När mörkret faller: Fotografera vilda djur på kvällen

Du behöver inte resa långt för att ta djärva bilder av vilda djur efter mörkrets inbrott – lär dig hur du tar slående bilder i svagt ljus precis utanför din dörr med de här bästa tipsen från 2014 års vinnare av Young Wildlife Photographer of the Year, Marc Albiac.
Silhuetterna av två behornade getter, en som stegrar mot den andra, framför en djupblå himmel i skymningen.

Att fotografera naturen på kvällen är ett fantastiskt tillfälle att fånga djurens dolda liv som normalt inte syns när solen är uppe – och du behöver inte resa till Amazonas regnskog eller Serengeti för att göra det. Faktum är att lokala motiv kan ge otroliga bilder, vilket öppnar upp det här fältet för vem som helst med tiden, utrustningen och tålamodet.

Här delar Canon-ambassadören och 2014 års vinnare av utmärkelsen Young Wildlife Photographer of the Year, Marc Albiac, med sig av sina bästa tips för att fotografera vilda djur i svagt ljus utanför din dörr.

1. Du kan ta fantastiska bilder i din lokala miljö – om du anstränger dig

En räv som tittar in i en bergsgrotta på kvällen.

Det kan vara knepigt att hitta vilda djur att fotografera, så en del fotografer använder vissa dofter för att locka djur. Naturspecialisten Marc Albiac föredrar att titta och vänta, men har råd till alla som vill prova den här metoden. ”För exempelvis rävar eller andra däggdjur kan du använda något som fiskolja”, säger han. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark III med ett Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objektiv inställt på 15 mm, 1/30 sek, f/7,1 och ISO 1600. © Marc Albiac

Marc anser att du ska se det som en möjlighet att låta dig uppslukas helt av fotografering när du är i ditt lokala område. Det är ingen hemlighet att det bästa arbetet inom det här området ofta skapas av proffs som tillbringar månader på plats, så behandla ditt lokala område på det här sättet. Ta det på allvar så får du resultat.

För Marc handlar det om att få ut mesta möjliga av området. ”Du har förmodligen mer tid och medvetenhet med de här djuren än om du tillbringade en vecka i Afrika åt att fotografera elefanter.”

Marc förklarar att de som ser fram emot utmaningen kan lära sig hur deras lokala vilda djur beter sig, var vissa arter håller till och hur deras väg genom staden eller skogen ser ut. ”Det är lika viktigt att göra efterforskningar om de djur som du vill fotografera som att kunna använda utrustningen”, säger han.

Marc säger att det var hans fascination för däggdjur som tonåring som drog honom till kvällsfotografering. ”Jag började fotografera vilda djur är jag var sju år. Men det var inte förrän jag var 14 eller 15 år som jag började fotografera vilda djur på kvällen. Jag var mycket intresserad av däggdjur – du måste fånga dem på natten eftersom det är då de inte gömmer sig!”

2. Plats och rätt ljussättning är viktiga faktorer

En grävling står på en stock ovanför en damm och dess ansikte reflekteras i det mörka vattnet.

Om det finns en sak som Marc har lärt sig under sina år på fältet är det att djur kan finnas överallt. ”Det finns alltid vilda djur när kvällen kommer – särskilt i städer där de söker efter något att äta”, säger han. Tagen med en Canon EOS 5D Mark III (nu efterföljd av Canon EOS 5D Mark IV) med ett Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv inställt på 28 mm, 1/160 sek, f/4 och ISO 1600. © Marc Albiac

Silhuetten av ett vildsvin som springer bredvid en bänk som människor sitter på, framför en stadssilhuett i skymningen.

För att lyckas med kvällsfotografering behöver du goda kunskaper om hur din kamera fungerar. ”När ljuset börjar avta är det viktigare än någonsin att veta var du hittar dina inställningar, särskilt ISO och bländaren”, säger Marc. Tagen med en Canon EOS R5 med ett Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv inställt på 168 mm, 1/25 sek, f/2,8 och ISO 6400. © Marc Albiac

Marc tittar ofta på hur andra hyllade fotografer gör för att få idéer och bygga koncept. ”Jag får mycket inspiration från tävlingar och utmärkelser, och jag dyker in i profilerna för alla konstnärer som deltar”, säger han, ”särskilt Wildlife Photographer of the Year i London i England.”

