Natur

Tips för natur- och fågelfotografering med EOS R6 Mark II

Vill du förbättra dina foton och filmer på natur, djur och fåglar? Här är tio tips som hjälper dig att få ut mer av din utrustning, utveckla dina färdigheter och få bättre resultat.
A hoopoe (Upupa epops) with an insect in its beak sits on a branch against a blurred background. Shot on Canon EOS R6 Mark II. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Du behöver inte åka på safari till exotiska platser för att fotografera och filma djur och natur. Var du än bor finns det säkert tilltalande djur och fåglar i närheten. Bara i Europa finns det till exempel mer än 900 olika typer av fåglar.

De österrikiska fotograferna, filmskaparna och tillika Canon-ambassadörerna Christine Sonvilla och Marc Graf har specialiserat sig på naturvård och naturliv. Under sina fotosessioner reser de regelbundet över hela Europa och längre, men det beror på vilka djur de hoppas få se. Ett naturreservat, en nationalpark eller en vacker kustmiljö finns kanske bara en kort resa bort från dig.

Christine och Marc använder ofta en Canon EOS R6 Mark II, som är ett utmärkt val för naturfotografering. Den kan ta upp till 40 bilder per sekund med enastående bildkvalitet även i svagt ljus, vilket är perfekt för att fotografera snabbrörliga djur i skymning eller djupt inne i en skuggig skog. ”Vi fotograferar inte för reklamskyltar”, säger Christine, ”så upplösningen på 24 MP är precis rätt för vår typ av fotografering.” Kamerans AI-baserade deep learning autofokus låser fokus på snabbrörliga motiv var de än befinner sig i bilden, med ögonigenkännings-AF för att följa djur eller fåglar och hålla dem i skarpt fokus. Det viktiga är att den fungerar lika bra för att spela in film som för att ta stillbilder, med kraftfull bildstabilisering och möjlighet att spara 4K 60p-bildmaterial av professionell kvalitet.

Oavsett vilken kamera du använder får du här tio tips från Christine och Marc för att förbättra dina foton och filmer på djur, fåglar och natur.

1. Dra nytta av kamerans AF-funktioner

Funktioner för autofokus (AF) kan se till att motivet är i skarpt fokus, oavsett om det är en hjort som betar i skogen eller fåglar som flyger iväg. I vissa nyare Canon EOS-modeller, bland annat EOS R6 Mark II som Christine och Marc använder, finns en ögonigenkännings-AF för djur som kan låsa fast på djurens och fåglarnas ögon. Det här är verkligen banbrytande, säger Christine, eftersom du då kan koncentrera dig på komposition och inramning av bilden i stället för att oroa dig för fokuseringen. Om din kameramodell inte har detta kan du ändå använda AF. Ställ in den på AI Servo AF (även kallat Servo AF, beroende på kameramodell) så fortsätter kameran att fokusera på motivet när det rör sig, så länge du håller fokuseringsknappen nedtryckt. Det här fungerar både när du tar stillbilder och spelar in film.

En gems (Rupicapra rupicapra) står på stenig mark, fotograferad i skarpt fokus mot en oskarp bakgrund.

Att ställa in autofokus för att känna igen djur (i kameror som har det alternativet) fungerar bra för många typer av vilda djur, bland annat denna gems (Rupicapra rupicapra). Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/7,1 och ISO 2000. © Christine Sonvilla och Marc Graf

2. Fokusering med den bakre knappen

”De flesta vilda djur är mest aktiva i skymningen och gryningen, och det är då vi brukar fotografera”, säger Christine. Marc tillägger: ”För oss handlar fotografering om att behärska ljuset, och det vackraste ljuset är runt solnedgång och soluppgång.” Kamerans autofokus kan dock ha svårt att fånga motivet i svagt ljus eller om djuret är litet och befinner sig långt bort.

För att komma runt de här problemen rekommenderar Christine och Marc tekniken med att fokusera med den bakre knappen. Så här använder du den på de flesta Canon EOS-kameror (vissa termer kan skilja sig åt på vissa kameramodeller).

