LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Tips för bättre fotografering av havsmiljöer

Ska du till stranden i sommar eller har du planer på att resa till kusten under lågsäsongen? Våra tips för fotografering av kustlandskap hjälper dig att få fantastiska foton under alla årstider och förhållanden.
HDR-foto av Erik Colombo med solen i horisonten och ett stormigt hav med bränningar mot klipporna i förgrunden och varma kvällsfärger på himlen.

Det finns en anledning till att kustfoton är en sådan populär genre av naturfotografi. Den slående kontrasten mellan kust och hav, formerna som ljuset skapar när det studsar mot vattnet och de ofta dramatiska förändringarna i vädret gör havsmiljöer särskilt lockande för naturfotografer.

Den italienska fotografen och fotografiläraren Erik Colombo älskar att fotografera havsmiljöer. Han beskriver sig själv som en 360-gradig fotograf som har arbetat i varje genre inom fotografering, från bröllop till mode till reklamvideor, men hans stora passion är att fotografera natur och djur. Han har rest mycket för att fotografera "de vildaste och mest ikoniska landskapen på vår vackra planet, från berg till hav, från glaciärer till vulkaner". Han ägnar också mycket av sin tid åt att dela med sig av sina kunskaper och insikter i kurser, fältworkshops och fotografiresor.

Vi har träffat Erik för att få tips om hur du lyckas med fotografering av havsmiljöer, och vi delar med oss av några av de bästa Canon-kamerorna och objektiven för fotografering av stränder och kustlandskap.

Foto av Erik Colombo med en krökt brant klippa med ett snäckskal på några stenar i förgrunden och strimmiga moln på kvällshimlen i bakgrunden.

Oavsett om platsen är exotisk eller välkänd rekommenderar Erik att du letar efter ovanliga perspektiv. Men han tipsar även om att använda sig av alla de väletablerade teknikerna för komposition – ta med ledande linjer och se till att det finns något som drar blicken till sig i förgrunden, mellangrunden och bakgrunden. Komposit med fem foton tagna med en Canon EOS R5 med objektivet Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Foto av Erik Colombo av en klippa med en naturlig båge och vågor som sköljer över klipporna i förgrunden, som gjorts oskarpa genom lång exponering.

Även i relativt bra väder kan din utrustning utsättas för stänk från havet. Kameror och objektiv har olika grader av vädertätning – trots det använder Erik regelbundet regnskydd, och säger att ”en av de viktigaste sakerna är att köpa en bra ryggsäck, för att hålla dina objektiv torra”. Det är även en bra idé att investera i motljusskydd för att hålla dropparna borta från objektiven. Kompositfoto med tre foton tagna med en Canon EOS R5 med objektivet Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM. © Erik Colombo

1. Hur man tar foton av dramatiska havsmiljöer

Komposition är det viktigaste inom fotografi, men särskilt för havsmiljöer", säger Erik. Han tycker att man ska tillbringa lite tid på plats innan man tar några fotografier. "Att utforska utan kamera hjälper dig mycket", säger han. "Först när jag har ägnat 20-30 minuter åt att lära känna en plats tar jag fram kameran ur ryggsäcken."

Det öppna havet kan vara trollbindande i verkligheten, men en stillbild kan inte fånga dess styrka och liv. Leta efter detaljer på stranden för att skapa kompositioner med klassiska element som intressanta platser på olika avstånd, asymmetrisk inramning och ledande linjer. "Klippor är perfekta motiv för att skapa en dynamisk komposition", säger Erik, "och blommors varma färger kan skapa en underbar kontrast mot havets kalla färger."

Fotograferar man havsmiljöer kan en vågrät horisont vara skillnaden mellan bra resultat och fiasko. Många kameror har en elektronisk nivåmätare som kan läggas över fotot i sökaren eller på den bakre skärmen för att hjälpa dig undvika lutande horisonter. Med EOS R7 introducerades en automatisk nivåfunktion, som använder kamerans inbyggda bildstabilisator (IBIS, In-Body Image Stabilizer) för att jämna ut en lite sned horisont och få perfekta foton.

