Marc tittar ofta på hur andra hyllade fotografer gör för att få idéer och bygga koncept. ”Jag får mycket inspiration från tävlingar och utmärkelser, och jag dyker in i profilerna för alla konstnärer som deltar”, säger han, ”särskilt Wildlife Photographer of the Year i London i England.”
Nästa steg är att hitta rätt plats. Använd dina lokala kunskaper för att hitta troliga platser för det djur du vill fota och fortsätt att gå tillbaka dit. ”Gå tillbaka varje dag, eftersom du kanske inte får några tecken på att djuren är där första gången”, förklarar Marc. ”Men vanligtvis kan du upptäcka något om du går tre dagar i rad.”
När du har hittat din plats måste du tänka på ljussättningen. ”Om du bara vill lysa upp djuret fotograferar du med slutartider på ungefär 1/100”, säger Marc. ”Men om du även vill få med delar av livsmiljön måste du ställa in kameran på en lång exponering.”
Det behöver inte vara ett praktiskt val att experimentera med längre slutartider. Om du befinner dig i en stad med trafik, eller bara har en ficklampa till hands, kan det här vara ett utmärkt tillfälle att experimentera med ljusspår.
”Om du använder naturligt ljus, eller en ficklampa med fast sken, måste du använda längre slutartider och arbeta med den största bländaren du kan samtidigt som du bibehåller kvaliteten”, säger Marc. ”Om du använder artificiellt ljus ställer du in kameran på omkring 1/100. Den måste åtminstone vara lägre än 1/250 för att fungera synkroniserat med blixten.”
Ett objektiv som Canon RF 50mm F1.8 STM har en stor bländare som är perfekt för den här typen av fotografering.
En del av utrustningen som Marc älskar att använda är en diffusor, särskilt när det gäller makroarbete. ”När jag fotograferar grodor, paddor eller salamandrar kan deras hud bli våt av miljön”, förklarar han. ”Det kan skapa en onaturlig reflektion och då är det bra att ha en diffusor för att mjuka upp ljuset.”
”Ju större desto bättre när det gäller diffusorer, men eftersom det här var makrofotografering och de djur vi pratade om är små varelser behöver du inte en så stor diffusor”, säger han.
Om du inte äger en kan du improvisera och använda ett annat föremål som kan fungera som en diffusor eller tillverka en av papper hemma. ”Jag köpte en online för flera år sedan, men i vissa fall där jag inte hade den använde jag den här saken som du lägger i bilens vindruta för att undvika solljuset på sommaren. Det viktiga är att du gör blixten mjukare, så du behöver något som sprider ut ljuset”, förklarar Marc.