PORTRÄTTFOTOGRAFERING

Så får du naturliga hudtoner i dina porträttbilder

Något av det mest utmanande vid porträttfotografering är att få naturliga hudtoner. Jade Keshia Gordon delar med sig av fem tips för att lyckas.
Ett porträtt av en kvinna med långa flätor som går längs en gata, iklädd en beskuren rosa kofta och grå jeans.

Något av det mest utmanande vid porträttfotografering är att få naturliga och verklighetstrogna hudtoner. Ovanliga ljusförhållanden och konstiga färgskiftningar kan göra att huden på personen du fotograferar ser sjuk ut och det kan ta evigheter att rätta till vid redigeringen. Även om vi inte alla har råd med att ha en makeup-artist som står och väntar finns det flera sätt att få fräscha, rena toner direkt från din EOS-kamera och minska mängden retuschering.

Här delar den prisbelönta mode- och skönhetsfotografen Jade Keshia Gordon med sig av fem enkla tips för att få perfekta hudtoner. Hon förklarar hur hon tar sig an mörk hud, ljus hud och nyanser däremellan på olika sätt och hur hon konfigurerar sin EOS-kamera för konsekventa resultat.

Följ Jades råd och få perfekta hudtoner på nolltid!

1. Undvik skarpt, direkt ljus

En kvinna med långa flätor som poserar med händerna på vardera sida om huvudet, iklädd en rosa kofta.

Fotografering i naturligt ljus är ett bra sätt att belysa personen som fotograferas och säkerställa att hudtonen blir verklighetstrogen. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/1,4 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

En kvinna med långa flätor, iklädd en blå t-shirt med knytbatik.

Skarpt, direkt ljus kan ge osmickrande skuggor. En mulen dag och mjukt ljus från sidan ger mjukare skuggor och hjälper till att definiera formen på ansiktet och ansiktsdragen. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/1 000 sek, f/1,2 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Mjukare ljus är generellt sett mer smickrande. Fotografering utomhus en ljus men mulen dag ger en diffus ljussättning som passar alla typer av hudtoner. När solen skiner klart är ljuset ofiltrerat och skarpt. Då är det ofta bättre att hitta en plats med lättare skugga för att undvika skuggor och fläckar i ansiktet.

”När det gäller hudtoner måste du först och främst tänka på ljussättningen”, bekräftar Jade. ”Om ljuset träffar personen rakt i ansiktet och de har ljusare hud kan de lätt se bleka ut. Du måste därför vara beredd på att minska exponeringen eller kanske be personen att vända sig om så att ljuset kommer bakifrån.

”När jag arbetar i en studio tycker jag om att använda en tvåljusuppsättning med en lampa bakom personen som lyser upp bakgrunden och sedan en mjukljusreflektor framför, lite på sidan av modellen för att lysa upp ansiktet.”

2. Exponera olika hudtoner på rätt sätt

Ett modeporträtt av en kvinna i en blekblå klänning. Håret är vågigt och fullt med klämmor.

Använd inte en metod ”som passar alla” för olika hudtoner i porträtt – välj den bästa ljussättningen, exponeringen och vitbalansen för olika toner. Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv inställt på 1/125 sek, f/4,5 och ISO 50. © Jade Keshia Gordon

Ett porträtt av en kvinna som håller i sina vita solglasögon med sina långa naglar, iklädd en lång pälskappa.

Jade säger att det som är viktigast att tänka på är exponeringsinställningen – se till att ljusare hudtoner inte överexponeras. © Jade Keshia Gordon

Jade fotograferar regelbundet modeller med olika hudtoner och använder olika tillvägagångssätt för alla.

”Det är viktigt att undvika att exponera ljus hud för mycket när du fotograferar ett porträtt”, förklarar hon. ”Du vill se till att strukturen och eventuella fräknar eller smink syns. Om högdagrarna blir för ljusa kan det vara svårt eller omöjligt att få tillbaka dem.”

”Med mörka hudtoner behöver du mycket ljus”, fortsätter Jade. ”Mörker absorberar ljus, så du måste se till att du har tillräckligt med ljus för att framhäva ansiktsdragen. Men gränsen är hårfin, eftersom för mycket ljus överexponerar huden och gör att ansiktsdragen försvinner.

”Jag tycker att bakgrundsbelysning fungerar bra för hudtoner som varken är väldigt ljusa eller väldigt mörka, oavsett om det är studioljus eller solen. Den ger ett fint ljus runt ansiktet och du kan använda en reflektor för att studsa tillbaka en del av ljuset mot ansiktet.”

3. Använd bildstilen Porträtt

Ett porträtt av en kvinna med långa flätor på en gata, iklädd en rosa kofta och grå jeans.

