LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Förbättra varje årstids unika skönhet

Resefotografen Benjamin Hegyi förklarar hur du fotograferar och redigerar dina bilder för att visa upp allt det vackra med vintern, våren, sommaren och hösten.
En vy över Donau mot Gellérthegy i Budapest, Ungern, tagen från en hög plats, med en varm rödorange nyans.

Varje årstid erbjuder stora möjligheter för fotografer i och med sina unika färger, nyanser och stämningar. Den 18 år gamla ungerska fotografen Benjamin Hegyi har blivit en inspirerande figur när det gäller att skapa säsongsbetonat innehåll för sociala medier. Han delar med sig av sina expertredigerade och handplockade bilder av resor, stadsmiljöer och landskap med sina 40 000 entusiastiska följare på Instagram.

Här är hans bästa tips för att förstärka atmosfären hos varje årstid.

1. Ha ditt slutresultat i åtanke

Lago di Braies i Sydtyrolen, Italien, med Dolomiterna i bakgrunden. Trappsteg i trä och flera små båtar syns i förgrunden.

För sommarbilder älskar Benjamin landskap som badar i starkt solsken mitt på dagen istället för att välja den ofta önskade ”gyllene timmen” precis efter soluppgången eller före solnedgången. Den höga solen på den här bilden, som tagits vid Lago di Braies i Sydtyrolen i Italien, ger fylliga och levande färger i hela motivet, från förgrundsbåtarna till Dolomiterna i bakgrunden. Tagen med en Canon EOS 700D (nu efterföljd av Canon EOS 850D) med ett Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 10 mm, 1/80 sek, f/4,5 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Små båtar på Lago di Braies i Sydtyrolen, Italien. Bilden har redigerats för att öka färgernas intensitet.

När Benjamin redigerade den här bilden för att använda den på sociala medier gjorde han minimala förändringar eftersom han kände att kompositionen var perfekt, med stegen i förgrunden som leder ögat till båtarna, inramade av ringen av berg i bakgrunden. Däremot förklarar han: ”Jag ville bara få de olika elementen – båtar, vatten, steg, berg – att stå ut, så jag förstärkte färgerna och ökade kontrasten i ljuset”. © Benjamin Hegyi

”När jag tar säsongsbetonade bilder”, säger Benjamin, ”tänker jag alltid på hur jag ska redigera dem efteråt, inte bara på att ta bilden. Att skapa ett visst utseende och känsla handlar för mig lika mycket om att redigera som att ta själva bilden. De två stegen kompletterar varandra.”

Benjamin planerar sina bilder för att återspegla känslan han har vid fotograferingen. ”Du behöver inte fotografera verkligheten, utan snarare skapa motivet på det sätt som du föreställer dig att det ska se ut”, säger han. ”Bilden blir en hybrid av fotografi och målning. Det är dock viktigt att inte överdriva, annars kommer slutresultatet att se falskt ut och inte verklighetstroget.

”Jag rekommenderar att du alltid fotograferar med RAW-kvalitet, eftersom det ger dig den största friheten att ändra bilder efteråt”, tillägger han. ”Om du fotograferar i RAW-format kan du justera attribut som vitbalans, högdagrar, svagt ljus och färgåtergivning. Det är en del av att framhäva den säsongsbetonade atmosfären.”

Benjamin använder den kamera som han fick när han fyllde 13 år, en Canon EOS 700D (nu efterföljd av Canon EOS 850D), med två zoomobjektiv: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, ett objektiv med ultravidvinkel som är perfekt för väldiga vidder, och Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, som är otroligt mångsidigt tack vare det stora zoomintervallet. Han säger att han tycker att den här utrustningsväskan är perfekt, eftersom storlek och vikt är viktigt för en resefotograf.

Canons nya generations systemkameror i fullformat med EOS R-systemet, bland annat Canon EOS RP, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet och Canon RF 50mm F1.8 STM-objektivet, är utrustning med liknande kompakta form och kostnadseffektivitet. Du kan även använda EF-S-objektiv tillsammans med kameror med EOS R-systemet via en EF-EOS R-monteringsadapter.

2. Tänk på kompositionen och ljuset

Lago di Carezza i Sydtyrolen, Italien, en ljus sommardag, med Dolomiterna i bakgrunden som återspeglas i sjön.

Den här bilden togs vid Lago di Carezza i Sydtyrolen, Italien, en ljus sommardag. Kompositionen är perfekt, men himlen och de bleka bergen i bakgrunden var mycket ljusare än deras mörka återspeglingar i sjön. I sådana fall balanserar Benjamin ofta exponeringen med kamerans HDR-fotograferingsfunktion eller exponeringsvariation – och tar separata bilder med olika delar av motivet som är väl exponerat – och sammanfogar bilderna efteråt. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 10 mm, 1/200 sek, f/5,6 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Ett fält med lavendel med små moln på den blå himlen ovanför som ser ut att böja sig mot solen som stiger bakom en rad träd på krönet av en kulle.

Ett vårmotiv på den ungerska landsbygden. Benjamin säger att det bara var tur att molnens mönster bildade en mjuk svepande linje som leder ögat till den stigande solen, men återigen är kompositionen felfri. Fältet med lavendel låg i skugga och var relativt mörkt, men bilden hade tillräckligt med dynamiskt omfång för att Benjamin skulle kunna göra förgrunden ljusare och förstärka färgen för att framhäva det klara vårljuset. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 10 mm, 1/200 sek, f/4,5 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Redigering är en viktig del av Benjamins process, men han anser att det är viktigt att komponera bilder som återspeglar årstiden. ”Ett träd som är täckt av snö eller frost framhäver en vinterstämning”, säger han. ”På våren blir färgglada blommor framträdande. På hösten kan du koncentrera dig på den härligt gyllene glöden hos löv som skiftar färg. Noggrann komposition kan förstärka den naturliga atmosfären hos alla årstider.

”Den bästa tidpunkten för att fotografera är olika beroende på årstid”, tillägger Benjamin och betonar att ljuskvaliteten varierar mycket mellan årstiderna. ”På vintern är det bra att fotografera precis innan soluppgången eller strax efter solnedgången. Då får du en kall, stämningsfull blå ton, som ofta kallas den ’blå timmen’. Om du däremot har ett snöigt motiv kan du fotografera i dagsljus för en riktigt skarp och ljus julkänsla.

”För sommarbilder föredrar många landskapsfotografer början eller slutet av dagen, men jag föredrar att solen står högre på himlen”, fortsätter han. ”Den bidrar till att framhäva de livfulla färgerna i gröna fält och den sommarvarma naturen.

”Våren är en fantastisk tid för nytt liv och för mig gäller samma sak. Precis efter soluppgången är det ett utmärkt tillfälle att fotografera blommor och träd i blomning, men starkt solljus under dagen fungerar lika bra och ibland till och med bättre.

”På hösten är det bäst att fotografera under den ’gyllene timmen’, precis efter soluppgången eller före solnedgången”, säger Benjamin. ”Solen står väldigt lågt på himlen och skapar de där härliga, varma höstfärgerna.”

3. Fånga så mycket detaljer som möjligt

En vy över Donau mot Gellérthegy i Budapest, Ungern, tagen från en hög plats.

Benjamin fotograferade den här vyn över Donau i Budapest, Ungern, i solnedgången på senvåren. Genom att använda en lång exponering kan du fånga många detaljer, från träden i förgrunden till stadens byggnader på mellanlångt avstånd, vilket HDR-funktionen förstärker. Han förstärkte även de orange färgerna för att öka den säsongsbetonade atmosfären för den slutliga bilden högst upp på den här sidan. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 18 mm, 2 sek, f/9 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

En vit svan som simmar på en blå sjö på vintern. Vid sjöns stränder, som sträcker sig in mot bergen, finns en pittoresk by täckt av snö.

