I de tidigare artiklarna i den här serien pratade vi med modefotograferna Nina Zimolong, Ian Hippolyte och Emmanuel Oyeleke om demokratiseringen av modefotografering och utforskade hur de gör karriär inom branschen. Här gör vi en djupdykning i kamerorna och objektiven som hjälper de här fotograferna att ge liv åt deras modebilder. Vi ber om deras insikter om hur de engagerar personerna som de ska fota och säkerställer en framgångsrik modefotografering.
Lista över utrustning för modefotografering
Ninas rekommendationer
Nina började sin resa med en Canon EOS 5D Mark II tillsammans med ett kompakt och smidigt objektiv (EF 50 mm). En motsvarande systemkamera i dag kan vara fullformatskameran EOS R6 Mark II med objektivet RF 50mm F1.8 STM. Med tiden sparade hon ihop till ett Canon-objektiv på 70–200 mm, som blev favoritkameran för det mesta av hennes arbete. Dagens motsvarighet är RF 70-200mm F2.8L IS USM, ett av Canons ”trilogi” av professionella zoomobjektiv på f/2,8.
”Jag blev helt förälskad i objektivet på 70–200 mm. Jag tror att det är djupet. Det är inte något du ser med blotta ögat, och det är det jag älskar med det.”
Hennes nuvarande favoritkamera är systemkameran EOS R5 Mark II med ett RF 85mm F1.2L USM-objektiv. Däremot säger hon: ”För någon som precis har kommit igång skulle jag rekommendera EOS R8 eller EOS R7. Båda är lätta, tillgängliga systemkameror med kraftfulla prestanda för både stillbilder och film. Om du vill satsa mer på innehållsskapande eller hybridfotografering är EOS R6 Mark II otroligt mångsidig – snabb, intuitiv och utmärkt i svagt ljus.”
När det gäller objektiv rekommenderar Nina Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM som ”ett mångsidigt förstahandsval. Det är skarpt, snabbt och passar för många olika områden, som porträtt, mode, dokumentär och innehåll bakom kulisserna.” Om du har en snävare budget är RF 28-70 F2.8 IS STM ett utmärkt alternativ. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM är ett vackert, kompakt objektiv med fast brännvidd med underbar bokeh och skarpa detaljer, perfekt för både stillbilder och filmer utan stativ.
Nina använder en Canon EOS R5 Mark II med ett Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv, men för nybörjare är den lättare, mer tillgängliga EOS R8 eller EOS R7 med ett RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv ett lämpligare alternativ. © Nina Zimolong
Ian fotograferar alltid utan stativ eftersom det gör att han kan röra sig runt i studion, och han tycker att Canon EOS R5 har perfekt storlek och vikt för det. EOS R6 Mark II är ett annat lätthanterat alternativ för fullformat. © Ian Hippolyte
Ians rekommendationer
Ians första kamera var en Canon EOS 600D, som han tycker var mycket nybörjarvänlig. Han tyckte att den helt vinklingsbara LCD-skärmen var särskilt användbar. En motsvarande systemkamera i dag är något i stil med Canon EOS R10, men när hans karriär utvecklades och han uppgraderade till EOS R5 ”förändrades allt” säger han, tack vare dess autofokus.
”Jag tror att EOS R10 vore ett bra val för någon som precis har kommit igång. Den är liten, lätt och kan leverera bilder av hög kvalitet och filmer i 4K, så den är perfekt för hybridfotografer och även för att skapa innehåll.”
Vad gäller objektiv föreslår Ian att man börjar med kitobjektivet Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, men han ”skulle också överväga att lägga till objektivet RF 35mm F1.8 MACRO IS STM med fast brännvidd i utrustningen eftersom det är utmärkt för miljöer med svagt ljus och för att experimentera med skärpedjupet.”
Emmanuels rekommendationer
Emmanuel säger att en av de första kamerorna han använde professionellt var Canon EOS 60D. ”Den var lätt, prisvärd och pålitlig.” I dagsläget använder han en EOS R5 Mark II, som han kallar en ”kraftfull systemkamera för att både ta stillbilder och spela in filmer på högsta nivå”, tillsammans med objektiven RF 50mm F1.2L USM och RF 85mm F1.2L USM.
Om du är ny i branschen och ditt mål är att arbeta professionellt med både fotografering och film, rekommenderar han EOS R6 Mark II som ”den perfekta allroundkameran – stillbilder på 24 MP, kraftfulla 4K-filmprestanda och utmärkt i svagt ljus. Den passar utmärkt för event, porträtt, bakom kulisserna och innehållsskapande. Jag använder den för allt mitt filminnehåll.”
