GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

Uppleva naturen: fem tekniker för vattenfotografering

Upptäck de här fem bästa tipsen om hur du fotograferar vatten, från oskarpa vattenfall till fallande droppar.
Canon Camera
Om du vill ha ett avkopplande avbrott från vardagen är det förmodligen inte långt till vatten – från en familjedag på stranden till en lantlig promenad längs en slingrande flod – många människor gillar vattnets lugnande effekt i naturen. Oavsett om det handlar om en kraschande våg, det suddiga diset i ett vattenfall eller reflektionerna i en stilla sjö kommer vatten troligtvis att finnas med i dina bilder i sommar. Men hur tar du iögonfallande bilder av ett sådant varierande och rörligt motiv? Det finns massor av kreativa alternativ att välja bland för att förbättra dina sommarbilder.

De här fem teknikerna för vattenfotografering hjälper dig att ta dina bilder till nästa nivå, oavsett om du utforskar ute i sommarvädret eller hittar motiv närmare hemmet under kallare månader.

1. Så fotograferar du reflektioner i vatten

En man håller kameran ovanför huvudet för att fotografera en utkiksplats på en strand.

Experimentera med kamerahöjden när du komponerar en reflektion – en hög vinkel kan visa den tydligare, medan en låg vinkel kan ta dig närmare ytan för en mer dynamisk visning.

Ett strandlandskap som tagits vid en utkiksplats som reflekteras i vattnet på sanden.

Den kanske mest fotovänliga aspekten av vatten är dess reflekterande kvalitet. Tagen med en Canon EOS R6 med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 31 mm, 1 sek, f/16 och ISO 100.

Ett stort område av stilla vatten är perfekt för att fånga blanka reflektioner, vilket är ett utmärkt sätt att skapa intresse i ett annars ganska platt landskap. Håll utkik efter vatten när du är ute och rör på dig – flödande strömmar ger dig mer abstrakta reflekterande effekter, medan en stilla yta i en vattenpöl kan skapa en lugnare, mer spegelliknande reflektion. Om du är ute efter det kan du hitta en skyddad plats eller vänta på att vinden avtar innan du tar bilden.

Om du ställer in kameran på bländarförval (Av) kan du välja bländare medan kameran automatiskt justerar slutartiden för rätt exponering. För att säkerställa att både förgrunden och de reflekterade detaljerna längre bort förblir skarpa väljer du en liten bländare och använder räknaren för skärpedjup (DOF) och hyperfokalavstånd i appen Photo Companion. Med hyperfokalavstånd får du mer skärpa i bilden genom att hitta den närmaste punkten där du kan fokusera och hålla bakgrunden tillräckligt skarp.

Som ett alternativ till en liten bländare kan du prova att använda en väldigt stor bländare för att göra antingen förgrunden eller reflektionen oskarp och få en abstrakt effekt.

2. Så fotograferar du vattenfall

Ett överexponerat vattenfall som visar rörelseoskärpa.

Du behöver en lång exponering för att fånga fallande vatten som en fantastisk rörelseoskärpa. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv inställt på 64 mm, 15 sek, f/20 och ISO 100.

En fotograf står framför en flod med ett vattenfall med kameran på ett stativ.

Filter för neutral densitet (ND) är bra för att blockera ljus, men de kan även göra det svårt att se genom sökaren. Du kan motverka det genom att använda Live View för att komponera och ställa in fokus och sedan ställa in en timer på 2 sekunder för att förhindra kameraskakning.

Nästa gång du är ute och vandrar och ser ett forsande vattenfall som kan fångas i en bild bör du se till att få ut mesta möjliga av det genom att lägga till ett ND-filter (neutral densitet) i kamerakonfigurationen. ND-filtren förhindrar att ljus kommer in i kameran i uppmätta mängder (steg), vilket ger dig större kontroll när du väljer slutartid. Ett ND-filter med sex steg är perfekt för vattenfall och det är förmodligen det bästa filtret för att göra vatten oskarpt i allmänhet. Innan du börjar fotografera bör du studera vattenfallets flöde och notera var det skummar längst ned eftersom det är det område som ger vackert suddiga strimmor.

För en enkel konfiguration justerar du kameran till manuellt läge (M) med en liten bländare som ger djupt skärpedjup och ISO 100. Sedan justerar du slutartiden tills mätningen ser rätt ut. Montera sedan ND-filtret och justera slutartiden därefter. Varje ljussteg som blockeras av ND-filtret gör att du kan fördubbla exponeringstiden. Metoden för att räkna antalet klick kan vara praktisk vid omräkning, eftersom det är antingen två eller tre klick på slutartidsratten per steg (beroende på de steg som ställts in på kamerans meny).

3. Så jämnar du ut havet

En man böjer sig ned bredvid en kamera och ett stativ på en strand täckt av stenar.

