VLOGGING

Det är en vidsträckt värld: vloggaren Chloe Gunning sätter Canon RF 16mm F2.8 STM på prov

Ta reda på vad som gör det prisvärda RF-objektivet med ultravidvinkel perfekt för resevlogging under en stadstur med Wanderlust Chloe.
En ung kvinna står framför en vägg täckt med färggrann graffiti och håller i en Canon EOS R6 med ett Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv.

Chloe Gunning är en av Storbritanniens främsta resevloggare. Tidigare arbetade hon i musikbranschen, för en oberoende radiostation och bakom kulisserna på en tv-talangshow, men 2014 bestämde hon sig för att det var dags för en förändring. Hon har utforskat världen med sin kamera och bloggat och vloggat som Wanderlust Chloe, och ända sedan dess har hon delat med sig av stories, tips och bilder från hela världen.

Fram till nu har Chloe använt Canon EOS M50 (nu efterföljd av Canon EOS M50 Mark II). ”Jag har alltid gillat att använda den för min reseblogg”, säger hon. ”Det är en fantastiskt mångsidig, men ändå liten kamera med bra kvalitet som är enkel att använda. Det jag gillar mest är hur kompakt den är för resor – plus att den har en vinklingsbar skärm som är perfekt för vlogging och selfies.”

Innan hon skulle filma en reseguide i den engelska staden Bristol utforskade Chloe Canons EOS R-system. R-systemet är utformat för kreatörer som alltid är på jakt efter nya sätt att visa upp sitt innehåll. Det ger vloggare och influencers tillgång till ett växande utbud av högkvalitativa RF-objektiv, bland annat det senaste tillskottet till Canon RF-objektiven, Canon RF 16mm F2.8 STM. Det nya RF-objektivet med ultravidvinkel kan få med ett omfattande perspektiv, och med en snabb maximal bländare på f/2,8 ger det en mängd kreativa möjligheter.

Chloe filmade sin stadsvlogg med Canon EOS R6 i fullformat, men även Canon RF 16mm F2.8 STM, som väger bara 165 g, skulle vara en perfekt kompakt följeslagare till en EOS R-systemkamera på ingångsnivå, till exempel den lilla och lätta Canon EOS RP.

Ultravidvinkel

Det finns många fördelar med att använda Canon RF 16mm F2.8 STM för vlogging. För det första gör ultravidvinkeln det mycket enklare att få med omgivningen när du tar selfies. ”Jag gillar verkligen att använda ett supervidvinkelobjektiv för vloggar, eftersom det får med så mycket i en bild”, berättar Chloe. ”Den visuella story jag kan berätta blir fantastisk när tittarna kan se så mycket av platsen runt omkring mig samtidigt som jag berättar om den.

”Det fungerade särskilt bra vid inspelningen på båtturen i Bristol”, förklarar hon. ”I vissa sekvenser satt jag vid båtens sida och filmade mig själv när jag tittade ut och pratade. Ultravidvinkelobjektivet lyckades fånga riktigt mycket av omgivningen, bland annat de färggranna husraderna, SS Great Britain och de andra båtarna vi passerade.”

En ung kvinna sitter på kanten av en båt och håller en Canon EOS R6 med ett stativgrepp, med en flod och en rad av hus i bakgrunden.

Chloe gillar att hon får med så mycket av motivet i sina bilder. ”Jag tycker det ger en mer uppslukande känsla till dem som tittar, nästan så att det känns som att de också är med i bilden”, säger hon.

Den här svepande vyn är även användbar när du arbetar i relativt trånga utrymmen, till exempel när du vloggar från ett sovrum eller kök, och inte har plats att ta ett steg bakåt för att öppna upp perspektivet. Ett vidvinkelobjektiv som Canon RF 16mm F2.8 STM får med så mycket som möjligt av motivet.

Vid landskapsfotografering är ett vidvinkelobjektiv ofta det första valet, något som Chloe utforskade när hon filmade Bristols fantastiska vyer. ”Det var fantastiskt när jag filmade från Clifton Observatory och runt hängbron Clifton Suspension Bridge”, säger hon. ”Jag kunde få med och visa hela bron, Avon-ravinen och stadslandskapet i en och samma bild. Vyn är enorm, och att ett objektiv har det perspektivet är verkligen imponerande!”

Lätt att ta med på resan

En över-axeln-bild av en ung kvinna som går genom en övertäckt marknad och filmar sig själv med en Canon EOS R6-kamera.

Canon EOS R6 är en vloggkamera som är lätt att ta med på resan och som ger filmer och stillbilder i världsklass tack vare sin vinklingsbara touchskärm, fullformatssensor, 4K/60p-film, klassledande bildstabilisering och kompakta design. ”Jag använde Canon stativgrepp HG-100TBR och en anslutningsbar DM E-100 stereomikrofon för att få en lättanvänd vlogguppsättning för en stadstur”, säger Chloe. ”För det mesta lät jag många av kamerainställningarna vara i automatiskt läge.”

En ung kvinna sitter vid ett bord, ler och håller upp en grönsaksfylld wrap mot kameran, som står på bordet på ett Canon stativgrepp HG-100TBR i ministativformat.

Canon stativgrepp HG-100TBR har två roller, dels som ett ergonomiskt enhandsgrepp med inbyggda fjärrstyrda kamerakontroller och som ett stativ som ger stabilitet när du behöver ha båda händerna fria. Det har även ett utdragbart fäste för montering av en extern mikrofon, till exempel Canon stereomikrofon DM-E100.

