARTIKEL

    Teknik för en mer produktiv arbetsplats

    Hur ökar tekniken produktiviteten på arbetsplatsen?

  • Agapanthus

    ARTIKEL

    Handbok för Canon imageRUNNER ADVANCE DX C5800

    Allt du behöver veta om den smarta multifunktionsskrivaren Canon imageRUNNER ADVANCE DX.

  • Kvalitetskommunikation

    Artikel

    Hög kvalitet utan kompromisser

    Hjälper dig att imponera på kunderna utan att det kostar skjortan.

  • Den digitala transformationen av hybridarbetsplatsen med tryck

    ARTIKEL

    Den digitala transformationen av hybridarbetsplatsen med tryck

    Transformera tryck för att tillgodose dina behov på hybridarbetsplatsen.

  • Funderar du på vilka produkter ditt företag behöver?