LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Ása Steinars: titta bortom landskapet för att få till den perfekta bilden

Förbättra dina landskapsbilder genom att lägga till ett motiv. Upptäck de bästa tipsen för natursköna selfies från den isländska äventyrsfotografen och TikTok-stjärnan Ása Steinars.
En kvinna iklädd en klarröd vinterjacka går mot Skógafoss-vattenfallet på Island medan tung snö faller runt henne.

Ása Steinars har inte alltid imponerats av Island. När hon flyttade dit från Norge vid sju års ålder tyckte hon att det kändes mer som en liten stad än ett land. Men när hon återvände flera år senare efter att ha arbetat utomlands började hon se eldens och isens land på ett nytt, fantastiskt sätt.

Idag har Ása bilder och filmer av hennes äventyr hemma och utomlands resulterat i 700 000 följare på sociala medier. I och med hennes natursköna selfies, där hon förvandlar enkla selfies till imponerande bilder av skandinaviska vyer, har hennes konton på Instagram och TikTok växt fram som en hyllning till Islands andliga underverk – från kratrar, vulkaner och stränder av svart sand till fjordar, glaciärer och vattenfall.

Hennes landskapsfotografering innehåller ofta människor – vanligtvis henne själv. Det här är inga enkla selfies. De handlar om att bjuda in betraktarna att sätta sig själva i hennes position – något som blir särskilt viktigt vid publicering på sociala medier. ”Jag vill skapa en känsla hos betraktaren att föreställa sig själv i bilden, en känsla av att vilja resa dit och uppleva naturen istället för att bara titta på den på avstånd”, säger Ása.

För att göra detta engagerar Steinars bilder ofta ett eller flera sinnen. Du kan nästan känna värmen från lägerelden en kall dag, höra ljudet av vattenfallet som forsar, smaka på det varma kaffet efter en lång vandring. ”För mig”, säger Steinars, ”handlar fotografering om att skapa den här känslan – en känsla av reslust, lycka eller bara inspiration för att gå ut och vandra uppför ett berg. Naturfotografering är alltid kopplat till utforskning av naturen, så jag gillar att lägga till en person som berättar hela historien bakom detta.”

Här förklarar Ása hur hon gör det och delar med sig av tips för att ta landskapsfotograferingen till nästa nivå, så att även du kan se naturen i ett helt annat ljus.

Förbättra kompositionen med djärva kläder

En man i en ljusorange jacka står på kanten av en klippa och tittar ut över en magnifik norsk dal.

Ása gillar att tillföra lite färg i landskapsbilder, vanligtvis i form av kläder med klara färger – som på den här bilden. ”Min vän och jag vandrade i Senja och jag tog den här fantastiska bilden av honom när han stod på klippkanten”, säger hon. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/1250 sek, f/2,8 och ISO 200. © Ása Steinars

Två personer njuter av en kopp kaffe bredvid en liten lägereld utomhus. I bakgrunden syns en magnifik dal.

I den här noggrant komponerade bilden njuter Ása och vännerna av en kaffepaus under en vandring till Trolltunga – en spektakulär bergformation i Norge. Personen till vänster bär en isländsk ulltröja, vilket är ett återkommande motiv i Ásas arbete. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv inställt på 24 mm, 1/200 sek, f/2,8 och ISO 640. © Ása Steinars

När nybörjarfotografer återskapar Ásas natursköna selfies är kläderna en del av bilden som ofta förbises. Ása använder röda, gula och orange kläder vid fotografering i mulet väder eller om motivet är långt borta. Att fotografera en person i landskapet ger en känsla av skala, medan kläder med klara färger tillför en färgklick till vad som annars skulle kunna bli en platt eller monokromatisk bild.

Ása kan till och med välja sina platser baserat på kläderna. Detta är särskilt viktigt när hon arbetar med klädmärken. Hon ser till att platsen kompletterar ett varumärkes produkt, antingen när det gäller sammansättning eller på något tematiskt sätt, men samma principer gäller för hennes privata arbete.

”Jag hittar en plats som passar klädstilen och färgerna”, säger hon. ”Om jag inte väljer något som sticker ut försöker jag använda kläder i lokal stil för att skapa en anknytning till naturen. Till exempel isländska ulltröjor. De är mycket sköna att ha på sig, men passar även bra på naturbilder, och de är perfekta för närbilder av motivet.”

Om du använder kläder på det här sättet får du en känsla av plats och en lokal känsla för den slutliga bilden.

Rama in motivet med natur

Bergskedjan Kerlingarfjöll i början av sommaren. En man som bär en ryggsäck syns på långt håll.

”Kerlingarfjöll är en av de platser som liknar Mars mer än planeten Jorden”, säger Ása om den här bilden av den berömda och färgglada isländska bergskedjan. ”Den här togs i början av sommaren, när all snö ännu inte hade smält.” På den här bilden ramar kontrasten mellan bergen och snön in vandraren i mitten. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv inställt på 70 mm, 1/400 sek, f/5,6 och ISO 100. © Ása Steinars

Ett isländskt får på ett sluttande fält tittar frågande mot kameran. I bakgrunden syns ett enormt snötäckt berg.