  • Som standard är både AF och exponeringsmätning tilldelade till avtryckaren. I kameramenyn kan du ändra detta till enbart mätning. Tilldela sedan fokuseringen till AF-ON-knappen och ställ in AF-funktion på One-Shot.
  • Rikta kameran mot motivet och tryck på AF-ON-knappen tills kameran fokuserar på motivet och släpp sedan. Du kan nu ändra bildens komposition och ta så många bilder du vill, och fokuset förblir där det var.
  • Om du vill ändra fokus håller du ned AF-ON-knappen igen och siktar på motivet, eller något annat som kameran kan fokusera på, på ungefär rätt avstånd.

Christine och Marc säger att det här sättet att separera fokuseringen från avtryckaren löser de problem som AF kan ha i svagt ljus och ger dem mycket mer flexibilitet att komponera om och fånga den bild de vill ha.

En alpstenbock (Capra ibex) står på en bergstopp i solnedgången, nästan i siluett mot dimmiga berg i bakgrunden.

I en sådan miljö, med låga ljusnivåer och ett ganska litet motiv i motljus, säger Christine och Marc att fokusering med den bakre knappen hjälper till att få fokus där de vill ha det. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/400 sek, f/5,6 och ISO 100. © Christine Sonvilla och Marc Graf

3. Välj rätt inställningar för situationen

Använd en kort slutartid (1/1 000 sek eller kortare) för att frysa ett djur i rörelse – men kom ihåg att detta får konsekvenser för de andra elementen i exponeringstriangeln. Om du använder en kort slutartid behöver du en större bländare (litet f-tal) för bra exponering, vilket ger ett kort skärpedjup och isolerar motivet från den oskarpa bakgrunden. Men detta fångar kanske inte så mycket av djurets miljö som du vill. Det är även bra att använda ett så lågt ISO som möjligt för att minimera bildbrus, men du behöver ofta höja det vid svagt ljus.

Om du prioriterar att fotografera snabba rörelser kan du ställa in kameran på läget Tidsförval (Tv) så att du kan styra den viktiga inställningen, slutartiden, så justerar kameran bländaren och ISO för att få en bra exponering.

En härfågel i luften med utsträckta vingar.

Denna härfågel (Upupa epops) har precis flugit iväg från sitt bo i ett ihåligt träd. Den korta slutartiden har fångat den i rörelsen, samtidigt som motljuset framhäver olika detaljer. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II inställd på 1/1600 sek, f/6,3, ISO 1600. © Christine Sonvilla och Marc Graf

4. Panorera för att följa rörelse

Istället för att frysa motivets rörelse kan du försöka fånga dramatiken och känslan i rörelsen genom att använda en längre exponering och panorera – följa motivet genom att flytta kameran i en jämn rörelse. Ställ in kameran på läget Tidsförval (Tv) eller manuellt läge (M) och prova med en slutartid på cirka 1/60 sek. Stå stadigt på fötterna och vrid hela kroppen i en jämn rörelse för att följa motivet när det förflyttar sig. Använd serietagning och håll ned avtryckaren för att ta en serie bilder under rörelsens gång. Om du lyckas kan du få bilder där motivet är i perfekt fokus, men där benen är oskarpa på grund av rörelsen och bakgrunden har en silkeslen oskärpa.

En alpstenbock fångad mitt i rörelsen när den springer nedför en gräsbevuxen sluttning.

En alpstenbock (Capra ibex) fångad i rörelse med panoreringstekniken. Med en längre slutartid får bakgrunden en aning rörelseoskärpa men motivet är skarpt. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/100 sek, f/6,3 och ISO 100. © Christine Sonvilla och Marc Graf

5. Spara anpassade förinställningar i förväg

Det händer inte ofta att vilda djur står och väntar medan du justerar kamerainställningarna. Marc rekommenderar att du sparar anpassade förinställningar, som du sedan kan använda direkt genom att ställa in kameran på Egen kamerainställning. Så här går det till.

