SVARTVIT FOTOGRAFERING

Bemästra lång exponering i svartvitt

Upptäck var, när och hur länge fotografen Stephen McNally fotograferar sina fascinerande monokroma landskap.
En svartvit bild av ruinerna av en byggnad, som tagits med en lång exponering för att göra molnen på himlen oskarpa.

Stephen McNally har bemästrat svartvit fotografering med lång exponering. Han har haft ett flertal utställningar och hans intresse för genren har bara vuxit med åren. Som frisör tvingas han fotografera utomhus, leta upp nya platser och se bekanta platser med nya ögon, vilket är väldigt tillfredsställande.


Många väljer svartvit fotografering för att framhäva dramatiken genom kontrast och ton. Frånvaron av färg gör att du tittar på ett foto på ett annat sätt och fokuserar på komposition, motiv och form. Kombinera svartvitt med lång exponering så väcker det nyfikenhet. Som Stephen säger: ”Fotografering med lång exponering skapar en värld som ögat inte kan se, men kameran kan fånga.

Här får du veta hur Stephens arbete har utvecklats både som process och sett till utrustning – och varför han är så entusiastisk över tekniken.

Varför svartvitt med lång exponering?

Trädstubbar och deras rötter dyker upp ovanför vatten i ett eteriskt landskap.

”Jag åkte till Blakemere Moss i Delamere i England för att fotografera trädstubbar i sjön, eftersom skogsbrukskommissionen har fällt träden för att göra marken till en naturlig vattenkropp igen”, säger fotografen Stephen McNally om den här bilden. ”De fällda trädstumparna ger en utmärkt abstrakt minimalistisk bild när de tas med en teknik för lång exponering som isolerar motivet. Den långa exponeringen plattar ut vattnet, så det ser ut som om det är ett isark.” Tagen med en Canon EOS R6 med en Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM-objektiv (som nu efterträtts av Canon EF 24–105 mm f/4L IS II USM) vid 40 mm, 7,3 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

Ett gammalt båthus fotograferas där molnen verkar virvla ovanför det.

Stephen tog det här fotot av ett bortglömt båthus under ett besök i Anglesey i Wales. ”När jag såg båthuset drogs jag till detaljerna på dörrarna och kontrasten mot det väldigt mörka sjögräset längst ned. Det finns så många gråtoner. Sedan kunde jag föreställa mig hur de vita tonerna framträder i molnen ovanför det”, säger han. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM-objektiv inställt på 16 mm, 4 sek, f/7,1 och ISO 100. © Stephen McNally

Stephen började fotografera populära motiv som havsmiljöer vid solnedgång och soluppgång, men bestämde sig för att byta till något han tyckte erbjöd en större utmaning. ”Jag fick nog av det. Alla gjorde det. Jag ville utmana mig själv och göra mer med kameran”, berättar han.

Förutom att ett fotografi blir surrealistiskt ligger en stor del av fascinationen för lång exponering i överraskningselementet. Du vet inte hur bilden kommer att se ut förrän du stänger slutaren och ser skärmen. När kamerans slutare är öppen under en längre tid registreras ett spår av rörelse som skapas av naturliga rörliga objekt som vatten, moln eller till och med människor. Den här delen av bilden kontrasterar mot de stillastående motiven som fortfarande är skarpa i motivet.

Som Stephen säger: ”Det är den eteriska känslan av fotografiet. Fotografering med lång exponering får havet att se stilla ut, även om ögat kan se enorma vågor. Du kan pausa allt det i ett foto med lång exponering – det är det magiska.”

Perfekta platser

Ett ensamt träd visas i fokus mot en ljusare bakgrund, molnen ser ut att stå still ovanför.

Enligt Stephen hänger ett svartvitt foto på att det finns en mängd olika nyanser. ”Jag arbetar efter principen att jag har vitt mot helt svart och så en rad skuggor och korn. I redigeringsprogrammet visar siffrorna längst ned från 1–12 alla nyanser, och om jag har alla 12 är det en perfekt svartvit bild.” Tagen med Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM-objektiv vid 20 mm, 30 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

Ruinerna av en gammal bondgård med träd och ett fält i bakgrunden och moln som står still ovanför.