Nästa steg är att hitta rätt plats. Använd dina lokala kunskaper för att hitta troliga platser för det djur du vill fota och fortsätt att gå tillbaka dit. ”Gå tillbaka varje dag, eftersom du kanske inte får några tecken på att djuren är där första gången”, förklarar Marc. ”Men vanligtvis kan du upptäcka något om du går tre dagar i rad.”

När du har hittat din plats måste du tänka på ljussättningen. ”Om du bara vill lysa upp djuret fotograferar du med slutartider på ungefär 1/100”, säger Marc. ”Men om du även vill få med delar av livsmiljön måste du ställa in kameran på en lång exponering.”

Det behöver inte vara ett praktiskt val att experimentera med längre slutartider. Om du befinner dig i en stad med trafik, eller bara har en ficklampa till hands, kan det här vara ett utmärkt tillfälle att experimentera med ljusspår.

”Om du använder naturligt ljus, eller en ficklampa med fast sken, måste du använda längre slutartider och arbeta med den största bländaren du kan samtidigt som du bibehåller kvaliteten”, säger Marc. ”Om du använder artificiellt ljus ställer du in kameran på omkring 1/100. Den måste åtminstone vara lägre än 1/250 för att fungera synkroniserat med blixten.”

Ett objektiv som Canon RF 50mm F1.8 STM har en stor bländare som är perfekt för den här typen av fotografering.

En del av utrustningen som Marc älskar att använda är en diffusor, särskilt när det gäller makroarbete. ”När jag fotograferar grodor, paddor eller salamandrar kan deras hud bli våt av miljön”, förklarar han. ”Det kan skapa en onaturlig reflektion och då är det bra att ha en diffusor för att mjuka upp ljuset.”

”Ju större desto bättre när det gäller diffusorer, men eftersom det här var makrofotografering och de djur vi pratade om är små varelser behöver du inte en så stor diffusor”, säger han.

Om du inte äger en kan du improvisera och använda ett annat föremål som kan fungera som en diffusor eller tillverka en av papper hemma. ”Jag köpte en online för flera år sedan, men i vissa fall där jag inte hade den använde jag den här saken som du lägger i bilens vindruta för att undvika solljuset på sommaren. Det viktiga är att du gör blixten mjukare, så du behöver något som sprider ut ljuset”, förklarar Marc.

3. Börja med att fotografera mindre djur

En fladdermus som flyger genom en trädörröppning i ett övergivet hus, med en stor öppen spis som syns i bakgrunden.

Ögonblick med vilda djur på kvällen, särskilt i innerstäder, kan ofta inträffa i oväntade och osannolika situationer – så var beredd. ”Ta alltid med dig en kamera!” uppmanar Marc. Tagen med en Canon EOS-1D X Mark III med ett Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM-objektiv inställt på 15 mm, 1/5 sek, f/9 och ISO 800. © Marc Albiac

Marc säger att det är enklare att fotografera mindre djur än större däggdjur. ”Jag tror att det här är en enkel introduktion till naturfotografering, eftersom du kan göra det med bara ett makroobjektiv, en kamera och en blixt”, säger han.

Den här diskreta uppsättningen gynnar både den blivande naturfotografen och själva djuren. För den här typen av arbete använder Marc en enkel blixt och Canon EOS R6, EF 100mm f/2.8 Macro USM och monteringsadapter EF-EOS R.

”När jag sysslar med makrofotografering håller jag mig till så lite utrustning som möjligt”, säger han. ”Jag vill tillbringa så lite tid i djurens närhet som möjligt – det är bättre för dem och för att få en naturlig bild.”

För de som verkligen vill tänja på sina kreativa gränser föreslår Marc att man fotograferar mindre varelser med ett vidvinkelobjektiv. Han föredrar Canon EF 16-35mm F2.8 III USM tack vare den stora bländaren för miljöer med svagt ljus, men du kan också prova Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Med det lätta formatet, den stora bländaren på f/1,8 och makroförstoringen på upp till 1:2 är det ett perfekt verktyg för närbildsfotografering.