Oavsett vilken kamera du använder rekommenderar Erik även att du slår på rutnätsfunktionen för att få samma nivå på alla foton, vilket underlättar klassiska kompositionstekniker som tredjedelsregeln eller för att justera diagonala bildelement.

I ett HDR-kompositfoto taget av Erik Colombo störtar vågor över klippor, oskarpa genom lång exponering. Mörkgrå moln skymmer solen på himlen.

En vertikal komposition kan framhäva kontrasten mellan himmel och hav. Om du ställer in kameran på HDR-läge kan den fånga båda, men oroa dig inte om din kameran inte har det. Erik sätter ofta kameran på ett stativ och tar flera foton med olika inställningar för att få till olika delar av motivet på bästa sätt och använder sedan kompositionstekniker för att sammanfoga flera bilder till en enda. Bilden består av tre foton tagna med en Canon EOS 5D Mark IV med objektivet Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM på 16 mm, 1/15 sek för förgrunden och 1/125 sek för molnen, f/13 och ISO 100. © Erik Colombo

På det här fotot av Erik Colombo skimrar norrskenet på himlen och dess färger återspeglas i det iskalla havet. Marken är en mörk linje vid horisonten.

Det som händer uppe i himlen kan vara lika slående som det som händer i havet, oavsett om det är norrsken som i det här fallet eller något enklare som stormmoln. Tagen med en Canon EOS R6 med objektivet Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM inställt på 61 sek, f/16 och ISO 400. © Erik Colombo

2. Hur man tar vertikala foton i havsmiljöer

Nuförtiden är det lika viktigt att fotografera vertikalt som horisontellt, även för naturfotografi. Få fram foton som fungerar bra för olika sociala medier är en viktig del av många fotografers arbete, men det är också en möjlighet att plocka fram intressanta detaljer som kanske inte är så uppenbara i horisontella foton.

”Jag älskar vertikala kompositioner”, säger Erik. ”De är mer intressanta och mindre kaotiska än horisontella kompositioner. För sådana foton är det viktigt att få en bra närbild i förgrunden för att få ett intressant och unikt foto."

3. Vad är den bästa tiden för fotografering av havsmiljöer?

En och samma motiv kan se mycket annorlunda ut eftersom ljusets intensitet, riktning och färg varierar under dagen. Det finns inte nödvändigtvis någon ”rätt tidpunkt”, men tidigt på morgonen och sent på kvällen, under de ”gyllene timmarna” och ”blå timmen”, blir det intressantare färger än mitt på dagen, då solskenet är skarpt och bländande.

Om du fotograferar tidigt på morgonen eller sent på dagen kan du kanske fånga mycket slående havsmiljöer på bild, med människor, träd och andra inslag i landskapet, eller byggda strukturer i silhuett. För bästa möjliga återgivning av detaljer och mer kreativ flexibilitet bör du dock använda samma metoder som vid annan fotografering i svagt ljus - använd en stor bländare (lågt f-tal) för att släppa in så mycket ljus som möjligt, öka ISO-inställningen och välj en kamera som är gjord för att ge enastående resultat i svagt ljus, t.ex. Canons EOS R System-serie.

Utmaningen är dock ofta mycket ljusa förhållanden, till exempel i bländande middagssol, snarare än svagt ljus. För det ändamålet har EOS R50 och andra Canon-kameror funktioner som ett intelligent scenläge och HDR (High Dynamic Range), som är perfekta för fotografering i förhållanden med hög kontrast och den typ av ljusa reflektioner som ofta uppstår på stranden.

HDR-kompositfoto av Erik Colombo med en solnedgång som ses genom en naturlig båge. I förgrunden skvalpar havet mot en stenig kustlinje.