  • Ställ in ratten på ett av fotograferingslägena, t.ex. Tv, och ange önskade inställningar.
  • Gå sedan till skiftnyckelmenyn, välj Egen kamerainställning och registrera dina inställningar. Beroende på kameran kan det finnas mer än ett anpassat läge. Välj i så fall ett av dem – C1, C2 och så vidare.
  • När du nu vrider ratten till C1 används dina sparade inställningar direkt.

Genom att spara anpassade förinställningar slipper du slösa tid på att konfigurera inställningar och missar inte bilden.

En alpstenbock står på ett fält i motljus mot det gyllene kvällsljuset.

Du behöver inte alltid skynda dig eller ta en serie bilder när du fotograferar vilda djur. Den här stenbocken står nästan och poserar för ett porträtt i perfekta ljusförhållanden. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/1 600 sek, f/7,1 och ISO 800. © Christine Sonvilla och Marc Graf

6. Var även beredd på att spela in film

Om du verkligen vill fånga en händelse kan du naturligtvis gå ett steg längre och spela in film. Det passar även bra om du vill dela upplevelsen med dina följare på sociala plattformar. Med EOS R6 Mark II är det enklare än någonsin att snabbt växla från att ta stillbilder till att spela in film tack vare en särskild kontroll för detta på kamerans ovansida. På andra modeller finns det andra sätt att göra detta på. På till exempel EOS R7 använder du strömbrytaren för att starta kameran i det ena eller andra läget.

Marc tyckte att det var praktiskt att snabbt kunna byta från stillbild till film när han fotograferade gamar i Kroatien och hade på känn att de snart skulle flyga iväg och att film då var det bästa valet. För att det skulle gå ännu snabbare sparade han anpassade filminställningar som direkt skulle vara redo att spela in film så snart han bytte läge.

Observera att filminställningar sparas separat från fotoinställningar, så att du kan spara en filminställning samt en stillbildskonfiguration som en anpassad förinställning. När du sedan ställer in kameran på filmläge används dina förinställningar för film när du väljer C1.

En stor alpstenbock sitter på marken, med avlägsna, oskarpa berg i bakgrunden.

Valet mellan att ta foton eller spela in film beror på motivet och vad det gör. Den här stora stenbockshanen vilar medan solen sjunker allt lägre. Christine och Marc kunde förflytta sig till det perfekta läget för att ta en bild av de iögonfallande hornen med dess naturliga miljö, Alperna, som bakgrund. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/1 000 sek, f/6,3 och ISO 200. © Christine Sonvilla och Marc Graf

7. Använd rätt slutartid för film

När du spelar in film är en användbar tumregel att ställa in en slutartid på ungefär 1/2R, där R är den bildhastighet du filmar i. Om du till exempel filmar i 4K 60p på EOS R6 Mark II innebär det en bildhastighet på 60 b/s, så den idealiska slutartiden är cirka 1/125 sek. Om du filmar med 25 b/s bör du ställa in en slutartid på cirka 1/50 sek. Det gör att de enskilda bildrutorna är korrekt exponerade och ser skarpa ut. Om slutartiden är för lång ser rörelsen oskarp ut. Om slutartiden är för kort kan filmen se hackig ut vid uppspelning.

En gems står på en brant, stenig bergssluttning, med djupt skuggad skog ur fokus i bakgrunden.

Christine och Marc säger att deras favoritstil när det gäller naturbilder är att visa djuret i dess livsmiljö. Här kan det vara mycket effektivt att spela in film eftersom tittarens blick dras till motiv i rörelse även om det bara är ett litet element i landskapet. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/640 sek, f/7,1 och ISO 800. © Christine Sonvilla och Marc Graf

8. Var förberedd, men res med lättast möjliga packning

Det är bra att ha med sig ett extrabatteri om du har ett sådant, så att du kan fortsätta fotografera och filma längre om det behövs. Ta eventuellt med ett stativ, särskilt om du använder ett tungt teleobjektiv som är svårt att hålla stadigt under långa fotosessioner. När det gäller naturfotografering behöver du ofta gå långa sträckor för att komma dit där djuren finns och kameraväskan bör därför vara så lätthanterlig som möjligt. Christine och Marc säger att de numera ofta klarar sig utan ett stativ när de beger sig till svårtillgängliga platser eftersom bildstabiliseringen i den senaste generationens kameror i EOS R-systemet och RF-objektiv är så bra att de inte behöver ett stativ, och vikten de slipper bära gör stor skillnad på långa vandringar uppför branta berg.

