KÖPGUIDE

Bästa objektiven på ingångsnivå för naturfotografering

Komma igång med naturfotografering? Ta slående bilder av vilda djur och fåglar med dessa objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv från Canon.
Canon Camera
För att ta intima bilder av vilda djur och fåglar i deras naturliga miljö krävs förståelse för djurets beteende, slughet ute på fältet, tålamod och uthållighet. Men även om du har allt det kommer du fortfarande inte långt utan ett teleobjektiv.

Den goda nyheten är att du inte behöver köpa ett dyrt professionellt objektiv för att komma igång med naturfotografering. Det finns en mängd lätta objektiv med höga prestanda för naturfotografering att välja bland, med objektiv som passar sortimentet med kompakta EOS M-kameror, de avancerade AF-funktionerna och höga ISO-kapaciteten hos det kompakta EOS R-systemet i fullformat och de senaste EOS-spegelreflexkamerorna.
Tre hjortar fotograferade i silhuett mot moln som badar i gyllene ljus.

Zoomobjektiv ger dig fler komponeringsalternativ, så att du kan gå från smala bilder av djur till en bredare bild som fångar dem i deras miljö. Den här bilden togs med en kamera med en APS-C-sensor på 187 mm, vilket är en motsvarande 35 mm brännvidd på 299 mm. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-objektiv inställt på 1/2 500 sek, f/5,6 och ISO 800. © Ben Hall

En närbild av en färgglad papegoja med gröna fjädrar på huvudet, grönblå vingar och en klarorange kropp.

Med teleobjektiv kan du ta detaljrika bilder av djur som du inte kan komma nära, oavsett om det beror på att de är farliga eller på att du bara vill undvika att störa dem. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv inställt på 1/350 sek, f/11 och ISO 1600.

Behöver jag ett teleobjektiv för naturfotografering?




Inte alltid. Ibland kan du använda ett vidvinkelobjektiv – det definieras oftast som ett objektiv med en brännvidd på 35 mm eller mindre – för att ta bilder av vilda djur i deras miljö, men du måste komma nära för att göra det. Om du vill ta naturbilder som fyller hela bilden behöver du vanligtvis ett teleobjektiv (brännvidd på 85 mm eller mer) eller superteleobjektiv (över 300 mm). De här typerna av objektiv fångar ett smalare synfält – bara en smal remsa av motivet framför dig – vilket gör att avlägsna djur och fåglar ser större ut i bilden.

Bör jag använda ett zoomobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd för naturfotografering?




Telezoomobjektiv är mer mångsidiga, vilket gör att du kan ändra bildens komposition utan att behöva flytta på dig eller sluta fotografera och byta till ett annat objektiv. Objektiv med fast brännvidd har bara en brännvidd, men de väger oftast mindre än motsvarande zoomobjektiv. De finns även med längre brännvidder, vilket gör det enklare att fotografera natur som du inte fysiskt kan komma närmare när inte ens zoomobjektivet har tillräcklig räckvidd.
Kanadagås som simmar på lugnt vatten.

Det banbrytande EOS R-systemet möjliggör innovativa och lätta objektiv – som Canon RF 800mm F11 IS STM som väger 1 260 g och bara är 281,8 mm i indraget läge, vilket gör det enkelt att ta med sig. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv inställt på 1/500 sek, f/11 och ISO 1250. © Ben Hall

En hjort med framträdande horn står på ett gräsfält, med höjt huvud riktat mot kameran.

Med ett zoomobjektiv kan du komponera om bilden för att fånga motivet när du inte har tid att byta objektiv. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-objektiv inställt på 300 mm (motsvarande 35 mm brännvidd är 480 mm), 1/500 sek, f/5,6 och ISO 400. © Ben Hall

Vilka brännvidder passar bäst för vilda djur och fåglar?

Fåglar är vanligtvis mindre och svårare att närma sig än andra vilda djur, så du behöver ofta en längre brännvidd för att fotografera dem. Du kan fotografera ett stort däggdjur som fyller hela bilden med ett objektiv på 300 mm eller 400 mm, men du kan behöva använda ett objektiv på 500 mm, 600 mm eller till och med 800 mm för vissa typer av fågelfotografering.

Storleken på kamerans sensor kan dock vara till hjälp. APS-C-sensorerna i kompakta EOS M-systemkameror och EOS-spegelreflexkameror med APS-C är mindre än fullformatssensorer. De beskär därför bilden från objektivet så att motivet fyller en större del av bilden. ”Beskärningsfaktorn” är 1,6x, vilket innebär att om du använder ett EF-objektiv som är utformat för en fullformatskamera med en kamera med APS-C-sensor ökar du objektivets räckvidd med en faktor på 1,6. Ett 400 mm EF-objektiv på en Canon EOS 250D ger till exempel ett synfält som motsvarar ett 640 mm objektiv (400 x 1,6) på en fullformatskamera. Andra egenskaper hos objektivet är desamma, men större sensorer tenderar att kunna hantera kortare skärpedjup, vilket ger mer bakgrundsoskärpa.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Vilka andra funktioner är viktiga vid val av objektiv för naturfotografering?

