En stor del av modefotografering handlar om att tänja på kreativa gränser. Det är extremt viktigt när vi rör oss mot en demokratiserad bransch, där både nya innehållsskapare och etablerade fotografer har möjlighet att berätta sina unika stories genom objektivet. Här berättar Canon-ambassadören Emmanuel Oyeleke i Nigeria om sin inspirerande resa som modefotograf i Lagos.
Emmanuel Oyeleke: en kreativ resa inom modefotografering
Från Alfapet till objektiv
Emmanuels väg till fotografering är lika unik som hans bilder. Han brukade spela Alfapet på professionell nivå och delta i turneringar runt om i världen. Det var under dessa äventyr som han upptäckte en djup kärlek till fotografering, att fånga minnen och ögonblick från sina resor.
Emmanuel beskriver sig själv som ”serieentreprenör” och kanaliserar energi till sina intressen, vilket har varit avgörande för att omvandla sitt intresse till en blomstrande karriär.
Filosofin om originalitet
En av Emmanuels vägledande principer är att aldrig upprepa samma bild. ”Jag gillar inte rutiner”, erkänner han. ”Jag blir lätt uttråkad, så även om jag tar en bild som jag tog tidigare kan belysningen skilja sig. Kunderna vill förstås ha konsekventa resultat, men jag undviker att vara förutsägbar. Jag hittar olika vägar för att nå mitt mål. Det är något som driver mig. Det håller mig nyfiken.
”När du tänker att du har kommit på något, att du har hittat ditt exakta sätt att göra något på, då blir du självbelåten och förr eller senare blir dina bilder repetitiva. I en kultur som den som finns i Nigeria vill människor ha nya idéer och något annorlunda varje gång. Dessutom kommer många yngre fotografer att efterlikna det du gör, så om du inte kan hitta nya sätt att göra saker på, kommer ditt arbete snart att se likadant ut som hundra andra fotografers arbete. Att kunna göra saker olika varje gång gör att det känns nytt och fräscht, både för mig och mina kunder.”
Oavsett om det är ett eget projekt eller ett kunduppdrag har man alltid en personlig vision av arbetet, säger Emmanuel, och ibland, även om det inte var vad kunden förväntade sig, tilltalas den av resultatet och älskar det.
”Spontanitet och konstnärliga inslag är oumbärliga i mitt arbete, men jag tror att även belysning är en mycket stor del av det”, säger Emmanuel. ”Jag tror att den avgör en hel del av intrycket som du får av den. Men det viktigaste är att mitt arbete har själ.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställ på 1/160 sek, f/2,8 och ISO 125. © Emmanuel Oyeleke
”Jag älskar att lyfta fram och framhäva styrkan hos personerna som jag fotograferar”, berättar Emmanuel. ”Jag gillar också att vara lite dynamisk när det gäller bildkompositioner. Det är några delar som jag skulle säga gör mitt jobb relevant.” Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/2,8 och ISO 160. © Emmanuel Oyeleke
Storytelling med hjälp av modefotografering
Precis som Nina Zimolong och Ian Hippolyte i en tidigare artikel i den här serien tror Emmanuel att storytelling alltid är närvarande inom modefotografering.
”Även om du inte ser det finns det alltid inslag av storytelling”, säger han, ”även om det är i de allra minsta detaljerna – modellens blick, kompositionen eller vad jag väljer att ta med eller utesluta från bilden. Jag försöker säga något med mitt arbete.”
Emmanuel ser samma kreativa impuls inom modebranschen och påpekar därför vikten av plattformar för att nya röster ska bli hörda. ”Event som Lagos Fashion Week är gjorda för etablerade varumärken, men vissa av dem tar med plattformar för nya designers också. Nu börjar det även dyka upp många andra.” Han betonar värdet av event som Street Souk, en streetwearkonferens i Lagos som för samman olika innehållsskapare för att hylla mode och visa upp sitt arbete. ”De här plattformarna är mycket viktiga för nya designers och andra aspekter av branschen – nya sminköser, hårstylister, fotografer och innehållsskapare. Alla behöver bara en plattform för att kunna visa vad de kan.”
