KÖPGUIDE

Fotografera som ett proffs: Oumbärlig utrustning för att ta din fotografering till nästa nivå

Tre unga Canon-ambassadörer som arbetar inom olika genrer diskuterar de bästa kamerorna och objektiven för blivande fotografer och studenter som vill följa i deras fotspår.
En ung kvinna i vintermössa fotograferar höstblad med en Canon-kamera och ett stort objektiv.

För att fotografera som ett proffs behöver du rätt utrustning. Men med den stora mängden olika kameror och objektiv som finns nu, tack vare den snabba utvecklingen inom kamerateknik, hur vet du vilken utrustning som passar dina behov bäst?

Oavsett om du är utexaminerad och ny inom branschen, en entusiastisk hobbyanvändare som vill vidga dina vyer eller ett spirande proffs som vill klättra på karriärstegen är en av de viktigaste faktorerna att överväga vilken typ av fotografering du vill fortsätta med. En dokumentärfotograf som kan behöva arbeta tyst och diskret i en mängd olika miljöer har andra krav på utrustningen än till exempel en modefotograf som arbetar med noga förberedda scenarier med professionella modeller.

En kameras kapacitet att filma är en annan viktig faktor. ”Det blir ett allt viktigare verktyg”, säger Mike Burnhill, produktspecialist för Canon Europe. ”Film är till exempel en viktig del av plattformar för sociala medier och att ha förmågan att både ta stillbilder och spela in filmer öppnar dramatiskt upp nya marknader för arbete inom fotobranschen.”

Här berättar tre unga proffs som alla specialiserar sig på olika områden, och var och ett med sin egen unika story om hur de tog sig in i branschen, om de Canon-kameror och -objektiv de använder och varför de är perfekta för den stil de har valt. De unga proffsen är mode- och porträttfotografen Emmanuel Oyeleke, den tysk-ryska dokumentärfotografen Nanna Heitmann och Ingo Leitner i Österrike, en del av bröllopsfotograferingsduon Carmen och Ingo. Utöver deras personliga insikter ger Mike Burnhill ytterligare expertråd.

Den bästa utrustningen för modefotografering

En kvinna i en topp med pärlor och en kjol med flera lager ligger i en soffa och håller en hand ovanför ansiktet. Röd rök stiger bakom henne.

Mode- och porträttfotografen Emmanuel Oyeleke säger att funktionerna hos kameror med EOS R-systemet, till exempel snabb och exakt autofokus och inbyggd bildstabilisering (IBIS), ger modefotografer friheten att vara kreativa. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 28 mm, 1/125 sek, f/4,5 och ISO 160. © Emmanuel Oyeleke

En kvinna i en slående röd cape står på en matta med lila-blå blommor framför mörkgrå sten.

Emmanuel föredrar att ta modebilder med objektiv med fast brännvidd. ”Jag har huvudsakligen använt de nya RF-objektiven med fast brännvidd och kan rekommendera dem”, säger han. ”Jag använder Canon RF 50mm F1.2L USM, men EF 50mm f/1.8 STM är också utmärkt om du har en begränsad budget.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/5 och ISO 400. © Emmanuel Oyeleke

Emmanuel Oyeleke är en före detta professionell Alfapet-spelare som förälskade sig i fotografering under sina resor till turneringar över hela världen och har vunnit priser, bland annat ASFA Fashion Photographer of the Year 2019. Han är i stort sett självlärd och gav sig in i branschen genom att fotografera bröllop (vissa med 3 000 gäster) i sitt hemland Nigeria, innan han gick vidare till livsstilsfotografering. Nu skapar han regelbundet djärva och vackra modebilder för Afrikas främsta modetidningar, samt kommersiellt arbete för varumärken som Coca-Cola och Unilever.

”Jag började använda EOS R-systemet 2018 och det var en uppenbarelse för mig”, säger han. ”Du behöver inte oroa dig för den tekniska delen eftersom kamerorna bara levererar, vilket ger dig friheten att vara kreativ utan begränsningar.” Han har främst använt Canon EOS R5 sedan den lanserades 2020. ”Sensorn med 45 MP registrerar en stor mängd information och ger mig möjlighet att beskära och samtidigt få en högupplöst bild.

”Om budgeten tillåter skulle jag säga att EOS R5 är perfekt för modearbete. Om inte, skulle jag rekommendera EOS R6 eftersom den gör nästan allt som R5 gör, bara med en mindre upplösning.”

”Även om modefotograferingen handlar om kläderna tenderar blicken att dras till ansiktet först när vi tittar på bilder av människor. Därför är ansikts-/ögonspårningen hos EOS R5 och EOS R6 viktig”, tillägger Mike Burnhill. ”Andra funktioner som är användbara för modearbete är den vinklingsbara touchskärmen som gör att du kan ta bilder från olika vinklar för intressanta och dynamiska bilder.”

