LJUSTEKNIKER

Åtta tips för att få ut mesta möjliga av det tillgängliga ljuset

Ljus är det viktigaste i varje bild vi tar. Ta reda på hur du hittar det bästa ljuset – oavsett om det är naturligt eller artificiellt – och hur du fångar det.
En Canon EOS R6-kamera tar en bild av ett barn som håller ballonger i handen med solen som går ned i bakgrunden.

När ljusförhållandena fungerar i harmoni med miljön eller motivet framför dig kan resultatet bli sensationellt. Du kan dra stor nytta av att lära dig känna igen den bästa tillgängliga ljuskällan, oavsett om det är naturligt ljus eller artificiellt. Det bästa är att du inte behöver dyr belysningsutrustning för att få ut mesta möjliga av det. Allt du behöver är ett öga för bra ljus. När du börjar leta upptäcker du att det finns överallt.

Här är åtta tips för att fotografera i tillgängligt ljus.

1. Använd tiden på dygnet till din fördel

En båt åker längs floden Douro i Porto i Portugal mitt på dagen. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Mitt på dagen en klar dag kommer solljuset ovanifrån, har en kall ton och skapar skarpa skuggor över Portos flodkant. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 44 mm, 1/125 sek, f/10 och ISO 100.

Solen går ned över floden Douro i Porto i Portugal. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

När det börjar skymma blir det låga solljuset varmare, mjukare och mer stämningsfull. Ljuset mejslar ut detaljer och framhäver omgivningen med en tilltalande kombination av högdagrar och skuggor. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24 mm, 1/100 sek, f/10 och ISO 640.

Jorden snurrar alltid, så vinkeln och kvaliteten på det naturliga ljuset ändras hela tiden. Mitt på dagen, under en stark sol på en klar himmel, är ljuset rakt ovanför och hårt, vilket ger bilder med stark kontrast. Fotografer brukar inte tycka om den här typen av ljus, men det kan fungera om målet är att göra solljuset till en del av miljön.

När solen står något lägre på himlen måste ljuset färdas genom mer av jordens atmosfär. Lägre våglängder på färgspektrat, till exempel blått och violett, sprids av partiklar i atmosfären, vilket gör att färger blir mjukare och varmare. Det är därför kvällsljus och solnedgångar är kraftigt röda och gula. Tiden precis efter att solen har stigit upp och precis innan den går ned är därför känd som den gyllene timmen.

2. Få ut mesta möjliga av väderförhållandena

Bara träd omgivna av blå dimma. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Moln och dimma mjukar upp och sprider det naturliga ljuset för stämningsfulla resultat. Tagen med en Canon EOS RP med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/7,1 och ISO 250.

En man står i en skog en vinterdag med sin Canon-kamera på ett stativ.

Det disiga ljuset en vintermorgon är perfekt för att ta stämningsfulla bilder av motiv på landsbygden.

Väderförhållanden har stor inverkan på kvaliteten på naturligt ljus. På en mulen dag sprids solljuset och skuggorna blir mindre skarpa. På samma sätt kan dimma och regn mjuka upp ljuset ytterligare och ge det en kallare ton.

Tiden på året har också betydelse. Det beror på var du befinner dig i världen, men generellt innebär jordens lutning på vintern att solen är längre bort, vilket gör vinkeln på ljuset skarpare. Även om dagarna är kortare har vi faktiskt mer riktat ljus att arbeta med. Å andra sidan stiger solen högre på himlen på sommaren, så ljuset kommer mer ovanifrån och är mindre fotovänligt mitt på dagen.

”Det kan vara mer komplicerat att välja inställningar på vintern, när du fotograferar snö eller molntäckt himmel”, förklarar Canon-ambassadören Sebastien Devaud. ”Det är bättre att öka exponeringstiden lite, jämfört med den automatiska exponeringsinställningen, så att snön eller himlen blir mer vit än grå. Att fotografera i svartvitt är ett bra sätt att förstärka årstidens dramatiska karaktär. Men dimma, dis, låga moln och vatten kan också ge en viss stämning i vinterbilder.”

3. Utnyttja tillgängligt ljus för porträtt

Ett porträtt, upplyst från sidan och taget med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv, av en person med lockigt blont hår som tittar rakt mot kameran.

Ett perfekt sätt att utnyttja tillgängligt ljus är att placera motivet bredvid ett stort fönster eller vid ett takfönster. Ett burspråk till vänster om kameran utgör en källa av mjukt, naturligt ljus. Du kan prova att experimentera med gardiner eller nät för att sprida ljuset för att uppnå önskad effekt. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/2,8 och ISO 500.

En balettdansös balanserar på ett ben med armarna utsträckta medan solljuset strömmar in genom fönsterluckorna framför henne. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv.