Sociala medier: möjligheter för konstnärer
Emmanuel anser att vikten av sociala medier inte kan understrykas, både för fotografer och för dessa andra kreatörer inom modebranschen och i andra sammanhang.
Sociala medier har demokratiserad exponering, säger han, vilket gör att alla slags konstnärer själva kan publicera sitt arbete och nå ut till globala målgrupper utan att förlita sig på traditionella ”portvakter” – en term som Ian också använde för att beskriva barriärer som hindrar människor att ta sig in i branschen – som utgivare, gallerier och producenter. ”Sociala medier har verkligen öppnat upp för möjligheter, särskilt för nya fotografer, designers, sminköser och så vidare, som tidigare inte hade rösten, räckvidden eller nätverket som krävdes.
”Du kanske aldrig har lämnat Nigerias stränder, men ditt arbete har rest världen runt. Jag tycker att det är väldigt viktigt.”
Emmanuel ser film- och innehållsskapande som en central del av sitt arbete, vilket gör att han inte bara tar bilder utan även delar med sig av hur det går till att skapa bilderna. ”Du kan fånga känslan av den upplevelsen. Den går inte att köpa." Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv inställt på 1/160 sek, f/2,8 och ISO 100. © Emmanuel Oyeleke
Råd till blivande modefotografer
Till nya modefotografer, och även blivande branschtalanger som deras arbete kan ge en oöverträffad exponering, ger Emmanuel följande praktiska råd:
- ”Se till att du syns. Delning bidrar till att synliggöra afrikansk talang – fotografering, filmer, mode. Det finns ett ordspråk som lyder: stängda munnar får ingen mat. Som konstnär vill du inte bara skapa arbete som sedan ligger där utan att någon ser det. Jag tycker att det är viktigare än någonsin att dela.”
- Berätta din story. ”Folk vill ha stories, inte bara bilder eller filmer. Berätta din story, eftersom ingen kan berätta den på det sätt som du gör det på.”
- Utnyttja transparensen. ”Hur ofta hör du folk säga: ’Mitt arbete talar för sig själv’? Men det finns mycket brus och många distraktioner även på sociala medier. Därför måste du verkligen dela med dig av så mycket som möjligt, så ofta som möjligt. Jag skulle rekommendera att inte bara dela det fina och positiva, utan även utmaningarna. Dela med dig av det som sker bakom kulisserna, så kanske folk ser värdet i det du gör.”
Emmanuels resa är ett bevis på kraften i intressen, originalitet och kreativitet, och den visar hur entreprenörsanda och sociala medier kan forma karriären för dagens visuella historieberättare. En lärdom som vi kan ta med oss är att vi med rätt verktyg och inställning kan förverkliga stora drömmar.
Läs mer:
Skrivet av Mabinty Taylor-Kamara och Sarah Kay Bland
Relaterade produkter
-
- Spara sek3300
EOS R6 Mark II
Stillbilder eller film, action eller porträtt – EOS R6 Mark II levererar en blandning av prestanda och bildkvalitet som främjar din kreativitet -
-
- Spara sek700
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM ger mångsidiga närbilder med diskret teleobjektivkomprimering och bildstabilisering i fem steg i en kompakt enhet. -
-
- Spara sek700
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Ett ljusstarkt 35mm f/1.8 MACRO-objektiv för vidvinkelperspektiv, kort närgräns och Hybrid IS. -
-
- Spara sek1400
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Ett litet, ljusstarkt och lätt f/2,8 28–70 mm-zoomobjektiv för fullformatskameror, med bildstabilisering och vädertätning. Perfekt för resor, porträtt och kreativitet i vardagen. -
-
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Ett APS-C standardzoomobjektiv för EOS R-serien som är perfekt för vardagssituationer som familj, livsstil, porträtt och helgdagar.