FOTOGRAFERING AV ELD

Fotografering av eld: Så här tar du bilder på lågor

Oavsett om du vill fotografera ett fladdrande ljus, dansande lågor i en brasa eller fräsande tomtebloss, gör rätt teknik, inställningar och utrustningen hela skillnaden.
En lång exponering av ett barn som står bredvid en brasa med gnistor från glödande kol som skapar långa ljusspår.

Eld är ett underbart motiv att fotografera och erbjuder oändliga kreativa möjligheter. Det är inte bara skönhet i själva lågorna, de kastar även ett underbart varmt ljus över omgivningarna. Det innebär att eld inte bara är ett iögonfallande motiv utan även en stämningsfull ljuskälla för porträtt.

Eld kan även vara en utmaning att fotografera. Det problem som fotografer stöter på är att källan är mycket ljus, medan omgivningen ofta är mycket mörk. Den här höga kontrastnivån kan göra det svårt att få med detaljer i både de ljusaste och mörkaste delarna av motivet. Med rätt kamerainställningar och några enkla färdigheter kan vem som helst ta vackra bilder vid brasor.

Även om fotografering av lågor är en fantastisk färdighet att lära sig under hela året, är det särskilt praktiskt om du vill vara kreativ under jul- och nyårshelgerna. Så här tar du vackra fotografier av eld i vinter.

1. Var försiktig

En vuxen som håller ett barns hand nära en eldstad.

Om du fotograferar med barn närvarande är det bäst att ha en annan vuxen till hands som ser till dem medan du fotograferar. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/3,5 och ISO 4000.

Precis som fotografering kan eld vara fängslande – men inte alltid på ett bra sätt. Det är alltför lätt att fastna i fotograferingen, men säkerheten ska alltid prioriteras. Det är viktigt att inte bara förhindra att vi själva och andra skadas, utan även att hålla elden under kontroll. Placera en hink med vatten eller en brandsläckare i närheten för att släcka bränder och använd en pannlampa för att hitta rätt i mörkret. Det är även en bra idé att kontrollera väderförhållandena eftersom stark vind kan göra lågorna oförutsägbara.

2. Välj rätt utrustning

En Canon-kamera, stativ, orange gel och bärbar lampa vid sidan av en eldstad.

Förutom en kamera och ett stativ kan en ficklampa tillföra extra ljus till motivet och balansera de ljusa lågorna mot omgivningen. Lite orange gel kan värma upp ficklampans ljus så att den matchar lågorna.

Ljuset från en eld är vanligtvis ganska svagt, så det hjälper att använda utrustning som fungerar bra i svagt ljus om du använder eld som ljuskälla för att ta bilder av motiv i närheten. En kamera som Canon EOS R6 är perfekt – dess ultrakänsliga 20,1 megapixels fullformatssensor är specifikt utformad för att enkelt hantera scenarier med högt dynamiskt omfång, samt situationer med svagt ljus i allmänhet.

Ett snabbt objektiv med fast brännvidd, såsom Canon RF 50mm F1.8 STM är även till stor hjälp, eftersom modeller med fast brännvidd brukar ha större maximal bländare än zoomobjektiv. Det ger kortare slutartider och lägre ISO-värden i svagt ljus, vilket innebär skarpare bilder med mindre brus.

Även om det inte är nödvändigt kan ett stativ vara mycket praktiskt vid fotografering av brasor och ljus, eftersom det ger dig möjlighet att ta längre exponeringar och gör lågornas fladdrande rörelse oskarp.

3. Ta bilder av levande ljus

En rad med ljus som exponeras så att endast lågorna syns mot en svart bakgrund.

Om vi exponerar för elden blir resten av motivet mycket mörkt, vilket gör att det ser ut som om ljusens lågor svävar i luften. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/1 250 sek, f/4 och ISO 100.

En rad med ljus som exponeras så att ljusstakarna syns medan lågorna har dämpats och är oskarpa.

