Modefotografering är en levande bransch med hög energi, men ses ofta som exklusiv och svår att komma in i. Här pratar två unga fotografer om sina resor, kreativa processer och det föränderliga landskapet inom modefotografering.
Börja med modefotografering
Ett brinnande intresse för storyn
Nina Zimolong bor och arbetar i Kapstaden i Sydafrika. Hennes kärlek till fotografering växte från ett brinnande intresse av att fotografera afrikanska kvinnor, med inspiration från naturen. Ian Hippolyte, som bor i London i England, startade sin kreativa karriär med ett filmintresse och insåg snart att det var det estetiska och filmskapandet som verkligen fängslade honom. Hans övergång till modefotografering drevs av samma övertygelse som Nina hade: storytelling är kärnan.
”Mode är generellt ganska kraftfullt som ett verktyg för storytelling”, förklarar Ian. Nina håller med och tillägger: ”Inom modefotografering finns en djupare story eftersom det handlar om kläderna, modellens rörelser, posen, platsen, belysningen – allt.”
Ian inspireras fortfarande av film. Han tenderar att införliva ljus och rörelse för att ge liv åt sina bilder. Det kan vara genom ”rörelse i håret eller i kläderna, eller genom att göra ljuset lite oskarpt för att skapa en känsla av rörelse och av energi.”
Hans mål är att skapa bilder som ”känns som att du har fångat något i rörelse” och som drar dig in i en större story.
Den här slående bilden från Nina Zimolongs serie ”I am Woman”, tagen under en sandstorm, illustrerar hur hon använder Sydafrikas landskap i sin modefotografering. Modell: Marie-Noelle Graobe. Tagen med en Canon EOS R5 med en Canon monteringsadapter EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 200 mm, 1/2 000 sek, f/2,8 och ISO 200. © Nina Zimolong
Ian Hippolytes modebild av en modell i designerkostym och en lång röd durag återspeglar den kulturella blandningen han älskar i London. Tagen med en Canon EOS R5 med en Canon monteringsadapter EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterföljt av EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) inställt på 85 mm, 1/200 sek, f/8 och ISO 250. © Ian Hippolyte
Nina och Ian har något annat gemensamt: båda hämtar inspiration från staden där de bor.
För Ian är Londons mångfald kreativt bränsle. Från gamla tegelbyggnader till eleganta skyskrapor i glas – stadens blandning av kulturhistoria och modernitet ger oändliga bakgrunder för hans fotograferingar. Denna mångfald syns även i hans bilder. På en av hans senaste fotograferingar bar modellen en skräddarsydd kostym från ett designmärke och en lång röd durag, en åtsittande huvudbonad i tyg.
”Du blandar ett franskt couture-modemärke med något som är förknippat med svart kultur”, säger Ian. ”Jag tror att det är det jag verkligen älskar med London: mångfalden.”
Nina hittar däremot sin inspiration i Kapstadens vackra natur. ”Du kan ha sanddyner, sedan en bergskedja och sedan stränder som ser ut som i Maldiverna. Kapstaden är så imponerande i vad den kan erbjuda”, säger hon.
Banbrytande barriärer: framtiden inom modefotografering
Modefotograferingsbranschen har historiskt sett varit svår att ta sig in i. Ians erfarenhet är att det finns många ”portvakter”. Sociala medier hjälper dock till att öppna dörrar. Plattformar som TikTok och Instagram gör det möjligt för nya fotografer att visa upp sitt arbete, dela innehåll bakom kulisserna och nå ut till målgrupper över hela världen. ”Det gör att du kan se många personers arbete som inte publiceras i tidningarna”, säger Ian.
Nina säger att TikTok i synnerhet har främjat hälsosam konkurrens. ”Om det inte finns någon konkurrens skapar samma gamla proffs samma gamla tråkiga arbete och människor är inte på alerten”, säger Nina. ”Det är nytt och unikt arbete från nya människor, och det är bra.”
Både Ian och Nina hoppas att branschen fortsätter att anamma olika perspektiv och ny kreativitet. ”Jag hoppas att de kommande fem till tio åren kommer att öppna upp branschen lite mer”, säger Ian.
