Skillnaden med ett porträttobjektiv

Genom att välja ett specialobjektiv kan du ta din porträttfotografering, från närbilder som fyller hela bilden till gatuporträtt i vidvinkel, till nästa nivå.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

De flesta kameror har ett objektiv med ett allmänt syfte som fungerar för de flesta fotograferingstyperna. Om du däremot vill ta din fotografering till nästa nivå är det värt att investera i en mängd olika objektiv som är fördelaktiga för din genre, till exempel porträttfotografering. Från brännvidd och maximal bländare till vikt och storlek – objektivet du väljer kan göra stor skillnad för dina bilder.

Vad kännetecknar ett bra porträttobjektiv?

Det som främst skiljer ett porträttobjektiv från mängden är brännvidden och den maximala bländaren, men det finns mer att tänka på när du avgör vilka porträttobjektiv som passar dina behov bäst.

Objektivkompatibilitet

Först och främst är det värt att ha i åtanke vilken kamera du har och vilka objektiv som är kompatibla med den. Systemkameror i Canon EOS R-systemet, som Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 och EOS R100, ger dig tillgång till Canons bästa objektiv för porträtt. Kameror och objektiv i EOS R-systemet använder RF-fattningen, vilken har en 12-stiftsanslutning för otroligt snabb och tillförlitlig autofokus. De kreativa möjligheter som tekniken utan spegel ger gör RF-fattningen till en bra investering för framtida behov längre fram på din fotografiska resa.

Flera färgglada ljusspår slingrar sig runt huvudet och överkroppen på en modell fotad mot en svart bakgrund med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-zoomobjektiv.

Objektivet Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM är endast 88,8 mm stort och har bildstabilisering, vilket gör det till ett mångsidigt alternativ för porträttfotografering. Tagen med en Canon EOS R6 (nu efterföljd av Canon EOS R6 Mark III) med ett Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv inställt på 44 mm, 8 sek, f/16 och ISO 100.

Bildstabilisering

Kom ihåg att du kanske inte alltid vill, eller kan, använda ett stativ för att ta fantastiska porträtt. Det är här bildstabiliseringen kommer in i bilden. Objektiv som Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM och RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har bildstabilisering, vilket säkerställer att dina bilder blir superskarpa när du fotograferar utan stativ. Med ökad stabilisering kan du använda en längre slutartid för att släppa in mer ljus, vilket ger dig möjlighet att fotografera i alla typer av ljusförhållanden.

Effekten blir ännu större när du använder ett objektiv med stabilisering med en kamera som har inbyggd bildstabilisering (IBIS), till exempel Canon EOS R6 Mark III. Tillsammans kan de ge stabilisering i upp till 8,5 steg. Även om objektivet inte har bildstabilisering kan du ändå dra nytta av IBIS. Det är särskilt effektivt med objektiv som har kort brännvidd.

Storlek och vikt

Det är även viktigt att ta hänsyn till storlek, vikt och mångsidighet. För porträttfotografer som vill vara flexibla eller använda sina objektiv inom flera genrer är ett litet, lätt objektiv ett utmärkt val. Både Canon RF 50mm F1.8 STM och RF 35mm F1.8 MACRO IS STM är otroligt kompakta objektiv, vilket gör dem till perfekta och prisvärda tillskott i gatuporträttfotografers utrustningsväska. Potentialen att ta klassiska porträtt påverkas inte, tack vare den stora maximala bländaren på f/1,8 för vacker bakgrundsoskärpa och flexibilitet med skärpedjup. Det tunna RF 28mm F2.8 STM ger en vidare vinkel för grupporträtt, men väger bara 120 gram. För största möjliga mångsidighet behöver du däremot inte leta längre än till Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Det här objektivet har ett stort brännviddsomfång och är det perfekta allroundobjektivet för nästan alla typer av fotografering, från arkitektoniska bilder med 24 mm ultravidvinkel till studioporträtt med 85 mm och närbilder med 105 mm telefoto.

