silhouette of woman in-front of city scape

Grunderna inom fotografering

Tips och bästa objektiv för bokehfotografering

Alla som fotograferar med digitala systemkameror gillar oskarpa områden i bilderna, eftersom det särskiljer dem från bilder tagna med enklare kameror eller smartphones, där det är svårt att åstadkomma dramatiskt oskarpa områden. Bokeh, bakgrundsslöja, är ett begrepp som används för att beskriva kvaliteten och egenskaperna hos de oskarpa områdena och syns tydligast i oskarpa högdagrar.

Mängden bokeh ökar när bilden har kort skärpedjup eller innehåller mer oskarpa områden. Du styr alltså mängden bokeh i dina bilder genom att ha fler områden som är oskarpa. Nedan beskrivs några sätt för att lägga till oskärpa i dina bilder genom att minska skärpedjupet och som ger bokeh i dina bilder.

1. Använd ett ”snabbt” objektiv – med detta menas ett objektiv med en stor maximal bländaröppning. Vi rekommenderar EF 85mm f/1.8 USM eller EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografera med en stor bländare – välj bländarförval (Av) eller manuellt (M) läge på din kamera, välj en stor bländaröppning (litet f/-tal) för att minska skärpedjupet och öka det oskarpa området runt motivet som är i fokus.

3. Genom att öka avståndet mellan motivet och bakgrunden kommer du att ytterligare göra bakgrunden oskarp.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Gå närmare – genom att minimera avståndet mellan dig och motivet kommer du att göra det område av bakgrunden som är oskarpt större.

5. Använd längre brännvidder för att göra den del av bilden som är oskarp större. Om du har ett zoomobjektiv zoomar du till maximal brännvidd. Objektiv med en brännvidd på 200 mm eller mer kommer att ge ännu större oskarpa områden.

Relaterade artiklar
How to use natural light

FOTOGRAFERINGSLJUS

Hur du använder naturligt ljus

Kunskap om hur du använder ljus till din fördel gör en enorm skillnad för dina foton. Och du behöver inte investera i ny utrustning för att se resultaten.

The difference a portrait lens makes

PORTRÄTT

Skillnaden med ett porträttobjektiv

Det finns en serie specialobjektiv som tagits fram för specifika genrer, till exempel porträttfotografering, som kan göra en stor skillnad för dina foton.

Take better portraits

PORTRÄTT

Porträtt i utmanande ljusförhållanden

Det kan vara svårt att ta porträtt på kvällen. Läs vidare om hur du kan förbättra dina färdigheter i porträttfotografering.

6. Välj motiv med synliga högdagrar i det område som är oskarpt. Med högdagrar avses ljuskällorna i bilden. Trolskt ljus eller solljus genom löven kan alltså ge vackra ringar och former av suddigt ljus eller bokeh.

7. Glöm inte förgrunden – ett oskarpt område kan även uppnås i förgrunden på dina bilder. Försök placera motivet längre bak i bilden och ta med vissa förgrundsdetaljer nära kameraobjektivet.

8. Du kan också klippa ut former i kartong och hålla dem framför objektivet för att få intressanta effekter. Se videon här:

Kvaliteten kontra mängden bokeh beror på vilket objektiv du använder. Särskilt synligt i oskarpa högdagrar är formen av de suddiga ljusfläckar som genereras av bländaren eller det hål som skapas av objektivets bländarlameller. I allmänhet skapar objektiv med fler bländarlameller en mer cirkelformad bländare och en mer tilltalande bokeh.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom