LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Fånga rörelser med långa exponeringar: tips från vinnaren av Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, vinnaren av utmaningen Redline Challenge ”Ljus i mörkret” 2021, förklarar hur du gör dina landskap mer dynamiska genom att fotografera vackra ljusspår.
Canon Camera
Turistguide på dagen och ljusspårsfotograf på kvällen – Piotr Skrzypiec använder sina kunskaper om vackra platser och tekniker för lång exponering för att ta fantastiska landskapsbilder i Slovenien och ännu längre bort. Det är inte förvånande att han utsågs till vinnaren av Canons första Redline Challenge.

Fotograferingstävlingen syftade till att utveckla amatörfotografers färdigheter med briefen ”Ljus i mörkret”. Tre av Piotrs bilder nominerades av domarna, och hans stämningsfulla bild av en viadukt insvept i dimma valdes ut som den slutliga vinnaren.

Piotr använde en längre exponering för att förvandla de skarpa strålkastarna på de rörliga bilarna till svaga färgstrimmor. Lång exponering avser fotografering med långa slutartider. De kan sträcka sig från sekunder till timmar, och resulterar i att rörliga motiv blir oskarpa. Tekniken kräver ingen specialkamera eller -objektiv och resultaten kan bli djärva. Utöver att göra rörelser oskarpa är långa exponeringar bra för att maximera ljuset som kommer in i kameran i syfte att minska ISO, vilket förbättrar bildkvaliteten.

Här besöker Piotr platserna igen där han tog sina andra bilder och ger tips på hur du tar liknande bilder med ljusspår.

1. Fotografera inte på natten

Ljusspår på kvällen längs en väg som slingrar sig upp i en snöig, skogsbeklädd bergssluttning mot en samling vita byggnader med grå tak.

Piotr säger att det är relativt enkelt att ta bilder med ljusspår. ”Du behöver bara standardutrustning för kameran, ett stativ och en bra plats”, säger han. ”Det är inte komplicerat att ta den här typen av bild, och resultatet som syns på LCD-skärmen är alltid fantastiskt. Ibland behöver du inte ens redigera bilderna eftersom de ser bra ut som de är.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) inställt på 18 mm, 25 sek, f/11 och ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Det är mycket bättre att ta bilder med ljusspår i skymningen än mitt i natten, eftersom himlen är mörk men ändå har tillräckligt med färg för att göra saker och ting intressanta. Om bilden är helt svart och utan detaljer kan den lätt kännas tung, så börja fotografera när det finns tillräckligt med omgivande ljus för att fånga byggnader, kullar och andra delar av landskapet. ”Det handlar om de sista 20 minuterna av den ’blå timmen’”, säger Piotr. ”Senare än så blir skuggorna för mörka och ljuset för ljust för att skapa en balanserad bild.”

2. Gör efterforskningar

Ljusspår på en hjärtformad väg, med guldiga och röda ljus från både strålkastare och bakljus

Trafik är en viktig ingrediens – men var beredd på att tillhandahålla den själv. ”När du är vid en motorväg är det uppenbart att det finns bilar som passerar regelbundet. Men så är inte fallet med den här hjärtformade vägen. När jag fotograferade den här vägen år 2014 väntade jag i två timmar och satt och bad om att en bil skulle komma. Så inför den här fotograferingen bad jag min fru att köra vår bil längs vägen!” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterföljt av Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) inställt på 50 mm, 30 sek, f/8 och ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Det kan låta uppenbart, men se till att vägen du har valt syns vid den tidpunkt på året du vill fotografera den. Ett motiv kan se lovande ut på vintern, men på sommaren kan det finnas träd som blockerar den bästa vinkeln.

”Det är alltid bra att hitta en upphöjd plats att fotografera från där du kan se vägen tydligt”, föreslår Piotr. ”För några år sedan återvände jag till den här platsen mitt i sommaren. Även om du kunde urskilja vägens hjärtform på kvällen tack vare spåren, var det svårt att se den tydligt på grund av vingården. Sedan dess har de gjort många förbättringar. Det finns en ny plattform för fotografer som är stor nog att rymma minst tio stativ. De har dessutom tagit bort en del av vingården som fanns i förgrunden, så vägens vackra form blir mer synlig.”