För hybridarbete rekommenderar Emmanuel ett snabbt och lätt zoomobjektiv som RF 28-70 F2.8 IS STM, som har bildstabilisering och en konstant bländare på f/2,8 för konsekventa resultat.
Emmanuel säger att EOS R5 Mark II har revolutionerat hans arbetsflöde. ”Med sin autofokus, 45 MP upplösning, inbyggda bildstabilisering och enastående film är den perfekt för dagens hybridskapare.” Du behöver inte förstklassig utrustning för att komma igång med modefotografering, men: ”Canon har konsekvent gjort bildtagningsutrustning med höga prestanda tillgänglig på olika budgetnivåer”, förklarar han.
Emmanuel minns att han inte hade tillgång till stora studiobudgetar eller förstklassig utrustning när han började, men ”Canons kameror på ingångsnivå och mellannivå gav mig verktygen för att ta professionella modebilder som uppfyllde branschstandarderna. Tack vare tillförlitligheten, den intuitiva designen och färgteknik kunde jag fokusera på storytelling och belysning, som båda är viktiga inom mode, utan att fastna i tekniska begränsningar. Det var otroligt stärkande.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/200 sek, f/5 och ISO 200. © Emmanuel Oyeleke
Trygga miljöer och bra bilder
Även om utrustningen är viktig tror Nina att du inte alltid behöver den mest överdådiga utrustningen och att det är tekniken som skiljer ditt arbete från mängden. ”Det handlar om hur du tar bilden och hur du komponerar den.”
Hon säger att för henne ”är anslutning allt. Jag gör ett medvetet försök att skapa en trygg och öppen miljö där jag arbetar – där människor känner sig sedda, hörda och förstådda. Jag börjar inte fotografera direkt. Jag pratar med personen som ska fotas, hittar en rytm och låter det hända saker emellanåt. Jag har upptäckt att de bästa bilderna sker när det finns förtroende, när någon sänker garden och känner sig stark i att bara vara.
”Jag tror också på att leda med energi, inte kontroll. Jag vägleder försiktigt, ger instruktioner kring stämning eller rörelser, men lämnar utrymme för att låta personens personlighet lysa igenom. Oavsett om det är en modell, en konstnär eller någon som aldrig har fotograferats tidigare uppstår magin i de ögonblick då de känner sig helt och hållet som sig själva.”
För Ian är också kommunikation viktigt. ”För att få ut mesta möjliga av personerna som jag ska fota försöker jag alltid kommunicera och berätta så mycket om min vision som möjligt. Det är mycket viktigt att komma ihåg att de är en del av samarbetsprocessen, så jag delar alltid med mig av stämningscollage och visuella referenser med dem, så att de kan få en uppfattning om vad jag är ute efter. Att spela bra musik under fotograferingen hjälper också!”
Emmanuels tillvägagångssätt är anmärkningsvärt likt. ”Jag ägnar några minuter åt att engagera mig och få kontakt med personen som jag ska fota”, säger han. ”Oavsett om de är erfarna modeller eller om det är deras första gång, får de ett naturligt uttryck om de känner sig trygga, sedda och respekterade.
”Jag ger personerna tydliga instruktioner men låter det vara roligt och samarbetsinriktat”, tillägger han. ”Musik, skratt och uppmuntran hjälper människor att slappna av och öppna sig.”
Nina, Ian och Emmanuel illustrerar att det är konstnärens vision, med hjälp av rätt utrustning och samarbete, som ger liv åt en story. Det är en påminnelse om att fotografering inte bara handlar om att ta en bild, utan om att skapa en berättelse som tilltalar tittaren långt efter att bilden tagits.
Läs mer:
Relaterade produkter
-
- Spara sek3300
EOS R6 Mark II
Stillbilder eller film, action eller porträtt – EOS R6 Mark II levererar en blandning av prestanda och bildkvalitet som främjar din kreativitet -
-
- Spara sek2800
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Fotografera professionellt med din kompakta systemkamera i fullformat med ett zoomobjektiv på 24–70 mm med hög ljusstyrka och bildstabilisering i fem steg. -
-
- Spara sek700
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM ger mångsidiga närbilder med diskret teleobjektivkomprimering och bildstabilisering i fem steg i en kompakt enhet. -
-
- Spara sek700
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Ett ljusstarkt 35mm f/1.8 MACRO-objektiv för vidvinkelperspektiv, kort närgräns och Hybrid IS. -
-
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Ett APS-C standardzoomobjektiv för EOS R-serien som är perfekt för vardagssituationer som familj, livsstil, porträtt och helgdagar.