A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

MATFOTOGRAFERING

Bästa Canon-objektiven på ingångsnivå för matfotografering

Matfotografering är ett belönande sätt att utforska närbilder på med din Canon-kamera – och inte bara för att du kan äta upp motivet när du är klar. Ta dig tid att lägga upp ingredienserna för bilden, kontrollera ljuset och finjustera inställningarna, så kommer du att upptäcka att du kan skapa frestande matbilder.

Det finns däremot viss utrustning som kan hjälpa dig att få den bästa kvaliteten från din kamera. Ett stativ kan till exempel vara användbart när du fotograferar mat i svagt ljus eller när du fotograferar extrema närbilder, även om Canons sortiment av objektiv med bildstabilisering (IS) också hjälper till mycket i dessa situationer. Du kan dessutom få fler kreativa alternativ genom att lägga till en Speedlite-blixt eller annan typ av artificiell ljuskälla i din utrustningsväska.

En uppgradering av objektivet kan ändå ha den största inverkan på matfotografering. Många objektiv erbjuder möjligheten att fokusera tillräckligt nära för att förstora små detaljer, men endast ett riktigt makroobjektiv ger dig en förstoring på minst 1x. Det innebär att motivet registreras på sensorn vid 1:1 eller verklig storlek när objektivet ställs in på minska fokus.

Med ett Canon-makroobjektiv – eller det växande antalet standardobjektiv som har en separat makroposition på zoomringen för närgräns – kan du avslöja matens dolda och diskreta strukturer och invecklade mönster som i andra fall kanske inte skulle upptäckas.

Här tar vi en titt på de bästa alternativen för alla typer av EOS-kameror.

Canons objektiv med bildstabilisering gör det enklare att eliminera kameraskakningar när du fotograferar närbilder utan stativ.

De bästa Canon EF-S-objektiven för matfotografering

Bäst för: APS-C-spegelreflexkamera

Fungerar även med: EOS M-kameror (med en M-adapter) och kameror med EOS R-systemet (med en R-adapter)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet har inbyggt LED Macro Lite-belysning. Du kan slå på båda sidorna för att fånga alla detaljer eller bara ena sidan av ringen för mer skugga och struktur.

Det största makroobjektivet bland objektiven i EF-S-serien är utformat för att stämma överens med proportionerna hos APS-C-sensorer och det ger en vy som motsvarar ett 56 mm f/2.8-objektiv på en fullformatskamera.

Det kan ge samma återgivning av den verkliga storleken som Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet, men du måste vara mycket närmare för att uppnå det med det kortare objektivet. För att kompensera för eventuella skuggor som kan uppstå vid fotografering på nära håll finns ett inbyggt LED Macro Lite-blixtaggregat längst ut på objektivet för att belysa motivet, vilket gör att du kan kontrollera hur ljuset faller på maten. Du kan aktivera båda sidorna av ringen samtidigt eller använda en av sidorna oberoende för att lägga till skugga och skapa djup.

Tack vare att Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet är litet och lätt nog att hålla i är det ett perfekt komplement till kompakta spegelreflexkameror som Canon EOS 250D och Canon EOS 850D. Det har dessutom hybridbildstabilisering (IS), vilket minimerar kameraskakningar som ofta uppstår vid närbildsfotografering.

Med det inbyggda LED Macro Lite-belysningen kan du belysa även de minsta detaljerna.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Canons första EF-S-makroobjektiv som kan skapa bilder i verklig storlek gör det till ett utmärkt förstahandsval för matfotografer. Det är litet och lätt och har stor skärpa och en stor maximal bländare som gör det enklare att positionera motivet mellan en vackert oskarp bakgrund och förgrund.

Med en bildvinkel som motsvarar ett 96 mm f/2.8-objektiv på en fullformatskamera får du effektivt mer ”räckvidd” med Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM-objektivet, så att du kan ta närbilder på längre avstånd. Det innebär inte bara att risken för skuggor över motivet minskar, utan det blir dessutom enklare att isolera de läckraste munsbitarna på tallriken.

Objektivet har ett snabbt autofokussystem, med det är även möjligt att manuellt rotera fokusringen för att finjustera skärpan.

Det bästa Canon EF-M-objektivet för matfotografering

Bäst för: EOS M-kameror

Gör fruktbitar, avancerade efterrätter och blanka såser rättvisa med det här kompakta makroobjektivet för kameror i Canons EOS M-serie.

Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Det här kompakta makroobjektivet för lika kompakta EOS M kompakta systemkameror ger både en återgivning på 1:1 och kan förstora till mer än verklig storlek. Genom att aktivera läget Supermakro kan du få 1,2x förstoring, vilket gör att du kan utforska strukturen på en skorpa eller den fina strukturen på en frukt i aptitväckande detalj.

Med läget Supermakro kan du komma inom 13 mm från motivet, men den konvergerade designen på huset bidrar till att minimera skuggorna från objektivet. Det har dessutom samma teknik med LED Macro Lite-blixtaggregat som Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet, vilket ger dig kreativ kontroll över ljuset när du arbetar väldigt nära.