3. Planera kompositionen

Ljusspår på en slingrande bergsväg i kvällsljus, som syns tydligt långt bort i fjärran.

Säkerhet är en prioritet när du fotograferar vid en väg i mörker. ”Sätt på dig en varselväst och använd en ficklampa för att se till att du syns”, säger Piotr. ”Ingen bild är värd att skadas för, så se till att du placerar stativet säkert, särskilt om du fotograferar från en bro eller någon annan upphöjd plats.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv inställt på 24 mm, 562 sek, f/9 och ISO 200.

Även om du tänker fotografera när mörkret faller kan du ställa i ordning i dagsljus så att du har gott om tid att komponera bilden. ”När du vill ta en bra bild måste du tänka på bakgrunden och förgrunden och hur du fyller de här områdena”, säger Piotr.

”Det är även en bra idé att tänka på trafikspåret som en linje som leder ögat från förgrunden till bakgrunden. Det bästa tillfället att göra detta är om du har turen att hitta en S-formad väg som slingrar sig genom motivet till exempelvis en kyrka eller ett berg eller ett lika uppenbart riktmärke.”

4. Få skarpa bilder

En ung pojke som använder en Canon-kamera på ett stativ och fotograferar en vingård från en hög utkiksplats.

Piotr tog med sin son Jurek på fotograferingen på Dreisiebner's Farm, där han förklarade vikten av att använda ett robust stativ. Om du inte har vanan inne kan du få en oskarp bild när du fotograferar med längre slutartid utan stativ. Om du använder timern på två sekunder, som Piotr, undviker du kameraskakningar när du trycker på slutaren, men du kan även använda en fjärrstyrd slutarutlösning, till exempel Canon RC-6 trådlös fjärrkontroll, Canon RS-60E3 fjärrutlösare, Canon BR-E1 trådlös fjärrkontroll eller via Canon Camera Connect-appen.

För att säkerställa att de stillastående delarna i bilden förblir skarpa i den slutliga bilden måste du låsa kameran i ett läge på ett stativ och undvika att röra den under exponeringen. ”Jag använder helt enkelt kamerans självutlösare på två sekunder”, avslöjar Piotr. ”Jag kontrollerar bara kompositionen, trycker på knappen och två sekunder senare startar exponeringen.”

Canons sortiment av systemkameror och spegelreflexkameror har en självutlösare. Piotr använder även spegellåsning när han fotograferar med spegelreflexkameror som har den funktionen. När den är aktiverad flyttas spegeln undan och låses fast och fördröjer exponeringens start, vilket minskar risken för vibrationer inuti kameran som påverkar bildens skärpa. ”Med en systemkamera har du däremot inte det här problemet”, säger Piotr, ”eftersom den inte har någon spegel!”

5. Fotografera ännu längre

En närbild av ljusspår på en hjärtformad väg, med en rödkaklad byggnad och den omgivande vingården som syns tydligt.

”På den här hjärtformade vägen behöver du en exponering på minst 30 sekunder”, säger Piotr. ”Det beror på att det tar 30 sekunder att köra den, såvida du inte är en Formel 1-förare! När du tar egna bilder med ljusspår kan du ta tid på hur lång tid det tar för ett fordon att färdas längs målvägen och sedan ställa in den som slutartid. Justera därefter bländare och ISO-tal tills du får rätt ljusstyrka. Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv inställt på 88 mm, 30 sek, f/9 och ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Det är viktigt att kunna kontrollera exponeringens längd. Med alla EOS-kameror – från Canon EOS 4000D till Canon EOS 5D Mark IV – kan du använda en exponering som är upp till 30 sekunder lång. Med läget Tidsförval (Tv) kan du ställa in en exakt exponeringstid (slutartid) och kameran justerar automatiskt bländaren. Du kan sedan ställa in ISO efter motivet.

Genom att fotografera i läget Manuellt (M) får du kontroll över bländaren för att uppnå perfekt skärpa. Om du vill anpassa dina inställningar ytterligare har Canons sortiment av systemkameror i fullformat, till exempel Canon EOS RP, dessutom läget Flexibelt värde (Fv). Det är i princip ett helautomatiskt läge som gör att du kan kontrollera slutartiden, bländaren eller ISO när som helst.