Om vi justerar exponeringen för omgivningen är den kreativa effekten mycket annorlunda: ljusen är synliga, medan lågorna ser dämpade ut och är oskarpa. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/20 sek, f/4 och ISO 100.

Stearinljus kan göra det möjligt att ta mycket stämningsfulla bilder, men kan även vara en utmaning eftersom de har ljusa lågor men avger ändå inte mycket omgivande ljus. Det innebär att om vi exponerar för lågorna blir resten av motivet nästan mörkt, men om vi exponerar för omgivningen dämpas lågorna. Valet av det som ska prioriteras beror på vilken effekt du vill uppnå.

Det är ofta bättre att exponera för det ljusare inslaget i bilden eftersom det är lättare att lyfta skuggor i efterproduktionen än att rätta till högdagrar som dämpats. Se dessutom om du kan lyfta exponeringen väldigt lite för att ge skuggorna en liten ökning utan att dämpa högdagrarna. Om kameran har Zebra-läge kan du prova att använda det när du spelar in film. Då framhävs överexponerade delar i en bild med ett zebramönster, så att du kan maximera skuggorna samtidigt som du säkerställer att du inte har överdrivit högdagrarna. I stillbilder kan högdagervarningen hjälpa till i uppspelningsläget för att se om den tagna bilden har några områden som är för ljusa. Om du fotograferar i RAW-format får du även mycket större flexibilitet när det gäller efterproduktion med bildredigeringsprogram som Canons Digital Photo Professional (DPP).

Ställ in kameran på manuellt läge (M) för att åsidosätta kamerans automatiska popup-blixt. Detta förhindrar att ljuslågans känsliga ljus tar över. Ställ in bländaren på f/4 och ISO 100 och ändra sedan slutartiden mellan 1/20 och 1/2 000 sek för att se hur olika slutartider påverkar utseendet på ljusen. Du kan även använda upplättningsblixt, även kallad dagsljusblixt, som är en ljusreflektion som tillför ljus till skuggiga områden och framhäver detaljer i motivet. I appen Canon Photo Companion finns en artikel om att ta porträtt i levande ljus, som utforskar den här tekniken i en mer professionell miljö.

4. Porträtt av tårta med ljus

Ett ungt barn som lutar sig in mot en födelsedagstårta för att blåsa ut ljusen. Barnets ansikte är upplyst av lågorna.

När motivet lutar sig in mot ljusen ger de fladdrande lågorna ett underbart varmt sken i ansiktet. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/2 och ISO 1600.

Baksidan av en Canon-kamera som fotograferar ett barn med sin födelsedagstårta.

När du fotograferar med vidöppet objektiv är skärpedjupet mycket lågt, så exakt fokusering är viktigt. En kamera med autofokus med ögonavkänning, till exempel Canon EOS R6, gör det enkelt även när du fotograferar personer i profil.

Finns det något bättre tillfälle att ta fram kameran än på ett födelsedagkalas? När det är dags att blåsa ut ljusen kan du ta fantastiska porträtt genom att använda det varma, levande ljuset för att lyfta fram motivets upprymda ansikte. Prova att ställa in kameran på manuellt läge (M) med bländare f/1,8 (eller objektivets bredaste bländare), slutartid 1/200 sek och Auto ISO. På så sätt anpassas ISO-värdet så att du får rätt exponering.

Ett objektiv med fast brännvid, såsom Canon RF 50mm F1.8 STM, är perfekt för den här typen av porträtt, eftersom den stora maximala bländaren gör att du kan ta porträtt i mörka interiörer. Med stora bländare ger den även mjuk bokeh för vackert oskarpa bakgrunder.

5. Fotografera brasor

En lång exponering av en brasa, med gnistor från glödande kol som skapar långa ljusspår.

En lång exponering gör att lågornas rörelser blir oskarpa och förvandlar alla flygande gnistor till iögonfallande ljusspår. Om du lägger mer ved på brasan kan du få fantastiska ljuseffekter, men gör det försiktigt! Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1 sek, f/8 och ISO 100.

