Att fotografera naturen på kvällen är ett fantastiskt tillfälle att fånga djurens dolda liv som normalt inte syns när solen är uppe – och du behöver inte resa till Amazonas regnskog eller Serengeti för att göra det. Faktum är att lokala motiv kan ge otroliga bilder, vilket öppnar upp det här fältet för vem som helst med tiden, utrustningen och tålamodet.
Här delar Canon-ambassadören och 2014 års vinnare av utmärkelsen Young Wildlife Photographer of the Year, Marc Albiac, med sig av sina bästa tips för att fotografera vilda djur i svagt ljus utanför din dörr.
När mörkret faller: Fotografera vilda djur på kvällen
1. Du kan ta fantastiska bilder i din lokala miljö – om du anstränger dig
Marc anser att du ska se det som en möjlighet att låta dig uppslukas helt av fotografering när du är i ditt lokala område. Det är ingen hemlighet att det bästa arbetet inom det här området ofta skapas av proffs som tillbringar månader på plats, så behandla ditt lokala område på det här sättet. Ta det på allvar så får du resultat.
För Marc handlar det om att få ut mesta möjliga av området. ”Du har förmodligen mer tid och medvetenhet med de här djuren än om du tillbringade en vecka i Afrika åt att fotografera elefanter.”
Marc förklarar att de som ser fram emot utmaningen kan lära sig hur deras lokala vilda djur beter sig, var vissa arter håller till och hur deras väg genom staden eller skogen ser ut. ”Det är lika viktigt att göra efterforskningar om de djur som du vill fotografera som att kunna använda utrustningen”, säger han.
Marc säger att det var hans fascination för däggdjur som tonåring som drog honom till kvällsfotografering. ”Jag började fotografera vilda djur är jag var sju år. Men det var inte förrän jag var 14 eller 15 år som jag började fotografera vilda djur på kvällen. Jag var mycket intresserad av däggdjur – du måste fånga dem på natten eftersom det är då de inte gömmer sig!”
2. Plats och rätt ljussättning är viktiga faktorer
Marc tittar ofta på hur andra hyllade fotografer gör för att få idéer och bygga koncept. ”Jag får mycket inspiration från tävlingar och utmärkelser, och jag dyker in i profilerna för alla konstnärer som deltar”, säger han, ”särskilt Wildlife Photographer of the Year i London i England.”
Nästa steg är att hitta rätt plats. Använd dina lokala kunskaper för att hitta troliga platser för det djur du vill fota och fortsätt att gå tillbaka dit. ”Gå tillbaka varje dag, eftersom du kanske inte får några tecken på att djuren är där första gången”, förklarar Marc. ”Men vanligtvis kan du upptäcka något om du går tre dagar i rad.”
När du har hittat din plats måste du tänka på ljussättningen. ”Om du bara vill lysa upp djuret fotograferar du med slutartider på ungefär 1/100”, säger Marc. ”Men om du även vill få med delar av livsmiljön måste du ställa in kameran på en lång exponering.”
Det behöver inte vara ett praktiskt val att experimentera med längre slutartider. Om du befinner dig i en stad med trafik, eller bara har en ficklampa till hands, kan det här vara ett utmärkt tillfälle att experimentera med ljusspår.
”Om du använder naturligt ljus, eller en ficklampa med fast sken, måste du använda längre slutartider och arbeta med den största bländaren du kan samtidigt som du bibehåller kvaliteten”, säger Marc. ”Om du använder artificiellt ljus ställer du in kameran på omkring 1/100. Den måste åtminstone vara lägre än 1/250 för att fungera synkroniserat med blixten.”
Ett objektiv som Canon RF 50mm F1.8 STM har en stor bländare som är perfekt för den här typen av fotografering.
En del av utrustningen som Marc älskar att använda är en diffusor, särskilt när det gäller makroarbete. ”När jag fotograferar grodor, paddor eller salamandrar kan deras hud bli våt av miljön”, förklarar han. ”Det kan skapa en onaturlig reflektion och då är det bra att ha en diffusor för att mjuka upp ljuset.”
”Ju större desto bättre när det gäller diffusorer, men eftersom det här var makrofotografering och de djur vi pratade om är små varelser behöver du inte en så stor diffusor”, säger han.
Om du inte äger en kan du improvisera och använda ett annat föremål som kan fungera som en diffusor eller tillverka en av papper hemma. ”Jag köpte en online för flera år sedan, men i vissa fall där jag inte hade den använde jag den här saken som du lägger i bilens vindruta för att undvika solljuset på sommaren. Det viktiga är att du gör blixten mjukare, så du behöver något som sprider ut ljuset”, förklarar Marc.
3. Börja med att fotografera mindre djur
Marc säger att det är enklare att fotografera mindre djur än större däggdjur. ”Jag tror att det här är en enkel introduktion till naturfotografering, eftersom du kan göra det med bara ett makroobjektiv, en kamera och en blixt”, säger han.
Den här diskreta uppsättningen gynnar både den blivande naturfotografen och själva djuren. För den här typen av arbete använder Marc en enkel blixt och Canon EOS R6, EF 100mm f/2.8 Macro USM och monteringsadapter EF-EOS R.