Ett vintermotiv i Hallstatt, Österrike. Trots det svaga ljuset och dimman kunde Benjamin fånga många detaljer i byggnaderna på bergssluttningen, som han sedan framhävde genom att öka kontrasten. Han förstärkte även de blå färgerna i bilden för att öka vinterstämningen. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 18 mm, 1/200 sek, f/5,6 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Många Canon-kameror har ett specialmotiv för landskap, men Benjamin föredrar att ha full kontroll över kamerainställningarna. ”Jag använder alltid det manuella fotograferingsläget, så att jag enkelt kan justera både bländare och slutartid för att få den exakta exponering jag vill ha.” Om du fotograferar med en kamera med EOS R-systemet gör exponeringssimuleringen det möjligt att förhandsgranska hur ändringar av exponeringsinställningarna påverkar bilden, både i sökaren och på den bakre skärmen. Med en spegelreflexkamera fungerar det här alternativet när du använder den bakre skärmen i läget Live View.

Många Canon-kameror har HDR-fotograferingslägen (High Dynamic Range), vilket är fantastiskt för att bevara detaljer i högdagrar och förstärka skuggor. Det ger dig en mycket mer balanserad exponering för motiv med hög kontrast.

”Min kamera har motivläget HDR-motljuskontroll”, säger Benjamin. ”För varje foto jag tar registrerar kameran tre olika bilder med exponeringsvariation och sammanfogar dem till ett HDR-foto”. Om du inte har något HDR-läge på din kamera kan du ändå ta flera foton med olika exponeringar och sammanfoga dem vid redigeringen. Canons kostnadsfria programvara Digital Photo Professional (DPP) har ett inbyggt HDR-verktyg som gör detta enkelt. Använd ett stativ för att se till att kameran inte rör sig mellan flera exponeringar i följd.

När du fotograferar på kvällen eller i svagt ljus rekommenderar Benjamin att du använder långa exponeringar för att fånga så mycket detaljer som möjligt, ”till och med det jag inte kan se med mina egna ögon”. Kamerans inställning Bulb möjliggör exponeringar som är längre än 30 sekunder, men du får experimentera för att avgöra hur länge en exponering ger den effekt du vill ha. Granska resultaten på den bakre LCD-skärmen och ta om bilden om det behövs. Använd ett stativ för att undvika oskärpa i bilden.

4. Redigera för att förstärka årstidens stämning

Kullar bredvid Bledsjön i Slovenien, täckt av dimma i soluppgången. Stora löv i förgrunden hänger in i bilden.

Den här höstbilden är full av eterisk atmosfär, där de gulnande löven syns mot dimma som stiger från Bledsjön i Slovenien, i soluppgångens första strålar. Benjamin säger att löven i förgrunden bidrar till att ge bilden djup och få den att kännas mer säsongsbetonad. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 27 mm, 1/125 sek, f/9 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Kullar bredvid Bledsjön i Slovenien, täckt av dimma i soluppgången. Löven i förgrunden och de avlägsna kullar är gulare och vattnet i sjön är mer blått.

Benjamin ansåg att kullarna och särskilt löven i förgrunden såg för gröna ut, så han gjorde att de gröna nyanserna blev gulorange för att framhäva den höstliga atmosfären. ”Jag lade dessutom till blått i vattnet och lite ljus i dimman för att få den att sticka ut”, säger han. © Benjamin Hegyi

Även när Benjamin inte fotograferar i HDR är hans personliga stil att lägga till den levande färgen och ökade kontrasten som förknippas med den stilen. Något som däremot är precis lika viktigt för hans säsongsbetonade bilder är att justera vitbalansen och exponeringen för varje bild för att framhäva varje årstids särskilda ljuskvalitet.