Baksidan av en Canon-kamera som fotograferar ett barn bredvid en brasa.

Använd ett stativ och ställ in en sekunds exponering för att fånga upp gnistspår i brasor. Kom ihåg att be alla i bilden att hålla sig stilla under den långa exponeringen så att du kan undvika rörelseoskärpa i bilden. Du kan även göra tvärtom och skapa en spöklik bild med avsiktlig oskärpa, som på den övre bilden här, med gnistor som glödande slingor av ljus.

Finns det något mer inbjudande än en brasa en kall, mörk kväll? De dansande lågorna kan skapa ett djärvt motiv mot det omgivande mörkret. Det kommer ett ögonblick när solen gått ned och när det omgivande ljuset är tillräckligt lågt för att en brasa ska sticka ut mot dunklet, men ändå tillräckligt ljust för att visa omgivningarna och detaljerna på himlen. Det här är ett utmärkt tillfälle att ta en skymningsbild och visa brasan i sitt sammanhang, för när kvällen kommer blir omgivningarna helt svarta. Prova att fotografera i manuellt läge med en slutartid på 1/100 sek, bländare f/1,8 (eller vad som är objektivets största bländare) och Auto ISO. Använd exponeringskompensation för att göra bilden ljusare eller mörkare och välj en låg vinkel för att rama in brasan mot skymningshimlen.

6. Ta porträtt i eldsken

En fotograf som tar en närbild av ett barn bredvid en brasa.

När du fotograferar porträtt vid brasor kan du prova att ställa in kameran på manuellt läge (M) med bländare f/1,8 (eller objektivets största bländare), slutartid 1/200 sek och Auto ISO för att frysa rörelsen så mycket som möjligt i det begränsade ljuset.

Två barn står ansikte mot ansikte framför en brasa, och konturen av deras profiler lyses upp av ljuset från lågorna.

Ta porträtt i eldsken för underbart varmt ljus eller intressanta silhuetter. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/125 sek, f/1,8 och ISO 25600.

Brasor och eldstäder skapar en unik stämning som lämpar sig för fantastiska porträtt. Samtal vid brasan, hopkurade par och barn som fascineras av lågorna är alla bra motiv som du kan fotografera med din Canon-kamera. Se till att lägga på mer ved på brasan innan du börjar fotografera, eftersom mängden lågor kan göra stor skillnad för det omgivande ljuset. Ljuset bleknar ofta väldigt snabbt från lågorna, så ställ motiven så nära elden som möjligt (och säkert) för att utnyttja skenet.

7. Fotografera tomtebloss

Gnistor som fräser från två tomtebloss och ansiktena på de två barnen som håller i dem syns lite i bakgrunden.

Om du vill ta bilder av tomtebloss ställer du in kameran på manuellt läge (M). Använd en bländare på cirka f/3,5–f/5,6, en slutartid på 1/125 sek och Auto ISO. Du kan även leka med exponeringskompensationen som kan ge något annorlunda resultat.
Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/2,5 och ISO 640.

Det sprakande ljuset från ett tomtebloss kan se fantastiskt ut på bilder – och det är även ett säkrare sätt att utforska kreativa ljuseffekter med mindre barn eller i dåligt väder. Flygande gnistor exploderar utåt i alla riktningar i enorm hastighet, så de fotograferas som strimmor av ljus även när en ganska kort slutartid används. Om du vill fotografera och redigera i RAW kan det vara till stor hjälp, eftersom du kan dra ut extra detaljer ur högdagrar och skuggor efteråt. Om du däremot använder en längre slutartid lämnar tomteblossen tydligt synliga spår över hela bilden – det är upp till dig!

Du kan även prova att fotografera ljusspåren från fyrverkerier – ta en titt på våra tips och tekniker för kreativ fotografering av fyrverkerier för fler idéer och inspiration.

När elden är släckt kan du utforska fotografering av rök med färdighetsövning i appen Canon Photo Companion.

Skrivet av James Paterson

Relaterade produkter

Relaterade artiklar