Det starka solljuset som strömmar in genom fönsterluckorna här har använts för att skapa en mer dramatisk effekt, vilket är ett avgörande inslag i bilden. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/1 500 sek, f/2 och ISO 200. © Javier Cortes – Canon-ambassadör

I de flesta inomhusmiljöer finns det sannolikt fickor av underbart naturligt ljus som du kan fånga. Ett fönster erbjuder en mängd mjukt ljus, nästan som en studiosoftbox. Så om du fotograferar människor inomhus kan du be dem att flytta sig närmare ett fönster och stänga av eventuell artificiell belysning.

Du kan även använda en reflektor för att studsa tillbaka ljuset som finns utomhus mot motivet. Något så enkelt som ett stort vitt papper eller tunn folie kan användas för reflektion. Det reflekterande materialet skapar mjukt och naturligt ljus som du kan vinkla och rikta precis som med en blixt.

Ett barn som vilar armen mot en trästolpe på ett fält. Direkt solljus ger skarpa skuggor i ansiktet. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

En enkel reflektor kan vara användbar för porträtt på soliga dagar. Här skapar direkt solljus skarpa skuggor. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/5,6 och ISO 100.

Ett barn som vilar armen mot en trästolpe på ett fält. En reflektor har använts för att mjuka upp ljuset. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

I den här bilden används reflektorn för att studsa in ljus i skuggorna och minska kontrasten. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/5,6 och ISO 100.

Kvaliteten på ljuset gör stor skillnad för utomhusporträtt. Starkt solljus kan vara ganska ofördelaktigt för ansikten eftersom det skapar skarpa skuggor och får personen att kisa. Mulet väder är perfekt eftersom det mjuka ljuset ger mindre skuggor.

Om solen skiner och du inte kan vänta på ett molntäcke kan du prova att ta porträtt i skuggan av ett träd eller en byggnad, eftersom ljuset är mjukare och snällare mot ansikten. Du kan även prova att rikta ljuset med en reflektor, antingen genom att skugga motivet, studsa in ljuset i skuggorna eller med hjälp av en diffusorpanel. En effektiv och prisvärd 5-i-1-reflektor är perfekt. Ta hänsyn till modellens hudton när du väljer färg på reflektorn.

Ett barn som vilar armen mot en trästolpe på ett fält. En reflektor har använts för att skugga hans ansikte. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Här har reflektorn använts för att skugga ansiktet från solen för mjukare resultat. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/5,6 och ISO 640.

Ett barn som vilar armen mot en trästolpe på ett fält. En diffusorpanel har använts för att mjuka upp solljuset. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Diffusorpanelen från en 5-i-1-reflektor mjukar upp solljuset för ett mer balanserat porträtt. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/5,6 och ISO 100.

4. Använd svagt ljus till din fördel

Ett enskilt träd på en bergssluttning visas som en silhuett mot en blå himmel i skymning. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Inbyggd bildstabilisering (IBIS) hos kameror i EOS R-systemet, till exempel EOS R6, gör att du kan ta bilder utan stativ i svagt ljus med en lång slutartid på flera sekunder. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 27 mm, 2 sek, f/11 och ISO 100.

När solen går ned under horisonten får det återstående naturliga ljuset skymningens kalla blå färger. Det kan vara en bra tid att gå ut med kameran. Men eftersom ljusnivåerna är så låga behöver du en kamera med bra prestanda i svagt ljus. Kameror med större sensorer kan släppa in mer av det minskande naturliga ljuset, särskilt när de används tillsammans med ett objektiv som har en stor maximal bländare.

Vid skymningen kan du behöva sänka slutartiden för att släppa in mer ljus i kamerans sensor. Canons systemkameror i EOS R-systemet erbjuder banbrytande IBIS, så att du kan använda kameran utan stativ för exponeringar på en sekund eller mer utan att behöva oroa dig för att bilden ska förstöras av kameraskakningar.

5. Välj de bästa inställningarna för omgivningen

Närbild av ett Canon 50 mm objektiv monterat på en Canon EOS R6.

Objektiv med större eller ljusstarkare öppning, som Canon RF 50mm F1.8 STM eller RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, är perfekta för fotografering i svagt ljus.

Touchskärmen på en Canon EOS R6 som visar inställningar för manuellt läge.

Prova att använda manuellt läge (M) med Auto ISO för bilder med naturligt ljus så att du får kontroll över både slutartid och bländare.

Om du känner dig bekväm med att ställa in bländare och slutartid är ett av de bästa exponeringslägena för fotografering i naturligt ljus manuellt läge (M) med Auto ISO. Det gör att kameran tar reda på det bästa ISO-värdet för det tillgängliga ljuset. En bra allmän exponeringsinställning i dagsljus är slutartid 1/200 sek, bländare f/8 och ISO Auto. På kvällen, när ljusnivåerna är lägre, öppnar du bländaren till f/2,8 eller det största värdet för att hålla ISO-nivåerna nere för skarpare bilder med mindre brus. I de här lägena blir det tydligt att ett objektiv med ljusstark maximal bländare, till exempel Canon RF 50mm F1.8 STM, är ovärderligt.