Dessa inledande justeringar kan göras med Canons kostnadsfria programvara Digital Photo Professional (DPP) som är utformad för bearbetning och redigering av RAW-bilder från Canon-kameror. Den levereras med en rad olika bildstilar för att snabbt ge bilder ett önskat utseende och känsla, precis som om du hade använt dem i kameran. Däribland finns Landskap, som ökar skärpan och förstärker färgtonen och mättnaden för att uppnå djupa, kraftiga blå och gröna färger på himmel och lövverk. Alla justeringar som används som bildstil i en RAW-fil kan sedan finjusteras, tas bort eller ersättas av en annan bildstil. Ytterligare stilar finns tillgängliga för kostnadsfri hämtning, bland annat Nostalgi, Tydlig, Skymning, Emerald och Höstnyanser, perfekta för att snabbt ge bilder en annan säsongsbetonad atmosfär.

Med de kraftfulla färgjusteringsverktygen i DPP kan du ändra nyans, mättnad och ljusstyrka för specifika färgintervall, för att till exempel förstärka de blå tonerna i ett vintermotiv eller de varma tonerna i en sommarbild. Benjamin använder ofta justeringslager i Adobe Photoshop för liknande effekter. ”För vinterbilder framhäver jag de blå tonerna genom att lägga till ett tomt lager som är inställt på blandningsläget Överlägg och måla över områden med en ljusblå pensel med låg opacitet”, förklarar han. ”För höstbilder kan du framhäva och förstärka stämningen i ett motiv genom att måla över områden med gula och orange nyanser.

”Jag använder justeringslager för att ändra kontrast och ljusstyrka”, tillägger han, ”eftersom du kan använda lagermasker för att endast påverka vissa områden i bilden”. Det här är perfekt när han är nöjd med det mesta av bilden, men det känns som att vissa aspekter behöver lite mer betoning för att förmedla stämningen.

5. Låt dina bilder tala för dig på sociala medier

Dimman fyller dalarna mellan trädtäckta berg i soluppgången.

På sin fotoresa till Slovenien klev Benjamin upp vid kl. 04.00 för att se till att han fångade den höstliga soluppgången över de dimmiga bergen, men han kände att bilden inte riktigt fångade känslan av motivet som han upplevde det. Tagen med en Canon EOS 700D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv inställt på 135 mm, 1/500 sek, f/5,6 och ISO 100. © Benjamin Hegyi

Dimman fyller dalarna mellan trädtäckta berg. Kontrasten har ökats och en varm färgton har lagts till för att förstärka den höstliga känslan.

Benjamin ökade kontrasten för att framhäva detaljer som husen i sluttningarna på medellångt avstånd, vilket betonar motivets skala och förstärker den höstliga färgen för att intensifiera den säsongsbetonade atmosfären. Han säger att hans följare på sociala medier uppskattar den här starka och direkta representationen av en årstid. © Benjamin Hegyi

När du delar dina bilder på sociala medier konkurrerar du med miljontals andra bilder för uppmärksamhet. Benjamin tycker att det är viktigt att utveckla din egen stil, så att du kan sticka ut från mängden.

”Jag började med att försöka efterlikna stilen hos andra fotografer, men jag vill tro att jag har utvecklat min egen unika stil”, förklarar han. ”Jag har byggt upp min närvaro på Instagram utifrån det. Människor älskar att se bilder som återspeglar det de tycker om med varje årstid och hur naturen förändras runt dem under ett år. Genom att lägga upp säsongsbetonat innehåll har jag lyckats få fler människor att leta efter mina bilder och dela dem med många andra världen över.

”Jag har nu kommit så långt att jag, tillsammans med landskaps- och resefotograferingsbyråer som gillar att använda mina bilder, når ut till 1 miljon människor. Jag tror att hemligheten är att inte marknadsföra dig själv, utan att låta dina bilder marknadsföra dig.”



Skrivet av Matthew Richards



Adobe, Lightroom och Photoshop är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Adobe i USA eller andra länder.

Relaterade produkter

Relaterade artiklar