city skyline over water

Fånga stadsfotografering

Städer är myllrande platser, men det finns stunder då tempot sjunker, t.ex. på natten eller mycket tidigt på morgonen. Den här tiden på dagen måste du anpassa dig för att fotografera i svagt ljus. Det innebär långa slutartider, höga ISO-tal och en stadig kamera.

Det första du ska komma ihåg när du fotar i svagt ljus är att hindra dina helautomatiska inställningar från att använda blixten. Du kan göra det här med hjälp av läget Blixt Av, och/eller läget Kvällsbild utan stativ.

  • Läget Blixt Av – vrid kamerans funktionsratt till läget Blixt Av. Nu måste kameran använda andra funktioner för att ta bilder utan blixt. Det gör den genom att öka ljuskänsligheten (ISO), minska slutartiden och öppna objektivets bländare.

Undvika oönskad oskärpa från kameraskakning

I mycket svagt ljus, eller på natten, måste du undvika att röra på kameran när du tar ett foto. Kameraskakning kan orsaka oönskad oskärpa och förstöra bilden. Ställ därför kameran på marken, på ett stadigt bord eller på ett räcke. Även att trycka kameran försiktigt mot väggen på en byggnad gör att det blir stadigare än att hålla den med handen. Objektiv med bildstabilisator hjälper också.

  • Tips! Läget Blixt av är också det perfekta valet när du tar bilder på stadens muséer och andra lokaler där blixtfotografering inte är tillåten, eller där blixten skulle förstöra stämningen.

Läget Kvällsbild utan stativ

Med det här användbara läget tar du en snabb sekvens på fyra bilder som sedan kombineras till en enda bild, för minimal kameraskakning. Eftersom många städer har särskilda bestämmelser för användning av stativ kan läget Kvällsbild utan stativ bli ditt sätt att ta skarpa bilder nattetid.

Ta ett litet, fast objektiv med snabb bländare

Ett fast objektiv med stor bländare, t.ex. 50 mm Canon EF f/1.8 STM är alltid bra att ha med sig, och är mycket praktiskt när du ska fotografera i svagt ljus. Det här diskreta objektivet är litet och lätt, och erbjuder skarp bildkvalitet. Objektiv som har en mängd olika bländarinställningar ger en fantastisk kontroll över skärpedjupet. Du kan få ut mesta möjliga av de här objektiven genom att använda läget Bländarförval (Av) och reglera skärpedjupet från grunt till djupt, eller använda Tidsförval (Tv) för att reglera hur rörelser fångas. En annan fördel med att använda den här typen av objektiv är att du måste flytta dig närmare motivet om du inte kan zooma, vilket innebär att du ofta kommer att hitta mer ovanliga vinklar att fotografera från. För stadsfotografering eller mer allmänna bilder rekommenderar vi objektivet Canon EF 24mm f/2.8 IS USM eller Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Var alltid redo för bilden

Ha alltid kameran redo att användas. Det innebär att du bör vara medveten om hur ljuset ändras omkring dig när du går igenom staden. Om det blir mörkare kan du planera att öka ISO eller öppna bländaren. Om det blir ljusare sänker du ISO eller stänger bländaren. På det här sättet blir kamerainställningarna nära på idealiska när du stöter på ett spektakulär motiv som du vill fånga.

  • Tips! Om en stad har höga byggnader, så bör du kontrollera hur ljuset faller mellan byggnaderna, och fundera över hur du kan förbättra bilden med hjälp av det befintliga ljuset. Du bör också fundera på att återvända till platsen vid en bättre tid på dagen, när ljuset är som du vill ha det.

Använda svartvitt och filter

Använd bildstilen Svartvitt när du vill skapa svartvita bilder direkt i kameran. Eftersom svartvitt helt och hållet handlar om skuggor och ljus, kommer läget Svartvitt att hjälpa dig se hur kontrasterna spelar mot varandra. LCD-skärmen visar bilderna i svartvitt, men om du fotograferar i RAW-format kan du återskapa bilden i färg under efterbearbetningen på datorn.

Du kan ofta uppnå en ännu mer dramatisk kontrast genom att öka kontrastinställningen för bildstilen Svartvitt, och lägga till en gul filtereffekt i starkt solljus.

Visste du det här? Skuggorna är längre i slutet av dagen än i mitten, och ljusstarka och klara molnfria dagar ger de skarpaste skuggorna.

Få ut det mesta möjliga av tidsintervalleffekter

Även om du bara besöker en stad en kortare tid, så kan tidsintervallfilmning vara att bra sätt att skildra livets snabba tempo. Vissa EOS-kameror har en inbyggd intervallometer som du kan ställa in så att kameran tar en stillbild med några sekunders mellanrum.

Se till att du ställer kameran på ett stadigt stativ. Testa att fotografera en stadsgata från ett högt beläget hotellrum, så skapar du ett intressant porträtt av en stad från soluppgång till solnedgång.

När du ska välja antal bilder i tidsintervallfilmen ska du komma ihåg att filmen blir längre ju kortare ditt valda tidsintervall är. Om du bara tar stillbilder under några timmar, så är det bättre att fota med ett kortare intervall, eftersom du alltid kan snabba upp filmen under redigeringen om det skulle behövas.

