A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

RESOR

Flyg, pass, kamera: 10 tips för resefotografering som måste testas

Vart ska du åka i sommar? Oavsett om du planerar en dag på stranden, en stadssemester, en campingtur eller en längre resa får du inte glömma att packa med kameran, så att du kan föreviga de bästa stunderna och samla på dig fina semesterminnen att ta med hem.

Ta del av våra bästa tips för resefotografering och lär dig att ta iögonfallande semesterbilder. Vi hjälper dig att välja de bästa kamerainställningarna för semesterbilderna och ta okonventionella bilder som gör dina följare i sociala medier gröna av avund!

När du ska välja kamera är den kompakta systemkameran Canon EOS RP idealisk för kreativ fotografering var du än är, med en 26,2 megapixels fullformatssensor, en kraftfull DIGIC 8-processor och massor av kreativa kontroller i en lätt kamera. Kombinera EOS RP med ett RF-objektiv från det nya EOS R-systemet eller använd en smidig adapter för att använda ett EF- eller EF-S-objektiv utan att prestandan försämras.

Canon EOS 250D är en otroligt lätt spegelreflexkamera med vinklingsbar LCD-skärm som du kan ta med dig överallt. Med funktioner som ansiktsigenkänning, följande autofokus och Smart motivläge kan du ta riktigt bra foton i olika situationer.

Om du föredrar en enkel kamera med inbyggt objektiv har Canon PowerShot SX70 HS hela 65x optisk zoom, en 20,3 megapixels CMOS-sensor och funktioner som anpassningsbar autofokus, så att du kan komponera perfekta bilder.

1. Välj en annorlunda vinkel med den vinklingsbara skärmen

Alternativa vinklar får dina semesterbilder att sticka ut från mängden. Både Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HS och Canon EOS 250D har vinklingsbara skärmar, vilket innebär att du kan fotografera från olika perspektiv. Håll kameran över huvudet eller platt mot marken och vinkla skärmen så att du kan komponera bilden med hjälp av Live View. Rör på benen, böj på knäna och sträck dig mot himlen för riktigt unika semesterbilder.

2. Alla älskar djur!

Du får flest gilla-markeringar för djurbilder – särskilt om de är gulliga, majestätiska eller ovanliga! För att ta riktigt fina djurporträtt väljer du porträttläget på kameran och fokuserar på ögonen. Om du använder den kompakta men kraftfulla Canon EOS RP kan du ställa in en exakt fokuspunkt genom att använda dig av de 4 779 valbara AF-punkterna på touchskärmen. Prova att placera en AF-punkt på ögat på djuret som är närmast dig, för maximal effekt. Det tysta läget i Canon EOS RP hjälper dig även att ta bilder utan att djuren skräms av slutarljudet.

Undvik störande moment genom fotografera det valda djuret på nära håll – om du använder Canon PowerShot SX70 HS kan du utnyttja den imponerande optiska zoomen på 65x för att fylla ramen utan att behöva gå så nära att du skrämmer djuren.

Relaterade artiklar
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

RESOR

Så får du ut mesta möjliga av din kamera på en storstadssemester

11 tips och råd som hjälper dig att fånga känslan i storstadsdjungeln.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

UTOMHUS

Så fotograferar Munro Moonwalker bergstoppar

Från färgglad makro till dimmiga bergstoppar – så här använder Alan Rowan Canon SX740 HS för att få den perfekta naturbilden.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

UTOMHUS

Tips och råd för vinterfotografering

Professionella vintersportfotografen Richard Walch delar med sig av sina experttips för bättre vinterfotografering, från att välja kamera till de bästa inställningarna.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Håll utkik efter blanka ytor

Glasytor är bra hjälpmedel i stadsmiljöer. Håll utkik efter reflekterande ytor, från skyltfönster till bussfönster, och fotografera motiven du ser i dem. Med hjälp av reflektioner kan du få ett annorlunda perspektiv på kreativa semesterfoton – ibland mer abstrakt och ofta mycket mer intressant.

Om du har en kamera med manuellt fokusalternativ, t.ex. en Canon EOS RP eller en Canon EOS 250D, kan du använda det när du fotograferar reflektioner för att hitta den perfekta fokuspunkten. Tänk även på var du själv står, så att du inte råkar fota din egen spegelbild – om det nu inte är det du vill.

4. Experimentera med skuggor

Med lite tur får du en solig semester ... och med solen kommer skuggor. Var inte rädd för motiv med hög kontrast! Om du använder kamerans (centrala) spotmätningsläge exponerar du för det ljusa området i motivet, så framträder skuggorna i skarp kontrast. När du har ställt in exponeringen komponerar du bilden och fotar. Experimentera med dramatiska skuggor från palmerna längs stranden, eller håll utkik efter kreativa effekter när solen skiner in genom fönstret på caféet.

Om du vill ta bilder med skarpa skuggor och hög kontrast ska du fotografera när solen står som högst. Mjukare, längre skuggor får du om du fotar när solen står lågt på himlen.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Kom närmare motivet med ett makroobjektiv

Kom riktigt nära motiven genom att använda ett makroobjektiv med din Canon EOS RP eller Canon EOS 250D. Fånga de minsta detaljerna och fotografera fascinerande föremål som andra besökare kan ha missat. Canon EOS R-systemet är utformat för ett sortiment av imponerande RF-objektiv, däribland Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, ett mångsidigt vidvinkelobjektiv som passar perfekt för närbilder såväl som imponerande gatufotografering och kreativa porträtt.