Den här bilden togs med bildstilen Porträtt, vilket ger färgerna en något varmare ton. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/1,4 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Ett porträtt i en något kallare ton av en kvinna med långa flätor på en gata, iklädd en rosa kofta och grå jeans.

Den här bilden togs med bildstilen Standard, så färgerna är lite plattare, men mer verklighetstrogna. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/1,4 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Kamerans förinställda alternativ för bildstil justerar en mängd olika inställningar. Varje bildstil har en egen blandning av skärpa, kontrast, mättnad och färgton, och de kan ha otroligt olika effekter på hudtonen i ett porträtt. Som du kanske förstår är bildstilen Porträtt optimerad för bilder som innehåller människor, med lite mindre skärpa och en något ökad ljusstyrka för en mjukare hud.

”Här föredrar jag inställningen Porträtt då den jag tog med bildstilen Standard kändes lite platt”, säger Jade. ”Porträtt förstärker eventuella röda undertoner i bilden något. Det framhävde det bästa i modellens rosa topp och eftersom hon är mörk bidrog det till att lyfta hennes hudton utan att göra henne för orangeröd.”

Om du tycker att bildstilen Standard ger lite för rödaktiga eller gulaktiga hudtoner i de ljusförhållanden du har kan du använda reglaget Färgton på menyn Bildstil för att korrigera det.

4. Ställ in vitbalansen manuellt

Ett porträtt av en kvinna med långa flätor, iklädd en rosa kofta.

Den här bilden togs med vitbalansinställningen Dagsljus, vilket ger verklighetstrogna färger. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/1,2 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Ett porträtt med en varmare vitbalans av en kvinna med långa flätor, iklädd en beskuren rosa kofta.

Den här bilden togs med vitbalansinställningen Skugga, vilket ger alla färger i porträttet en varmare ton (mer orange). Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/1,4 och ISO 320. © Jade Keshia Gordon

För konsekventa hudfärger väljer du en förinställd vitbalans som passar ljusförhållandena eller skapar en egen med alternativet Egen vitbalansering på kamerans huvudmeny. Så länge ljussättningen inte ändras får du samma resultat på alla bilder.

Om du låter vitbalansen vara inställd på Auto justerar kameran färgtemperaturen för att ta bort färgskiftningar. Det kan ge hudtoner med för varm ton (orange) eller för kall ton (blå). Om du tar RAW-bilder kan du ändra vitbalansen vid redigeringen, men om du ställer in den korrekt i kameran får du en mer exakt förhandsgranskning.

”I de här exemplen kan du se hur en annan vitbalans förändrar modellens hudton”, förklarar Jade. ”Jag föredrar resultaten med inställningen Dagsljus här eftersom den varken gör henne för blek eller för orangeaktig. Det lyfter bara färgerna något och liknar det jag såg med mina egna ögon vid det tillfället.”

5. Ta RAW-bilder

En person som håller i en Canon EOS R6 och ställer in kameran på att ta RAW-bilder.

När du tar RAW-bilder sparar kameran alla ton- och färgdetaljer som fångas av sensorn, vilket ger dig större frihet när du bearbetar bilden. © Jade Keshia Gordon

Om du tar JPEG- eller HEIF-bilder måste du ställa in rätt inställningar i kameran innan du fotograferar. Det inbegriper färgrymden, som bestämmer det färgomfång som kan visas i en bild. Du kan ställa in det på kamerans huvudmeny.

Jade tar alltid RAW-bilder och rekommenderar att du gör det även om du är nybörjare på porträttfotografering, eftersom det gör det enklare att finjustera hudtonen senare. RAW-filer innehåller mer bildinformation än JPEG- och HEIF-filer och du kan fritt justera bildparametrar som vitbalans, färgegenskaper och skärpa med hjälp av programvara för RAW-bearbetning och -redigering, till exempel Canon Digital Photo Professional, utan att påverka data i ursprungsbilden.


Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • LJUSTEKNIKER

    Fotografera i tillgängligt ljus

    Lär dig hur du hittar och fångar det bästa ljuset för att förbättra dina bilder.

  • MODEFOTOGRAFERING

    Så fotograferar du dina vänner som modeller

    Londonbaserade mode- och skönhetsfotografen Jade Keshia Gordon delar med sig av sex enkla tips för att skapa snyggare bilder för sociala medier.

  • GATUFOTOGRAFERING

    Tips för gatuporträtt

    De bästa råden för gatuporträtt som sticker ut, från proffsfotografen Julian Love.

  • PORTRÄTTFOTOGRAFERING

    Tips för porträttfotografering

    Förbättra porträttfotograferingen med de här bästa tipsen och teknikerna.