Objektiv med längre brännvidd kan vara svårare att hålla stadigt, men en inbyggd optisk bildstabilisator (IS) kan hjälpa till att korrigera eventuell oskärpa som orsakas av kameraskakningar. En kraftfull fokusmotor hjälper dig att hålla jämna steg med de snabba djuren, och ju tystare den är i drift, desto mindre troligt är det att du skrämmer bort ett djur. En högre maximal bländare (lägre f-nummer) innebär att objektivet kan släppa in mer ljus i kameran, vilket kan vara till hjälp om du fotograferar snabba djur i svagt ljus. Slutligen bör du fundera på objektivets storlek och vikt, eftersom det är mer sannolikt att du tar med dig ett kompakt och lätt objektiv, så att du kan utnyttja alla möjligheter till naturfotografering.

Oskärpa är däremot inte alltid dåligt, vilket proffsfotografen Ben Hall förklarar i sin film om att vara kreativ med abstrakt naturfotografering*.

Vilka är de bästa Canon-objektiven för naturfotografering?

Här är ett urval av lättanvända objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv som ger högkvalitativa bilder av vilda djur och fåglar.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

En hjort med framträdande horn som står i en skogsglänta och vänder sig mot kameran.

Om du fördubblar brännvidden – till exempel från 200 mm till 400 mm – ser djur och fåglar dubbelt så stora ut på bilden, vilket gör att det mesta av motivet blir fokuspunkten. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv inställt på 400 mm, 1/40 sek, f/8 och ISO 800. © Ben Hall

En hjort med små horn står inramad av ormbunkar i en grön skog.

Den smala bildvinkeln med teleobjektiv gör det lättare att välja den perfekta mjuka bakgrunden att rama in ett djur mot. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv inställt på 373 mm, 1/50 sek, f/8 och ISO 1250. © Ben Hall

Canon RF 800mm F11 IS STM

RF 800mm F11 IS STM är för närvarande det längsta RF-objektivet som finns tillgängligt och gör att du kan fotografera natur som fyller hela bilden, oavsett om du fotograferar stora vilda djur eller fåglar i trädgården. Montera Canon Extender RF 1.4x eller Canon Extender RF 2x på objektivet och få ännu längre räckvidd – upp till 1 600 mm med den senare. EOS R-systemets kameror kan fokusera automatiskt även vid den här imponerande brännvidden.

För ett objektiv med så lång räckvidd är RF 800mm F11 IS STM förvånansvärt kompakt och lätt och har en optisk bildstabilisator i 4 steg för skarpare bilder filmer utan stativ.
En hare på ett fält. Bakgrunden är oskarp och solljuset visar ådrorna i ena örat.

Med den långa räckvidden hos ett teleobjektiv som RF 800mm F11 IS STM är det möjligt att fotografera skygga djur utan att skrämma dem. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 800mm F11 IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/11 och ISO 500. © Ben Hall

En alert lemur på en sten med några öppningar i klippväggen bakom den.

Teleobjektiv med mindre maximala bländare, som f/5,6 och f/11, är enklare att bära och mer prisvärda än objektiv med stora maximala bländare (lägre f-nummer). Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv inställt på 1/1 400 sek, f/11 och ISO 1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Canon RF 800mm F11 IS STM särskilt lämpad för fågelfotografering, medan RF 600mm F11 IS STM är ett superteleobjektiv för mer allmän användning som passar för både fåglar och djur. Funktionsuppsättningen liknar den hos RF 800mm, bland annat en bladfri bländare på f/11 för tilltalande bakgrundsoskärpa och en STM-motor för nästintill tyst autofokus. Det kan dessutom användas med Canon Extender RF 1.4x (som ger dig 840 mm brännvidd) och Canon Extender RF 2x (som ger dig 1 200 mm). Objektivet kan även dras in till en längd på mindre än 20 cm, vilket gör det till ett mångsidigt superteleobjektiv som du kan ta med dig överallt.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

En anka fotograferad i nivå med vattenytan, med vattendroppar som faller från näbben.

Det mångsidiga Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objektivet är kompatibelt med både EOS-spegelreflexkameror i fullformat och med APS-C. De kan även användas med EOS R-systemet och kameror i EOS M-serien via adaptrar. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM-objektiv inställt på 267 mm (motsvarande 35 mm brännvidd är 427 mm), 1/320 sek, f/5,6 och ISO 640. © Ben Hall

Det här är ett zoomobjektiv som har en omfattande brännvidd på 70–300 mm och är ett klassiskt objektiv för nybörjare inom naturfotografering, med flexibla kompositionsalternativ för större djur. Kom ännu närmare genom att montera EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM på en Canon EOS-spegelreflexkamera med en APS-C-sensor (till exempel Canon EOS 850D, EOS 250D eller EOS 90D) och dra nytta av den mindre sensorns förstoringseffekt, vilket ger dig en räckvidd som motsvarar 112–480 mm.