”När jag sysslar med makrofotografering håller jag mig till så lite utrustning som möjligt”, säger han. ”Jag vill tillbringa så lite tid i djurens närhet som möjligt – det är bättre för dem och för att få en naturlig bild.”
För de som verkligen vill tänja på sina kreativa gränser föreslår Marc att man fotograferar mindre varelser med ett vidvinkelobjektiv. Han föredrar Canon EF 16-35mm F2.8 III USM tack vare den stora bländaren för miljöer med svagt ljus, men du kan också prova Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Med det lätta formatet, den stora bländaren på f/1,8 och makroförstoringen på upp till 1:2 är det ett perfekt verktyg för närbildsfotografering.
”Du måste tänka på alla saker som finns i motivet”, förklarar Marc. ”Det är mer av en utmaning, men jag tycker att det är trevligt att visa livsmiljön.”
Något som krävs när du använder vidvinkel är mer ljus. ”Om du bara lyser upp grodan, som du skulle göra i makrostil, blir resten av motivet mörkt”, säger Marc. ”Du måste lysa upp fler områden, till exempel ett träd, eller så behöver du en lång exponering för att släppa in mer naturligt ljus.”
När du vant dig vid att hantera mindre och mer hanterbara smådjur kan det vara dags att gå vidare till större, kvällspigga varelser. ”Det första du måste veta är platsen – var kommer djuret att dyka upp? Hur kan du lysa upp motivet för att fånga rörelsen? Vad tror du att djuret kommer att göra?”, föreslår Marc. När du har en uppfattning om hur djuret kan bete sig på den platsen återstår bara för dig att vara beredd, ha rätt utrustning och ha koll på dina inställningar.
4. Välj rätt kamera och inställningar
För Marc är det viktigt att välja rätt kamera och Canon EOS R6 är den perfekta partnern som ett allsidigt alternativ för svagt ljus. Tack vare dess banbrytande autofokus (AF) med ögonavkänning kan EOS R6 känna igen och följa motiv med nya nivåer av exakthet, vilket innebär att även om motivet rör sig, till exempel en flygande fågel, kan du fortfarande få en skarp bild. Den inbyggda bildstabilisatorn (IBIS) eliminerar i hög grad behovet av ett stativ, vilket gör att Marc kan ha en nätt och smidig uppsättning.
”IBIS hos EOS R6 gör den här kameran perfekt för att fotografera vilda djur på kvällen eftersom den gör att du kan fotografera i svagt ljus med långa slutartider”, säger han. ”När du till exempel vandrar för en fotografering kan du se hur andningen påverkar hur du håller kameran. IBIS är ovärderlig om du inte är stadig och fotograferar i mörker med mycket lång slutartid.”
Utöver stabiliteten gör även möjligheten att ta bilder med hög ISO och fortfarande få rena bilder EOS R6 till det självklara valet för Marc. ”Det är galet – jag använder inte ISO-tal som är lägre än 6400 och jag får alltid perfekta resultat! Om jag behöver kan jag till och med gå upp till 8000”, avslutar han.
Vilka är då de bästa objektiven för naturfotografering? Objektiv som Canon RF 50mm F1.2L USM, som fungerar bra i svagt ljus, passar bra ihop med Canon EOS R6 för att ta naturbilder.
Naturfotografering i svagt ljus öppnar upp en helt ny värld av djurbeteenden och kan skapa djärva och spännande bilder. Använd Marcs tips för att se vad du kan fånga i ditt lokala område.
Skrivet av Jack Fittes
Relaterade produkter
-
EOS R6
Med EOS R6 kan du vara kreativ på sätt du inte trodde var möjliga, oavsett vad du fotograferar och hur du fotograferar det. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
RF 70-200mm F2.8L IS USM är ett objektiv i den professionella trilogin av zoomar och är en perfekt följeslagare för nyheter, sport och resor. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Ett ljusstarkt 35mm f/1.8 MACRO-objektiv för vidvinkelperspektiv, kort närgräns och Hybrid IS. -
RF 800mm F11 IS STM
Ett kompakt, lätt och kraftfullt superteleobjektiv som främst är avsett för naturentusiaster som vill ha den ultimata räckvidden. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Ett mångsidigt, kompakt och lätt RF 100-400mm-zoomobjektiv med bildstabilisering i 5,5 steg för att fånga vilda djur och rörelser. -
EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Ett fisheye-zoomobjektiv i L-serien som ger dig möjlighet att välja mellan fullformat eller cirkulär bild och en vidvinkelvy.
Relaterade artiklar
Från pristagare till proffs
Två Young Wildlife Photographer of the Year-vinnare om vad tidig framgång innebar för dem.
Fågelfotografering med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
Ett fotograferingsproffs och en hobbyfotograf testar RF 200-800mm F6.3-9 IS USM på fältet.
Tips för naturfotografering
Tips och tekniker som tar din naturfotografering till nästa nivå och gör att du får ut mesta möjliga av din kamera och dina objektiv från Canon.
Upptäck insekternas värld
Avslöja de små varelsernas hemliga liv med Pierre Anquets tips.