Att fotografera under den ”gyllene timmen” (timmen strax efter soluppgången och strax före solnedgången) är en bra idé för havsmiljöer, eftersom de varma färgerna och den låga solen skapar en klassiskt vackra ljusförhållanden. Ett HDR-kompositfoto som består av fem foton tagna med en Canon EOS 5D Mark IV med objektivet Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM på 16 mm, från 0,3 sekunder för förgrunden och 1/160 sekunder för solnedgången, f/11 och ISO 100. © Erik Colombo

4. Kamerainställningar för bättre fotografering av havsmiljöer

Om du inte kan undvika att fotografera i starkt ljus mitt på dagen rekommenderar Erik att du använder ett ND-filter (Neutral Density) för att minska hur mycket ljus som kommer in i kameran. Han gillar att använda ett starkt ND1000 10-stoppfilter. ”Med det filtreras mängden ljus så att du kan använda fotografering med lång exponering för att skapa rörelseoskärpa i havet”, säger han.

Erik gillar den här tekniken för om man skapar en känsla av rörelse i ett havslandskap kan en i övrigt ordinär scen bli intressantare. Två viktiga saker att fokusera på är havet och himlen, som båda rör sig relativt långsamt. Att fånga deras rörelser (istället för att frysa dem) kräver en lång slutartid och ett kamerastöd, vanligtvis ett stativ.

Om du håller ISO-värdet lågt och bländaren liten (med stort f-tal) kan du använda längre slutartider. För att undvika kameraskakningar när du trycker på slutarknappen kan du fjärrstyra kameran med appen Canon Camera Connect. Prova att fotografera med lång exponering, 10 sekunder eller mer, för att se hur moln i rörelse och vatten som trängs upp på stranden smälter samman till en enda matt färgskiftning. Du kan istället öka slutartiden till supersnabba hastigheter för att fånga de enskilda dropparna i vågor som bryter.

5. Skärpedjup i foton av havsmiljöer

Erik vill ofta att en viss del av motivet ska vara i skarpt fokus och resten vara suddigare (kort skärpedjup). I de fallen använder han sig av manuell fokusering och en användbar funktion i de spegelfria Canon-kameror han använder, nämligen manuell fokuspeaking (MF-peaking). Det blir extra praktiskt när man har svagare ljus eller dimmiga förhållanden som gör fokuseringen svårare.

”Visst är autofokus är mycket användbart", säger han, "men när väderförhållandena gör det knepigt är fokuspeaking en skänk från ovan." Med MF-peaking aktiverat kan du obekymrat fokusera manuellt, eftersom kamerans skärm eller sökare markerar exakt vad som är i fokus genom att lägga en ljus färg på de fokuserade delarna av motivet, och du kan se de markerade områdena ändras när du justerar fokus.

Vid fotografering av landskap å andra sidan vill man ibland att så mycket som möjligt av motivet ska vara skarpt, från förgrunden till bakgrunden. En jättebra teknik för att göra så är vad man kallar fokusering till hyperfokalavståndet.. Hyperfokalavståndet varierar beroende på vilket objektiv, vilken bländare och vilken brännvidd du använder, så det enklaste sättet att räkna ut var du behöver fokusera är att använda beräknare för skärpedjup och hyperfokalavstånd i Canons kostnadsfria Photo Companion-app. Om du inte har tid med beräkningar kan en hyfsad tumregel vara att fokusera när man är ungefär en tredjedel in i scenen.

Foto av Erik Colombo med vågor som bryter, fångade mitt i rörelsen, med disiga klippor i bakgrunden som lyser upp i solnedgångens varma färger.