”Jag hittade det här nyfikna fåret i Westfjords sent en höst, innan de tas inomhus inför vintern”, säger Ása. Westfjords är en stor halvö på nordvästra Island, med klippor så höga som 441 meter – den perfekta platsen för dramatisk landskapsfotografering. Bergen och den sluttande kullen bidrar till att rama in fåren som bildens fokuspunkt. Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) inställt på 105 mm, 1/160 sek, f/4 och ISO 100. © Ása Steinars

Ása ramar ofta in motivet med hjälp av naturliga element som stenar, berg och vattendrag. Ibland skapar hon en ram genom att placera oskarpa blommor i förgrunden för att rikta uppmärksamheten mot motivet. Oavsett hur du ramar in bilden är det viktigt att kompositionen aldrig känns framtvingad.

”För mig är det väldigt viktigt att bilden är naturlig och lätt att titta på”, säger Ása. ”Du ska inte behöva tänka på en bild när du ser den, så proportionerna måste vara rätt och ögat bör hitta motivet direkt, utan att behöva söka efter det.”

Det är lättare att göra bakgrunden mer framträdande med hjälp av ett zoom- eller teleobjektiv. Ställ dig lite längre bort från motivet och zooma sedan in så att bakgrunden fyller hela bilden. Genom att flytta motivet längre bort från objektivet kan du även dra nytta av hyperfokalavståndet, vilket gör att du kan behålla motivet och bakgrunden i acceptabelt fokus, även med stora bländare.

Ett standardzoomobjektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har ett användbart fokusområde för nybörjare inom landskapsfotografering, eller till och med ett vidvinkelobjektiv som Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – bildkvaliteten som erhålls med det här objektivet med fast brännvidd gör det till ett utmärkt val för alla som fotograferar landskap.

Ása säger att du måste experimentera med kompositionen, ändra vinkeln och positionen på motivet, ta många testbilder och ha tålamod. ”Det handlar egentligen om att hitta den perfekta bilden och ibland kan det ta ett tag att få till rätt resultat”, förklarar hon. ”Jag rekommenderar att inte ha bråttom och experimentera, prova några olika vinklar och jämföra dem. Du kan byta objektiv för att se hur bilden ändras. Ibland lägger jag mycket tid på en bild, men det är perfektionisten i mig som tar över. I slutändan är det alltid värt det.”

Arbeta med det ljus du har

En man springer mot en väntande jeep på kvällen på Island. Jeepens strålkastare är tända och lyser upp en väg som är täckt av slaskig snö.

För att kunna hantera naturligt ljus och veta hur det kan fungera till din fördel rekommenderar Ása att du fotograferar på flera platser, i alla typer av väder, under hela dagen. ”Jag tillbringar mycket tid på Islands vägar”, säger hon. ”Jag älskar spänningen med att lämna stan och ge sig ut på vägarna med vänner.” Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv inställt på 35 mm, 1/125 sek, f/2,8 och ISO6400. © Ása Steinars

Landskapsfotografen Ása Steinars, iklädd i en lång vit vinterjacka, står med händerna i sina fickor i en snöfylld miljö.

Även om landskapsfotografen Ása Steinars ibland använder sig av en reflektor när hon fotograferar porträtt föredrar hon oftast att ”fotografera naturen som den är”. På den här bilden bär den isländska influencern avsiktligt kläder som matchar omgivningen för att förstärka känslan av ett orört och oförstört landskap. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II (nu efterföljd av Canon EOS-1D X Mark III) med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 200 mm, 1/1600 sek., f/3,5 och ISO500. © Ása Steinars

Vid fotografering av natursköna selfies är det viktigt för Ása att använda det tillgängliga ljuset för att förbättra den slutliga bilden, oavsett om det är en mulen dag eller om solen skiner genom molnen.

”Titta vad som händer när du fotograferar vid solnedgången jämfört med mitt på dagen”, säger Ása och hon föreslår att du tar med dig kameran ut i olika förhållanden som hjälp för att förstå kontrasten mellan mjukt och skarpt ljus. På så sätt kan du börja använda ljuset till din fördel.

Moln kan också vara bra diffusorer. ”Nedtonade och mulna förhållanden är vanliga på Island och något jag har vant mig vid efter att ha fotograferat här så mycket. Jag har även börjat gilla det, särskilt när jag fotograferar landskap som raviner och vattenfall, där det kan vara bra att inte ha för mycket skugga i bilden”, förklarar Ása. ”Det ger ett mjukare utseende och gör det lättare att exponera hela bilden på rätt sätt.”

När du får en känsla för naturligt ljus kan du lägga märke till hur det förändras med årstiderna. ”De gröna tonerna blir mycket mer levande under molniga dagar, vilket gör sommarfotografering fantastisk”, säger hon.

Magin med fjärrstyrd fotografering och timer

En man med vattentäta röda kläder, en orange hjälm och vandringskängor står inuti en ihålig isgrotta.