Om du fortfarande använder ett EF-favoritobjektiv, särskilt om det är ett stort teleobjektiv, kan det vara dags att fundera på att investera i ett nyare RF-objektiv. RF-objektiv innehåller inte bara mer avancerad optisk teknik, de är även mindre och lättare än motsvarande EF-objektiv. För att spara vikt rekommenderar Christine och Marc även zoomobjektiv, som kan täcka in många olika fotograferingssituationer och gör att du slipper den vikt och plats som en uppsättning objektiv med fast brännvidd tar i kameraväskan.

En härfågel fångad i luften när den lämnar ifrån sig en insekt till sin unga i boet i ett ihåligt träd.

En härfågel matar sin unga i boet i ett ihåligt träd. Med ett zoomobjektiv kan Christine och Marc fotografera på avstånd (brännvidden var 500 mm i det här fallet) och minimera risken för att fåglarna störs. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/1 600 sek, f/7,1, ISO 3200. © Christine Sonvilla och Marc Graf

9. Välj rätt objektiv för motivet

Vilket objektiv passar bäst för naturfotografering? Detta beror på motiv och fotograferingsstil. Fåglar kan vara skygga och lättskrämda, och befinner sig vanligtvis i träd, vilket innebär att du ofta fotograferar på avstånd där ett teleobjektiv kan vara till nytta. Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, till exempel, är ett mångsidigt och kraftfullt superteleobjektiv som ger dig större räckvidd i kombination med otrolig flexibilitet var du än är.

Christine och Marc säger att de vanligtvis har ett stort urval objektiv med sig för att vara redo för alla slags fotograferingsscenarier, men deras favoritobjektiv är RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, där det stora zoomintervallet gör det tillräckligt mångsidigt för en rad olika situationer. När de till exempel fotograferar alpstenbockar är detta ibland det enda objektiv de tar med sig för den dagens fotografering. Favoriten för småvilt är RF 14-35mm F4L IS USM eftersom, som Christine förklarar, ”du kan komma riktigt nära och ändå få en skarp bild samtidigt som du får med hela bakgrunden”.

En alpstenbock på ett fält, med en brant kulle bakom den och mer avlägsna berg i bakgrunden.

Christine och Marc föredrar ett zoomobjektiv så att de snabbt kan reagera på djurets beteende utan att behöva byta objektiv, och växla från en bred vy av motivet som denna till en närbild av djuret. Tagen med en Canon EOS R6 Mark II med ett RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv inställt på 1/250 sek, f/6,3 och ISO 1600. © Christine Sonvilla och Marc Graf

10. Läs på om ditt motiv och din utrustning

Det finns två viktiga saker för att lyckas med naturfoton och -filmer berättar Christine och Marc.

Det första är att lära sig så mycket du kan om motivet, så att du vet vad du letar efter och kan vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Det gäller särskilt djurets vanor och återkommande beteenden – var och när händer olika saker, när är bästa tiden för ett visst aktivitetsmönster och så vidare.

Det andra är att lära sig kamerans olika funktioner som hjälper dig att fånga det du vill. ”De bästa bilderna handlar inte bara om rätt tillfälle”, skojar Marc. ”Ju bättre du vet vad du kan göra med kameran och vad den kan leverera, desto bättre blir resultatet.”

Christine ger ett sista tips: ”Fortsätt öva! Det är som när du just fått körkort, allt sker inte instinktivt. Med övning blir din kamera som en förlängning av dig. Det bör bli ditt verktyg för att komma igång med kreativa idéer.”


Skrivet av Mabinty Taylor-Kamara och Alex Summersby

Relaterade produkter

Relaterade artiklar