I det här dramatiska fotot har vattendropparna som kastas upp av vågorna fångats mitt i rörelsen med hjälp av den snabba slutartiden. De skarpt avgränsade småstenarna i förgrunden kontrasterar mot de imponerande klippformationerna i bakgrunden, som blir oskarpa av havsstänk och avlägset dis. HDR-kompositfoto med tre foton tagna med en Canon EOS R5 med objektivet Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM på 105 mm, 1/250 sek för förgrunden och vågorna och 1/160 för himlen, f/11 och ISO 100. © Erik Colombo

6. Vilken plats är bäst för att fotografera havsmiljöer?

Vädret kan göra ett havsmiljöfoto mycket mer intressant, med allt från mjuka, fluffiga moln till mörka, stormiga, dystra moln. Att lära sig upptäcka intressanta vädermönster och hur man som fotograf bäst tar till vara dem är väldigt användbart. ”Jag säger alltid till mina elever att det inte finns några dåliga väderförhållanden, bara dåliga fotografer”, säger Erik. "Det bästa med naturfotografi är naturens oförutsägbarhet.

"Under mina resor runt om i världen var de bästa väderförhållandena alltid efter en regnstorm."

Fotograferar du i ett oväntat ösregn? Det är en möjlighet, inte ett problem. "Under en storm på havet", föreslår Erik, "använd ett zoomobjektiv för att ta bilder av vågor med en snabb slutartid på cirka 1/1000 sek för att fånga vågornas droppar, eller alternativt en lång slutartid på kanske 10 sekunder för att skapa något abstrakt."

7. De bästa kamerorna och objektiven för fotografering av havsmiljöer

För att slippa kånka på för mycket tar Erik ofta bara en kamera med sig - en EOS R System-kamera med helbild och ett RF-zoomobjektiv med vidvinkel.

För ultravidvinkelfotografering, ett bra val för havsmiljöer, är en fullformatskamera som EOS R8
EOS R8 tillsammans med objektivet RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM en bra kombination för att fånga dessa vidvinkliga landskap i ett litet, resevänligt paket. EOS R8 passar även för snabb serietagning med upp till 40 bildrutor per sekund, vilket lämpar sig perfekt för att fånga ögonblicket när en våg bryter in över klipporna.

Ett mer prisvärt alternativ: 24,2 MP EOS R50 med objektiven RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM eller RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM ger dig en ännu lättare, mer portabel men mycket flexibel utrustningsmix som blir perfekt för en dag vid havet.

De här objektiven ger dig ett brett och mycket mångsidigt urval med brännvidder.. Om du vill ha ett supertelefotoalternativ är RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ett jättebra val, kombinerat med en fullformatskamera, och ger dig ännu mer räckvidd med en APS-C-kamera.

Om du redan har EF-objektiv och vill använda dem med EOS R-systemkameror har Drop-In Filter Mount Adapter EF-EOS R en extra fördel: Inte nog med att du kan använda EF- och EF-S-objektiv utan att förlora kvalitet eller funktionalitet, du kan dessutom använda drop-in-filter. Den kan köpas med antingen ett V-ND filter eller ett cirkulärt polarisationsfilter, båda ovärderliga i det bländande solskenet vid havet.

Havet är inte bara till för nöjen med vänner och familj, det är fullt av möjligheter till bra naturfotografering oavsett väder.


Skrivet av Astrid Pitman och Sarah Bakkland

Relaterade produkter

Relaterade artiklar

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    Fotografera landskap utan stativ

    Lär dig hur du fångar slående landskap utan stativ.

  • GRUNDERNA I FOTOGRAFERING

    Så fotograferar du vatten

    Oavsett om det är strömmande, fallande, stänkande eller stilla kan du lära dig att fotografera vatten med de här fem experttipsen.

  • LANDSKAPSFOTOGRAFERING

    De bästa objektiven för landskap

    All information du behöver för att hjälpa dig att välja prisvärda objektiv med fast brännvidd och zoomobjektiv.

  • GRUNDLÄGGANDE FOTOGRAFERING/UTOMHUS

    Tips för att fotografera i extrema väderförhållanden

    Här är våra bästa tips och råd för att bemästra fotografering i extremt väder, från att skydda utrustningen till att ta hand om dig själv.