Islands isgrottor bäddar för majestätiska uppladdningar, men Ása avslöjar att det är en svår plats att fotografera på. ”Svagt ljus och massor av droppande vatten från taket sätter verkligen kameran på prov”, säger hon. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/80 sek, f/2,8 och ISO 4000. © Ása Steinars

Landskapsfotografen Ása Steinars, iklädd varma vinterkläder, går in i en enorm isländsk isgrotta.

”Det här är en av mina favoritbilder på Island”, säger Ása. ”I sällsynta fall fryser glaciärlagunen och du kan gå ut på isen och in i isbergets grottor.” Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/800 sek, f/2,8 och ISO 320. © Ása Steinars

Ása står ofta inför den extra utmaningen att agera både fotograf och motiv. Hon monterar kameran på ett stativ och fjärrutlöser den sedan via telefonen och Canon Camera Connect-appen. Hon fokuserar kameran via sin telefonskärm och ställer sedan in timern på antingen två eller tio sekunder för att hinna lägga undan telefonen så att den inte syns i den slutliga bilden. Det är i princip en selfie som inte ser ut som en selfie.

Ibland använder hon även kamerans inbyggda timer och fokuserar på marken där hon planerar att stå eller på ett föremål i det området, ställer in timern och flyttar sig till rätt position. Detta är särskilt användbart vid långa exponeringar.

”Jag tar många bilder av norrskenet på Island och fjärrutlösaren eller timern är superviktiga”, säger Ása. ”Eftersom du arbetar med en lång slutartid är det viktigt att kameran inte rör sig och gör bilden oskarp. Canon Camera Connect-appens utlösare är bäst, men om du inte har den fungerar även en timer på två sekunder, så att eventuella vibrationer som uppstår när du klickar på slutaren avtar innan bilden tas.”

Förfina din stil med redigering

En grön bergskedja med ett vattenfall i mitten.

Att fotografera vattenfall i svagt ljus innebär att det finns färre skuggor och att hela bilden kan exponeras jämnare. När du har valt den slutliga bilden kan du förbättra den under efterbehandlingen, med hjälp av redigeringsprogramvara. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 1/125 sek, f/7,1 och ISO 250. © Ása Steinars

Norrskenets dramatiska gröna ljus ovanför ett hus med upplysta fönster bredvid en stor sjö.

För att lägga till ytterligare ett element i norrskenets redan fantastiska skådespel sökte Ása efter ett motiv i förgrunden till det här fotografiet. ”Jag hittade ett hus som var upplyst och det gör bilden mycket mer intressant”, säger hon. När du fotograferar ett motiv som norrskenet är det viktigt att granska dina slutliga bilder och välja det som bäst kan redigeras under efterbehandlingen. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 16 mm, 2,5 sek, f/4 och ISO 3200. © Ása Steinars

”Redigering är en stor del av fotograferingen nu för tiden”, säger Ása, ”och det är dessutom användbart för att titta ordentligt på bilderna efteråt.” Hon rekommenderar att du alltid fotograferar i RAW-format för att fånga mest data och få mer flexibilitet under efterbehandlingen. Canons inbyggda bildstilar, som innehåller inställningar som Landskap, Neutral och Naturtrogen, ger dina bilder en konsekvent färgpalett och stämning. Men det är genom att granska dina bilder som du får en känsla för vad du gör bra och vad du behöver förbättra.

Ása rekommenderar att alla nybörjare inom landskapsfotografering investerar i bildbehandlingsprogram som Canon Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Photoshop® Lightroom®. Det är praktiskt att hitta vissa förinställningar – kort sagt anpassade filter att använda i programvaran – men de kan inte ersätta en bra efterbehandling.

”Att använda förinställningar kan vara ett bra sätt att börja på, men kom ihåg att det inte är en patentlösning för bra bilder”, säger hon. ”Du måste fortfarande göra mycket av redigeringen själv, även med bra förinställningar.”

Fortsätt att experimentera och öva

En knölval studsar upp ur vattnet mot en dramatisk vit horisont.

Om det är möjligt föreslår Ása att du tar med dig kameran vart du än går – du vet aldrig när den perfekta bilden kan dyka upp framför dig. ”Jag var ute på valskådning och hörde plötsligt ett stort plask bakom mig. Jag vände mig om och precis då hoppade en knölval upp i luften”, säger hon om den här bilden. ”Jag är väldigt glad över att jag lyckades fånga hela sekvensen av den hoppande valen.” Tagen med en Canon EOS-1D X Mark II med ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv inställt på 150 m, 1/5 000 sek, f/3,2 och ISO 640. © Ása Steinars

För nybörjare inom fotografering, eller för dem som har liten erfarenhet av att fotografera landskap, rekommenderar Ása att man tittar på andras arbete och lär sig av det. Hon föreslår att du hittar fotografer som du beundrar och tittar på hur de arbetar med ljus, komponerar bilder och hittar kreativa vinklar.

Hennes främsta tips är enkelt. ”Jag har med mig en kamera i stort sett överallt och har gjort det i mer än 10 år”, säger hon. ”Ju mer du övar, desto bättre blir du. Så enkelt är det. Det tar tid att bli duktig. Ingen föds som duktig fotograf.”

Skrivet av Gary Evans

Relaterade produkter

Relaterade artiklar