Största bländare

En annan viktig faktor vid val av objektiv som passar porträttfotografering är den maximala bländaren. Bländaren avser storleken på objektivets öppning, som släpper in ljus till kamerasensorn.

Alla objektiv har ett bländarvärde, till exempel f/2,8 eller f/4. Vissa zoomobjektiv har ett bländarvärde som beror på vilken brännvidd som väljs och de har ett bländarområde, till exempel f/4–7,1. Andra zoomobjektiv, bland annat Canon RF 24-105mm F4L IS USM och RF 24-70mm F2.8L IS USM, har istället en fast maximal bländare för konsekvent exponering över hela zoomintervallet. De här objektiven, med sina konstanta maximala bländare och L-seriens vädertätade byggkvalitet, är perfekta för fotografer som vill uppgradera från RF 24-105mm F4-7.1 IS STM eller för de som helt enkelt behöver ett objektiv på professionell nivå.

En profil av en modell i mörkrött läppstift som tittar mot kameran med strimmor av oskarpt ljus i bakgrunden. Bilden är tagen med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Brännvidden på 50 mm kan användas i många fotograferingsgenrer, medan dess stora maximala bländare gör det perfekt för att skapa mjuk bakgrundsoskärpa i porträttbilder. Tagen med en Canon EOS R6 (nu efterföljd av Canon EOS R6 Mark III) med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 1/125 sek, f/1,8 och ISO 1250. © Ejiro Dafé

Ju mindre bländarvärde, desto större maximal öppning och det är fördelaktigt att fotografera porträtt med ett objektiv som har en större maximal bländaröppning.

En större bländare släpper in mer ljus via objektivet till kameran, så objektiv med stor bländare, till exempel Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM och RF 85mm F2 MACRO IS STM, är perfekta för fotografering i svagt ljus (exempelvis inomhusporträtt) och när du behöver flexibiliteten att experimentera med ljus, som i svartvita eller abstrakta porträtt. En annan fördel är att fotografering med bländaren inställd på det maximala värdet, vilket ofta kallas för ”vidöppen”, ger mer bakgrundsoskärpa som ofta föredras vid porträttfotografering.

Vi tar en titt på några exempel på hur du tar porträttbilder med olika bländare.

En sammansättning av tre närbilder av en person med ljusrött läppstift och en gul polotröja. På den vänstra är personen skarp och bakgrunden oskarp, på den i mitten är det mitt emellan och på den till höger är både personen och bakgrunden skarp.

De här tre bilderna, som alla är tagna med samma brännvidd med ett Canon RF 50mm f/1.8 STM-objektiv, visar skillnaden på bländarstorleken som går från stor (lågt f-tal) i den första bilden, till mindre (högre f-tal) i den tredje bilden. När du försöker eliminera störande bakgrund eller göra den oskarp vid porträttfotografering är ett objektiv med en stor bländare användbart. I den första bilden riktas tittarens uppmärksamhet mot motivets ansikte, vilket är ett mycket mer effektivt porträtt. © Ejiro Dafé

Det innebär dock inte att ett objektiv med en något mindre maximal bländare, till exempel bländaren på f/4 hos Canon RF 24-105mm F4L IS USM, inte kan skapa vacker oskärpa, särskilt med telebrännvidder. Det beror på att längre brännvidder fångar mindre av bakgrunden än kortare, vilket gör att all bakgrundsoskärpa upplevs större och mer diffus i bilden. Det hjälper till att framhäva motivet mer.

Autofokus

Vid porträttfotografering behövs vanligtvis inte den supersnabba autofokus som används för sport- eller naturfotografering, men ett objektiv som fokuserar snabbt och tyst är ändå till stor hjälp, särskilt om du har tänkt spela in filmer också. Titta efter Canon-objektiv med USM- (ultraljudsmotor) eller STM-teknik (stegmotor). De här systemen har en smidig, nästan tyst fokusering som inte fångas upp lika lätt av kamerans mikrofon.