Du måste använda läget Bulb (B) för exponeringar som är längre än 30 sekunder. Vissa EOS-kameror har ett B-alternativ på inställningsratten, men på andra måste du välja manuellt läge och bläddra förbi slutartidens inställning på 30 sekunder.

6. Ställa in en exponering

Även om du naturligtvis behöver en relativt lång exponering för att återge billjuset som långa spår som slingrar sig genom bilden, varierar den exakta längden. Piotr förklarar att allt beror på typen av väg och trafiktätheten. På en motorväg behöver du oftast inte en exponering på 30 sekunder eftersom det finns många bilar och många ljusspår. På lugnare platser är däremot en mycket lång exponering det enda som fungerar.

”Jag försöker alltid använda en bländare på f/8 eller f/11. Det är vanligtvis inte bra att bredda mer än f/8, eftersom delar av bilden kanske inte blir skarpa. Det är inga problem om du måste öka ISO till omkring ISO 800. Om bilden blir lite brusig kan du ta hand om det när du redigerar bilden. På de senaste kamerorna, till exempel Canon EOS R5 som jag fick som pris, är ISO 800 ingenting och jag ser inget brus i bilden med den här inställningen.” EOS R5:s ISO-omfång sträcker sig från ISO 100–51200, så ISO 800 är en relativt låg känslighet som ger utmärkt bildkvalitet i svagt ljus.

7. Välj rätt utrustning

Ljusspår på en väg med skilda körbanor, röda i en riktning, vit-guldiga i den andra, som passerar bara vinterträd nedanför en snötäckt bergskedja på kvällen.

Ett vanligt problem är att se avbrott i ljusspåren, där bilarna har stannat eller inte har kört hela vägen. ”Du kan åtgärda detta genom att använda en längre exponering”, säger Piotr. ”Om 30 sekunder inte är tillräckligt kan du växla till läget Bulb (B) och använda en fjärrutlösare för att hålla slutaren öppen så länge du behöver.” Tagen med en Canon EOS 5D Mark IV med ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM-objektiv inställt på 100 mm, 30 sek, f/10 och ISO 100. © Piotr Skrzypiec

Du behöver inte använda ett proffsobjektiv i L-serien för att ta professionella bilder med ljusspår. Ett kompakt och lätt objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM eller RF 35mm F1.8 Macro IS STM är lättare att bära, samtidigt som du får skarpa, detaljrika bilder.

”Du använder vanligtvis en ganska liten bländare för att få en skarp bild, så du behöver inte nödvändigtvis ett objektiv med en ljusstark maximal bländare, till exempel f/1,8 eller f/2,8”, säger Piotr. ”Jag använder alltid zoomobjektiv eftersom de ger dig fler alternativ för att komponera en bild, men valet av objektiv är inte lika viktigt som andra aspekter, till exempel att använda stativ och mängden trafik. Den måste bara vara skarp, det är allt!”

Det var det. Fotografering av ljusspår är ett bra sätt att lära dig hur du tar kontroll över exponeringen och använder fotografering för att fånga något som inte syns med blotta ögat. Det kräver inte så mycket vad gäller kamerautrustning heller, men belöningarna kan vara enorma – fråga bara Piotr!
Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • LJUSTEKNIKER

    Ljusmålning

    Du behöver inte specialistutrustning för att måla med ljus, allt som krävs är lite övning. Ta reda på hur du kan bli kreativ med ljus på kvällen.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

    Lär dig att använda exponering på rätt sätt

    Upptäck hur du justerar mängden ljus i dina bilder för att ge dem ett nytt utseende.

  • Long exposure photography

    FOTOGRAFERING MED EXPONERING

    Fotografering med lång exponering

    Lär dig hur du använder långa slutartider för att fånga vattnets mjuka rörelse eller ljusspår.

  • Ljusspår som har frusit i rörelse från en buss på en trafikerad gata i Madrid i Spanien.

    RÖRELSEFOTOGRAFERING

    Fånga rörelse i fotografering

    Upptäck hur du fångar rörelser och skapar en känsla av rörelse i dina bilder.