Oavsett om det handlar om att skapa egen couture eller använda oväntade platser finns det så många sätt att riva barriärer och tänja på gränserna för kreativiteten. ”Med mina bilder med papperspåsarna ville jag skapa skönhet ur något vanligt och vardagligt som inte ses som vackert”, säger Nina. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM-objektiv inställ på 52 mm, 1/160 sek, f/8 och ISO 100. © Nina Zimolong
Ett originellt exempel på hur Ian införlivar känslan av rörelse i sin modefotografering. Tagen med en Canon EOS R5 med en Canon monteringsadapter EF-EOS R och ett Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektiv inställ på 90 m, 1/250 sek, f/8 och ISO 200. © Ian Hippolyte
Råd till blivande modefotografer
Till dem som vill börja med modefotografering ger Ian rådet att vara dig själv. ”Det är det som skiljer dig från mängden, så hitta din stil och din röst, håll dig till den och utveckla den.”
Det kan innebära att man får sköta saker själv och göra det med begränsade resurser, åtminstone till att börja med. Ian avslöjar att han brukade experimentera med vänner i provisoriska studior när han började inom modefotografering. ”Vi skapade en studio i vardagsrummet, med en eller två billiga lampor från eBay”, minns han. Nina förespråkar också att använda fiffiga lösningar på det här sättet. Varumärken som Maison Schiaparelli har inspirerat henne med deras användning av galna kläder, och hon anser inte att avsaknaden av couture i Sydafrika borde begränsa henne. ”Om jag inte har tillgång till något betyder inte det att jag inte kan fotografera det. Varför inte skapa det själv?”, hon säger självsäkert.
Samtidigt säger Ian att det är viktigt att lära sig att arbeta med andra. På en modefotografering finns stylister, sminköser och mycket mer, så det är viktigt att kunna samarbeta.
Dessutom rekommenderar Ian: ”Gör det arbete du vill att andra ska boka dig för. Om du till exempel vill ta svartvita porträtt håller du dig till det och blir riktigt bra på det. Potentiella kunder känner igen dig för vem du är och kommer till dig när de vill ha din stil.”
Ninas råd är liknande: ”Gör det bara. Titta på en bild och fråga dig själv: ’Hur kan jag skapa det här med det jag har?’. Även om andra hatar det kommer en person att älska det.”
Modefotografering är ett utmanande men givande område. Med rätt verktyg, en stark vision och lite tur är det möjligt att skapa din egen plats. För Ian, Nina och många andra är målet en ”demokratiserad” modebransch, där fotografer med alla olika slags bakgrunder har möjlighet att berätta sina stories genom objektivet.
Läs mer:
Skrivet av Mabinty Taylor-Kamara
Relaterade produkter
-
- Spara sek1100
EOS R50 [Svart]
Skapa ditt bästa iögonfallande innehåll med den här EOS R-systemkameran, från skarpa stillbilder till 4K-filmer och livestreaming. Allt i en dedikerad enhet. -
-
- Spara sek3300
EOS R6 Mark II
Stillbilder eller film, action eller porträtt – EOS R6 Mark II levererar en blandning av prestanda och bildkvalitet som främjar din kreativitet -
-
- Spara sek1400
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Ett litet, ljusstarkt och lätt f/2,8 28–70 mm-zoomobjektiv för fullformatskameror, med bildstabilisering och vädertätning. Perfekt för resor, porträtt och kreativitet i vardagen. -
-
- Spara sek700
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Ett ljusstarkt 35mm f/1.8 MACRO-objektiv för vidvinkelperspektiv, kort närgräns och Hybrid IS. -
-
RF 50mm F1.8 STM
Ett kompakt, tyst och lätt 50mm RF-objektiv med fast brännvidd och en stor bländare på f/1,8, vilket passar perfekt för att förverkliga din kreativa vision. -
- Spara sek700
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM ger mångsidiga närbilder med diskret teleobjektivkomprimering och bildstabilisering i fem steg i en kompakt enhet. -