Tack vare den smickrande bakgrundsoskärpan och motivets naturliga separation från bakgrunden passar Canons porträttobjektiv utmärkt till videointervjuer. Du kan även utforska Canons hybridobjektiv som är utformade för att ge professionella resultat för både stillbilder och film.

De bästa Canon-objektiven för närbilder och traditionella porträtt

Ett porträtt av en skäggig person som står i högt gräs och håller i ett litet barn, taget med ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM är ett prisvärt alternativ för fotografer med systemkameror som vill ha ett särskilt porträttobjektiv. Taget med en Canon EOS R6 (nu efterföljd av Canon EOS R6 Mark III) med ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2 och ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Ett porträtt av en äldre person med kort hår och ljust blågröna kläder, taget med ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

RF 85mm F2 Macro IS STM kan leverera vackra porträtt med sin telebrännvidd. Det har dessutom snabb, tillförlitlig autofokus, även i svagt ljus. Taget med en Canon EOS R6 (nu efterföljd av Canon EOS R6 Mark III) med ett Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/800 sek, f/2 och ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Brännvidden är avståndet mellan linselement i objektivet och kamerasensorn när motivet är i fokus och den anges i millimeter (mm). Zoomobjektiv har en brännvidd som anges med ett minsta och ett största värde, till exempel 24–105 mm. Ett porträttobjektiv avser ofta ett objektiv med en brännvidd på ungefär 85 mm eller längre, till exempel Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, som har en lätt konstruktion och bildstabilisering i 5 steg för perfekta porträtt utan stativ.

För den klassiska kompositionen med huvud och axlar ger ett 85 mm porträttobjektiv smickrande komprimering. Ansiktsdrag blir proportionerliga, medan teleobjektivets brännvidd hjälper till att separera modellen från bakgrunden. På en kamera med en APS-C-sensor ger ett 50 mm objektiv ungefär samma synfält som ett 85 mm objektiv på en fullformatskamera.

En kortare brännvidd, som 24 mm, kan å andra sidan överdriva perspektivet när det används på nära håll, vilket gör att ansiktsdrag som är närmare kameran, som näsan, ser större ut. Bakgrunder blir också tydligare vid kortare brännvidder.

En oskarp närbild av en person med kort, lockigt blont hår som ses genom glas täckt av vattendroppar.

Canon RF 50mm F1.8 STM är ett utmärkt objektiv för de som vill gå från kitobjektiv till sina första objektiv med fast brännvidd. Tagen med en Canon EOS R6 (nu efterföljd av Canon EOS R6 Mark III) med ett Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv inställt på 50 mm, 1/200 sek, f/2,8 och ISO 320.

Objektiv som hamnar i mitten av de brännvidderna, till exempel Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM och RF 50mm F1.8 STM, kan fortfarande passa bra för porträtt. De här brännvidderna förvränger bilder mindre än vidvinkelobjektiv och ger bilderna ett naturligt utseende, vilket gör dem till perfekta objektiv för helkroppsporträtt – särskilt användbart för modefotografer.

De bästa Canon-objektiven för grupporträtt och gatuporträtt

Ett grupporträtt av det brittiska bandet Venus Grrrls, taget med ett RF 24-70mm F2.8 L IS USM-objektiv av fotografen Corinne Cumming.

Med en maximal brännvidd på 70 mm är Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM ett mångsidigt alternativ för gruppbilder eller gatuporträtt. Det mer prisvärda zoomobjektivet Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ger ännu större räckvidd. Tagen med en Canon EOS R6 Mark III med ett Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM-objektiv inställt på 35 mm, 1/125 sek, f/5,6 och ISO 200.