Genom att parkoppla kameran med appen Canon Camera Connect kan du starta och stoppa exponeringar i läget för bulb (B) som är flera minuter långa, vilket innebär att du kan aktivera slutaren så länge du vill.

En bild med lång exponering av havet som är suddigt mot stenarna längs en kustlinje i solnedgången.

När exponeringarna pågår i upp till en minut kan du fånga en slående, mjölkaktig oskärpa i havet och mjuka rörelser i molnen. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv inställt på 24 mm, 2,5 sek, f/16 och ISO 100.

En slingrande strandpromenad är ett av sommarens största nöjen och något att fotografera till ditt album. Men även om havet kan vara en av de mest spektakulära sevärdheterna i naturen kan vattenytan se stökig ut när den fotograferas. Genom att använda en mycket lång exponering för att göra havets rörelse oskarp kan du förvandla det skummande vattnet till en silkeslen yta utan detaljer. Om du fotograferar i dagsljus behöver du ett starkt ND-filter som blockerar cirka 10–16 ljussteg. I skymningen kan du behöva ett svagare ND-filter eller inget alls – ta en tidig morgonpromenad om du vill prova det här och upplev lugnet med att ha stranden nästan för dig själv när du tar bilden.

4. Så fotograferar du kraschande vågor

En fotograf böjer sig ned på klipporna bredvid stänkande vågor med sitt stativ och sin kamera.

Det kan vara svårt att bedöma tiden när du fotograferar vågor, så ställ in kameran på kontinuerlig höghastighetstagning och ta en serie snabba bilder när vattnet kraschar in.

Små vågor krockar mot stenar på en strand.

Inget visar den majestätiska kraften hos vatten som en kraschande våg – experimentera med olika slutartider för att variera din slutgiltiga bild. Tagen med en Canon EOS 850D med ett Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM-objektiv inställt på 27 mm, 1/20 sek, f/25 och ISO 100.

Om du vill frysa havets dramatiska rörelser behöver du en kort slutartid på cirka 1/500 sek. Alternativt kan en längre slutartid hjälpa till att förmedla känslan av rörelse genom att förvandla stänk och droppar till explosiva oskarpa ränder. Prova att ställa in kameran på tidsförval (Tv) och minska slutartiden till cirka 1/20 sek. med ISO 100. Med den här slutartiden är det bäst att använda ett stativ, men du kan fotografera utan stativ så länge du håller dig stilla.

Om du har ett objektiv med bildstabilisering, eller en EOS R5 eller R6 med inbyggd bildstabilisering, och du använder ett vidvinkelobjektiv kan du följa tumregeln ”ömsesidig”, d.v.s. att välja en exponering på 1/20 sekunder med ett objektiv på 20 mm.

Om du vill vara lite mer aktiv, antingen intill eller i vattnet, så är Canon IVY REC en perfekt följeslagare. Den är stöttålig och vattentät i 30 minuter på upp till två meters djup. Om du vill ha fler tips om hur du fotograferar vattensporter kan du läsa vår guide om hur du får ut mesta möjliga av vattenfotografering.

5. Så fryser du vattendroppar

En man håller sin kamera över en kopp vatten mot ett blått ark medan han tar ett foto av en droppe som stänker ovanifrån.

Genom att placera blixten bakom ett blått ark får du färggranna reflektioner på vattnet.

En vattendroppe stänker och skapar krusningar.

Ett makroobjektiv som RF 35mm F1.8 Macro IS STM, som James använde för att ta den här bilden, gör att du kan ta närbilder av vattendroppar med små detaljer. Fokusera manuellt på den punkt där droppen kommer att falla. Tagen med en Canon EOS RP och ett RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv inställt på 2 sek, f/16 och ISO 100.

Tyvärr är vädret inte alltid på vår sida. Om så är fallet kan du alltid ägna dig åt vattenfotograferingen närmare hemmet och vattendroppar kan se fantastiska ut när du tittar på nära håll. Om du vill fånga en vattendroppe som faller måste du använda en extern blixt, till exempel Canon Speedlite EL-100, och fotografera på en mörk plats. På så sätt kan du använda blixtens varaktighet (ljusets längd) för att frysa rörelsen när droppen träffar vattenytan nedanför.

Öva på tekniken genom att ställa upp en droppflaska eller spruta ovanför ett glas vatten och placera en blixt som kan ljussätta droppen bakifrån. Ställ in kameran på manuellt läge (M) på f/8, ISO 100 och med en slutartid på cirka två sekunder. Starta exponeringen, låt vattnet droppa och avfyra sedan blixten manuellt när droppen träffar ytan eller använd en fjärrutlösare för att avfyra blixten automatiskt. Det är en utmaning för din kamerafärdigheter och din ljussättningsteknik, men resultatet kan bli spektakulärt.
Skrivet av James Paterson

Relaterade produkter

Relaterade artiklar