Utöver UD (Ultra Low Dispersion) och asfäriska linselement som garanterar hög bildkvalitet har Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-objektivet dessutom Hybrid IS. Med sin brännvidd på cirka 45 mm, motsvarande fullformat, är det ett utmärkt objektiv att gå runt med för att utforska matmarknader och matställen utomhus, i synnerhet när det används med en kamera som erbjuder enastående autofokus i svagt ljus, till exempel Canon EOS M6 Mark II.

De bästa Canon EF-objektiven på ingångsnivå för matfotografering

Bäst för: spegelreflexkamera i fullformat

Fungerar även med: APS-C-spegelreflexkamera, EOS M-kameror (med en M- adapter) och kameror med EOS R-systemet (med en R-adapter)

Med Canon EF 50mm f/1.8 STM-objektivets stora bländare kan du få skarp fokus på motivet.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

Till skillnad från objektiven som rekommenderas för matfotografering här har Canon EF 50mm f/1.8 STM ingen makrofunktion. Däremot kan den fokusera på så nära håll som 35 cm och ger en bildvinkel av ”standardtyp” på en fullformatskamera som får bilderna att se naturliga ut.

Objektivets stora maximala bländare på f/1.8 släpper in mycket ljud, vilket gör den till ett utmärkt val för att ta bilder på svagt upplysta caféer och restauranger. Den kan dessutom fokusera på ett litet område på den upplagda maten medan bakgrunden övergår i en mjuk oskärpa.

Med STM-autofokus (stegmotor) kan objektivet snabbt och tyst fokusera på motivet, så det är ett utmärkt val om du vill spela in några videoklipp utöver bilderna. Om du föredrar manuellt fokus istället för närbilder kan du använda det med precision tack vare den förstorade Live View-skärmen på Canons spegelreflexkameror, till exempel Canon EOS 850D och Canon EOS 4000D.

Den nästan ljudlösa STM-tekniken innebär att Canon EF 50mm f/1.8 STM-objektivet kan fokusera extremt snabbt.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Det här medellånga teleobjektivet med makro kanske saknar hybridbildstabilisatorn hos det professionella Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, men kan fortfarande leverera knivskarpa resultat.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet ger 1x förstoring när det fokuserar på närmast möjliga avstånd, men den relativt långa brännvidden på 100 mm innebär att du inte behöver komma så nära som med ett kortare objektiv. Det kan göra det enklare att positionera ljuskällor, reflektorer och andra tillbehör som du kan behöva för att ge liv åt ditt matmotiv.

Autofokus är snabb och precis tack vare ultraljudsmotorn (USM) och du kan förbättra AF-hastigheten ytterligare genom att använda fokusbegränsaren på huset.

Tack vare sin fantastiska optiska kapacitet kan Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektivet fånga ljuvliga färger och detaljer. Den 8-bladiga bländaren ger en vacker kvalitet på oskarpa områden i bilden, medan Super Spectra-beläggning minskar reflektionerna inne i objektivet för resultat med hög kontrast.

Ett objektiv med snabb autofokus gör det möjligt att ta knivskarpa bilder.

Det bästa Canon RF-objektivet på ingångsnivå för matfotografering

Bäst för: kameror med EOS R-systemet

Vidvinkel eller närbild – Canon RF 35mm F1.8 IS STM är ett utmärkt allroundobjektiv för matfotografering.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM är ett mångsidigt makroobjektiv utformat för kompakta systemkameror i fullformat med Canon EOS R-systemet och kan ta både en vidvinkelbild av en bordsuppsättning och en närbild på halva den verkliga storleken – och allt däremellan.

Det är litet och lätt nog att användas utan stativ och Dual Sensing IS-tekniken i fem steg hjälper till att få ut mesta möjliga av objektivets imponerande upplösning.

Precis som andra objektiv i Canons RF-serie har Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM en anpassningsbar kontrollring på framsidan av huset, till vilken du kan tilldela en viktig kamerakontroll som bländare, ISO eller exponeringskompensation. Det gör att du enkelt och med precision kan justera inställningen genom att snurra på ringen.

Testa att använda det här objektivet med Canon EOS RP och dra nytta av kamerans fokusvariation för att ta skärpan till en helt ny nivå för din matfotografering.

Skrivet av Marcus Hawkins

Relaterade artiklar
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

MATFOTOGRAFERING

Bemästra konsten att fotografera mat

Fotografen och matbloggaren Lina Lomelino avslöjar sina bästa tips för att få ut mesta möjliga av din matfotografering.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

UTSKRIFTSTIPS

Skriv ut en egen receptbok

Natasha Alipour-Faridani ger tips på hur du fotograferar och skriver ut en egen receptbok.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

INOMHUSFOTOGRAFERING

Tre idéer för kreativa fotograferingar hemma

Kom igång med kameran och lär dig att ta bioliknande porträtt, makrobilder och timelapsevideor.