Emmanuels favoritobjektiv är Canon RF 50mm F1.2L USM och RF 85mm F1.2L USM och han rekommenderar båda för modestudenter. ”De är skarpa, ljusstarka, mycket välbyggda och värda investeringen – ett bra objektiv håller i många år”, säger han entusiastiskt.

”De är fantastiska objektiv för att fotografera allt från helkroppsbilder till porträtt med ett smickrande perspektiv”, håller Mike med. ”Det andra alternativet skulle vara ett zoomobjektiv, till exempel RF 24-70mm F2.8L IS USMeller EF 24-70mm f/2.8L II USM monterat med en adapter.”

Den bästa utrustningen för dokumentärfotografering

Två män går genom en mörk skog, som endast lyses upp av den glödande askan runt dem.

Kameror med Canon EOS R-systemet kan fotografera med höga ISO-tal med lågt brus. Det är en funktion som dokumentärfotografen Nanna Heitmann tycker är viktig i sitt arbete, eftersom den gör det möjligt för henne att tryggt fotografera i dämpad belysning. Här fotograferade hon två volontärer som bekämpade en skogsbrand i Magras, Sibirien 2021. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/1,8 och ISO 8000. © Nanna Heitmann/Magnum Photos

En grupp äldre kvinnor, alla klädda i matchande vita rockar och sjaletter, taget från ett lågt perspektiv.

Nanna använder regelbundet funktionen för tyst bildtagning hos Canon EOS R5 och EOS R för att arbeta diskret. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv inställt på 1/1 600 sek, f/2,8 och ISO 200. © Nanna Heitmann/Magnum Photos

Dokumentärfotografen Nanna Heitmann föddes i Tyskland 1994 och köpte sin första spegelreflexkamera, en Canon EOS 400D (nu efterföljd av Canon EOS 850D), när hon var 14 år. När hon växte upp inspirerades hon av de bilder hon såg i National Geographic och tog sedan examen inom fotojournalistik och dokumentärfotografering på Hannover University of Applied Sciences och Arts. Hennes arbete har sedan dess publicerats i bland annat National Geographic, TIME Magazine och de Volkskrant. Under 2019 blev hon utsedd till en Magnum-kandidat.

De senaste åren har Nanna, som främst arbetar med långsiktiga projekt som att dokumentera samhället vid Tysklands sista kolgruva, använt Canon EOS R och Canon EOS R5. ”Tidigare använde jag Canon EOS 5D Mark III, men nu älskar jag att arbeta med Canons EOS R kameror”, säger hon. ”Eftersom jag bär med mig utrustningen hela dagen är det mycket bättre att arbeta med en lättare kamera.”

Nanna säger att innovationer som introducerades hos EOS R och EOS R5, bland annat AF i svagt ljus till -6 EV, är till stor fördel för dokumentärarbete. ”Känsligheten i svagt ljus är viktig när du arbetar i svagt ljus utan blixt, och tack vare kamerans läge för tyst bildtagning kan du arbeta diskret”, säger hon. ”Jag skulle definitivt rekommendera både EOS R och EOS R5 till dokumentärstudenter.”

För de med en något snävare budget är en annan kamera med EOS R-systemet, EOS RP, ett alternativ. ”Den är en mindre, lättare kamera och har massor av fantastiska funktioner, bland annat läget för tyst bildtagning, och precis som andra kameror med EOS R-systemet är den helt kompatibel med EF-objektiv”, säger Mike.

”Om din budget räcker till EOS R6 innebär dess fantastiska kapacitet i svagt ljus att du kan hantera en mängd olika ljusförhållanden, medan ansikts-/ögonspårningen innebär att du inte behöver oroa dig för fokusering och kan istället koncentrera dig på timing, komposition och uttryck.”

Eftersom Nanna gillar att komma nära de människor hon fotograferar använder hon nästan alltid objektiven Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM och RF 50mm F1.2L USM. ”Två objektiv är allt jag behöver”, säger hon. ”Jag föredrar objektiv med fast brännvidd före zoomobjektiv, eftersom de gör att du kan flytta runt och arbeta mer med bilderna.”

Mike håller med om att de här två objektiven är den perfekta kombinationen. ”Brännvidderna på 35 mm och 50 mm har alltid varit populära för dokumentärer och reportage eftersom de ger ett naturligt perspektiv”, säger han. ”RF 35mm F1.8 Macro IS STM är litet, billigt och har en bildstabilisator i 5 steg för skarpa bilder utan stativ.”

Den bästa utrustningen för bröllopsfotografering

Ett par ler och håller varandra i händerna medan de dansar i ett fält med klippt hö och ett enda kalt träd.