Svagt ljus innebär ofta att du fotograferar med högt ISO-värde, vilket kan leda till mer bildbrus. Autofokus kan också vara mer utmanande. Men om du använder en kamera med bra prestanda i svagt ljus, till exempel Canon EOS R6 eller EOS R7, kan du fortfarande få rena resultat med höga ISO-värden, till exempel 3200 eller mer. Dessutom fungerar det klassledande systemet för autofokus i nästan totalt mörker.

6. Matcha vitbalansen med temperaturförhållandena

Touchskärmen på baksidan av en Canon-kamera visar rosa blommor och kameraläget är inställt på Molnigt.

Matcha inställningarna för vitbalans med förhållandena så att färgerna blir rätt.

Förutom kvaliteten på det naturliga ljuset måste vi även tänka på färgen. Den kan ändras under dagen. På morgonen är den ganska varm. Mitt på dagen är den kallare och på kvällen blir den varm igen. Vi mäter färgen i Kelvin och den kan ändras från 2 000 K i gryningen till 7 000 K i fullt dagsljus.

Färger kan även bli kallare om du sitter i skuggan eller under ett molntäcke. Ställ därför in vitbalansen så att den matchar förhållandena med ett av de förinställda lägena. Om du är osäker kan du fotografera i RAW-format eftersom du kan välja vitbalans efteråt när du redigerar bilderna i RAW-bearbetnings- och fotoredigeringsprogram, till exempel Canons kostnadsfria Digital Photo Professional.

7. Använd långa exponeringar efter mörkrets inbrott

Ett högt träd står ensam i skymningen, med en blå himmel som breder ut sig bakom. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Här gör en lång exponering att molnen som rör sig långsamt blir oskarpa. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 29 mm, 137 sek, f/22 och ISO 100.

En Canon-kamera riktad mot ett enskilt träd tillsammans med en smartphone som visar appen Canon Camera Connect.

Du kan använda appen Canon Camera Connect för att starta och stoppa bulbexponeringar med telefonen – det är inte svårare än så.

Om du placerar kameran på en stabil yta eller ett stativ kan du fånga motiv i skymning eller till och med i månljus, vilket innebär att du kan fotografera med väldigt långa slutartider på flera sekunder eller ännu mer. Om du parkopplar kameran med appen Canon Camera Connect kan du använda telefonen för att aktivera slutaren, starta och stoppa bulbexponeringar och fotografera med fjärrstyrning. Det här är användbart om kameran är i ett läge där det är svårt för dig att se LCD-skärmen eller för bilder där till och med den minsta rörelsen hos kameran orsakar oskärpa eller förstör effekten.

8. Var uppmärksam på motivet och omgivningen

Ett barn som sitter på ett staket med flera ballonger i handen visas som en silhuett mot solen som går ned. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Använd negativ exponeringskompensation för att underexponera förgrunden för djärva silhuetter mot solen. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 24 mm, 1/250 sek, f/16 och ISO 100.

En bild tagen i svagt ljus av en modell iklädd en volangkrage som poserar framför oskarpa gatlyktor. Tagen med en Canon EOS R med ett Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv.

De oskarpa gatlyktorna ger en stämningsfull bakgrund i det här porträtt med svagt ljus. Tagen med en Canon EOS R med ett Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv inställt på 1/160 sek, f/1,2 och ISO 800.

Olika kvaliteter av naturligt ljus kan passa vissa motiv. Diskret fönsterljus kan till exempel vara perfekt för stämningsfulla, dämpade porträtt. Direkt solljus är däremot utmärkt för att framhäva kraftiga färger och strukturer som päls eller fjädrar i naturfotografering. Långa skuggor kan göra sig bra i arkitektur- och gatumotiv, medan motljus från solnedgången är perfekt för att fånga silhuetter mot den kraftigt blå himlen.

Du kan även få ut mesta möjliga av det artificiella ljuset som finns tillgängligt, till exempel gatlyktor, skrivbordslampor eller skenet från en lägereld eller eldstad.

Det finns en mängd olika slags tillgängligt ljus, så när du är ute med kameran kan du fråga dig själv: är ljuset hårt eller mjukt, starkt eller svagt, varmt eller kallt, kommer det ovanifrån eller från sidan? Lär dig mer om grunderna i belysning så kan du vara säker på att dina bilder blir fantastiska, oavsett förhållanden.



Skrivet av James Paterson

Relaterade produkter

Relaterade artiklar