ocean view at sunset

LANDSKAPSFOTOGRAFERING

Hemligheterna bakom att fota havsmilöjer

Den slående kontrasten mellan kust och hav, formerna som ljuset skapar när det studsar mot vattnet och de dramatiska förändringarna i vädret gör havsmiljöer till ett populärt motiv för landskapsfotografer. Det kan vara en utmaning att få till den perfekta bilden, men ta dig tid att förstå timingen, positioneringen och kompositionen så belönas du med vackert kreativa resultat.

Fantastiskt ljus – Det enda som skiljer seriösa landskapsfotografer från dagdrömmare med en kamera är kunskapen om och förståelsen för ljus. Att välja den bästa tiden på dagen för att fotografera havsmiljöer är otroligt viktig eftersom ljuset varierar i intensitet, riktning och färg under hela dagen.

Perfekt timing – Det finns inte nödvändigtvis någon ”rätt tidpunkt”, men tidigt på morgonen och sent på kvällen, under de ”gyllene timmarna” och ”blå timmen”, skapas intressanta färger.

Väderberoende – Fotografering av havsmiljöer påverkas utan undantag av vad som händer i himmel och hav. Vädret kan göra en bild av havsmiljöer riktigt intressant med släta, fluffiga moln eller en annalkande mörk storm. Återigen finns det inget optimalt väder att fotografera i, men om du lär dig att upptäcka intressanta vädermönster och känna till hur du gör det bästa av dem fotografiskt har du kommit långt.

Fånga rörelser – Att skapa en känsla av rörelse i en havsmiljö kan skapa intresse i ett annars medelmåttigt motiv. Två viktiga områden att fokusera på är det relativt långsamma havet och himlen. Att fånga dess rörelse kräver en långsam slutartid och ett kamerastöd, vanligtvis ett stativ.

Att hålla ISO-talet lågt och bländaren liten (stort f/-tal) möjliggör längre slutartider. Använd en fjärrslutare för inspelningar som är längre än 30 sekunder. Se hur de rörliga molnen och vattnet som rinner upp längs stranden blir oskarpa i en mjuk färgklick. Du kan även höja slutartiden till supersnabba hastigheter för att fånga de enskilda dropparna i vågorna som bryter.

Relaterade artiklar
TRAVEL PHOTOGRAPHY

RESEFOTOGRAFERING

Flyg, pass, kamera: 10 tips för resefotografering som måste testas

Ta del av våra bästa tips för resefotografering och lär dig att ta iögonfallande semesterbilder.

SEASCAPE PHOTOGRAPHY

FOTOGRAFERING AV HAVSMILJÖER

Havsmiljö- och actionfotograf

Titta på Steve när han visar oss hur han skapar fantastiska havsmiljö- och actionfoton med hjälp av sitt speciella synsätt.

LANDSCAPE PORTRAITURE

LANDSKAPSPORTRÄTT

Ta med människor för att lägga till en ny dynamik

Den norske fotografen Johnny Haglund har alltid haft ett brinnande intresse för vilda, isolerade och mystiska platser.

Lägga till intresse – Att bara fotografera havet och horisonten skapar kanske inte den mest engagerande bilden och betraktarna behöver något som håller kvar ögat på bilden och skapar ett visuellt intresse.

Leta efter sätt att komponera havsmiljöer som använder föremål i förgrunden. Konstgjorda föremål såsom strandkanter, båtar, bryggor och fyrtorn ger kontrast till den naturliga miljön, medan naturliga föremål såsom bågar, pelare, stenhögar och småsten skapar intresse om du vill fokusera på naturliga element.