Destinationsbröllopsfotograferna Carmen och Ingo Leitner tar en mängd bilder och spelar in filmer på sina Canon EOS R5- och EOS R6-kameror, bland annat spontana bilder när människor rör sig. Mike förklarar varför de är de perfekta kamerorna för stora tillfällen: ”Ansikts-/ögonspårningen hos EOS R5 och EOS R6 är extremt tillförlitlig, vilket innebär att du kan koncentrera dig på att komponera och fånga ögonblicket.” Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv och en Canon monteringsadapter EF-EOS R inställt på 1/1 600 sek, f/1,4 och ISO 160. © Carmen and Ingo Photography

En brud och brudgum kysser varandra passionerat i ett rum fyllt med ljusslingor och dukade bord.

Ingo rekommenderar objektiv med en fast brännvidd på 35 mm och 50 mm för bröllopsfotografering och helt öppen bländare när du vill skilja motivet från bakgrunden. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/1,4 och ISO 4000. © Carmen and Ingo Photography

Carmen och Ingo Leitner träffades på en strand i Italien 2003. Efter att ha upptäckt en gemensam passion för fotografering när de reste tillsammans, började de fotografera sin familjs och sina vänners bröllop innan de tog steget och startade sin egen verksamhet 2009.

Paret, som började sin karriär som teknisk ingenjör och sminkös, har sedan dess fotograferat bröllop på några av världens vackraste platser. Deras första spegelreflexkamera, som de fortfarande äger, var en Canon EOS 350D (nu efterföljd av Canon EOS 850D) och de använder nu kamerorna EOS R5 och EOS R6, ofta samtidigt, där en tar stillbilder och en annan spelar in video.

”Den viktigaste funktionen för oss är det superexakta fokuseringssystemet hos både EOS R5 och EOS R6”, säger Ingo. ”Även när objektiven är helt öppna blir bilderna otroligt skarpa. Den andra stora fördelen, även för film, är den inbyggda bildstabiliseringen (IBIS) som ger stabilisering i upp till 8 steg med vissa objektiv och innebär att vi inte behöver stativ med varken en eller tre fötter.”

För de som strävar efter att arbeta som bröllopsfotografer anser Ingo att EOS R5 definitivt är värd att investera i. ”Om du inte behöver filer med 45 MP skulle du även vara välutrustad med EOS R6”, tillägger han.

”De två största fördelarna med dessa kameror för bröllopsfotografering är ansikts-/ögonspårning och funktionen för tyst bildtagning som gör att du kan ta bilder utan att någon lägger märke till det, särskilt i tysta miljöer”, tillägger Mike. ”Dessutom är de hybridkameror som kan filma i upp till 8K RAW och 4K med 120 p på EOS R5 och 4K UHD med upp till 60 p på EOS R6.”

Carmen och Ingo använder främst Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM och RF 85mm F1.2L USM och RF 28-70mm F2L USM. För nybörjare inom bröllopsfotografering ger Ingo följande råd: ”Jag föreslår ett objektiv på 35 mm och ett på 50 mm med stora maximala bländare – objektiv i L-serien om du har råd med dem.”

”När du börjar som bröllopsfotograf är ett zoomobjektiv för många ändamål, till exempel RF 24-105mm F4L IS USM, otroligt användbart. Det är ett objektiv som kan göra lite av allt”, säger Mike. ”Sedan kan du kombinera det med ett RF 50mm F1.8 STM eller ett EF 85mm f/1.8 USM – något snabbt, litet och ljusstarkt. Det gör att du kan ta olika typer av bilder, till exempel använda den största bländaren för att isolera motivet från bakgrunden. Med ett zoomobjektiv och ett objektiv med fast brännvidd är du förberedd för de flesta situationerna.”

Oavsett vad du tänker ta dig an, vare sig det är mode- och porträttfotografering, dokumentärfotografering, bröllopsfotografering eller något annat, är en investering i bra utrustning en investering i din framtid. Ditt äventyr som proffs börjar här …


Skrivet av David Clark

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • De bästa skrivarna för studenter

    UTSKRIFTER

    De bästa skrivarna för studenter

    Alla studenter behöver en skrivare – upptäck de bästa prisvärda alternativen som passar dina behov.

  • Ett porträtt av en kvinna som bär ett stort grönt halsband och en blå basker mot en lila bakgrund.

    HEMMAPROJEKT

    Skapa en egen studio hemma

    Upptäck hur du kan vara kreativ med blixten och ta fantastiska porträtt med en liten budget.

  • Ett porträtt av en kvinna med långa flätor som går längs en gata, iklädd en beskuren rosa kofta och grå jeans.

    PORTRÄTTFOTOGRAFERING

    Så får du perfekta hudtoner i dina porträtt

    Bemästra den svåra konsten att få naturliga hudtoner med modeproffset Jade Keshia Gordon.

  • En vy över fotografens axel av LCD-skärmen på en Canon EOS R10, som visar två flamencodansare som filmas.

    TEKNIK

    Spegelreflexkamera eller kompakt systemkamera

    Funderar du på att byta till en kompakt systemkamera? Vi jämför skillnaderna för att hjälpa dig att välja.