”Ta alltid en testbild för att se vad histogrammet säger. Sedan vet du hur du ska ställa in slutartiden”, säger Stephen. ”Jag har mina lampor [över-/underexponeringsvarningar] påslagna, så att jag kan se när högdagrarna överexponeras. Om du exponerar fotot så mycket du kan vet du att du har fått med så mycket data som möjligt. Om högdagrarna är för överexponerade finns det inga data att återställa.” Taget med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM-objektiv vid 16 mm, 38 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

Stephen återvänder till samma platser i nordvästra England. Han har sina favoritträd och gillar att se hur de förändras under årstiderna. När han är på en ny plats kollar han först in landskapet och försöker minnas de platser han planerar att återvända till.

”Om du fotograferar havslandskap måste du undersöka tidvattnet”, säger han. ”Jag fotograferar normalt sjunkande tidvatten. Om du fotograferar höjt tidvatten kommer du att upptäcka att kameran rör sig under exponeringen. Bilderna blir inte skarpa. Det är mycket fastare på sjunkande tidvatten.

Stephen fotograferar vanligtvis på hösten eftersom det är bättre med en mulen eller till och med en molnig dag för att fånga en lång exponering av en himmel, eftersom du naturligt släpper in mer ljus i kameran. ”Jag fotograferar inte mitt i sommaren eftersom jag måste åka ut klockan två på natten, så jag brukar börja i september eftersom gryningen är ungefär kl. 6. Jag undersöker mina platser, när solen stiger och var ljuset lägger sig. Om det är mörkt och delvis molnigt vet jag att jag har något att arbeta med”, förklarar han. Han börjar med att titta på ett histogram på sin kamera för att se vad han jobbar med för ljus och hur lång tid han har på sig.

Stephens bilder har en melankolisk atmosfär som delvis beror på motivet. Han fokuserar på industriella landmärken eller övergivna byggnader – platser som en gång var fulla av liv men som förbises idag. ”Jag dras till gamla byggnader”, säger han. ”När jag var i Anglesey i Wales nyligen snubblade jag över en gammal bondgård (se bilden ovan) och funderade på hur länge den har varit i ruiner. Varför slutade de med underhållet? Var är de människor som bodde och arbetade där?”

De här påminnelserna från det förflutna lämpar sig även utmärkt för monokromt. ”Med svartvit fotografering ligger fokus på kompositionen. Den måste vara kraftfull”, säger han.

Favoriter i utrustningsväskan

Ruinerna i en byggnad sticker ut mot en ljus himmel och molnen blir suddiga när de rör sig.

När Stephen fotograferar ruinerna efter den viktorianska porslinsanläggningen är han införstådd med att arbetarna skulle ha varit tvungna att gå flera kilometer eftersom det inte finns något annat i närheten. De tillverkade porslin som sedan hämtades av båtar.” Taget med Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM-objektiv vid 16 mm, 86 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

En jordhög på en klippkant med ett lugnt hav i bakgrunden och moln som verkar ha frusit fast ovanför.

Om vädret och ljusförhållandena är rätt är det bäst att ta så många bilder som möjligt. ”Moln- eller vattenrörelsen går inte alltid att förutsäga, men det kan lyfta eller sänka bilden. Jag tog över 100 foton i Anglesey, men jag har bara behandlat 20. Resten jag har kastat”, säger Stephen. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L USM-objektiv inställt på 16 mm, 55 sek, f/11 och ISO 160. © Stephen McNally

Genom att uppgradera sin kamera kunde Stephen anpassa processen. Han började med Canon EOS 450D (som nu har efterträtts av Canon EOS 850D) innan han gick över till Canon EOS 60D (som har efterträtts av Canon EOS 90D) och senast med Canon EOS R6. Trots att han har övergått till spegellöst kan Stephen fortfarande använda de EF-objektiv han gillar bäst utan att kvaliteten påverkas med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R.

”Jag gillar touchskärmen på Canon EOS R6. Den är så intuitiv. Du kan bara trycka på skärmen för att ändra f-nummer eller ISO”, säger han.