Ändra fokus

I större städer med folksamlingar kan det vara svårt att fokusera på avlägsna motiv. Föremål som är nära hamnar ofta i vägen, och kameran fokuserar på dem istället. I folksamlingar vill du kanske zooma längre in i motivet.

Små detaljer ger effektfulla bilder

Att fotografera en stad handlar ofta om de små detaljerna som gör just den staden unik. Det kan vara bra att besöka en stads marknader och fotografera det som säljs (och människorna som säljer det).

Förutom att fånga annorlunda saker än de som finns där du bor kan du också fotografera föremål som är typiska för en viss plats, t.ex. Sevilla-apelsiner, baguetter i Paris eller bratwurst i Berlin.

  • Tips! För små föremål kan du använda fokusknappen för att välja makro- eller närbildsläge (knappen med blommor eller MF-symbolen) och se till att komma nära motivet så att det fyller ramen.

I Smart Auto-läget ska kameran växla till Makro automatiskt. Håll kameran stilla i cirka en sekund, så ska du kunna se att ikonen längst upp till höger på skärmen ändras till en blomma.

Fotografera samma motiv vid olika tider

Om tiden medger kan foton av samma del av staden vid olika tider på dagen visa på livstempot, och hur det växlar.

Har du tid över kan du välja att återvända till en plats vid olika tider på dagen för att fånga de olika människorna och det föränderliga ljuset. Det räcker med tre eller fyra bilder som tagits med lika stora intervaller under dagen för att ge en känsla av hur staden byter skepnad.

Fotografera rörliga motiv

När du fotograferar rörliga motiv, t.ex. folk som går över en bro eller ett torg, så är det bättre att hålla kameran stadigt och stänga av blixten – det gör att kameran väljer längre slutartider för att framhäva motivets rörelse. När du försöker ta den här typen av bild kan du hålla utkik efter ytor och ställen där du kan ställa eller hålla kameran för att den ska bli maximalt stabil. Prova att experimentera med läget tidsförval (Tv) om kameran har den funktionen. Med den kan du justera slutartiden och utforska din kreativitet.

Var förberedd

Se till att både du och kameran är redo att fotografera staden hela dagen och hela natten. Oavsett kamerans typ eller modell är det klokt att hålla batteriet laddat och ha gott om utrymme på minneskortet, så att du inte missar en viktig bild.

Fotografera stadsmiljöer med din LEGRIA-videokamera

Tänk dig att din film är en reklamfilm för staden som du besöker, eller försök fånga en liten bit av stadslivet. Om du ger dig själv ett tydligt mål och en tydlig berättelse för tagningen, så hjälper det dig att göra rätt sorts film för din storstadsberättelse. Genom att fokusera på mode, arkitektur, musik eller en viss gata kan du skapa ett intressant visuellt porträtt av den ständigt föränderliga staden.

Video-snapshots

Använd läget Video-snapshot för att ta små videoklipp som berättar stadens historia. Om det finns intressanta ljud i en stadsdel är det ofta värt att spela in ett längre videoklipp, så att du kan använda ett kontinuerligt ljudspår över flera videoklipp som du filmat var för sig. Med funktionen Motivstyrt ljudval anpassas ljudinspelningsinställningarna automatiskt i videokameran, för att säkerställa att omgivningsljudet i staden fångas tydligt.

  • Tips! Fånga stadens rörelse. Människor och kollektivtrafik är bra motiv för att visa stadens dynamik och hur den förändras under dagen.

Håll ett öga på ljuset

En viktig faktor när man videofilmar staden är ljuset. Du har inte alltid ett val. I museer och andra interiörer är ljuset ofta dämpat. I sådana situationer bör du försöka undvika att ta bilder gående. Ta en bild från en stabil ställning, tryck på paus, och ställ sedan in för nästa bild.

Om du är utomhus är dagsljus en bra tid att fotografera och visa detaljer, men solljus kan ibland ge hårda skuggor. Mulet väder ger ofta mycket bättre resultat.

Fotografering på natten kräver lite mer experimenterande för att få resultaten du vill ha, eftersom ljuset är så begränsat. Försök börja fota i skymningen, hitta välbelysta platser och använd ett stativ där det går.

Visa bilderna på bästa sätt

Stadsbilder kan bli fantastiska utskrifter, och bli samtalsämnen när de sitter på väggen där hemma. När du har tagit en bild som du är stolt över, varför inte visa upp den i all sin prakt, eller skicka den till en vän?

När du kommer tillbaka från stadsplåtningen kan du sammanställa och skriva ut dina bästa bilder och göra ett fantastiskt collage av dem. Du kan även skriva ut ett urval av bilderna och skapa en egen guide till staden och allt som du upptäckte.

Skicka ett vykort till en vän

Utskrifter i små format, t.ex. 10 x 15 cm eller 13 x 18 cm, är idealiska eftersom de är ett perfekt format att dela med familj och vänner. Du kan även skicka dina foton som vykort du skrivit ut på PIXMA-skrivaren. Välj ett glättat papper, t.ex. Photo Paper Plus Glossy eller Photo Paper Pro, för att få de skarpaste utskrifterna med de mest levande färgerna.