Även utan utbytbara objektiv kan du titta efter de små detaljerna som gör platsen du besöker unik och skapa vackra konstnärliga bilder: Med makroinställningen på Canon PowerShot SX70 HS kan du fokusera på föremål som är mindre än 1 cm framför objektivet.

6. Experimentera på natten

Lämna inte kameran hemma när du går ut på kvällen. Städer – och himlavalv – vaknar verkligen till liv på kvällen, så missa inte de fotomöjligheter som väntar dig oavsett om du tillbringar kvällen på stan eller ute i naturen. Med fullformatskameran Canon EOS RP kan du ta spektakulära nattbilder tack vare dess otroliga prestanda i svagt ljus och höga ISO-funktioner. Canon EOS 250D har en sensor i APS-C-storlek och DIGIC 8-processor som ger bra resultat även i svagt ljus.

Om du vill fotografera den skimrande natthimlen får du bäst resultat genom att placera kameran på ett stadigt underlag eller ett stativ för att undvika skakningsoskärpa. Längre slutartid gör att mer ljus från avlägsna stjärnor släpps in. Bilden här nedan till höger, till exempel, har tagits med Canon EOS RP med ett Canon EF 14mm f/2.8L II USM-objektiv med en slutartid på 25 sekunder, bländare på f/2,8 och ISO 3200. Kortare slutartider passar dock bättre för vissa förhållanden och enheter, för att undvika att stjärnorna blir suddiga. Experimentera och se vad som fungerar bäst.

Om du istället föredrar nattliga stadsvyer är Canon EOS RP ett bra val. Kameran har utmärka prestanda i svagt ljus, med en Live View-display och autofokus ända ned till -5EV så att du kan ta riktigt detaljerade bilder även av sådant som det mänskliga ögat knappt kan se.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Bemästra inställningarna för att föreviga motivet

Vart du än reser vill du kunna fånga sevärdheterna och vyerna runt omkring dig. Istället för att bara fota är det bra att ta sig tid att tänka på kamerainställningarna för att skapa mer välplanerade foton. Vill du fotografera vida vyer med vidvinkel, eller rikta in dig på en liten del av utsikten med en längre brännvidd?

Bilden av flickan på stranden nedan togs med Canon EOS 250D med ett Canon EF-S 18-55 mm f/4-5.6 IS STM-objektiv på 55 mm. Fotot av bergsbyn togs med samma kamera och objektiv men med 18 mm brännvidd.

Om du vill ha skärpa i hela bilden använder du en liten bländaröppning (högt f-tal), omkring f/8 till f/11. Med liten bländaröppning maximeras skärpedjupet, så att en större del av bilden blir skarp – både förgrunden och bakgrunden – men f/11 är den minsta du behöver för att uppnå den här effekten. Om bländaröppningen är mindre än så finns risk att bildkvaliteten försämras, vanligtvis utan att skärpedjupet förbättras tillräckligt för att det ska vara värt det.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Använd ljuset

Tänk på att den bästa tiden för att ta snygga landskapsbilder ofta är när solen står lägre på himlen och ljuset är mjukare – särskilt under den så kallade ”gyllene timmen” vid skymning och gryning. Fotografering vid starkt solljus mitt på dagen brukar innebära skarpa skuggor och risk för högdagrar.

Om du fotar solnedgången (eller riktar kameran mot solen när som helst) syns troligen personer och föremål i förgrunden som silhuetter. Försök inte motarbeta det – ta vara på möjligheten att föreviga stämningen! För annorlunda porträtt kan du utnyttja det varma skenet från en solnedgång om sommaren för att skapa dramatiska silhuetter av familjemedlemmar och vänner. Du kan ta riktigt dramatiska bilder genom att placera motivet rakt framför ljuskällan du har ställt in exponeringen för. Håll utkik efter skarpa och tydliga former. Om det finns andra föremål i bild kan du prova att flytta på dig eller ändra kompositionen för att undvika förvirrande överlappningar eller sammansmältning av former.

9. Ta perfekta porträttbilder

Det handlar naturligtvis inte bara om platserna du besöker, utan även om människorna – såväl resesällskapet som intressanta personer du möter på vägen. För vackra porträttbilder med fokus på modellen kan du med fördel använda stor bländaröppning (låga f-tal) för vacker bakgrundsoskärpa och bokeh. Tänk på färgerna i motivet i stället för olika former.

Fota med ett 50 mm-objektiv, t.ex. Canon EF 50mm f/1.8 STM, inställt på f/2,2 för ett ljust porträtt med sommarsolens strålar suddiga i bakgrunden. Canon EOS RP:s inbyggda ögon-AF hjälper dig att hålla modellens ögon i skarpt fokus när kameran är i ansiktsigenkänningsläget.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Gå på känsla!

Ta naturliga och avslappnade foton utan att avbryta semesteraktiviteterna för att ställa upp familjen framför saker. I stället kan du fotografera dem samtidigt som ni utforskar sevärdheterna och fånga deras spontana reaktioner. Om du vill ta snabba bilder ställer du in kameran på AF Servo och väljer en kort slutartid på 1/500 sek. eller lägre. Med AF Servo-inställningen kan du låsa fokus på rörliga motiv så att de behåller skärpan. Det är perfekt för avslappnad gatufotografering eller när barnen inte kan stå stilla. Canon EOS RP:s ögon-AF fungerar även i AF Servo-läget för superskarpa bilder av människor i rörelse.

Om du har en spegelreflexkamera eller kompakt systemkamera från Canon kan du ladda ned vår Photo Companion-app för enkel åtkomst till utbildningsinnehåll var du än är.

Kom ihåg, det viktigaste är att ha kul!

Skrivet av Rebecca Greig