Det väger bara 710 g och kan bli så litet som 14,55 cm. Det är ett enkelt objektiv att resa med och bildstabilisatorn i 4 steg minskar oskärpa från kameraskakningar för skarpare bilder.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

En sothöna som simmar på en lugn flod.

Det mångsidiga EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektivet är lätt och kompakt, vilket innebär att du kan ta med det överallt. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektiv inställt på 250 mm (motsvarande 35 mm brännvidd är 400 mm), 1/400 sek, f/5,6 och ISO 800. © Ben Hall

Två svanar som simmar på lugnt vatten.

Med EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektivet kan du komma nära avlägsna djur och fotografera mjukt och tyst så att du inte stör motivet – STM-fokuseringen är så tyst att det är mycket mindre sannolikt att den fångas upp av kamerans mikrofon. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektiv inställt på 200 mm (motsvarande 35 mm brännvidd är 320 mm), 1/4 000 sek, f/5,6 och ISO 800. © Ben Hall

Om du letar efter ett telezoomobjektiv som komplement till ett objektiv på 18–55 mm är det här ett bra alternativ. EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM är utformat för EOS-spegelreflexkameror med APS-C-sensorer, bland annat Canon EOS 2000D och EOS 4000D, och ger en bild med motsvarande synfält som ett 88–400 mm objektiv på en fullformatskamera. Det är litet, lätt och enkelt att bära under en dag på en djurpark eller på en resa längre bort.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

En färgglad papegoja som sitter på en gren, med lummiga träd i bakgrunden.

Med den manuella fokusringen på EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet kan du snabbt och enkelt göra exakta fokuseringsjusteringar, vilket är perfekt för kraftfulla porträtt och detaljer. Tagen med en Canon EOS M2 (nu efterföljd av Canon EOS M6 Mark II) med ett Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektiv inställt på 200 mm, 1/30 sek, f/8 och ISO 100.

Det här kompakta telezoomobjektivet för kompakta EOS M-systemkameror ger ett synfält som motsvarar ett 88–320 mm objektiv på en fullformatskamera. EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM har en bildstabilisator i 3,5 steg som gör att du kan ta skarpare bilder utan stativ och den använder en stegmotor (STM) för jämn och tyst autofokus som är särskilt bra för att spela in naturfilmer som fyller hela bilden.

Alternativa objektiv för naturfotografering

Även om teleobjektiv är de objektiv som är avsedda för naturfotografering finns det gott om andra objektiv som kan användas kreativt vid fotografering av djur och fåglar.

Makroobjektiv, till exempel Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM och Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, är perfekta för att ta bilder av bland annat insekter och andra små varelser. De fokuserar närmare än andra typer av objektiv, så att du kan fylla hela bilden med ett litet motiv. Makroobjektiv finns med en mängd olika brännvidder, med längre objektiv som passar bättre för naturfotografering eftersom du kan ta närbilder på längre avstånd. Även om Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM inte är ett särskilt makroobjektiv har det en imponerande makroförstoring i nästan halv storlek och funktioner för fokusering på nära håll som kan vara praktiska när du plötsligt upptäcker något i närheten som är värt att fånga.

Vidvinkelobjektiv som Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM och det ultravida Canon RF 16mm F2.8 STM kan också fungera bra för att fånga mer av ett djurs miljö eller en hel flock fåglar, eller till och med vlogga med dig själv i bilden som pratar om naturen bakom dig. Om du använder en Wi-Fi-aktiverad kamera kan du gå ifrån kameran och låta djuret närma sig den. Därefter kan du ta bilden med hjälp av den kostnadsfria Canon Camera Connect-appen till smartphone för att utlösa slutaren fjärrstyrt.


Skrivet av Marcus Hawkins


* Filmen finns endast på engelska.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • En röd ekorre som tittar rakt mot kameran medan den springer över en matta av torkade löv och nedfallna kronblad.

    NATURFOTOGRAFERING

    Tips för naturfotografering

    Tips och tekniker som tar din naturfotografering till nästa nivå och gör att du får ut mesta möjliga av din kamera och dina objektiv från Canon.

  • En leopard som vilar i skuggan.

    NATURFOTOGRAFERING

    Från pristagare till proffs

    Två Young Wildlife Photographer of the Year-vinnare om vad tidig framgång innebar för dem.

  • NATURFOTOGRAFERING

    Naturbilder med Canon EOS 90D

    Se det fantastiska resultatet av Markus Varesvuos naturbilder med Canon EOS 90D.

  • Närbild på en brun hoppspindel.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Upptäck insekternas värld

    Avslöja de små varelsernas hemliga liv med Pierre Anquets tips.