”Du måste tänka på alla saker som finns i motivet”, förklarar Marc. ”Det är mer av en utmaning, men jag tycker att det är trevligt att visa livsmiljön.”

Något som krävs när du använder vidvinkel är mer ljus. ”Om du bara lyser upp grodan, som du skulle göra i makrostil, blir resten av motivet mörkt”, säger Marc. ”Du måste lysa upp fler områden, till exempel ett träd, eller så behöver du en lång exponering för att släppa in mer naturligt ljus.”

När du vant dig vid att hantera mindre och mer hanterbara smådjur kan det vara dags att gå vidare till större, kvällspigga varelser. ”Det första du måste veta är platsen – var kommer djuret att dyka upp? Hur kan du lysa upp motivet för att fånga rörelsen? Vad tror du att djuret kommer att göra?”, föreslår Marc. När du har en uppfattning om hur djuret kan bete sig på den platsen återstår bara för dig att vara beredd, ha rätt utrustning och ha koll på dina inställningar.

4. Välj rätt kamera och inställningar

Silhuetten av ett bergigt landskap med ett behornat djur som syns i fjärran till höger.

Om du anländer tidigt till en plats har du tid att förbereda bilden, men var beredd på att justera inställningarna när ljuset ändras. ”Om du började vandra kl. 17.00 måste du hela tiden ändra dina exponeringsinställningar när solen går ned”, säger Marc. ”Ha därför tålamod med dig själv och med kameran!” Tagen med Canon EOS R6 med ett Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv och monteringsadapter EF-EOS R inställda på 200 mm, 1/3 200 sek, f/4 och ISO 800. © Marc Albiac

För Marc är det viktigt att välja rätt kamera och Canon EOS R6 är den perfekta partnern som ett allsidigt alternativ för svagt ljus. Tack vare dess banbrytande autofokus (AF) med ögonavkänning kan EOS R6 känna igen och följa motiv med nya nivåer av exakthet, vilket innebär att även om motivet rör sig, till exempel en flygande fågel, kan du fortfarande få en skarp bild. Den inbyggda bildstabilisatorn (IBIS) eliminerar i hög grad behovet av ett stativ, vilket gör att Marc kan ha en nätt och smidig uppsättning.

”IBIS hos EOS R6 gör den här kameran perfekt för att fotografera vilda djur på kvällen eftersom den gör att du kan fotografera i svagt ljus med långa slutartider”, säger han. ”När du till exempel vandrar för en fotografering kan du se hur andningen påverkar hur du håller kameran. IBIS är ovärderlig om du inte är stadig och fotograferar i mörker med mycket lång slutartid.”

Utöver stabiliteten gör även möjligheten att ta bilder med hög ISO och fortfarande få rena bilder EOS R6 till det självklara valet för Marc. ”Det är galet – jag använder inte ISO-tal som är lägre än 6400 och jag får alltid perfekta resultat! Om jag behöver kan jag till och med gå upp till 8000”, avslutar han.

Vilka är då de bästa objektiven för naturfotografering? Objektiv som Canon RF 50mm F1.2L USM, som fungerar bra i svagt ljus, passar bra ihop med Canon EOS R6 för att ta naturbilder.

Naturfotografering i svagt ljus öppnar upp en helt ny värld av djurbeteenden och kan skapa djärva och spännande bilder. Använd Marcs tips för att se vad du kan fånga i ditt lokala område.



Skrivet av Jack Fittes

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

Från pristagare till proffs

Två Young Wildlife Photographer of the Year-vinnare om vad tidig framgång innebar för dem.

Fågelfotografering med RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Ett fotograferingsproffs och en hobbyfotograf testar RF 200-800mm F6.3-9 IS USM på fältet.

Tips för naturfotografering

Tips och tekniker som tar din naturfotografering till nästa nivå och gör att du får ut mesta möjliga av din kamera och dina objektiv från Canon.

Upptäck insekternas värld

Avslöja de små varelsernas hemliga liv med Pierre Anquets tips.