Ett mångsidigt objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ger dig det bästa med både brännvidder för vidvinkel och telebrännvidder – och allt däremellan. Det här objektivets synfält är som bredast 24 mm och rymmer även de största grupporträtten och tar in mycket av omgivningen i situationsbaserade gatuporträtt, medan det övre intervallet är perfekt för klassiska porträtt och närbilder.

Du kan använda vidvinklar för att skapa en fin effekt i situationsporträtt, där personens omgivning spelar en viktig roll i att berätta en story, och i grupporträtt, där flera personer måste rymmas in i bilden.

Om du vill ta grupporträtt är objektivet Canon RF 16mm F2.8 STM perfekt. Om du fotograferar en stor grupp i ett relativt litet utrymme kan du få en bra bild med det här objektivet med ultravidvinkel.

De bästa Canon-objektiven för bokeh

En ung kvinna sitter på huk vid en flod och detaljer på båten, byggnaderna och träden i bakgrunden är oskarpa, tack vare Canon RF 45mm F1.2 STM-objektivets ljusstarka maximala bländare.

Canon RF 45mm F1.2 STM är ett otroligt ljusstarkt objektiv som gör att du kan skapa mjuk bakgrundsoskärpa i dina helkroppsporträtt, tack vare den stora bländaren på f/1,2. Det är perfekt för motiv där det händer mycket, som det här.

Objektiv med stor maximal bländare i förhållande till brännvidden kallas ofta för ljusstarka objektiv, eftersom de släpper in mer ljus i kameran och gör det möjligt att använda kortare slutartider. Men det är den mjuka effekten i de oskarpa områdena i en bild, även kallad bokeh, där ljusstarka porträttobjektiv som Canon RF 45mm F1.2 STM verkligen utmärker sig. Canon RF 45mm F1.2 STM har en maximal bländare på f/1,2 och är det ljusstarkaste RF-objektivet som finns, om man inte räknar med Canons professionella L-serie, vilket gör det till ett utmärkt alternativ för kreativt skärpedjup.

Eftersom ljusstarka objektiv har ett extremt kort skärpedjup kan det vara svårt att få exakt fokusering när man fotograferar med helt öppen bländare. Det kan underlätta att aktivera ögonigenkänning på de nyare kamerorna i Canon EOS R-systemet, som EOS R6 Mark III och EOS R8, eftersom kameran då automatiskt fokuserar på personens ögon. Du kan till och med välja om du vill prioritera vänster eller höger öga för extra precision.

De bästa Canon-objektiven för skönhetsbilder

En närbild i profil av en modell med glansigt läppstift och rosa smink, tagen med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Kom närmare och upptäck vackra detaljer i dina porträtt med vidvinkelobjektivet Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Tagen med en Canon EOS R med ett Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv inställt på 1/200, f/2,8 och ISO 200. © Guia Besana

Du kanske associera makroobjektiv med närbilder av fascinerande insekter eller aptitväckande mat, men de otroliga detaljerna som de får med är även perfekta för porträtt. Faktum är att makroobjektiv ofta används för mode- och skönhetsporträtt för att framhäva enskilda ansiktsdrag och specifika skönhetsprodukter.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM har en minsta närgräns på 35 cm, medan RF 35mm F1.8 MACRO IS STM kan fokusera så nära som 17 cm. Genom att använda ett makroobjektiv och komma nära motivet kan du synliggöra utsökta detaljer för att visa upp och hylla motivets individuella skönhet.

Skrivet av Peter Wolinski och Marcus Hawkins

Relaterade artiklar

Fotografera abstrakta porträtt

Experimentera med multiexponeringar, ljusmålning, skuggspel och mycket mer.

Tips för porträttfotografering

Förbättra porträttfotograferingen med de här bästa tipsen och teknikerna.

Den bästa utrustningen på ingångsnivå för porträtt

Kameror och objektiv för alla typer av porträttfotografering.

Börja med modefotografering

Modefotografering anses ofta vara exklusivt, men två unga fotografer som arbetar i branschen avslöjar hur den blir mer tillgänglig.