Stephen fotograferar ofta i Bulb-läge, vilket gör att han kan hålla slutaren öppen så länge fingret sitter på slutarknappen. Genom att använda en kabelutlösare undviker du kameraskakningar som orsakas av att du håller ned slutaren. ”Bulb-läget är viktigt för att slutaren ska vara öppen under en längre stund när man fotograferar i mörker eller med ett ND [neutral densitet]-filter med 10 eller 16 stopp”, säger han.

Stephen tar ofta med flera kameror som ett sätt att få tiden att gå. När han tar 20 minuters exponering på sin Canon EOS R6 kan han ställa in en annan kamera i en annan vinkel så han har något att göra under tiden.

Det sista verktyget i Stephens väska är hans redigeringsprogram. Han tar foton i RAW och färg, så att han får mer information att arbeta med när han redigerar. Sedan konverterar han bilden till svartvitt innan han redigerar i programvara som Adobe Photoshop eller kostnadsfria Canon Digital Photo Professional (DPP). ”Jag justerar nivåer och kurvor och lägger till vissa övertoningar. Jag raderar filer jag arbetar med i mer än 10 minuter. Jag vill undvika för mycket redigering, så jag försöker få till det i kameran”, säger han.

Ta den perfekta bilden

En tina i förgrunden av ett landskap. Vattnet verkar spegelblankt och molnen har stannat upp bakom.

Naturen ger inte alltid en perfekt komposition, så Stephen rekommenderar att man ingriper till viss del för att skapa balans i en bild. ”Tinan placerades på ena sidan om bilden, men jag flyttade den närmare mitten. Jag försöker alltid ha förgrundsfunktioner – jag har använt en drivved förut och jag gillar att skapa ganska abstrakta scener.” Taget med Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 16–35 mm f/4L IS USM-objektiv vid 16 mm, 71 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

Trädrötter sticker upp i stilla vatten, vilket får bilden att påminna om en skulptur.

Stephen blir lugnad av att fotografera sina långa exponeringar i svagt ljus. ”När du väntar på att ljuset ska dyka upp känns det som att världen står stilla. Ingen finns i närheten. Som om du har världen för dig själv”, säger han. Tagen med en Canon EOS R6 med Canon-monteringsadaptern EF-EOS R och ett Canon EF 24–105 mm f/2,8L IS USM-objektiv inställt på 80 mm, 36 sek, f/11 och ISO 100. © Stephen McNally

Jakten på svagt ljus och fotografering med lång exponering är en utmaning. ”Nio av tio gånger lyckas det inte”, berättar Stephen. ”Det bästa du kan göra om du vill utforska den här genren är att experimentera och ge sig ut i det första ljuset”, berättar han.

”Att ha ett ND-filter vid 10 stopp eller högre, är användbart. Alternativt ta bilder i svagt ljus strax före gryningen. Du får exponeringar på upp till 50 sekunder före gryningen, vilket bör ge utmärkta resultat. Jag använder även omvända ND-graderingsfilter när det är mörkare vid horisonten, eftersom det blir den ljusaste punkten när solen stiger.”

Hitta en plats, undersök den, ta vara på den tidiga morgonen och prova Stephens teknik för att ta svartvita foton med lång exponering. Stephens sista råd är: ”Läs på så mycket du kan för att sedan omsätta det i praktiken. Du får aldrig det du vill ha om du inte anstränger dig.”



Skrivet av Natalya Paul

Relaterade produkter

  • Canon Camera

    KOMPAKTA SYSTEMKAMEROR

    Med EOS R6 kan du vara kreativ på sätt du inte trodde var möjliga, oavsett vad du fotograferar och hur du fotograferar det.
  • Canon Camera

    FÖRBÄTTRA DITT OBJEKTIV

    Använd dina befintliga EF- och EF-S-objektiv med den nya EOS R-kameran och upptäck nya nivåer av kreativitet.
  • Canon Camera

    KOMPAKTA SYSTEMKAMEROR

    Lätt och smidigt 24–105 mm f/4 zoomobjektiv i L-serien med ett stort zoomintervall med imponerande mångsidighet.

Relaterade artiklar