För Bristol-filmningen utrustade Chloe sin EOS R6 med ett Canon stativgrepp HG-100TBR som gör det enklare att filma sig själv med en hand och som även kan fällas ut till ett stabilt ministativ.

Canon RF 16mm F2.8 STM har en teknik för autofokus med en nästan tyst stegmotor (STM), vilket gör det till ett utmärkt alternativ för att spela in material med kameran eller fånga omgivande ljud. För bästa möjliga ljudinspelningskvalitet monterade Chloe den kompakta Canon stereomikrofon DM-E100 på kamerans tillbehörsfäste. Den här mikrofonen ansluts till kamerans ljuduttag på 3,5 mm, och kan även vid behov monteras på stativgreppet HG-100TBR, som har ett särskilt mikrofonfäste så att kamerans tillbehörsfäste kan användas för andra tillbehör.

Även med EOS R6 i fullformat tyckte Chloe att uppsättningen med det lätta Canon RF 16mm F2.8 STM var mycket enkel att hantera. ”Jag blev glad när jag såg att många funktioner liknade dem på min EOS M50 vad gäller uppsättningen”, tillägger hon. ”Det var enkelt att hitta rätt inställningar på menyerna, eftersom de är ordnade på liknande sätt.”

När det gäller funktioner säger Chloe att EOS R6 var ”ett rejält steg upp från det jag använt fram till nu”. Alla Canons kameror med EOS R-systemet har den breda RF-fattningen som möjliggör snabbare kommunikation mellan kamera och objektiv, vilket minimerar kameraskakningar och ger fler kreativa möjligheter. Nästa generations RF-objektiv har även bättre prestanda i svagt ljus och avancerade funktioner för autofokus, vilket gör det möjligt att spela in fantastiska filmer på alla slags platser och när som helst på dagen eller natten.

Ljusstarkt och mångsidigt

En ung kvinna står framför en stadssilhuett och filmar sig själv med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv.

”Jag växlade i huvudsak mellan två inställningar: att filma med 30 b/s och filma med 60 b/s, båda i 4K”, förklarar Chloe. ”Jag ville att det kompletterande materialet skulle ha en filmliknande känsla, så med 60 b/s visste jag att jag kunde sakta ned sekvenserna och få en riktigt snygg effekt.”

En ung kvinna står framför en vid vy av en djup ravin som korsas av en hängbro.

Chloe drog nytta av vidvinkelperspektivet hos Canon RF 16mm F2.8 STM-objektivet för att fånga fantastiska panoramavyer, som den välkända Clifton Suspension Bridge och Avon-ravinen. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv.

Chloe spelade in en mix av innehåll med kameran, samt mängder av kompletterande material för att berätta sin story. ”Bristol är en fantastisk stad för den här typen av jobb eftersom den bjuder på så många olika platser, som vattenpartier, färgstark gatukonst, sjudande marknader, matställen och naturligtvis den berömda utsikten över ravinen runt Clifton. Jag ville skapa en vlogg som var en bra introduktion för alla som besöker staden för första gången.”

En del av interiörerna som Chloe filmade i var relativt mörka, men den ljusstarka maximala bländaren på Canon RF 16mm F2.8 STM i kombination med EOS R6:s suveräna prestanda i svagt ljus gav henne fler alternativ här. ”Att kunna spela in med f/2,8 innebar att videon var ljusare, skarpare och med mindre brus. Även en del av de bilder jag tog på dagen blev bättre. Om det är mindre kornighet i bilden gör det mitt liv enklare när det gäller redigeringen.”

En ung kvinna riktar en Canon EOS R6-kamera med ett Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv mot en växt i en butik.

Chloe valde ofta att fokusera på detaljerna för att skapa rena kompositioner bland Bristols livliga marknader och butiker. Canon RF 16mm F2.8 STM-objektivets förmåga att fokusera så nära som 13 cm gav henne många fler kreativa alternativ.

En ung kvinna, fotograferad bakifrån, riktar en Canon EOS R6-kamera mot en salladsbar fylld med skålar med färggranna sallader.

Det smidiga och prisvärda Canon RF 16mm F2.8 STM-objektivet ger enastående kvalitet med ett omfattande synfält.

RF 16mm F2.8 STM klarar dessutom att fokusera ner till bara 13 cm, en funktion som kan ge ökad mångsidighet vid en vlogginspelning. ”Trots att objektivet har supervidvinkel älskar jag hur nära det kan fokusera”, säger Chloe entusiastiskt. ”Det var praktiskt när jag filmade på St Nicholas-marknaden i Bristol, eftersom jag ville ta närbilder av en del av de matvaror som erbjöds. Med det här objektivet kunde jag få med detaljerna, som morotssalladens textur och färger. Det var också bra att snabbt kunna växla fokus från förgrunden till bakgrunden utan att förlora i kvalitet.”

Bildkvaliteten har naturligtvis högsta prioritet. Det är något som hjälper dig att lyfta fram just dina filmer och bilder ur ett hav av bildmaterial. Med sina nio linselement, bland annat en asfärisk lins för skarpa och kontrastrika bilder, gör Canon RF 16mm F2.8 STM platser levande, oavsett om du filmar Bristols livfulla gator eller Sardiniens spektakulära stränder. Kombinera det med Canon EOS R6 eller EOS RP, så har du den perfekta uppsättningen för att påbörja din resa in i en värld av högkvalitativa resevloggar.



Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar